Anoppi painostaa imettämään julkisesti, vaikka en todellakaan halua!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja viittä vaille
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

viittä vaille

Vieras
Meillä on 2 kk:n ikäinen poika ja imetys on lähtenyt ihan mukavasti käyntiin. Olemme kuitenkin melko liikkuva perhe ja itse en halua imettää julkisesti, joten lapsi saa myös pullomaitoa, joka on välillä korvikettakin, riippuen tilanteesta.

Anoppini on kuitenkin oikea imetysfanaatikko, joka itse on imettänyt lapsiaan pitkään ja joka paikassa. Hänelle on erittäin vaikea ymmärtää, miksi minä en tee näin. On todella kiusallista esim. ravintolassa, kun esim. minä syön ja mies antaa vauvalle pullosta maitoa ja anoppi keskeyttää koko seurueen ruokailun ja alkaa kailottaa, että " Herrajumala, annatko sinä sille lapselle pullomaitoa! Anna nyt vauva äidille, niin saa tissiä, sitä se haluaa.." Ja tulee miltei repimään lasta miehen sylistä pois:O

Hän ei vaan jotenkin tajua, että tämä on ihan yhteinen ratkaisu tehdä näin, vaikka siitä on sanottu. Kotona imetän, muualla en. Muutenkin jos ollaan yhdessä esim. julkisilla paikoilla, niin kovaan ääneen ihmettelee, mikä mikä minulla on vikana, kun en uskalla "yhtä tissiä ottaa vähän esille" julkisella paikalla. Ja sitten voivottelee lapselle mielenosoituksellisesti, kun "eikö se äiti anna tissiä, vaikka niin tekis mieli eikä tyhmää pulloa". Että tuohon tyyliin.

Ja hän ei myöskään pidä minään sitä, että mies eli poikansakin osallistuu lapsensa hoitoon täysivaltaisena vanhempana, jotenkin mieltää pienen vauvan hoidon pääasiassa naisen hommaksi. Ei ymmärrä, että lapsi on isällään, kun minä käyn menoissani ja että se on yhtä normaalia kuin se, että mies on menoissaan ja minä lapsen kanssa.

Anopilla ei tunnut juurikaan olevan tilannetajua ja sosiaalista älyä näissä asioissa, vaikka muuten onkin ihan normaali. Hävettää ja ahdistaa, kun onnistuu kääntämään kaikkien huomion meihin noilla touhuillaan. Tai vähintäänkin ärsyynnyttämään minut.

Vanne pään päällä kiristyy.

Tiedän tunteen. Vanhemmat voi joskus olla tosi rasittavia. Oma äitini aiheutti minulle syvät traumat sillä, että oli imetysfanaatikko. Tuohon julki-imettämiseen hän ei puuttunut, mutta tuli käymään synnärille seuraavana päivänä, kun esikoiseni syntyi. Hän kailotti isoon ääneen, miten pitää imettää ja miten se on tärkeää jne. Itse olin vielä vähän synnytyshöyryissä ja erittäin herkässä mielentilassa. Muutenkin kaikki asiat itketti (hormonit!). Noh, imetys ei täysin onnistunut, nännit oli huonot ja maitoa ei tullut. Käytin rintakumia, jonka avulla vauva sai edes vähän imettyä. Äitini piti kunnon luennon ihmisten kuullen imetyksen tärkeydestä ja lopuksi veti oman rintansa esille ja näytti miten rinnasta tulee pitää kiinni. Mulle jäi tästä erittäin syvät traumat ja joka kerta imettäessäni näin vain äitini halveksivan ilmeen ja hänen rintansa. Väkisin yritin hetken imettää, mutta luovuin siitä. Koska sen tapahtuman jälkeen näin vain punaista ja inhosin imettämistä yli kaiken. Kun ylritin vielä imettää, sain usein kuulla, miten pilaan pulloruoalla vauvani (sai korviketta lisänä). Kun olin lopettanut imettämisen, äitini jatkoi halventamistani. Mulle jäi tästä ihan valtavat traumat ja näen edelleen silmissäni äitini halveksivan ilmeen ja hänen rintansa :/ Kun kuopus syntyi, valehtelin sairaalan kätilöille imettäväni häntä ja tosipuheissa annoin lapselle korviketta. En jaksanut alkaa heille selittämään traumoistani enkä kuuntelemaan saarnaa imetyksen tärkeydestä. Sairaalassakin kun tuntui vallitsevan hieman imetyspakkoinen ilmapiiri. Noh, olin lähinnä vain helpottunut, kun jouduin viikko synnytyksen jälkeen ab-kuurille ja lääkäri kielsi imettämisen. Olin erittäin helpottunut.

Tämä oli vaan tarina siitä, että jotkut ihmiset voivat olla todella ärsyttäviä, kun ovat niin fanaattisia ja ymmärrän sinua täysin.

Alkuperäinen kirjoittaja eräs tarina;27619663:
Tiedän tunteen. Vanhemmat voi joskus olla tosi rasittavia. Oma äitini aiheutti minulle syvät traumat sillä, että oli imetysfanaatikko. Tuohon julki-imettämiseen hän ei puuttunut, mutta tuli käymään synnärille seuraavana päivänä, kun esikoiseni syntyi. Hän kailotti isoon ääneen, miten pitää imettää ja miten se on tärkeää jne. Itse olin vielä vähän synnytyshöyryissä ja erittäin herkässä mielentilassa. Muutenkin kaikki asiat itketti (hormonit!). Noh, imetys ei täysin onnistunut, nännit oli huonot ja maitoa ei tullut. Käytin rintakumia, jonka avulla vauva sai edes vähän imettyä. Äitini piti kunnon luennon ihmisten kuullen imetyksen tärkeydestä ja lopuksi veti oman rintansa esille ja näytti miten rinnasta tulee pitää kiinni. Mulle jäi tästä erittäin syvät traumat ja joka kerta imettäessäni näin vain äitini halveksivan ilmeen ja hänen rintansa. Väkisin yritin hetken imettää, mutta luovuin siitä. Koska sen tapahtuman jälkeen näin vain punaista ja inhosin imettämistä yli kaiken. Kun ylritin vielä imettää, sain usein kuulla, miten pilaan pulloruoalla vauvani (sai korviketta lisänä). Kun olin lopettanut imettämisen, äitini jatkoi halventamistani. Mulle jäi tästä ihan valtavat traumat ja näen edelleen silmissäni äitini halveksivan ilmeen ja hänen rintansa :/ Kun kuopus syntyi, valehtelin sairaalan kätilöille imettäväni häntä ja tosipuheissa annoin lapselle korviketta. En jaksanut alkaa heille selittämään traumoistani enkä kuuntelemaan saarnaa imetyksen tärkeydestä. Sairaalassakin kun tuntui vallitsevan hieman imetyspakkoinen ilmapiiri. Noh, olin lähinnä vain helpottunut, kun jouduin viikko synnytyksen jälkeen ab-kuurille ja lääkäri kielsi imettämisen. Olin erittäin helpottunut.

Tämä oli vaan tarina siitä, että jotkut ihmiset voivat olla todella ärsyttäviä, kun ovat niin fanaattisia ja ymmärrän sinua täysin.

Voi ei, kuulostaa kamalan ahdistavalta sinunkin kokemuksesi:/ JA hyvin samalta kuulostaa kuin anopin vaahtoaminen..

[QUOTE="vieras";27619674]Jaksamista anopin kanssa! :/ kuulostaa tosi ikävältä. Auttaisiko jos asiasta sanoisi hänelle ihan suoraan?[/QUOTE]

Ja parempi jos mies sanoisi äidilleen tiukasti että hän syöttää nyt lastaan pullosta ja se asia, sen enempää kuin vaimon tissit tai imettämiset ei kuulu kenellekään muulle.

Meillä mies otti äitinsä puhutteluun kun useamman kerran laukoi imetyksestä yms. minua loukkaavia ja stressaavia kommentteja. Miniä kun sanoo, on hän vain hankala tapaus. Paljon paremminb menee jakeluun kun oma poika asiasta mainitsee napakasti! Tsemppiä sulle anoppisuhteeseen.

[QUOTE="vieras";27619674]Jaksamista anopin kanssa! :/ kuulostaa tosi ikävältä. Auttaisiko jos asiasta sanoisi hänelle ihan suoraan?[/QUOTE]

Juu, on asiasta sanottukin hänelle. Aina jos on tullut repimään lasta mieheltä tämän syöttäessä, mies on sanonut, että näin tämän kuuluukin olla. Mut ei usko, sitten vasta kun minä sanon, että ei, en ota lasta nyt, minä syön nyt ja mies syöttää lasta, niin sitten vasta lopettaa. Mut jää kuitenkin tuijottamaan ja kauhistelemaan. Ja olen sanonut, että en halua imettää julkisesti ja piste, mut ei mene jakeluun. Hän on sellainen karjalaismamma, joka ei kuuntele ja vaahtoaa vaan sitä asiaansa. Kysyy, mutta ei kuuntele vastausta. On julkea.

Muutenkin tuijottaa aina sellainen paheksuva virne kasvoillaan, pudistelee päätään ja huokailee, mutta ei välttämättä kommentoi. Siis silloin, kun lasta ruokitaan pullosta.

Mut jos aikuiselle ihmiselle ei mene jakeluun tai hän kieltäytyy ottamasta sanomaa vastaan, niin ei se jatkuva samojen asioiden toisteleminen enää auta.

No voi voi! Eipä toisen puheista kannata välittää! Miten usein te oikein tapaatte anoppia? Kannattaisi jättää vähän vähemmälle vierailut tuollaisessa tilanteessa!

Alkuperäinen kirjoittaja viittä vaille;27619755:
Juu, on asiasta sanottukin hänelle. Aina jos on tullut repimään lasta mieheltä tämän syöttäessä, mies on sanonut, että näin tämän kuuluukin olla. Mut ei usko, sitten vasta kun minä sanon, että ei, en ota lasta nyt, minä syön nyt ja mies syöttää lasta, niin sitten vasta lopettaa. Mut jää kuitenkin tuijottamaan ja kauhistelemaan. Ja olen sanonut, että en halua imettää julkisesti ja piste, mut ei mene jakeluun. Hän on sellainen karjalaismamma, joka ei kuuntele ja vaahtoaa vaan sitä asiaansa. Kysyy, mutta ei kuuntele vastausta. On julkea.

Muutenkin tuijottaa aina sellainen paheksuva virne kasvoillaan, pudistelee päätään ja huokailee, mutta ei välttämättä kommentoi. Siis silloin, kun lasta ruokitaan pullosta.

Mut jos aikuiselle ihmiselle ei mene jakeluun tai hän kieltäytyy ottamasta sanomaa vastaan, niin ei se jatkuva samojen asioiden toisteleminen enää auta.

No, asiahan on kuitenkin niin, että ei se imetyskään kunnossa ole, kun pulloa tarjotaan :)

Saattaa olla jotain tekemistä sillä että aikaisemmin korvikkeen koostumus ei ollut yhtä hyvä kuin nykyisin. Itse kuuntelin vanhemman sukupolven kommentteja siitä että "syötitkö jo molemmat rinnat", ennen vanhaan kun ei tunnettu etumaito ja takamaito käsitteitä. Löysin 80 luvun vauvanhoito-oppaan jossa kehotetaan joka syötöllä tyhjentämään molemmat rinnat... Eli kun tämän päivän äidit olivat lapsia, niiden äidit toimivat sen ajan ohjeiden kanssa. Kirja on itse asiassa aika hulvaton, siinä kerrotaan miten vauvan ei pidä antaa lihoa liikaa koska se ei ole "ollenkaan viehättävää" kun lapsi vähän varttuu :D

Mutta siis olen huomannut että noita kauan sitten opittuja asioita ei meinaa saada mummojen mielestä pois vaikka kuinka jankuttaisi että nykytiedon mukaan näin on parempi. Itse sanoin ihan suoraan omalle äidilleni että älä puutu meidän lapsen kasvatukseemme. Vauvan hoidosta tulevat kommentit ärsyttävät, mutta vanhemman lapsen aikana ääneen voivottelu lapsen aikana (kun vanhemmat yrittävät ojentaa lasta tai laittavat arestiin) saa mut ihan raivostumaan.

...tulipa pitkä sepostus. Sanoisin vielä kerran suoraan, että meidän vauva ja meidän tyyli. Vie sille jokin opas neuvolasta missä kerrotaan korvikkeista. Jos se avaisi anopin silmiä? Mitä jos mainitset asiasta neuvolassa, jos niillä olisi jotain hyvää materiaalia antaa mukaan? Tai jos ei anoppi ymmärrä, niin ymmärtäisi sitten pitää edes suunsa kiinni :x

[QUOTE="vieras";27619789]No, asiahan on kuitenkin niin, että ei se imetyskään kunnossa ole, kun pulloa tarjotaan :)[/QUOTE]

Imetys on ihan kunnossa, mutta en halua imettää julkisesti, ei siinä sen kummempaa ole. Ja vaikka olisikin, niin mitä sitten.

Joo ei kannata olla mikään räsymatto, kova kovaa vastaan ja sanot suorat sanat. Jos ei usko niin poista elämästäsi kyseinen henkilö ainakin vähäksi aikaa. Mun miehen mummo on just tollanen rääväsuu, kun se käyttäytyy huonosti niin jätän vierailut lapsien kanssa kuukausiksi. Sen jälkeen se on tajunnut pitää suutaan soukemmalla.

No minustakin on vähän erikoista että noin pieni vauva altistetaan lehmänmaidolle vain mukavuusseikkojen takia. Mutta en minä sitä menis päin naamaa sanomaan kellekkään. Siis anoppisi kyllä käyttäytyy luokattoman huonosti.

[QUOTE="Vieras";27622747]No minustakin on vähän erikoista että noin pieni vauva altistetaan lehmänmaidolle vain mukavuusseikkojen takia. Mutta en minä sitä menis päin naamaa sanomaan kellekkään. Siis anoppisi kyllä käyttäytyy luokattoman huonosti.[/QUOTE]

Peesaan. Ja vain koska tiedän äidinmaidon ja lehmänmaidon erot ja niiden vaikutukset vauvan suolistossa.

[QUOTE="Vieras";27622747]No minustakin on vähän erikoista että noin pieni vauva altistetaan lehmänmaidolle vain mukavuusseikkojen takia. Mutta en minä sitä menis päin naamaa sanomaan kellekkään. Siis anoppisi kyllä käyttäytyy luokattoman huonosti.[/QUOTE]
jos ei halua imettää julkisesti, pitäisikö sitä sitten linnoittautua vauvan kanssa täysin kotiin imetysfanaatikkojen arvostelun takia??

[QUOTE="huoh";27619850]Ei ymmärrä..mitä helv**** se anopille kuuluu?!? :D Älä välitä tuollaisesta! Jos sanoo jotain tai käyttäytyy kuin hullu, sano suorat sanat!![/QUOTE]

Itsekin ihmettelen samaa. Pistä mies sanomaan äidilleen mitä mieltä olette imetysasioista.

[QUOTE="vieras";27619789]No, asiahan on kuitenkin niin, että ei se imetyskään kunnossa ole, kun pulloa tarjotaan :)[/QUOTE]

Annetaan kaikkien vaan imettää tai olla imettämättä niin kuin haluavat, ei se lapsi täällä nykysuomessa nälkään tai puutostautiin kuole vaikkei sitä tissiä koko ajan ja kaikkialla saisi.

Ai niin, meinasin unohtaa: :)

Ap:lle tsemppiä, toivotaan että se anoppi siitä rauhottuisi jahka huomaa että lapsi voi hyvin ja kasvaa vaikkei juuri hänen oppiensa mukaan mennäkään! Se on todella ihmeellinen ajatusmaailma monella vanhemmalla naisella kun kuvittelevat että se painostus ja oman nenän tuuppaaminen sinne liiveihin ainakaan edesauttaisi sitä imetystä.

jos ei halua imettää julkisesti, pitäisikö sitä sitten linnoittautua vauvan kanssa täysin kotiin imetysfanaatikkojen arvostelun takia??

No ei tietenkään tarvitse; jokainen tekee oman vauvansa kanssa ihan miten itse haluaa.

Ei se silti poista sitä tosiasiaa, että ammattilaisen näkökulmasta on erikoista, että pienen vauvan suoliston kehitystä häiritään tietoisesti lehmänmaidolla äidin MUKAVUUSSYIDEN takia.

Edelleenkin anopin käytös on huonoa.

Karsee anoppi! Ymmärrän kyllä hyvin ap:ta, itse pitkin hampain täysimetin ensimmäisen kuukauden, sit tartuttiin pulloon. Yritin kyllä alussa aina lypsää maidon reissuun, mutta pian vauvan maitomäärät kasvoi niin suureksi että olisin saanut aloittaa pumppaamaan viikon aikaisemmin kahden tunnin reissua varten. Lisäksi pumpatun äidinmaidon käyttö on hankalaa kun se menee nopeasti piloille ellei ole juuri pumpattu, ja se pitää säilöä reissussakin kylmässä jne. Ja kun vauvalle tuli vielä koliikki niin minun oli pakko saada omaa aikaa vähän ns. normaalia enemmän, joten miehelle oli annettava pullo mukaan kun lähti pojan kanssa reissuun että äiti sai levätä rauhassa..

En siis tosiaan halunnut imettää julkisesti, en edelleenkään halua, ja nyt kun vauva ei enään pulloa huoli se onkin johtanut siihen että en missään uskalla käydä, ellen tiedä että pääsee johonkin suljettuun tilaan rauhassa imettämään tai nopeasti kotiin. Vauva lopetti siis pullon syönnin kokonaan 3 kk iässä, nyt on kuukausi menty taas täysimetyksellä... ja vauva syö 1-2 tunnin välein, halleluja :)

Peesaan. En osaa ymmärtää miksi ap toimii niin kuin toimii, mutta omapa on päätöksensä, anopilla ei pitäis olla asiaan mitään sanottavaa.

[QUOTE="piitu";27622825]Peesaan. En osaa ymmärtää miksi ap toimii niin kuin toimii, mutta omapa on päätöksensä, anopilla ei pitäis olla asiaan mitään sanottavaa.[/QUOTE]

Miksi sinun, tai kenenkään muun pitäisikään asiaa ymmärtää?

[QUOTE="kätilö";27622809]No ei tietenkään tarvitse; jokainen tekee oman vauvansa kanssa ihan miten itse haluaa.

Ei se silti poista sitä tosiasiaa, että ammattilaisen näkökulmasta on erikoista, että pienen vauvan suoliston kehitystä häiritään tietoisesti lehmänmaidolla äidin MUKAVUUSSYIDEN takia.

Edelleenkin anopin käytös on huonoa.[/QUOTE]

Jos kätiö olet, toivottavasti ilmaiset itseäsi hieman paremmin työssäsi. Minä en myöskään imetä julkisesti, tosin en myöskään imetä kauemmin kuin 4-6 vkoa kunnes vauvat ovat oppineet pullolle. Inhoan imetystä ja julkisesti en sitä halua tehdä, jos se on mielestäsi "tyhmää", siitä vain. Mielestäni tuollainen saarnaaminen on myös aivan turhaa, pelkkää oman "paremmuutesi" korostamista.