Jos hoitovapaalta irtisanotaan, minkälaista työttömyyskorvausta saa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja stressi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

stressi

Vieras
Työpaikalla käynnissä olevat yt:t stressaa. Olen hoitovapaalla, ollut kotona 2,5 vuotta äitiyslomalta suoraan jatkanut hoitovapaalla. Jos minut irtisanotaan, saanko jotain peruspäivärahaa, vai saanko ansiosidonnaista sen mukaan, mitä olin töissä ennen äitiyslomalle jäämistä.

Täällä kun yleensä tiedetään kaikenlaista, niin kunhan kysäisen...

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja rouvaliini:
Lain mukaan ne ei saa irtisanoo sua hoitovapaalla ollessas.

Olen käsittänyt että saa tuotannollisista ja taloudellisista syistä.

Mä en oo kyllä ihan varma, mut mulla on käsitys et sillon vaan saa jos koko pulju menee nurin. Mut jos toiminta jatkuu sit ei sais. En kyllä oo ihan sata varma.

Jos sanovat sut irti niin se on laiton irtisanominen ja sitten ei muutakun ilmoitus työsuojelu piiriin ja työnantajalle haaste oikeuteen . Saat hyvän korvauksen sieltä..... : )

jos olet jäsen ja pitänyt jäsenyytesi kunnossa hoitovapaan ajan, eli maksanut jäsenmaksut. Ensi tietysti pitää ne potkut saada, että voi ilmoittautua työttömäksi :D

Alkuperäinen kirjoittaja jos näin:
jos olet jäsen ja pitänyt jäsenyytesi kunnossa hoitovapaan ajan, eli maksanut jäsenmaksut. Ensi tietysti pitää ne potkut saada, että voi ilmoittautua työttömäksi :D

Olen mä kyllä liiton jäsen, mutta ei hoitovapaalla tarvitse jäsenmaksua maksaa.

Alkuperäinen kirjoittaja vastaava tilanne oli joskus mulla:
Mutta sitten kun menet töihin takaisin niin ne voi pistää pihalle heti ensimmäisestä päivästä lukien.

Eli kannattaa olla hoitovapaalla taantuman yli mikäli mahdollista.

Ei ole mahdollista, kun mentävä sitten kun nuorempi täyttää 3.

Mutta sitten kun menet töihin takaisin niin ne voi pistää pihalle heti ensimmäisestä päivästä lukien.

Sulla puol vuotta aikaa olla kotona, ymmärsinkö oikein? Oo se aika kotona ja toivo et tilanne menee ohi sinä aikana.

Oisko tosiaan noin. Kun toiset sanoo, että voi irtisanoa. No nyt tuntuu vähän turvallisemmalta olo ainakin.

Laki kieltää hoitovapaalla olevan irtisanomisen.
ihan sama jos olet sairaslomalla.

Voi irtisanoa jos firman toiminta loppuu kokonaan. Ja tämä on laki.

Oisko tosiaan noin. Kun toiset sanoo, että voi irtisanoa. No nyt tuntuu vähän turvallisemmalta olo ainakin.

- nämä kommentit tiivistää asian.

Sulla puol vuotta aikaa olla kotona, ymmärsinkö oikein? Oo se aika kotona ja toivo et tilanne menee ohi sinä aikana.

Joo, on siis tarkoitus olla se puoli vuotta vielä kotona. Täytyy toivoa, että sinä aikana maailmantalous tosiaan alkaisi kohentua.

Vähänkö muuten ärsyttäisi, että olisin kitkuttanut kotihoidontuella näin pitkään, jos töihin palatessa tulisi heti fudut. Sillä työttömyyskorvauksellahan olisi elänyt paljon leveämmin.

Alkuperäinen kirjoittaja Luottamusmies:

Laki kieltää irtisanomisen hoitovapaalla PAITSI jos työnantajan toiminta loppuu kokonaan! Ja tämä on suoraan laista! :attn:

Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Alkuperäinen kirjoittaja Luottamusmies:

Laki kieltää irtisanomisen hoitovapaalla PAITSI jos työnantajan toiminta loppuu kokonaan! Ja tämä on suoraan laista! :attn:

Jos olet ihan 100% varma niin viitsitkö (jos ehdit) kaivaa sen lain viittauksen? Kun mulla on eri käsitys.

Mun mielestä tästä on ennakkopäätöskin, eli kun osasto loppui kokonaan niin hoitovapaalla olevan sai irtisanoa ekana takastulopv koska työnantajan ei voitu kohtuudella odottaa kouluttavan ko henkilö jäljellejääneisiin töihin eikä tt halunnut jäädä ns alempiarvoisiin töihin siirtymäkauden jälkeen ansionmenetyksen takia. Irtisanominen oli laillinen. (Liiton lehdessä oli juttua asiasta)

t. luottamusmies

Ei hoitovapaalla tarvitse maksaa jäsenmaksua!
Ei ainakaan minun kun liittoon ilmoitin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Ei hoitovapaalla tarvitse maksaa jäsenmaksua!
Ei ainakaan minun kun liittoon ilmoitin.

yleensä hoitovapaalla ei tarvitse maksaa maksu ajos siitä ilmoittaa, jos vaan jättää maksamatta mitään ilmoittamatta niin vasta sit jäsenyys katkeaa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap :
Mutta jos sitten irtisanottaisiin kun palaan hoitovapaalta töihin, niin saisinko ansiosidonnaista sen noin 3 vuoden takaisen palkan mukaan, vai miten menisi?

Liittokin varmaan osaa neuvoa näissä irtisanomisissa sun muissa.
Saa ainakin varman ja oikean vastauksen.
Luuri käteen.

Yhteistyössä