Anopin käytös

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihmetyttää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

ihmetyttää

Vieras
Minulla on enimmäkseen ihana anoppi ja tulemme todella hyvin toimeen,mutta hänen viime aikainen käytöksensä ihmetyttää minua.. minua loukkaa että hän kutsuu edelleen 4 kk ikäistä lastamme vauva nimellä vaikka hänelle on jo annettu virallinen nimi. Hän ei ole kertaakaan kutsunut lastamme omalla nimellään vahingossakaan.

Kun anoppi sai kuulla lapsemme tulevan nimen jo ennen ristiäisiä, hän totesi sen olevan ruma ja kauhisteli kuinka voimme antaa lapselle niin ruman nimen. Minun mielestä nimi ei ole millään tavalla ruma, pikemminkin vanhahtava ja todella kaunis nimi, joka on vielä kaiken lisäksi tällä hetkellä "muotinimi". Nyt mietinkin että aikookohan anoppi kutsua lastamme loppuiän vauvaksi tai ottaako kenties käyttöön nimen tyttö tai neiti..tms.. Onko muilla ollut samanlaista nimen "hylkimistä"? En tiedä miten asiaan tulisi suhtautua,mutta aivan kuin nimi olisi joku paha kirosana ja tuntuu että olen itsekin alkanut pikkuhiljaa pelkäämään sanoa lapsemme nimen anopin kuullen..

noh, kuulostaa sille että eiköhän tuo tuosta. mä kutsuin meidän kuopusta vauvaksi aina 6kk ikään saakka. en tiedä miksi, mutta jotenkin en osannut käyttää nimeä. hän oli vaan vauva. :)

Jos kerran muuten teillä on hyvät välit jaa tulette toimeen, niin uskon että kyllä se siitä kunhan anoppi ensin vähän totuttelee. Sitä ottaa ylpeyden päälle alkaa käyttää heti nimeä, jonka se on itse ensin tuominnut rumaksi, ja varmaan sitä vähän hävettääkin että on mennyt sanomaan niin. Siis olettaen että anoppi on asiallinen tyyppi.

Asiasta kannattaa keskustella suoraan anopin kanssa, ja mieluummin, niin että mies(?) puhuu äidilleen. Kerrotte, että lapsella on nimi, ja toivette lasta puhuteltavan omalla nimellään.

Meillä oli vähän samaa ongelmaa toisen lapsen kanssa kun kutsumanimi ei oikein miellyttäny omaa äitiäni, vaan halusi väen vängällä käyttää lapsen toista nimeä kutsumanimenä.

Give her a break! Vanhempi ihminen ja on ilmeisesti sitä mieltä, ettei tykkää nimestä. Hänellä lienee oikeus mielipiteeseensä. Ja tuskin on kummemmasta kysymys kuin siitä, että hänestä tuntuu vain vaikealta kutsua lasta sillä nimellä. Jos/kun kaikki muut nimeä käyttävät hän tottuu siihen ja lopulta hyväksyy sen mielessään. En todellakaan tekis tästä mitään suurta numeroa ja ihmisoikeuskysymystä...

Asiasta kannattaa keskustella suoraan anopin kanssa, ja mieluummin, niin että mies(?) puhuu äidilleen. Kerrotte, että lapsella on nimi, ja toivette lasta puhuteltavan omalla nimellään.
Näin juuri. On kuitenkin ihan ymmärrettävää, jos ap on loukkaantunut siitä, että anoppi sanoi lapsen nimeä rumaksi. Ei siitä nimestä tarvitse tykätä, mutta mölyt voisi silti pitää mahassaan.

Tökeröä sanoa lapsen nimeä rumaksi, minusta tässä on miehen tehtävä sanoa että olette valinneet lapsellenne juuri sellaisen nimen josta pidätte piti hän siitä tai ei. Onko ensimmäinen lapsenlapsi? Silloin noita ylilyöntejä saattaa sattua... Älä vain missään nimessä vältä nimen käyttöä, tai häpeile koska tässä tapauksessa syytä ei ole. Et ole anopille vastuussa lastasi koskevista asioista. Se hänenkin on hyväksyttävä.

Vanhempi ihminen on tosiaan kyseessä ja tulemme kaikinpuolin hyvin juttuun..olen päätynyt ajatukseen että hänellä mahtaa olla ollut lapsemme niminen ilkeä ihminen joskus menneisyydessään ja se tuo hänelle nimestä huonot muistot.. nimi kun on kuitenkin aika yleinen vanhoillakin ihmisillä. Toivon todella että tilanne menisi pian normaaliksi. Ensimmäisellä lapsemmalle oli anopin mukaan kaunis nimi,mutta tällä jälkimmäisellä ruma.

Tökeröä sanoa lapsen nimeä rumaksi, minusta tässä on miehen tehtävä sanoa että olette valinneet lapsellenne juuri sellaisen nimen josta pidätte piti hän siitä tai ei. Onko ensimmäinen lapsenlapsi? Silloin noita ylilyöntejä saattaa sattua... Älä vain missään nimessä vältä nimen käyttöä, tai häpeile koska tässä tapauksessa syytä ei ole. Et ole anopille vastuussa lastasi koskevista asioista. Se hänenkin on hyväksyttävä.

Silloin kun päätimme sanoa nimen jo etukäteen, mieheni sanoikin juuri noilla sanoilla äidilleen että nimi on päätetty ja sitä ei muuteta, kun hän alkoi sitä arvostelemaan. Anoppi märisi seuraavana päivänä sitten miehelleni että tykkäsinköhän minä huonoa. Ajattelin antaa asian olla,en viitsinyt vanhan ihmisen kanssa alkaa tappeleen jostain noin mitättömästä asiasta vaikka se mua loukkaskin paljon ja loukkaa edelleenkin. Mutta jospa se tästä..

Meillä on ollut vastaava tilanne. Anoppi isoon ääneen kielsi etukäteen antamasta mitään uudenaikaista muotinimeä. Ensimmäisen lapsen nimen hän hyväksyi, mutta toisella on hieman modernimpi nimi. Ristiäisissä hän kutsui tyttöä jollain ihme lempinimivirityksillään. Taisi mennä yli vuosi kun kuulin hänen käyttävän tytön nimeä ensimmäisen kerran. Kortit sun muut lahjat tulevat tytölle hänen koko nimellään (siis kaikki 3 etunimeä). Anopin on vissiin helpompi suhtautua nimeen kun tykkää tytön toisesta ja kolmannesta nimestä.

Ongelma on siellä päässä. Mä oon esikoisen syntymän jälkeen vetänyt niin monet pultit etten enää jaksa. Kai tässä on itsekin kasvanut sen verran, etten jaksa välittää vaan olen kyennyt nousemaan asian yläpuolelle. Ainoa lapsellinen kostoni on, että kutsun anoppia lastenkuullen etunimellä. Hän kun toivoisi että käytettäisiin sanaa mummi.

Yhteistyössä