Annatteko lapsen/lasten valvoa iltaisin...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Saako teillä lapsi tai lapset valvoa iltaisin tai nyt loma-aikaan, lähinnä siis kouluikäiset. Katsoa mm-jalkapallopelejä myöhäisillasta jne.?? Mietin tässä ja omatunto soimaa kun en anna useinkaan 9-veen jäädä iltaisin notkumaan puolilleöin ja katsomaan esim jalkapalloa nyt lomalla. Hän kovasti haluaisi, mutta itse en jaksa että kukaan valvoo kanssani...haluan itse katsoa jotain muuta tai surffailla netissä yms mitä en päivisin ehdi tai mihin ei ole aikaa. En jaksa kenenkään tai lapsien seuraa enää kun olen itsekin väsynyt päivästä ja on mahdollisuus hetki ennen omaa nukkumaanmenoa olla vaan omassa rauhassa. Nyton vähän ristiriitainen fiilis kun periaatteessa lapsi voisi valvoa, on loma jne. Mietin, kun muutama vuosi sitten vielä ennen kuin lasten isä lähti reissuhommiin he köllötti pojan kans sohvalla iltaisin loma/vkonloput ja seurasi urheilua ja ne hetket oli varmaan.pojallekivoja, mut nyt tosi harvoin annan lapsen jäädä 22-23 jälkeen enää valvomaan. (itsekäistäkin syistä kun päivät on muuten taukoamatta täynnä pelkkiä lapsia, jota en kyllä pois tietenkään vaihtais) mutta iltaisin kaipaan pienen tauon kaikkeen. Tavallaan harmittaa pojan puolesta silti. Miten muilla?

Oho. Meillä 10 ja 12 vuotiaiden pitää olla 21 hampaat pestynä ja 21.30 sammuu valot ja kännykät keittiön hyllylle. 18-vuotiasta vaadin 23 hiljentymään, kun ite meen yleensä sillon nukkumaan, vaikka tuohan pelaisi mielellään pikkutunneille asti...
Etenkin 12v herää 7 maissa aina, ja jos antaisin valvoa niin loma ei olis kellään kiva. Minä oon vastuussa päivien kulusta ja loman virkistävyydestä, joten päätän myös nukkumaanmenoajat.

Joo. Meillä kukutaan ihan miten vaan. Isompia koululaisia en valvo, toki patistan kun ite meen petiin puolen yön maissa. Ymmärrän tuon oman hiljaisen ajan tarpeen niin hyvin! Mutta en jaksa ränkyttää lapsille, nauttikoon lomastaan ja luontaisesta yökyöpeliydestään.

No todellakin antaisin. Loma on loma ja jalkapallo kisat tulee kerran neljässä vuodessa.
Jos ton ikäinen haluaa pelin katsoa niin siinähän katsoo ja jos vielä kyse on ehkä tunnista enenmmän kuin muuten niin ei ongelmaa.
loman loputtua ehditään taa sit kangistua kaavoihin.

Ei anneta valvoa. Nyt lipsunut niin, että iltapala yhdeksältä ja kymmeneltä ovat unessa 6 ja 8 vuotiaat lapset.
Nukkuvat aamulla noin yhdeksään.
Nyt pyritään korjaamaan tilanne takaisin niin, että koulun alkaessa nukkuvat viimeistään klo 20.30.

Jos lapset valvovat kesällä yö myöhään, ei se oikeasti ole vakava juttu :), mutta edessä on hankalat rytmin siirrot syksyä kohden. Helpommalla sujuu arki ja lasten touhut, kun sama rytmi kesää ja talvea.

Yhtälailla aamuisin heräillään rauhassa ilman kiirettä ja nautitaan lomapäivistä. Iltaisin lasten nukahdettua ehtii myös itsekin rauhoittua ja nauttia kiireettömästä illasta ilman tulevan aamun stressiä.

Lapsuudessani valvottiin kesäöitä ja käytiin kalassa tai uimassa. Ovat nekin ihania muistoja, mutta muistan myös ne todella ankeat kouluaamut, kun rytmit eivät korjaantuneet eikä vanhemmat patistaneet ajoissa nukkumaan. Eipä sitä omaa parastaan silloin ymmärtänyt ja nyt yritetään omille lapsille pitää ainakin toistaiseksi jonkilainen kuri :whistle:

Kiitti nopeista vastauksista.:) Ehkä koitan skarppia ja antaa nyt ainakin jalkapallokisojen aikaan valvoa ja katsoa pelejä. Mua ne vaan ei kauheasti kiinnosta..ja sit tuntuu kököltä pärähtää ite puhelinta vieressä. Meillä menee kaikki laitteet hyllylle klo 19.00 kaikilla perheenjäsenillä, paitsi TV, niin sit kaipaa kovasti omaa surffailu ja tv aikaa kun saa nuo isommat ja pienemmät piipahtaa tästä sohvalta simpsoneitten ja muun turhanpäiväisen parista peteihinsä. Nukkuu aamulla 9-10 asti kun nyt rytmi tosiaan kääntynyt lomamoodiin myöhemmän nukkumaan menon sallittua. Loma on tosiaan loma! Ja 4-veekin kukkuu kymppiin ja nukkuu kymppiin, joten ehkä isompi voisi jäädä tähän köllöttelemään mun kaa välillä myöhempään. Pelkään vaan että alan itse sit valvoo "hengähdystaukoni" tarpeen vuoksi aamuyöhön
Ap

Kiitti nopeista vastauksista.:) Ehkä koitan skarppia ja antaa nyt ainakin jalkapallokisojen aikaan valvoa ja katsoa pelejä. Mua ne vaan ei kauheasti kiinnosta..ja sit tuntuu kököltä pärähtää ite puhelinta vieressä. Meillä menee kaikki laitteet hyllylle klo 19.00 kaikilla perheenjäsenillä, paitsi TV, niin sit kaipaa kovasti omaa surffailu ja tv aikaa kun saa nuo isommat ja pienemmät piipahtaa tästä sohvalta simpsoneitten ja muun turhanpäiväisen parista peteihinsä. Nukkuu aamulla 9-10 asti kun nyt rytmi tosiaan kääntynyt lomamoodiin myöhemmän nukkumaan menon sallittua. Loma on tosiaan loma! Ja 4-veekin kukkuu kymppiin ja nukkuu kymppiin, joten ehkä isompi voisi jäädä tähän köllöttelemään mun kaa välillä myöhempään. Pelkään vaan että alan itse sit valvoo "hengähdystaukoni" tarpeen vuoksi aamuyöhön
Ap
Ihana automaattinen tekstinsyöttö! Toivottavasti joku ymmärsi edes osan:whistle: Ap

Yhteistyössä