Ansiosidonnainen vanhempainvapaiden jälkeen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Esposa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Esposa

Jäsen
19.12.2009
316
0
16
Olen töissä ennen äitiyslomalle jäämistä, työsuhteeni on kuitenkin määräaikainen ja päättyy juuri ennen äitiyslomaa. Olen ajatellut olla lapsen kanssa kotona 1-2 vuotta. Äitiysrahalla ja vanhempainrahalla tulee kai toimeen, mutta tuo kotihoidontuki vaikuttaa aika pieneltä. Jos ilmoittaudun työttömäksi työnhakijaksi, voinko saada ansiosidonnaista työttömyystukea?

Voit saada. Muista kuitenkin, että olet silloin työtön TYÖNHAKIJA, jonka ensisijainen tehtävä on hankkia itselleen työpaikka. Tilanteesta riippuen se saatetaan myös hankkia sinulle puolestasi.

Juu, eli sinut voidaan "pakottaa" töihin ja jos et suostu menemään, niin sitten menee tuet yms.
Jos olet varma, ettei sinulle sopivaa työtä löydy, niin sitten saattaa onnistuakin.

Alkuperäinen kirjoittaja kokoko:
Juu, eli sinut voidaan "pakottaa" töihin ja jos et suostu menemään, niin sitten menee tuet yms.
Jos olet varma, ettei sinulle sopivaa työtä löydy, niin sitten saattaa onnistuakin.

Ei ollenkaan välttämättä onnistu. Ainakin siskolleni keksittin kaiken maailman pakkolisia ATK- ja hakemustenkirjoituskursseja sen verran, että oli pakko hankkia lapselle hoitopaikka ja sitä myötä hommata töitä itselle. Kyllä ne työkkärissä osaa, joten turha yrittää pelata tuon asian kanssa:D

Täällä saa kyllä vastauksia nopeasti, kiitos niistä :).Maksetaanko ansiosidonnainen samojen tulojen perusteella kuin äitiysraha?

Millä tavoin ne voi pakottaa työhön/ hankkia työpaikan puolestani? Olen ollut kerran työttömänä ja onnistuin välttämään pari työpaikkaa, joita minulle tarjottiin (hain töitä, mutta nuo työt eivät kiinnostaneet). Olin vaan tyhmänä haastatteluissa.

Jos löytyisi oman alan töitä, voisin mennäkin yhden vuoden jälkeen. Olen maisteri ja alallani on aika heikosti töitä. Väitöskirjaa voisin alkaa tekemään koska vaan, mutta en nyt tiedä siitäkään. Tavallaan helpotus päästä äitiyslomalle.

Alkuperäinen kirjoittaja syssel:
Alkuperäinen kirjoittaja kokoko:

Ei ollenkaan välttämättä onnistu. Ainakin siskolleni keksittin kaiken maailman pakkolisia ATK- ja hakemustenkirjoituskursseja sen verran, että oli pakko hankkia lapselle hoitopaikka ja sitä myötä hommata töitä itselle. Kyllä ne työkkärissä osaa, joten turha yrittää pelata tuon asian kanssa:D

Tuo onkin sitten vaikeampi asia. Vielä kun asuu pk-seudulla, niin töitäkin varmaan riittää. Eikä varmaan ole varaa vaatia koulutustaan vastaavaa.

Mä toimin noin eli jäin vanhempainvapaan jälkeen liiton korvauksille. Korvaukset maksetaan sen sun edellisen työpaikan ansioiden mukaan. Jos teidän kunta maksaa kuntalisää niin silloin kannattaa hakea kotihoidontuke milloin kotihoidontuen osuus vähennetään ansiosidonnaisestasi mutta saat kuntalisän extrana. Mikäli kuntalisää ei makseta, ei kannata välttämättä edes hakea kotihoidontukea, näin jää yhden viranomaistahon hakemukset ja käsittelyt pois =) Mulla on kans sellainen tilanne että töitä on vähän, olen hakenutkin jotain mielenkiintoista (tarkoituksella hakenu vaan ns. parempia paikkoja, että jos tärppää niin on kuin lottovoitto). Työkkäristä laitettiin ainakin mulle että ei ole tarvetta työvoimapoliittisille koulutuksille.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Nykyään ne laittaa ihan heti työnhakukurssille josta ei voi kieltäytyä. Että ei varmasti kannata taikka kotona olo loppuu siihen.

Tuo ei pidä paikkaansa... Ainakin meidän kunnassa se "työnhakukurssi" hoidetaan nykyään netin kautta.. Sulla on viikko aikaa suorittaa se, muuten menetät työttömyyskorvauksen.

Nykyään ne laittaa ihan heti työnhakukurssille josta ei voi kieltäytyä. Että ei varmasti kannata taikka kotona olo loppuu siihen.

Toisaalta hyvä, koska monet lusmuilee ja itsekin olen käyttämässä järjestelmää väärin :saint: .

Mutta onko siis niin, että vanhempainrahan jälkeen kotiinjäävä äiti saa 314?/kk - ei muuta? Ja vanhempainrahaa ei saa edes siihen saakka, että lapsi on 1 v?

Huh, taidan unohtaa asuntolainan ottamisen vähäksi aikaa...

Alkuperäinen kirjoittaja Mun kokemus:

Tuo ei pidä paikkaansa... Ainakin meidän kunnassa se "työnhakukurssi" hoidetaan nykyään netin kautta.. Sulla on viikko aikaa suorittaa se, muuten menetät työttömyyskorvauksen.

Jaa no käytäntö vaihtelee ilmeisesti. Täällä se on fyysisesti paikan päällä suoritettava parin viikon kurssi. Joka on aika turha monille, mutta jolla pidetään väärinkäyttäjät ruodussa =) ja tosiaan siitä ei voi kieltäytyä tai ei siis ilman pitkää karenssia.

Alkuperäinen kirjoittaja Esposa:

Toisaalta hyvä, koska monet lusmuilee ja itsekin olen käyttämässä järjestelmää väärin :saint: .

Mutta onko siis niin, että vanhempainrahan jälkeen kotiinjäävä äiti saa 314?/kk - ei muuta? Ja vanhempainrahaa ei saa edes siihen saakka, että lapsi on 1 v?

Ei teidän kunnassa kuntalisää makseta? Kotihoidettavasta lapsesta saa kelalta sen kotihoidontuen sekä tulosidonnaista lisäosaa ja joissaki kunnissa lisäksi kuntalisää.

Alkuperäinen kirjoittaja Mun kokemus:

Jaa no käytäntö vaihtelee ilmeisesti. Täällä se on fyysisesti paikan päällä suoritettava parin viikon kurssi. Joka on aika turha monille, mutta jolla pidetään väärinkäyttäjät ruodussa =) ja tosiaan siitä ei voi kieltäytyä tai ei siis ilman pitkää karenssia.

Mol:in sivuilta se löytyy ja omilla pankkitunnuksilla kirjaudutaan sisään ja kuitataan se. Kuvittelin sen olevan ihan valtakunnallinen käytäntö...

Alkuperäinen kirjoittaja Esposa:

Ei teidän kunnassa kuntalisää makseta? Kotihoidettavasta lapsesta saa kelalta sen kotihoidontuen sekä tulosidonnaista lisäosaa ja joissaki kunnissa lisäksi kuntalisää.

On näköjään kuntalisä, kiitos huomiosta. Ajattelin, että kuntalisä on vaan syrjäseuduilla.

Yhteistyössä