Anopin häälahja

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Paska miniä?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja toinen miniä;29255773:
Aika outoa odottaa lahjoja, jälkikäteen yllätys"häistä". Oletko ap tullut ajatelleeksi, että anoppisi voi olla puolestaan loukkaantunut siitä, että ei tullutkaan "oikeita" häitä. Et varmaankaan, sen verran itsekeskeiseltä ajatusmaailmasi vaikuttaa. Ei sillä, en tarkoita että kellään olisi oikeus loukkaantua häiden pitämisestä ta pitämättä jättämisistä, mutta tälläisiahan me naiset niin usein valitettavasti ollaan.

Tää on juuri tätä. Aina täällä haukutaan ihminen lyttyyn. En ole itsekeskeinen, olen aina huomioinut anoppiani monin tavoin: vienyt kukkia, leiponut, antanut kalliit joulu-, syntymäpäivä ja nimipäivälahjat ja tuonut tuliaisia matkoilta. Kuunnellut häntä, tehnyt ruokaa pallaseen kun hän on sairastanut jne. En vaadi mitään, mutta joskus toivoisin anoppini olevan vähemmän itsekäs. Se siitä.

Alkuperäinen kirjoittaja Paska miniä?;29255834:
Tää on juuri tätä. Aina täällä haukutaan ihminen lyttyyn. En ole itsekeskeinen, olen aina huomioinut anoppiani monin tavoin: vienyt kukkia, leiponut, antanut kalliit joulu-, syntymäpäivä ja nimipäivälahjat ja tuonut tuliaisia matkoilta. Kuunnellut häntä, tehnyt ruokaa pallaseen kun hän on sairastanut jne. En vaadi mitään, mutta joskus toivoisin anoppini olevan vähemmän itsekäs. Se siitä.

:D

Kyllä mä toivoin jälkikäteen muistamista, ehkäpä juurikin siksi, että aina minä olen se, joka muistaa ja huomioi. Ja nimenomaan meidän vanhemmilta, en muilta. Ja myös että lahjan antaja vähän miettisi onko lahja mieluinen. En viitsi enempää jauhaa tätä. Lahjaa ei anneta juhlista vaan naimsiinmenosta. Selväksi tuli, ettei kukaan täällä edes halua sitä ymmärtää. En ole pinnallinen, vaan liiankin syvällinen ihminen. Minua vituttaa anoppini käytös. Asia loppuun käsitelty puolestani eli en enää kommentoi.

Kuulostat marttyyrilta, joka ei näe itsessään mitään vikaa. Aiko moni on kertonut sulle rehellisesti oman mielipiteensä lahjan odottamisesta. Mieti sitä kaikessa rauhassa hetki.

Alkuperäinen kirjoittaja Paska miniä?;29255881:
Niin en vaadi, vaan toivon. Täällä taitaa olla aika perusvittumaista porukkaa.

Tuo nyt on jokseenkin ristiriidassa aloituksesi kanssa, mut eihän siinä mitään pahaa ole.

Hyvä kun huomasit tuon vittumaisuuden, ei tule niin isoja pettymyksiä palstalla mitä anopin kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja toinen miniä;29255882:
Kuulostat marttyyrilta, joka ei näe itsessään mitään vikaa. Aiko moni on kertonut sulle rehellisesti oman mielipiteensä lahjan odottamisesta. Mieti sitä kaikessa rauhassa hetki.

Näköjään kommentoin sittenkin. Tämä lahjan antamattomuus suututtaa minua pitkän pihiyden ketjun yhtenä tekona. Voin oikein kuvitella, kuinka hän kaivele kaappejaa, että löytäisi jotain, ettei tarvitse ostaa lahjaa eikä laittaa penniäkään meihin tai lapsenlapseen. Minussa on toki paljonkin vikoja. Olisin halunnut häät, mies ei eli turha minua siitä syyttää. Minusta monien asenne täällä on jeesustelua, varmasti olisitte itsekin loukkaantuneet.

Itseasiassa virkattu päiväpeitto (varsinkin jos valkoisella langalla ja muutenkin hyväkuntoinen) on mielestäni kaikkea muuta kuin mummomainen.

Tai miksi ei värikäskin. :)

Tuo nyt on jokseenkin ristiriidassa aloituksesi kanssa, mut eihän siinä mitään pahaa ole.

Hyvä kun huomasit tuon vittumaisuuden, ei tule niin isoja pettymyksiä palstalla mitä anopin kanssa.

On se minusta vittumaista, ettei edes yritä katsoa asiaa kirjoittajan kannalta. Ikään kuin yhtenä rintamana lytätään jonkun tunteet. Onneksi mulla on parempaakin tekemistä kuin lukea näitä lyttääviä pikaluonneanalyysejä.

Alkuperäinen kirjoittaja Paska miniä?;29255913:
Näköjään kommentoin sittenkin. Tämä lahjan antamattomuus suututtaa minua pitkän pihiyden ketjun yhtenä tekona. Voin oikein kuvitella, kuinka hän kaivele kaappejaa, että löytäisi jotain, ettei tarvitse ostaa lahjaa eikä laittaa penniäkään meihin tai lapsenlapseen. Minussa on toki paljonkin vikoja. Olisin halunnut häät, mies ei eli turha minua siitä syyttää. Minusta monien asenne täällä on jeesustelua, varmasti olisitte itsekin loukkaantuneet.[/QUOT

Yrittäisit nyt vaan ymmärtää, että asiaan on ihan oikeasti toinenkin näkökulma. Saat olla ihan vapaasti loukkantunut asiasta, mutta se ei tarkoita, että kaikki muutkin loukkaantuisivat tollasesta asiasta. Kaikille materia ei ole kovinkaan tärkeää ja isoin pointti tässä on mielestäni se, että läheskään kaikki aikuiset ihmiset eivät odota saavansa vanhemmiltaan tai appivanhemmiltaan yhtään mitään. Ja saadessaan osaavat olla siitäkin vähästä kiitollisia.

Se virkattu päiväpeittokin on ainutlaatuinen.

Mutta siis tuntuu, että sinä olet vaan tottunut toisenlaiseen lahjomiskulttuuriin. Jos anoppisi onkin hieman pihi, niin todella kummalta tuntuu minusta myös se, että ostelet anopille nimipäivälahjoja ja muutenkin lahjot runsaasti. Ei minun mielestäni miniän tarvitse anopille lahjoja ostella, yhteiset lahjat miehen kanssa riittää, eikä niitäkään tarvitse hankkia nimppareille tai synttäreille, jos ei ole juhlia järjestetty. Niin ja luonnollisesti miehellä on ensisijainen velvollisuus ne yhteiset lahjat äidilleen hankkia.

Sinä ehkä ajattelet olevasi avokätinen ja reilu, mutta voi hyvin olla, että anoppi on vain kiusaantunut noista lahjomuksistani. Kun ei tosiaan ole kaikissa piireissä tapana ja hyvä niin, kukas sitä lahjanhankkimisstressiä turhaan kaipaa ja materiaakin on aikuisilla ihmisillä yleensä riittämiin.

Alkuperäinen kirjoittaja Paska miniä?;29255932:
On se minusta vittumaista, ettei edes yritä katsoa asiaa kirjoittajan kannalta. Ikään kuin yhtenä rintamana lytätään jonkun tunteet. Onneksi mulla on parempaakin tekemistä kuin lukea näitä lyttääviä pikaluonneanalyysejä.

Täällä on aika moni jo kertonut menneensä myös naimisiin ristiäisten yhteydessä, yllätyksenä vieraille, joten eiköhän heillä ole aika hyvä näkökulma ko. tilanteeseen myös? Ei toki juuri teidän juhliinne, mutta omalta kantiltaan.

Loistava juttu, että on parempaakin tekemistä - pari kk sitten ristiäiset tarkoittaa aika pientä vauvaa hoidettavana, joten tärkeysjärjestys on siltä osin vallan oikea :flower:

Mekin menimme "salaa" naimisiin esikoista odottaessamme koska emme halunneet/jaksaneet pitää juhlia ja nimiäisissä nostimme maljan avioliitollemme - ja emme todellakaan odottaneet lahjoja jälkeenpäin! Yhdyn siis enemmistöön täällä, tuossa tilanteessa lahjat eivät kuulu asiaan. Miksette ilmoittaneet kutsussa, että juhlitte ristiäisiä ja häitä?

Me pidetään myös yllätysjuhlat ristiäisten yhteydessä, eikä todellakaan odoteta mitään lahjoja ja jos joku jotain meinaa jälkikäteen antaa niin sitten antaa jos haluaa. Me ei lahjojen takia mennä naimisiin :)
Käydään maistraatissa aiemmin ja juhlistetaan pienesti samalla kun on ristiäisissä kaikki koolla :)

Me mentiin naimisiin samalla kun oli esikoisen ristiäiset ja en todellakaan odottanu lahjoja naimisiinmenon johdosta jälkikäteen :o

Anoppi osti vedenkeittimen ja antoi sen sitten häälahjaksi myöhemmin ja olin todella yllättynyt tästä =)

Osa vieraista jopa suutahti ensin kun ei kerrottu hääaikeista ja eivät olleet ostaneet lahjaa mutta silloin sanoimmekin että ristiäiset on pääasia ja naimisiinmeno tässä sivussa ja juuri sen takia ei kerrottu naimisiinmenosta kun ei haluttu/tarvittu mitään/lahjoja. =)

Joten en halua lytätä tai muutenkaan mutta mielestäni ei tarvitse antaa lahjoja jälkikäteen kun teillä ollut yllätysjuhlat =) äläkä ajattele että porukalla lytätään vaan että se on monen mielipide asiaan =)

Alkuperäinen kirjoittaja Paska miniä?;29255795:
Kyse ei ole tavarasta, vaan huomioimisesta. Olen aina muistanut anoppiani kaikin tavoin ja runsaskätisesti. Minua harmittaa, että edes tällaisesta isosta asiasta hän ei voi muistaa... ei kai ole kiinni juhlien koosta

Se on kiinni siitä, kerrotaanko juhlista etukäteen. Jos ei, ei voi odottaa juhliin lahjoja eikä juhlien jälkeenkään.
Jos olisit halunnut lahjoja, olisit ilmoittanut etukäteen.

No tähän on yksinkertainen ratkaisu jatkoa ajatellen. Et enää huomioi näitä anopin merkkipäiviä. Unohdat tai ostat jotain tosi halpaa. Vaikka suklaalevy? Ei sitä välittämistä näytetä lahjojen arvolla, loppujen lopuksi. En itsekään ostele kovin arvokkaita lahjoja esim. anopille usein jouluksi finlandiavoittaja kirja ja jokin makea suklaa tms loota. Apelle viskiä. Synttäreiksi jotain pientä vaikka Pentikiltä..max 30eur. ELi ei mitään kallista mutta silmiä miellyttävää kuitenkin.

Jos on yllätyshäät, niin turha niitä lahjoja on odottaa. Toisekseen virkattu peitto on arvokas lahja, sellaisen tekemiseen uppoaa helposti vuosia ja jos on kunnon lankaa, niin peitto myös kestää tuleville sukupolville. Itseasiassa virkattuja valkoisia / beigejä peittoja on näkynyt viimeaikoina paljonkin sisustuslehtien kuvissa, että lahja on siinäkin ihan trendikäs ja varmasti uniikki ja ainutlaatuinen ja niitä ei ihan pikkurahalla sitten saakkaan.

Se, että miehesi ei halunnut isoja häitä ei kuitenkaan liene anoppisi syy. Itse ette halunneet maksaa kunnon hääjuhlista mitään, niin miksipä sitten lahjojakaan kuvittelet saavasi.

Yhteistyössä