Annoin tänään palautetta päiväkotiin (pitkä viesti)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pikkupiikkis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

pikkupiikkis

Aktiivinen jäsen
29.11.2009
1 457
0
36
pk-seutu
Annoin tänään johtajalle palautetta mitä oon vuoden aikana miettinyt. Olen siis aiemmin antanut hoitajille näistä, mutta ilmeisesti liian kiltisti, kun ei oo oikein tapahtunut mitään.

Lapsi meni siis elokuussa tähän päiväkotiin, joka oli upouusi, kaikki työntekijätkin toisilleen tuntemattomia. Alusta asti alkoi se tyttöjen arvontalotto, eli "mä en leiki sun kanssa"-peluutus ja siitä tuli ihan tytölle painajaisia, itki yöllä. Edelleen se jatkuu, vähän on koetettu puuttua.

Edelleen tyttö sanoo, ettei tykkää mennä päiväkotiin, kun pelottaa että jää yksin :(. Hänellä on siellä kyllä kavereita, mutta pelkää tosi paljon sitä että selvästi osoitetaan ei-tykkäämistä noin ja jää kokonaan kavereitta.

Muutenkin on ollut kaikenlaista pientä on ollut tyyliin lasta on arvosteltu hänen kuullen "kummalliseksi" kun ei noudata tyttö-poika-stereotypioita vaatteissaan ja valinnoissaan. Esim. tuota sukupuolistereotypia-roolitusta on ollut ainakin 4-5 krt huolimatta siitä, että oon sanonut siitä. Siis mun ja lapsen kuullen esim. että onpa x:lla kummalliset vaatteet (kun lapsi on halunnut ne itse ja kyseessä on tyttö, joka on esim. valinnut mustan puseron tai siniset kumpparit itselleen jne.). Tai onpa kummallista kun x valitsi puuhapete-ilmapallon kun kaikki muut tytöt ottivat prinsessa-pallon (päiväkoti siis möi noita).

Arghh! Mikään ruun äiti tai sp-neutraalin kasvatuksen kannattaja en ole, mutta rajansa kaikella.

Yksi ohjaaja on tolkuttoman ankara, huutaa lujaa lapsille tyyliin etunimi + sukunimi + joku uhkaus päälle. Tiedän kun lapsi matkii häntä ja nyt juteltuani muiden vanhempien kanssa niin matkii muutkin lapset.

Yksi ohjaaja (sama kuin tekee tuota sp-roolitusta) on niin laiska, että hänen iltavuorollaan eivät viitsi mennä ulos, milloin on liian kylmä (ei järkky pakkanen vaan noin 10 astetta), milloin liian kuuma, milloin sataa vähän jne. Muut ryhmät ovat kyllä ulkona noissa olosuhteissa. On ottanut aivoon tuokin, kun mun lapsi hyppii seinille jos on pitänyt koko päivän olla sisällä.

Nyt kesäkuussa kävi ilmi, että lapsi vaihtaa ryhmää. Ei siinä mitään, ihan hyvä, mutta asiasta ei tiedotettu kunnolla. Luki vaan kuukausikirjeessä, että ryhmien vaihtajilla oli jotkut tutustumispäivät uusiin ryhmiinsä ja tästä mun plisi pitänyt päätellä, että mun lapsi on ryhmänvaihtaja. Hän ei oo eskariin menossa, vaan täyttää 5, joten en osannut ennakoida.

No, sanoin nämä. Johtaja sitten siihen että käy keskusteluja ryhmän hoitajien kanssa ja he selittää mulle nämä asiat. Mä sanoin kyllä että oon ne selitykset jo kuullut ja sanon nämä tälle johtajalle vain siksi, että kun heillä on kokouksia ym. niin näihin asioihin pitäisi musta kiinnittää huomiota.

Kun hain niin jouduin sitten kuuntelemaan ne samat kehnot selitykset uudestaan... ja tuo sp-roolittaja oli myöntänyt, että on sanonut noita, ja lähetti pahoittelut ja terveiset, että ei kuulemma oo tarkoittanut. Ei oo tarkoittanut? Mitä se sitten on tarkoittanut? Sanoin että ikävä kyllä uskon, että vaikka hänestä se on jotain puhetta vaan, niin se asenne siinä takana on se, että sp-roolista vähääkään poikkeava tyttö tai poika on hänestä sen verran kummallinen, että hänen on tullut mieleen itse sanoa noin kysymättä.

Olenko vähän raukkis, mutta lapsi siis huomenna vihoviimeistä päivää siinä ryhmässä joten hänelle ei enää voida kostaa...

Mä oon sanonut joka kerta noista siiloin kun on ajankohtaista. Mutta kun ei se oo auttanut. Siis ryhmän hoitajille, ja vanhempainillassa julkisesti, kiusaamisesta jopa johtajalle jo syksyllä.

Johtaja sanoi, että tuosta sp-roolituksesta hän olisi halunnut kuulla heti. Oikein suuttui siitä, näin että silmät välähti. Sanoin, että en viitsi olla mikään supervalittaja ja kun tuolla sanomisella ei oo ollut vaikutusta tyttöni valintoihin, ei oo käynyt mielistelemään sen roolituksen mukaan tms. Edelleen valitsee oman mielensä mukaan. Ja ajattelin nyt että se on kumminkin asia, mikä tuonkin hoitajan olisi syytä tiedostaa omassa itsessään.

Näistä muista sanoin nyt siksi, että keskustelisivat asioista. Kyllähän se auttaa, koska se ryhmä jää sinne, siellä on edelleen lapsia... joten toivotaan että joku muu lapsi hyötyy sanomisisistani.

Alkuperäinen kirjoittaja r:
Erikoisen ajan olet valinnut palautteellesi. Eihän tuo enää mitään auta.

No parempi myöhään kuin ei milloinkaan!!!

Moni jättää sanomatta. Että siitä pisteet ap:lle!

Muuta en osaa sanoa. Toivottavasti on paremmmat hoitajat uudessa ryhmässä ja lapsi pääsisi ylitse noista kauheista kokemuksista, jos ei niin asialle on tehtvävä jotain.

en mä tiedä. ehkä tuossa on asiaakin mutta aika rankka täällä maailmassa olla, jos kaikesta vedetään herne nenään. ei uskallla sanoa mitään "ootpa erikoinen,sulla erikoinen puku" kun joku vetää herneen nenäään. jokku toinen voi tykätä sitä että sanotaan erikoiseksi.

Ollaa kaikki hiljaa eikä kukaan kommentoida mitään kenestäkään. Kun aina jos jotain sanot se on väärin, se on joko arvostelua tai se on mielistelyä tai se on vaan väärin.

siis rankkaa niille lapsillekn . on oltava suu kiinni, että kenenkään äiti ei vaan suutu. ja ovat kuitenkin 4-6-vuotiaita lapsia. ja jos kummallinenkin -sana on väärin, niin aika rajua. lapsia ovat ja enemmän saa aikaan kun kertoo vaikka että "sanni" tykkää mustasta ja sinisestä...

eikä ala itkeä että nyt kiusataan tai on n ekaikki muut pennut kauheita.

Alkuperäinen kirjoittaja juu:
en mä tiedä. ehkä tuossa on asiaakin mutta aika rankka täällä maailmassa olla, jos kaikesta vedetään herne nenään. ei uskallla sanoa mitään "ootpa erikoinen,sulla erikoinen puku" kun joku vetää herneen nenäään. jokku toinen voi tykätä sitä että sanotaan erikoiseksi.

Ollaa kaikki hiljaa eikä kukaan kommentoida mitään kenestäkään. Kun aina jos jotain sanot se on väärin, se on joko arvostelua tai se on mielistelyä tai se on vaan väärin.

Erikoinen on musta eri asia kuin kummallinen.

Alkuperäinen kirjoittaja pikkupiikkis:

just. Mä kyllä luulen, että nuo asiat taitaa olla sun päässä. Sun lapsesi todennäköisesti on ihan samanlainen, valitsee kavereita ja jättää ulkopuolelle ja syrjii vuorostaan. Koska yleensä ne jotka tuollaisesta itkevät, ovat itse ihan samanlaisia.

joka ei syrji, jää vaan hiljaa syrjään ja on ihan pihalla.

Samoin. Kyllä itse ainakin olen mielummin erikoinen kuin kummallinen. :)

Alkuperäinen kirjoittaja keiju:
Alkuperäinen kirjoittaja r:
Erikoisen ajan olet valinnut palautteellesi. Eihän tuo enää mitään auta.

No parempi myöhään kuin ei milloinkaan!!!

Moni jättää sanomatta. Että siitä pisteet ap:lle!

Muuta en osaa sanoa. Toivottavasti on paremmmat hoitajat uudessa ryhmässä ja lapsi pääsisi ylitse noista kauheista kokemuksista, jos ei niin asialle on tehtvävä jotain.

Ajattelin kumminkin sanoa, varsinkin kun tiedän,että muutkin vanhemmat ovat antaneet palautetta samoista asioista.

Ja uudessa ryhmässä pitäisi olla paremmat hoitajat, tai ainakin siinä ryhmässä olleen vanhempien mukaan ja he ulkoilevat säällä kuin säällä jne.

just. Mä kyllä luulen, että nuo asiat taitaa olla sun päässä. Sun lapsesi todennäköisesti on ihan samanlainen, valitsee kavereita ja jättää ulkopuolelle ja syrjii vuorostaan. Koska yleensä ne jotka tuollaisesta itkevät, ovat itse ihan samanlaisia.

Tässäpä elämänasenne kohillaan. Jos ei syrji muita, on ulkopuolinen ja ihan pihalla. :(

Ikävä kyllä se mun lapsi oli jo heti syksystä jäämässä syrjään ja yritti eristää itseään :(. Esim. väitti ettei muka halua leikkiä kenenkään kanssa.

Ja jouduin paljon tekemään hommia sen syrjinnän jälkeen, että rohkaistui siitä ystävystymään niiden muutamien kanssa, joiden kanssa on ollut ystävänä nyt sitten. Nämä 2 muuta tyttöäkään eivät ole noita arpojia ja onneksi heistä toinen tulee tuohon uuteen ryhmään myös. Toinen on vuotta nuorempi niin jää vanhaan ryhmään.

Alkuperäinen kirjoittaja erikoinen:

Tässäpä elämänasenne kohillaan. Jos ei syrji muita, on ulkopuolinen ja ihan pihalla. :(

Jep, surullista. Ja vielä surullisempaa on se, että jotkut laittaa tuon asenteen kiertoon lapsillensa. :/

siis rankkaa niille lapsillekn . on oltava suu kiinni, että kenenkään äiti ei vaan suutu. ja ovat kuitenkin 4-6-vuotiaita lapsia. ja jos kummallinenkin -sana on väärin, niin aika rajua. lapsia ovat ja enemmän saa aikaan kun kertoo vaikka että "sanni" tykkää mustasta ja sinisestä...

eikä ala itkeä että nyt kiusataan tai on n ekaikki muut pennut kauheita.

Mähän sanoin joka kerran että x on toiminnan tyttöjä eikä ei niin prinsessamallia ja se on meistä hyvä. Ja jopa suoraankin hoitajalle että musta sukupuoliroolien vahvistaminen noin puheella on aika mennyttä aikaa...

Itse omistan päiväkodin ja kannatan, että vanhemmat sanovat, puhuvat, antavat palautetta, kysyvät jne koska kukas lapsen puolia pitää, jos ei omat vanhemmat! Olen itsekin äiti ja ymmärrän ja hyväksyn täysin vanhempien kannanotot! <3

Olen myös puuttunut työntekijöiden asenteisiin puhumalla vanhempien oikeudesta ja velvollisuudesta puhua lastensa puolesta. Olen muistuttanut, että tarjoamme palvelua perheille ja sen palvelun on oltava asiakkaiden tarpeita ja toiveita vastaavaa niin pitkälle kuin se ryhmänä on mahdollista.

Enkä tosiaan ole itse mikään täydellinen hoitaja vaan sorrun omassa työssänikin joskus asiattomuuksiin, mutta pyrin olemaan TIETOINEN toiminnastani, että omatuntoni olisi koko ajan hereillä ja kehittyisin joka päivä parempaan suuntaan.

Mutta HYVÄ, kun pidät lapsesi puolia! :)

Samoin. Kyllä itse ainakin olen mielummin erikoinen kuin kummallinen. :)

Niinpä. Kummallisessa on kuitenkin se negavaraus.

Alkuperäinen kirjoittaja hyvä!:
Itse omistan päiväkodin ja kannatan, että vanhemmat sanovat, puhuvat, antavat palautetta, kysyvät jne koska kukas lapsen puolia pitää, jos ei omat vanhemmat! Olen itsekin äiti ja ymmärrän ja hyväksyn täysin vanhempien kannanotot! <3

Olen myös puuttunut työntekijöiden asenteisiin puhumalla vanhempien oikeudesta ja velvollisuudesta puhua lastensa puolesta. Olen muistuttanut, että tarjoamme palvelua perheille ja sen palvelun on oltava asiakkaiden tarpeita ja toiveita vastaavaa niin pitkälle kuin se ryhmänä on mahdollista.

Enkä tosiaan ole itse mikään täydellinen hoitaja vaan sorrun omassa työssänikin joskus asiattomuuksiin, mutta pyrin olemaan TIETOINEN toiminnastani, että omatuntoni olisi koko ajan hereillä ja kehittyisin joka päivä parempaan suuntaan.

Mutta HYVÄ, kun pidät lapsesi puolia! :)

Joo, harva meistä on täydellinen. Mutta toivotaan että jos ryhmästä ainakin 4 vanhempaa on nyt antanut samoista asioista palautetta niin hoitajat vähän miettivät... koska silloin se ei ole vaan 1 valittaja josta voi aina miettiä, että yksittäistapaus.

siis oma lapsi ei oikein edes tajua missä mennään. vetäytyy vaan mutta ei edes osaa kertoa mistä kiikastaa.

Sen sijaan, nämä, jotka marmattavat ja valitavat, aina hoittoon viedessä valitetaan, näkyvät olevan näitä päsmäröijiä kun pois haetaan. määräävät kuka leikki ja kuka ei.

Nämä jotka venyvät teatraalisesti isän hihassa ja itkeä tihuutetaan ja joiden äiti venyy hoitopaikassa tunnin, näkyvät olevan oikein määräävässä asemassaa sen muun päivän.

Ymmärtääkö joku muu tuon juun kirjoituksista jotain?

Meillä lapsi jää tosi nopeasti hoitoon, ei roiku tuntia hihassa... Kun viemme niin se on siinä, en mä jää sitä tilannetta vaikeuttamaan roikkumalla siellä.

Muoks. mutta osaa kyllä 4-vuotiaana puhua ja kertoa, mikä siinä päiväkodissa pelottaa ja miksi itki öisin ja näki painajaisia.

tuosta ryhmänvaihdosta.. ei meilläkään siitä ilmoitettu kuin reissuvihossa ja kyse oli vain pienten puolelta siirtyminen isojen puolelle mihin kaikki 5v siirtyvät. meilläkin käytiin yhtenä päivänä tutustumassa. siis tutut lapset ja hoitajat joten ei mikää iso juttu.

mutta hyvä että laitoit palautetta! :flower:

Alkuperäinen kirjoittaja chrissy:
tuosta ryhmänvaihdosta.. ei meilläkään siitä ilmoitettu kuin reissuvihossa ja kyse oli vain pienten puolelta siirtyminen isojen puolelle mihin kaikki 5v siirtyvät. meilläkin käytiin yhtenä päivänä tutustumassa. siis tutut lapset ja hoitajat joten ei mikää iso juttu.

mutta hyvä että laitoit palautetta! :flower:

Meillä siis ei oo reissuvihkoja. Kuukausikirjeessä luki jotain "8.6. ryhmänvaihtajat käyvät klo 14-16.30 tutustumassa uusiin ryhmiinsä ja vanhemmat ovat tervetulleita". Ja ei mitään, että ketkä niitä ryhmänvaihtajia ovat. Sama kirje menee koko ryhmälle.

Eskariin siirtymisestä olisin haistanut sen, että meillä on se ryhmänvaihtaja, mutta nyt siis poikkeuksellisesti siihen ryhmään otettiin myös 5-vuotiaat koko päiväkodista (ilmeisesti niitä 6-vuotiaita oli jotenkin vähän).

On hän saanut käydä siellä uudessa ryhmässä sen jälkeen pari kertaa, mutta tuolloin siis oli tarkoitus että vanhemmatkin kävisivät jos kiinnostaa.

Yhteistyössä