Ansiosidonnaisen ä.rahan verot

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nalletar
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Nalletar

Vieras
Paljonko te jotka olette saaneet "hyvin" ä.rahoja (vaikkapa n.1500e paikkeilla) olette maksaneet veroa siitä? Mä sain viimeksi brutto 1400e ja maksoin vain sen 20%. Jos uusi lapsi tulisi niin saisin tällä kertaa enempi. Viime rahat oli sen vanhan kaavan mukaan eli 70% tuloista. 20% veroja ei varmaankaan olisi riittävä?

Minä lasketin uuden veroprosentin äitiyspäivärahalle kun päätös tuli ja mun veroprosentiksi tuli huimat 7,5% vaikka laski ns. yläkanttiin. Äitiyspäiväraha aluksi 1500 ja risat ja sitten laskee n. 1100 euroon. Mut en ollut tajunnut että saan todellakin työnantajalta täyden palkan marraskuun 20. päivään saakka ja siksi jäi tässä kuussa käteen yli 1800e, mut en ala enää uudelleen laskettamaan, tulkoot sitten mätkyjä jos tulee.. Kannattaa soittaa verotoimistoon kun saat päätöksen ja ota viereen myös palkkatodistuksesti josta näet paljonko olet tähän mennessä tienannut ja maksanut veroa. Laskee sulle sopivan prosentin, musta 20% on liikaa.

käy laskemassa veroprosenttilaskurilla verohallinnon nettisivuilta. sen antaa ainakin suuntaa. vanhempainpäivärahoille kannattaa AINA lasketuttaa muutosverokortti, jotta verotus menee sosiaalietuuden mukaan eikä ansiotulojen mukaan.