Anopin outo suhtautuminen tulevaan vauvaamme

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kalamama
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

kalamama

Aktiivinen jäsen
17.02.2006
1 874
1
36
Kerrottiin pari viikkoa sitten miehen vanhemmille että odotan lasta, viikkoja silloin vajaa 12. Meidän esikoinen on reilut 4v, mummon ja papan silmäterä, ainut lapsenlapsi kun miehellä ei ole sisaruksia. Asuvat 300km päässä meiltä, mutta mies ja poika käyvät siellä n.kerran kuussa viikonlopun.

Kun mies soitti ja kertoi uutisen anoppi päivitteli että "vai sellasen ootte menny tekemään" (toivottavasti vitsaili) onnitteli kuitenkin mutta ei halunnut esim. minun kanssa jutella puhelimessa. Myöhemmin laittoi virallisenoloisen onnittelutekstarin mulle.

Oltiin sitten heti siihen perään anopin kanssa viikko ulkomailla. Käyttäytyi ihan normaalisti, mutta aina kun otin raskauden ja tulevan vauvan puheeksi (en usein) niin mitenkään, ei sanallakaan komeentoinut. Ihailin tyttöjen mekkoja ja vitsailin että pitäiskö ostaa ihan varalta, ei sanonut mitään, käveli vaan pois. Ei kertaakaan kysynyt jaksanko, mikä olo jne. Kaikki muut sukulaiset ovat olleet iloisia, innoissaan, kyselleet koko ajan kaikkea ja varsinkin mun äiti puhuu tulevasta vauvasta kun perheenjäsenestä joka onkin.

Ainut mitä anoppi sai sanottua (n.3kertaa) oli että "kuinkahan se tuo teidän ... sitten pärjää" tarkoittaen esikoistamme. "ei se sille ole kyllä helppoa" jne. Ärsyttää. Miksi suhtautua niin negatiivisesti. Liioittelenko minä, vai onko tuossa jotain outoa? Esikoista kun odotin niin oli tohkeissaan koko ajan.

tuossa on jotain outoa. Kysy siltä suoraan, että mikä mättää. Voit myös itse kertoa, että tuleva vauva on odotettu ja toivottu. Kysy siltä että minkä kanssa esikoinen ei pärjää? Toivonmukaan mummeli ei siirrä tuota negatiivista asennetta esikoiseen. Nosta kissa pöydälle!

Alkuperäinen kirjoittaja pieras:
Oiskohan toisen lapsen saaminen loukkaus sun anoppia kohtaan, koska hänellä on vain yksi?

Mä oon kans tätä miettiny. Outoa silti, eihän hän voi olettaa että me suunniteltais elämämme niinkuin hän haluaa. En halua ottaa puheeksi asiaa hänen kanssaan koska muutenkin yritän olla mahd.vähän tekemisissä heidän kanssaan. Vaikka anoppi ihan mukava onkin niin en halua olla tekemisissä ihmisen kanssa joka avustaa aivohalvauksen kokenutta alkoholistia juomisessa..

Älä nosta kissaa pöydälle vielä! Koita jaksaa ja arvioikaa yhdessä tilanne, kunhan vauva on syntynyt. Jos anoppi on nihkeä kakkoselle, niin sitten vasta otatte asian esille.

No onhan mies ainoa lapsi, jos sillä ei ole sisaruksia :D Varmasti jotenkin tosta johtuu, eivät itse ole aikoinaan "hennoneet" tehdä toista lasta, ettei ainokainen tuntisi oloaan syrjäytetyksi. Tai sitten eivät ole saaneet toista jostain syystä ja ovat vähän niin kuin kateellisiakin teille tai ainakin ihan uudenlaisessa tilanteessa, eivätkä oikein osaa suhtautua. Itse kysyä pamauttaisin varmaan, mikseivät itse ole saaneet useampaa lasta, mutta olenkin vähän tämmöinen suorasukainen... ;)

Meidän äiti oli kyllä ihan avoimen huolissaan että miten toisen syntymä vaikuttaa esikoiseemme ja ymmärrettävää koska kyllä itsekin sitä mietin! Samanlaisia ajatuksia varmaan anopillasi, tiedä vaikka olisi aikoinaan sellaisen takia "jättänyt" toisen tekemättäkin. Parasta minusta olisi jos puhuisit anoppisi kanssa avoimesti asiasta, kertoisit vaikka että (tai miehesi kertoisi) miten olette ajatelleet esikoista huomioitavan erityisesti kun sisarus tulee jne.

Oiskohan toisen lapsen saaminen loukkaus sun anoppia kohtaan, koska hänellä on vain yksi?
Todennäköisesti näin, mutta onko anopilla oikeus olla loukkaantunut? No ei, ja mummi-ikäisen olisi se myös tajuttava!!!

Alkuperäinen kirjoittaja eee:
Todennäköisesti näin, mutta onko anopilla oikeus olla loukkaantunut? No ei, ja mummi-ikäisen olisi se myös tajuttava!!!

Tottakai anopilla on oikeus olla loukkantunut, vaikka olisi miten turha syy tahansa. Eri asia on se miten asia käsitellään tai jätetään käsittelemättä.

Alkuperäinen kirjoittaja eee:

Tottakai anopilla on oikeus olla loukkantunut, vaikka olisi miten turha syy tahansa. Eri asia on se miten asia käsitellään tai jätetään käsittelemättä.
Okei, oikeus on tunteisiinsa, mutta pitäisi tajuta ettei hänen kuulu kiukutella jos oma lapsi saa toivotun toisen lapsen vaikkei itse saanutkaan. Siis tarkoitan että miten joku voi olla kateelinen lapselleen? Onnellinenhan hänen pitäisi olla tai ainakin esittää onnellista ja niellä kateutensa.