Anoppi ottaa päästä, turhaanko?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Anoppi asuu samalla paikkakunnalla, oikeastaan aikalailla meitä lähellä. Meillä on kaksi lasta, kolmas tulossa. Lisäksi on menossa rakennusprojekti.

Anoppi on ollut nyt kesälomalla 3 viikkoa eikä ole kertaakaan kysynyt, että tarvitsemmeko apua/tarjonnut apua muutoin. Minä huolehdin lapsista yksin kaikki päivät, teen kaikki asiat lasten kanssa/lapset mukana joka paikassa. Mies rakentaa.
Anoppi on yksinäinen, työikäinen ihminen. Hän lepäilee ja matkustaa yms.
Itse olen huono pyytämään apua, varsinkin kun kyseessä ei ole oma äitini. Omat vanhempani ovat kuolleet eikä meillä ole muitakan sukulaisia/ystäviä täällä joita voisi apuun joskus pyytää.

Itse ajattelen, että virkeä ja hyväkuntoinen anoppi voisi edes joskus esim. auttaa miestä raksalla. Tai tulla hoitamaan lapsia, että pääsisin vaikka kauppaan ilman lapsia. Tai saisin muutoin hengähtää. Olen aikalailla uupunut, raskaus sinänsä verottaa voimia jo kovasti.

Ottaa jotenkin päästä. Kun tuntuu, ettei anoppi välitä lastenlapsistaan yhtään. Ei tosiaan ole koko kesän aikana käynyt/soittanut...Isompi lapsista olisi mielellään vaikka yökylässäkin siellä, mutta koskaan ei ole edes ehdottanut moista.

No juu, omaa vikaahan tämä on; hankkitua raskaaksi ja rakentaa taloa, että mitäs tässä valitan.
Ehkä odotukset anopin suhteen on ollut liian korkealla?

Oma mokasi, jos et itse kehtaa pyytää apua. Jos se anoppi ei kehtaa tarjota apuaan, kun voi ajatella, että sinä pitäisit sitä tunkeutumisena ja vääränä toimintatapana.

Oletteko sitten itse soitelleet hänelle milloin? Voi olla, että olettaa teidän haluavan pitää etäisyyttä, ei halua liikaa tuppaantua teidän asioihinne.

Mies voi suoraan kysyä itse äidiltään apua raksalle ja muutenkin voitte ihan yleisluonteisesti kysäistä, haluaisiko joskus hoitaa lapsia.

no mulla samanlainen anoppi, hän jo sanon lapsen synnyttyä, ettei pakkaannu tulemaan meille..koska hänen oma äitinsä oli sellainen, joka tuli auttamaan (hän koki sen hirvittävänä)ja hänellä on kaikenmaailman kiireitä..ahaa, joo..no kyllä olisi apu kelvannut, mutta onneksi oma äiti vielä elää. Saamme häneltä apua. Mut miettiköön vaan sitten, kun on vanhus ...nyt citysinkku..miten paljon ainakaan minä apua tarjoan enää

..niinhän se menee että joka lapset tekee, se myös hoitaa.. Valitettavasti ikinä ei voi olettaa että joku toinen olisi velvollinen sun lapsiasi hoitamaan oli kuinka sukua hyvänsä.

En minä jatkuvaa hoitoa pyydäkään enkä tarkoita. Esim. kerran kuussa tunti, onko se liikaa? Ilmeisesti. Jokainen, jolla ei ole YHTÄÄN omaa aikaa voi kuvitella miltä minusta tuntuu.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mies ei halua kysyä apua " jos ei itse tarjoudu niin olkoot, en ala ruinaamaan apua"
Minä en hänen äidiltään apua "osaa" pyytää...

Mitä ruinaamista se on, jos kerran kysäisee, että ehtisikö joskus auttamaan siellä raksalla siinä ja siinä hommassa.

Kai te joskus sitä anoppia tapaatte ja juttelettekin jotain hänen kanssaan. Silloin voi kysäistä tuosta lasten hoidostakin, jos vaikka haluaisi. Voi vaikka tarjota yhden lapsen alkuun kylään, sillä kuulostaa, etteivät juuri siellä kyläile.

Mutta anopilla on oikeus lomailla ja tehdä omia hommiaan, ei hän ole mikään avustusautomaatti.

Mun mielestä toisaalta turhaan, anopillasi on ihan oma elämänsä ja hän saa tehdä sillä mitä haluaa. Ehkä hän kokee, ettei osaa auttaa raksalla. Ehkä ei uskalla kysyä miniältään (sinulta), että tarvitsetko apua lasten kanssa... moni kun anoppiaan haukkuu usein kovinkin sanoin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Oletteko sitten itse soitelleet hänelle milloin? Voi olla, että olettaa teidän haluavan pitää etäisyyttä, ei halua liikaa tuppaantua teidän asioihinne.

Mies voi suoraan kysyä itse äidiltään apua raksalle ja muutenkin voitte ihan yleisluonteisesti kysäistä, haluaisiko joskus hoitaa lapsia.
Näin. Anopitkaan eivät ole ajatustenlukijoita.

On anopilla joku omakin "ongelma", koska kun kuuli, että meille tulee kolmas lapsi niin totesi heti " ettei minusta apua ole kun minä vaan lepään vapaapäivät ja teen omia juttuja".
Se on tittenkin hänen oikeutensa, mutta luulisi lasten antavan hänellekin jotain eikä olevan vain taakka. Sellainen kuva tästä hänen toiminnastaan tulee.

hittoako teet kakaroita jos et niitä jaksa hoitaa. ääliö!
eiköhän anoppi ole jo lapset kasvattanut. omansa nimittäin. mikset säkin kasvattais itse omia äpäriäs? ennen sentään oli muutakin hommaa kuin kaupassa käynti. silloin ruoka tehtiin alusta asti itse. sä ostat valmisaterioita ja mariset ku pitää ottaa kakakrat mukaan. moukka.
anna anoppis rauhassa olla ja levätä, hän on sen ansainnut.

On anopilla joku omakin "ongelma", koska kun kuuli, että meille tulee kolmas lapsi niin totesi heti " ettei minusta apua ole kun minä vaan lepään vapaapäivät ja teen omia juttuja".
Se on tittenkin hänen oikeutensa, mutta luulisi lasten antavan hänellekin jotain eikä olevan vain taakka. Sellainen kuva tästä hänen toiminnastaan tulee.

Sä luulet ja oletat ja ajattelet... mutta asiat eivät mene niin. Kaikki isovanhemmat eivät vain ole pullantuoksuisia ja lapsirakkaita.

Lapsille olisi todella tärkeää saada läheinen suhde myös muihin aikuisiin ja isovanhemmat ovat tärkeitä. Itsellä hieman sama tilanna ja nyt olen hieman opetellut tarjoamaan lapsia esim uimaan ukin ja uuden vaimon kanssa. Viimeksi viihtyivät. Hekään eivät ole koskaan oma-aloitteisesti tarjoutumassa hoitamaan tai viettämään aikaa meidän pojan kanssa.
Sitten vanhempina ei lapsia enää kiinnosta isovanhemmat jos eivät panosta nyt nuorena heihin. Itse ajattelen enemmänkin että isovanhemmat häviävät, myös lapsille harmillista jos ei pääse kehittymään lähestä suhdetta.

Toki sinunkin olisi hyvä saada levätä

Mies ei halua kysyä apua " jos ei itse tarjoudu niin olkoot, en ala ruinaamaan apua"
Minä en hänen äidiltään apua "osaa" pyytää...

Mun mielestä se olisi sun miehen asia tietää tai kysyä jos ei tiedä, voisiko äitinsä joskus jeesata esim. jossain lapsen kaitsennassa tms. Ei yleisluontoisesti välttämättä, vaan joku tietty tilanne, jolloin se myös konkretisoituu.

Eihän tarvitse "ruinata" vaan kysyä asiallisesti...

Alkuperäinen kirjoittaja .:.:
hittoako teet kakaroita jos et niitä jaksa hoitaa. ääliö!
eiköhän anoppi ole jo lapset kasvattanut. omansa nimittäin. mikset säkin kasvattais itse omia äpäriäs? ennen sentään oli muutakin hommaa kuin kaupassa käynti. silloin ruoka tehtiin alusta asti itse. sä ostat valmisaterioita ja mariset ku pitää ottaa kakakrat mukaan. moukka.
anna anoppis rauhassa olla ja levätä, hän on sen ansainnut.

Ihan itse mieheni kanssa lapset kasvatan :)
Ja olen hoitanut 4 vuotta, ihan ilman kenenkään apua.

Nyt on elämäntilanne raskaampi kuin aiemmin ja silloin sitä PIENTÄ apua joskus toivoisi. En kasvatusapua, en joka päivävistä hoitoapua. Jos se tekee minusta ääliön ja moukan niin olkoon niin. En koe huonoa omatuntoa siitä. Moni ei olisi jaksanut tähänkään asti ilman apua.

ahaa.. et sanonut tätä heti.

Siis anoppi ei halua hoitaa lapsia. Sillä sipuli sitten. Mutta onpa kylmä ihminen jos ei yhtään lapsenlapsistaan välitä...

Alkuperäinen kirjoittaja hmm?:
Mun mielestä se olisi sun miehen asia tietää tai kysyä jos ei tiedä, voisiko äitinsä joskus jeesata esim. jossain lapsen kaitsennassa tms. Ei yleisluontoisesti välttämättä, vaan joku tietty tilanne, jolloin se myös konkretisoituu.

Näin juuri. Ja rehellisesti sanottuna minäkään en näillä helteillä tarjoutuisi minnekään raksalle menemään. Harkita voisin, jos pyydettäisiin.

Alkuperäinen kirjoittaja Nilli:
Oma mokasi, jos et itse kehtaa pyytää apua. Jos se anoppi ei kehtaa tarjota apuaan, kun voi ajatella, että sinä pitäisit sitä tunkeutumisena ja vääränä toimintatapana.

Näin just. Ei meillekään kumpikaan mummo ikinä apua tarjoa, mutta kun kysytään niin auttavat mielellään. Jotenkin vaan eivät kehtaa tuppautua yhtään.

ahaa.. et sanonut tätä heti.

Siis anoppi ei halua hoitaa lapsia. Sillä sipuli sitten. Mutta onpa kylmä ihminen jos ei yhtään lapsenlapsistaan välitä...
Mä en osaa pitää toista mummoani millään tavalla kylmänä ihmisenä, vaikka en koskaan hänen hoidossaan ollutkaan. Mummo oli aina tosi mukava, kun käytiin mummolassa kyläilemässä. Vieläkin muistan, miltä mummolan pensaista kerätyt karviaiset maistuivat :p

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:

Näin juuri. Ja rehellisesti sanottuna minäkään en näillä helteillä tarjoutuisi minnekään raksalle menemään. Harkita voisin, jos pyydettäisiin.

Ei anopin sinne raksalle tarvitsekaan mennä. Voisi tulla hoitamaan lapsia niin minä menisin...

Yhteistyössä