Annatteko koululaiselle rahaa todistuksen hyvistä numeroista? Jos, niin minkälaisia summia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kipinä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
kyllä =)
10= 10e
9= 5e 8 =2e
noin 20e/ muksu taas "köyhdytttiin" :D

ja koenumeroista maksetaan myös. ja vaikka numerot ei ois hyviä, muta on esim nostantu keskiarvoaan roimasti tai parantanut numeroitaan, siitäki palkitaan. LApsia pitä kannustaa opiskelemaan.

kyllä =)
10= 10e
9= 5e 8 =2e
noin 20e/ muksu taas "köyhdytttiin" :D

ja koenumeroista maksetaan myös. ja vaikka numerot ei ois hyviä, muta on esim nostantu keskiarvoaan roimasti tai parantanut numeroitaan, siitäki palkitaan. LApsia pitä kannustaa opiskelemaan.

Tämä kuulostaa aika hyvälle määrälle. Keskiarvo on oletettavasti jotakin 8,7 - 9,3 väliltä, joten me köyhdytään melko paljon. Mutta toisaalta palkitaan lasta mielellämme kovasta työstä.

En kauheasti usko rahalla kannustamiseen ja siksi kaduttaakin hiukan, että olen jo alaluokilla alkanut maksaa pojalle 5 euroa/a-arvosana. Uskon, että paremmin kannustaa, kun on aidosti kiinnostunut lapsen koulussa opiskelemista asioista.

En kauheasti usko rahalla kannustamiseen ja siksi kaduttaakin hiukan, että olen jo alaluokilla alkanut maksaa pojalle 5 euroa/a-arvosana. Uskon, että paremmin kannustaa, kun on aidosti kiinnostunut lapsen koulussa opiskelemista asioista.

kyllä me autetaan lapsia jos on tarvetta ja ollan hyvinkin kiinnostuneita opiskelusta ja koulussa tapahtuneista asioista.
meidän poikien kohdalla muutto on kannattanut koska läksyjä tulee vähemmin, on enemmän aikaa lukea kokeisiin ja numerot ovat parantuneet. Myös kavereita on enemmän eikä kuopuksella ole edes unohduksia tullut tai muita huomautuksia. Edelliseeä koulussa ku hän oli aina syyllinen kaikeen ikävään mitä koulussa oli ( tappelut ym)

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Ekaluokkalaisella oli kaikki erinomaisia, hänellä 10 oppiainetta. Ajateltiin, ettei mitään makseta, kun käydään yhdessä vaikka Hoplopissa riehumassa. Pappa antaa aina kympin kympistä joten neiti on nyt satasta ja aurinkoista hymyä rikkaampi :)
Seiskaluokkalainen sai papalta 70e, papalla on siis samat taulukot näemmä kuin Rollolla :D Tytöt olivat yhtä hymyä kun nappasin äsken kuvan tytöistä, totareista ja uusista jumpsuiteista, jotka rahalla ostivat.
Meillä en kuitenkaan maksa, koska lapset tekevät koulutyötä itselleen, eivätkä minulle. Ne ovat hänen numeroitaan, eivät minun, enkä minä niistä tod. maksa. Sitäpaitsi ei mulla ole rahaa laittaa 200e 2 kertaa vuodessa lapsille niiden hyvien todistuksien takia. Hoplop tms. reissut on meidän palkinto.

• Tykkää
Reactions: Pikkurouva74
Minä en anna , mutta isäni tahtoo nähdä kaikkien lastenlastensa ja lastenlastenlastensa todistukset ja maksaa jokaisesta seiskaa suuremmasta numerosta tietyn summan kustakin. Alaluokkalaisilla summa pienempi kuin yläluokkalaisilla ja lukiolaisilla, mutta kaikilla sellainen, että todella tuntuu, jos todistus vain edes jotakuinkin kelvollinen.

Isä on vanhankansan ihmisiä eikä ole sisäistänyt tätä "enemmän aidon yrityksen kuin pelkän lopputuloksen" - palkitsemista.

:)

No ei, mutta tuntuu niin moni vanhempi sanovan, ettei saa lastaan kiinnostumaan koulusta muuten kuin maksamalla hyvistä arvosanoista ja koenumeroista. Itse haluaisin, että lapsella säilyy aito into koulunkäyntiin. En ehkä nyt osaa selittää tätä...

Meillä lapsi on siis aidosti kiinnostunut koulunkäynnistä, eli kyseessä ei ole kannustin, jonka avulla saan lapsen tekemään duunia paremmin. Tekee kyllä ilmankin, mutta mielestäni on kiva palkita lapsi aherruksestaan.

Ja vaikka tilanne olisikin se, että koulu kiinnostaa vain siksi että siitä saa rahaa, hoplop-reissuja jne. niin koen kyllä senkin paremmaksi, kuin sen, ettei lasta kiinnosta koulu lainkaan ja on alisuoriutuja.

Meilläkin neljäsluokkalainen on aidosti kiinnostunut koulusta ja sai tosiaan muun muassa viime keväänä multa 5 euroa /a-arvosana ja mummoltaan toisen viitosen, niin teki yhteensä 160 euroa, kun kaikenäköistä oli arvioitu ja yhtä oppiainetta oli arvioitu usealla arvosanalla. Tuohon päälle vielä 20 euron stipendi, niin ei ole ihan pieniä taskurahoja alakoululaiselle. Toki olen tyytyväinen, että poika pärjää koulussa, mutta pelkään, että jos alkaa vain rahan takia hommaa tehdä, niin noin ulkoinen motivaatio ei kauas kanna...

En maksa numeroista, meillä kaksi koululaista, joilla molemmilla keskiarvot 9,5, joten olisin rutiköyhä hyvin äkkiä.

Hienoa, että molemmilla noin hyvät toikat.

Kun minä olin lapsi, niin me pärjäsimme suhteellisen hyvin kaikki koulussa (siis me neljä vanhimmaista. Nuorin veli on iltatähti joten ei pääse mukaan tähän, vaikka ei senkään pärjäämisessä ole tainnut moitittavaa olla), mutta yksi oli aina ylitse muiden.

Yhdellä veljelläni siis aina keskiarvo hipoi kymppiä, jolloin muiden ysiä hipovat tai nipinnapin sen ylittävät olivat oikeastaan melko mitättömiä...

Syntyi jotenkin vääristynyt kuva siitä, millainen toikan pitäisi olla?
:)

haluan kommentoida lapsen näkökannasta tietty vanhemmat varmasti tietävät paremmin tarviiko lapsi rahallista kannustusta tai muuta.
mulla oli aikoinaan 10=10markkaa en muista saiko 8-9 arvosanoista/kokeista mitään. kyllä se motivoi,tuhlasin rahani karkkiin ja posliini esineisiin jota keräsin pienenä :)

En maksa numeroista, meillä kaksi koululaista, joilla molemmilla keskiarvot 9,5, joten olisin rutiköyhä hyvin äkkiä.

Mua ei haittais yhtään, mielelläni köytyisin siksi että tietäisin lasteni oppivna asioita. Ja muuten opeissakin on eroa, koska nyt kun me me muutettn pojila on tokarit parantuneet, eikä huomautuksia ole tulut lainkaan =) sattumalta uudet opet ei tunne poika entuudestan niin asenoituminenkin poikiin on toisenlaista

Mua ei haittais yhtään, mielelläni köytyisin siksi että tietäisin lasteni oppivna asioita. Ja muuten opeissakin on eroa, koska nyt kun me me muutettn pojila on tokarit parantuneet, eikä huomautuksia ole tulut lainkaan =) sattumalta uudet opet ei tunne poika entuudestan niin asenoituminenkin poikiin on toisenlaista

Saiko tyttökin rahaa hyvistä arvosanoista samalla tavalla?

[QUOTE="vieras";27743914]Saiko tyttökin rahaa hyvistä arvosanoista samalla tavalla?[/QUOTE]

Tottaki sai, ja hänellehän pitikin maksaa paljon, hän oli hyvä kouussa. Sa hä nytki jos vaan tuo todistuken näytille =)

Minä maksan kiitettävästä 5 euroa ja numeron korottamisesta 10 euroa. Todistuksesta löytyi 4 kiitettävää ja lisäksi numeron korotus, josta olin todella tyytyväinen. Eli maksoin 30 euroa, plus siitä numeron korotuksesta vielä ylimääräisen 10. Oli äidinkieli, joka nousi seiskasta kasiin, ja on pari vuotta sitten ollut kutonen. Pojan keskiarvo oli 8,25. Alakoululaiset saivat todistuksensa jo kuukausi sitten.

Minusta tuo raha on sekä kannustin, mutta myös bonus hyvin tehdystä työstä. Maksan tästä mielelläni. Tuolla esikoisella on ADD, ja siihen nähden koulu on ruvennut sujumaan erinomaisen hyvin.

Meillä ei vielä oo niin isoja joilla olisi todistuksessa numerot mutta ei kuitenkaan tulla koskaan antamaan rahaa numeroiden perusteella. MIelestäni se olisi tosi väärin esikoistamme kohtaan jolla on lukihäiriö ja muitakin lieviä oppimishäiriöitä. Hän ei todnäk koskaan tule yltämään samalle tasolle koenumeroissa kuin esim siskonsa vaikka hän opiskelee yhtä ahkerasti ellei ahkeramminkin.

Yhteistyössä