Anoppi uhkaili

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tuntuupa kivalta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tuntuupa kivalta

Vieras
Erosin miehestäni viime kesänä. Avioliitossa ollaan ja ero tulee kohta voimaan, oli talolaina, laina miehen nimissä YKSIN ja jäi myös taloon asumaan kun muutin lapsemme kanssa pois. Nyt miehellä maksuvaikeuksia lainan kanssa ja anoppi tänään sanoi että minä joudun maksumieheksi koska olemme edelleen aviossa (vielä noin pari viikkoa) ja avioehtoa ei ole. Mutta eihän se voi olla niin? Kun laina on yksin miehen nimissä? Nyt alkoi kyllä pelottaa... : / Ei ole varaa toistasataa tuhatta maksella lainoja, ei todellakaan...

Jos asia olisi toisinpäin ja talo olisi sinun ja olisit maksuvaikeuksissa niin palsta sanoisi että miehen on maksettava oma osuutensa mutta kun tässä tapauksessa asia on toisinpäin niin yleinen konsensus varmasti tulee olemaan että sinun ei tarvitse maksaa mitään, ehkä jopa mies joutuu itse maksamaan lainan, muuttamaan pois talosta ja sinä ja lapsenne voivat muuttaa sinne asumaan.

[QUOTE="mies";26248835]Jos asia olisi toisinpäin ja talo olisi sinun ja olisit maksuvaikeuksissa niin palsta sanoisi että miehen on maksettava oma osuutensa mutta kun tässä tapauksessa asia on toisinpäin niin yleinen konsensus varmasti tulee olemaan että sinun ei tarvitse maksaa mitään, ehkä jopa mies joutuu itse maksamaan lainan, muuttamaan pois talosta ja sinä ja lapsenne voivat muuttaa sinne asumaan.[/QUOTE]

Tässä ei ole kyse siitä että haluaisin talosta mitään, olen sanonut että vaikka myy niin saa rahansa pitää. En todellakaan halua yhtään mitään. Mutta eikö lainat ole henkilökohtaisia? Ja jos asuntolaina on miehen nimissä hän on yksin ja ainoa velvollinen sen maksamaan? Varsinkin kun ero astuu voimaan kohta...

[QUOTE="mies";26248835]Jos asia olisi toisinpäin ja talo olisi sinun ja olisit maksuvaikeuksissa niin palsta sanoisi että miehen on maksettava oma osuutensa mutta kun tässä tapauksessa asia on toisinpäin niin yleinen konsensus varmasti tulee olemaan että sinun ei tarvitse maksaa mitään, ehkä jopa mies joutuu itse maksamaan lainan, muuttamaan pois talosta ja sinä ja lapsenne voivat muuttaa sinne asumaan.[/QUOTE]

Onkohan sulla "mies" jotenkin paha olla? Susta saa kamalan katkeran kuvan noitten kirjoitustesi perusteella.

Eiköhän se talo mee myyntiin, jos sillä velalla on talo ostettu. Oliko teillä avioehto?

Erikoiseen tilanteeseen oot alunperin päätynyt, mutta tässä tilanteessa todennäköisesti koituu edukseks -ellei sitte sulla oo huomattavasti enemmän muuta omaisuutta. Mutta et sun pitäis elättää viel miestäkin, kun oot lapsenne kans muuttanu jo pois yhteisestä kodista... Epätodennäköiseltä kuulostaa.

Et joudu maksamaan miehen nimissä olevaa velkaa missään vaiheessa, henkilökohtainen velka pysyy sellaisena.

Sen sijaan osituksessa katsotaan teidän molempien varat ja velat, ja varakkaampi joutuu maksamaan puolisolleen tasinkoa. Kummalla teistä on enemmän omaisuutta?

Mä olen luullut, että eron tullessa yhteistä kotia yms. varten otetut lainat katsotaan yhteisiksi. Mutta jos mies on kerran jäänyt asumaan taloon, niin ehkä sitten lainakin kuuluu hänelle.

Eiköhän se talo ole kuitenkin lainan vakuutena eli jos mies ei pysty sitä maksamaan, se myydään. Ihan samoin, jos olisitte vielä naimisissakin ja maksuvaikeudet iskisivät. Aika usein erojutuissa se entinen yhteinen koti joudutaan myymään, koska siihen jäävällä ei ole varaa maksaa isoa taloa yksin (siis jos ei ole isoja tuloja).

[QUOTE="vieras";26248943]Mä olen luullut, että eron tullessa yhteistä kotia yms. varten otetut lainat katsotaan yhteisiksi. Mutta jos mies on kerran jäänyt asumaan taloon, niin ehkä sitten lainakin kuuluu hänelle.[/QUOTE]

Luulo ei taaskaan ole tiedon väärti.

Sanoit että avioero tulee voimaan parin viikon päästä. eli olette jo avioeron toisessa vaiheessa.

Avioerossa tehdään ositus sen ensimmäisen avioerohakemuksen omaisuuden tilanteen myötä. Tuolloin katsotaan omaisuus ja tehdään ositus. Se jolla on enemmän varoja maksaa tasinkoa toiselle. Velat ovat kuitenkin aina henkilökohtaisia edellyttäen tietenkin ettei ole lainassa takaajana.

Et voi joutua maksumieheksi miehesi nimissä olevasta lainasta jos et kerta takaaja ole. Hänen tehtävänsä on pistää talo myyyntiin ja maksaa lainansa pois.

Yhteistyössä