Annatteko n.5-vuotiaan lapsen pelata jollakin pelikonsolilla tai tietokoneella?

Scarlett O Harava

Tunnettu jäsen
17.08.2004
61 304
187
63
Mä en ollut edes raskaana vielä, kun päätin seuratessani erästä 2v. lasta, että mun lapset eivät kovin pienenä aloita pelaamista. Ja tämän sanoin myös silloiselle miehelle. Tuo päätös onkin sitten pitänyt likan kohdalla. Millään pelikonsolilla likka ei ole koskaan pelannut ja tietokoneella hyvin vähän isänsä luona. Mä en ole likan antanut pelata tietokoneella. Ja siis tuon tietokoneella pelaamisen likka on aloittanut aika vähän aikaa sitten.

Mun mielestä pienellä lapsella ei ole tarvetta oppia pelaamaan mitään tuollaisia pelejä. Sen ehtii kyllä myöhemminkin. En ole muuten edes paljoa opettanut likkaa käyttämään dvd-soitinta, sen luukun likka osaa aukaista ja laittaa kiinni. Kaukosäätimistä likka ei vielä tajua mitään.

Siis 5 veen vai 2 veen? 5 veen olen antanut ja opettanutkin 5 veelle jo mm grafiikkaohjelmien käyttöä. Pelit olivat tietty osa tietokoneen käyttöä, mutta ei kuitenkaan suurin osa sitä.

Meillä kohta 5 vuotta täyttävä poika saa pelata Xboxilla kerran viikossa pari tuntia. Osaa käyttää tietokonettakin ja pelailee välillä isänsä kanssa jotain mopo pelejä netissä, mutta pelaamiskertoja ollaan todellakin harvennettu. Joskus saanut pelata joka toinen päivä, mutta meni sitten siihen, ettei muuta olisi suostunut tekemäänkään. Niin ja tuo kohta 3v saa silloin tällöin kokeilla pelaamista, mutta sen pelaaminen on sitten samaan aikaan vanhemman kanssa. Ei ole oikein kiinnostunut moisista.

Näin siis hyvä, kerran viikossa riittää. Dvd:tä saavat katsoa silloin tällöin, muttei joka päivä ja koko ajan. Välillä on vaan pakko laittaa pyörii joku lasten elokuva, että sais ite tehtyä jotain. :)

Annetaan.
Netissä pelaa lähinnä Papunetin sivuilla, siellä on mun mielestä kivoja pelejä ja juttuja, väritystehtäviä, tikanheittoa, pieniä tarinoita jne. :)
Legon sivuilla on myös pelailtu jonkun verran.
Niin ja ihan Paintilla tuo tykkää piirrellä karttoja ja muita hienouksiaan.:D

Pelikonsoleista mä en pidä enkä ollenkaan innostunut kun sellainen sukulaisilta saatiin..
No, kyllähän nuo (mies ja poika ) silläkin mielellään pelaa mut mä aika rankasti rajoitan sitä peliaikaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Siis 5 veen vai 2 veen? 5 veen olen antanut ja opettanutkin 5 veelle jo mm grafiikkaohjelmien käyttöä. Pelit olivat tietty osa tietokoneen käyttöä, mutta ei kuitenkaan suurin osa sitä.

Siis kun näin sen 2v. silloin niin päätin, että oma lapsi ei saa pelata tuon ikäisenä. Likka täyttää joulukuussa 5v. enkä edelleenkään anna pelata.

On käyttänyt tietokonetta 3-v. alkaen. Eihän koneen käytössä ole mitään haitallista, jos valvoo ja ohjaa. Nykyisin 5-v. oleva lapsi pelaa pikkukakkosen pelejä sekä netistä tai rompuilta minun valitsemiani lukemaan ja laskemaan opastavia pelejä. Valitsen pelejä, jotka eivät koukuta eli ei siirrytä seuraavaan hauskempaan tasoon, vaan peli on lyhyt ja se loppuu kun se loppuu.

Meillä 2vee sai joululahkajsi "lasten tietokoneen" kummeilta ja sillä pelää jnkn verran, joinakin viikkoina useana päivänä, ait saattaa mennä kuukasí ettei pelää lainkaan. Jnkn verran myös kattoo ohjelmia netistä
9v ja 7v saa pelata tunniin päivässä netissä ilmaispelejä, mitään pelikonsoleita meillä ei ole. Isommillakin menee tosin päiviä, etteivät pelää ollenkaan

Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett O Harava:
Siis kun näin sen 2v. silloin niin päätin, että oma lapsi ei saa pelata tuon ikäisenä. Likka täyttää joulukuussa 5v. enkä edelleenkään anna pelata.
Kun likka oli 2 v, juuri kenelläkään tutulla ei ollut tietokonetta kotona. Eikä ollut meilläkään. Kun junnu oli 2 v, niin meille tuli eka pc. Junnu oli lähinnä kiinnostunut siitä, miten hiiren saa hajotettua osiin :D

joskus alle kouluikäisenä pelasivat mm jotakin Muumi-pelejä, sellasia vähän enemmän opettavaisiakin juttuja. en tiedä liekö noita enää kaupan. ja ihan oikealla tietokoneella ihan alusta asti.
Muutenkin kyllä vielä kouluikäisillä kontrolloidaan mitä pelaavat tai millä muilla sivuilla käyvät, jos netissä ovat.

no ei kai noist ahaittaakaan oo jos tietsikalla opettelee.nykysin myöhemmin on osattava tehdä kaikki tietsikalla ni must on parempi et oppivat ajoissa.esim kirjainten kirjottelu on meillä kohta 6v hauskaa..sitte on telkkapelinä paavo pesusieni ja tuomas veturi pelit.

Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett O Harava:
Noiden tehtävien, piirtämisen ja värittämisen suhteen mä luotan ihan perinteisiin paperiversioihin. :D Tietokoneen käytön ehtii kyllä oppia myöhemmin.
Varmaan oppii juu, mutta mä en näe noissa mitään pahaa. Varsinkaan kun sitä on ihan suositeltu meidän tyttöselle. Mutta kukin tyylillään.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti 40plusplus:
joskus alle kouluikäisenä pelasivat mm jotakin Muumi-pelejä, sellasia vähän enemmän opettavaisiakin juttuja. en tiedä liekö noita enää kaupan.

Kirjastoissa on paljon erilaisia lasten cd-romppuja, myös muumia ja sellaisia opettavaisia tehtäväromppuja :wave:

Meil saa pelata autopelejä X-boxilla ja tietokoneella. Papunetin pelejä on pelannut jonkin verran. Alun alkaen poika oli ensin kiinnostunut paintistä ja tekstinkäsittelyohjelmasta ja vasta myöhemmin kiinnostunui peleistä.

Yhteistyössä