Annatko markkinavoimien kasvattaa sinun lapsesi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

?

Vieras
...mielenkiintonen dokkari tulee ykköseltä!

Ootteko aatellu näitä juttuja, kiinnitättekö mitenkään huomiota lasten teeveemainosten tai muiden mainosten kattomiseen? Kuinka pienillä on jo juttuja, merkkejä tms. joita "on pakko saada" ku kavereillakin on? ...eikä niitä oikein niiltä voi kieltääkään jos ei oo kunnon syytä, haluaa sitä lapsilleen sallia kuintenkin enemmän mitä itellä oli, miks jättää kaikki ostamatta jos rahasta ei kuitenkaa oo kiinni. hmm.

Alkuperäinen kirjoittaja ?:

Ootteko aatellu näitä juttuja, kiinnitättekö mitenkään huomiota lasten teeveemainosten tai muiden mainosten kattomiseen? Kuinka pienillä on jo juttuja, merkkejä tms. joita "on pakko saada" ku kavereillakin on? ...eikä niitä oikein niiltä voi kieltääkään jos ei oo kunnon syytä, haluaa sitä lapsilleen sallia kuintenkin enemmän mitä itellä oli, miks jättää kaikki ostamatta jos rahasta ei kuitenkaa oo kiinni. hmm.

meidän elämässä on muut arvot tärkeämpiä kuin omistaminen ja raha

Alkuperäinen kirjoittaja mielikuvitusta ja lapsentahtisuutta:

Niin, mutta näköökö lapset kuitenkin mainoksia? eikö katsota teeveetä? hyvä niin jos ei, mutta aika monessa paikkaa lapset kuitenkin joutuvat mainoksille altistumaan ja mikä voima piiloviesteillä onkaan. pitää kasvattaa aika kaukana sivistyksestä jos ei lapset mainoksille ikinä altistu....

Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Alkuperäinen kirjoittaja mielikuvitusta ja lapsentahtisuutta:

Niin, mutta näköökö lapset kuitenkin mainoksia? eikö katsota teeveetä? hyvä niin jos ei, mutta aika monessa paikkaa lapset kuitenkin joutuvat mainoksille altistumaan ja mikä voima piiloviesteillä onkaan. pitää kasvattaa aika kaukana sivistyksestä jos ei lapset mainoksille ikinä altistu....

no meidän lapsi on vielä nuori, 1 v 8 kk. Telkkaria ei ole oppinut katselemaan eikä opeteta. lelutkuvastot sun muut roskiin.

Medialukutaito auttaa... Nuorikin lapsi oppii suhtautumaan mainoksiin liki järkevästi, kun niistä keskustellaan: tavoitteesta, käytetyistä keinoista ja niiden herättämistä tunteista.

Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Baroness of Bastardia:
Medialukutaito auttaa... Nuorikin lapsi oppii suhtautumaan mainoksiin liki järkevästi, kun niistä keskustellaan: tavoitteesta, käytetyistä keinoista ja niiden herättämistä tunteista.

Toi on totta. Mutta silti me aikuisetkin saadaan hirvittävän paljon viestejä mitä ei edes tiedosteta. Tosi mielekiintoisia esim ne kokeet missä ihmiset kävelee jonkun ison mainoksen ohi kauppaa, jossa niille tarjotaan ilmaista suklaapatukkaa ja ne saa valita kahdesta. Ja 99% valitsee aina sen, minkä mainoksen ohi ne on kulkenu, vaikka kukaan ei sen parin minuutin päästä muista että on sellasen mainoksen ohi kävelly. Tämä vaan yhtenä esimerkkinä....

Pelottaa lasten puolesta, varsinkin niitten jotka kokoajan tuijottaa tv:tä. Ja jenkkien. eikö kukaan muu kattonu tota ohjelmaa??

Tais suurin osa kattoa morsianta...
Mulla ei itsellä ole edes lapsia, mutta kyllä pisti mietityttämään tuo dokumentti. Eihän Suomessa tosiaan ihan tuolla mainostamisen tasolla olla, mutta altistuu ne lapset silti, tuskin kukaan ehtii joka mainoksesta lapsen kanssa keskustella. Siinä mielessä on kyllä järkevää pysytellä Ylen kanavilla.

Altistuuhan ne, mutta miten sen voi välttää? Ei katsota telkkaria, ei lueta lehtiä, ei käydä netissä... Mutta todellisessa maailmassa? Siinä mielessä paras olisikin tuo medialukutaidon opettaminen. Jos asut kaupungissa, niin lapsi näkee aivan varmasti mainoksia joka puolella, vaikka kuinka suojelisit. Tärkeää on se että itse tiedostaa asian.

"Että itse tiedostaa" -- tiedostatko sinä?

Katso sitten tuo pätkä ja kysyn uudestaan: tiedostatko sinä?

http://www.youtube.com/watch?v=ZyQjr1YL0zg

Niin, ei lasta voi pumpulissa kasvattaa, mutta miksei me tehdä mitään sille että mainoksia on joka paikassa? Miten meidän yhteiskunta sallii sen, että rahalla saat ostaa mitä vaan?

Hmm... täällä jauhetaan kaikkea turhanpäiväistä päivästä toiseen ja tällainen aihe ei kiinnosta.... huomaa miten ihmiset ei vaan tajua, ja sitten ihmetellään miksi maailmasta tulee paha ja ihmisistä ahneita...

Alkuperäinen kirjoittaja piipi:

Niin, ei lasta voi pumpulissa kasvattaa, mutta miksei me tehdä mitään sille että mainoksia on joka paikassa? Miten meidän yhteiskunta sallii sen, että rahalla saat ostaa mitä vaan?

Kiehtova video!

Siinä ei sinänsä ollut mitään uutta, mutta kyllähän tuo säpsähdytti.

Kyllä olen hyvinkin tietoinen mainoksista. (Ja ei, en jaksanut alkaa katsoa videota, koska koneelle olisi pitänyt ladata ensin Flashplayer.) Tiedän tuotesijoittelusta. Tiedän että ohjelmien väliin voidaan sujauttaa sekunnin murto-osan mainoksia jostakin tuotteesta niin että vain alitajuntani huomaa ne. Tiedän että kaupoissa laitetaan tuotteen tiettyyn järjestykseen ja tietyille hyllypaikoille tarkoituksella. Ja paljon muuta miten ostokäyttäytymiseen vaikutetaan, taustamusiikit, hajut jne. Tiedän varsin hyvin että minua koitetaan saada ostamaan tavaroita joita en tarvitse, ja niistä tavaroista joita tarvitsen, tiettyjä merkkejä. Tiedän että kaupat keräävät pikkutarkkaa tietoa ostoksistani ja lähettävät täsmämainoksia sen perusteella.

Tarkoitin nimenomaan että tiedän miten minuun koitetaan vaikuttaa. Mutta arvaapa mitä, osaan myös ajatella omilla aivoillani. Jos vaikka paljon mainostettu tamponi ei ole minusta hyvä, en osta sitä. Jos se taas on hyvä, miksi EN ostaisi? Ei se ihan niinkään mene että mainokset ja mainostaminen on yksiselitteisesti paha asia.

Alkuperäinen kirjoittaja Oisku:

Kyllä olen hyvinkin tietoinen mainoksista. (Ja ei, en jaksanut alkaa katsoa videota, koska koneelle olisi pitänyt ladata ensin Flashplayer.) Tiedän tuotesijoittelusta. Tiedän että ohjelmien väliin voidaan sujauttaa sekunnin murto-osan mainoksia jostakin tuotteesta niin että vain alitajuntani huomaa ne. Tiedän että kaupoissa laitetaan tuotteen tiettyyn järjestykseen ja tietyille hyllypaikoille tarkoituksella. Ja paljon muuta miten ostokäyttäytymiseen vaikutetaan, taustamusiikit, hajut jne. Tiedän varsin hyvin että minua koitetaan saada ostamaan tavaroita joita en tarvitse, ja niistä tavaroista joita tarvitsen, tiettyjä merkkejä. Tiedän että kaupat keräävät pikkutarkkaa tietoa ostoksistani ja lähettävät täsmämainoksia sen perusteella.

Tarkoitin nimenomaan että tiedän miten minuun koitetaan vaikuttaa. Mutta arvaapa mitä, osaan myös ajatella omilla aivoillani. Jos vaikka paljon mainostettu tamponi ei ole minusta hyvä, en osta sitä. Jos se taas on hyvä, miksi EN ostaisi? Ei se ihan niinkään mene että mainokset ja mainostaminen on yksiselitteisesti paha asia.

Nyt taas huomaa, että se viimeinen pala on jäänyt ymmärtämättä. Sinä -niinkuin moni muu- tietää kyllä tuon kaiken. Mutta se tietäminen ei vielä riitä siihen, että sä pystyisit taistelemaan niitä viestejä vastaan...
Tämä ei todellakaan ole niin yksinkertaista kuin tamppoonin merkin valinta, vaan vaikuttaa meidän elämiin niiiiiiin monessa paikkaa, että kenekään on mahdotonta hallita sitä kaikkea mitä miedän aivoihin syötetään.
puhumattakaan lasten aivoihin. ja se mua pelottaa. että vaikka miten selittää ja kasvattaa mainoksista ja kuluttamisesta, mun lasten (ja mun omaan) päähän tungetaan jatkuvasti ihan mielettömän paljon sellasia viestejä, minkä kahdalla mä en pysty tekemään sitä valintaa että haluanko tuollaisen ajatuksen päähäni. koska en sitä tiedosta. eikä kukaan teistäkään.

Yhteistyössä