Antaako 1v 7kk ikäisen lopettaa päiväunien nukkumisen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kyselijä äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kyselijä äiti

Vieras
Meillä tilanne, että tyttö on 1v 7kk. Eilen herättiin n. klo 9 aamulla ja päiväunille koitettiin mennä lounaan jälkeen, n. klo 12.30. Ei nukkunut, eikä suostunut edes lepäämään. Koko päivän oli yhtä hyväntuulinen kun muutoinkin. Päikkäreitä koitettiin klo 14.30 asti, mutta kun ei uni tullut. Illalla käytiin kaupassa ja sitten tyttö nukahtikin klo 19 rattaisiin. Heräsi kun tultiin kotiin ja rupesin riisumaan n. 19.30. N. 10 min. huusi ja riehui. Sitten oli taas maailman iloisin loppuillan. Ja nukahti n. 21.45 yöunille, tänään aamulla heräsi 9.30. Päiväunia ei ole vieläkään nukkunut. Ehkä kohta lähdetään ulos ja touhutaan ilta, jotta pysyy hereillä ja pääsee sitten illalla aikaisemmin yöunille. Eikö tämä ole ihan järkevää, jos kerran on hyväntuulinen?

liian aikasin alat kokeileen päiväunia.. eihän lapsi ole ollut kuin 3,5tuntia hereillä.. entä onko saanut enrgiaa pois..? parahaiten nukkuu päiväunet kun saa touhuta esim pihalla ja sit ruokaki maistuu ja uni varmasti.. eihän aamupalastakaan ole kauaa ollut aikaa.. kokeile pitää hereillä edes 5 tuntia ja sit päikkärit :D mä olisin suna alkanu vasta tollon 14 aikaan..

Meillä muksut yrittäneet samaa, mut mun mielestä ton ikänen on viel niin pieni et todellakin tarttee en päiväunet.Ja ennenkaikkee sellasen rytmin et ne päikyt on mahdolliset, tai ainaki levähtäminen.

Aika myöhään kuitenki menee nukkumaan tuo teidän tirriäinen, vanhaa aikaa ois jo klo23!Luulsi et rytmi osi kääntyny toiseen suuntaan..

Meillä lapsi lopetti päikkärit 1v6kk iässä. Elämästä ei yksinkertaisesti tullut mitään, kun lapsen kanssa sai taistella päivällä nukkumaanmenon kanssa ja illalla taisteltiin sitten jopa klo 24 asti. Kokeilin jättää päikkärit pois ja onnistui. Lapsi jaksoi hyvin koko päivän ja jaksaa edelleen, on nyt hiukan alle 2v Meillä lapsi herää klo 9-10 ja menee nukkumaan klo 20-21 ja nukkumaan menon kanssa ei ole enää mitään taisteluita, välillä pientä pelleilyä mutta nukahtaa alle vartissa kuitenkin. :)

Meilläkin yritettiin jättää päikkäreitä pois taaperoiässä, mutten suostunut. Joka päivä pistin muksut levolle, ja siinä pötköteltiin, nukahtivat tai eivät (jos eivät nukahtaneet niin ei haettu unta tuntikausia, vaan levättiin esim. 45 minsaa). Ei mennyt kauaa kun alkoivat taas nukahtaa.

Meillä 2-vuotias poika on ollut silloin tällöin muutamia päiviä ilman päiväunia, kun ei vaan ole nukahtanut. Kerran oli kolme päivää putkeen ja olin varma, että nyt lopetti, mutta aloitti sitten taas uudelleen. Meilläkin lapsi saattaa joskus nukahtaa vasta kolmen aikaan päikkäreille, vaikka olisi herännyt seitsemältä. Illalla sitten saattaa mennä vaikka klo 23 asti. Yöllä nukkuu 9-11 tuntia, päivällä 1-4 tuntia. Vaikka kuinka yrittäisi tiettyyn aikaan nukuttaa päivällä tai illalla, niin ei tule välttämättä yhtään mitään. Nukutus kestää illalla 30min-1h30min, päivällä 15min-30 min, jos siis edes nukahtaa. Joskus pitää koittaa nukutusta useaan otteeseen, kuten tänään.

Mutta siis kysymykseesi: Ei varmaankaan haittaa, jos joskus jää välistä, mutta kannattaa joka päivä ainakin yrittää nukutusta/lepäilyä.

meillä on poika kyllä pienempi, mutta yrittäisin sinuna kuitenkin noita päiväunia, mutta jos ei kuitenkaan nukkuisi päivällä, yrittäisin pitää sitten illankin hereillä (siis ei päiväunia enää myöhään)
-> nukkumaan ajoissa
ajattelisin, että rytmi muuten liukuisi kokoajan enemmän yökukkumiseen.

Meillä juuri tuon ikäinen ja toisinaan jättää unet nukkumatta. Herää 9.00 ja menee nukkumaan sitten 9-10. jos nukkuu päiväunet niin menee nukkumaan vasta niin myöhään kuin mekin. Kerran testasin minne asti valvoo, niin yhteen meni! Aamuheräämistä aikaistamalla varmaan saisi nukkumaan päiväunet ja illallakin vielä ihmisten aikaan nukkumaan, mutta kaikista on mukavempaa herätä myöhemmin. Aikaisin kerkee herään sitten loppu elämän kun menee hoitoon, kouluun ja itse töihin. :/

Meillä myös tyttö jätti päiväunet pois 1v7kk iässä. Tytön sai ensinnäkin nukkumaan päikkäreitä vasta neljän aikaan (vaikka aamuherätys klo 7) ja vaikka torkahti vaan esim. 15 minuutiksi tuolloin myöhään iltapäivällä, yöunille meno kesti puoleenyöhön ja ylikin. Siis ihan hullu rytmi puolitoistavuotiaalle! Ja ei nukkunut yöunia myöhempään, vaikka olisi mennyt miten myöhään yöunille. Kyllä meillä oli ainakin pelastus tuo päikkäreiden poisjättäminen, ajatteli muut mitä tahansa. Lapset ovat niin erilaisia.

Nukkuu siis ilman päiväunia yöunet 19-7.

Nyt tyttö on vajaa kolme, eikä tuon puolentoistavuoden iän jälkeen ole nukkunut kuin pari kertaa päikkäreitä ja nyt aloittaa hoidon, niin mielenkiintoista nähdä, nukahtaako hoidossa ja kuinka vaikuttaa meidän rytmeihin...

Nukuttaa mun ei ole koskaan tota lasta tarvinnut. On nukahtanut aina viimeistään 15 minuutissa kun on sänkyyn laitettu. "kaffetauko":n kanssa oon vähän samalla kannalla. Ja todellakin tahdotaan nukkua sinne 8.30-9 välille aamulla. Ennen yhdeksää ei ole puhettakaan, että sais nukkumaan, jos on päikkärit ottanut. Ihan pari viikkoa sitten vielä koitettiin päikkäreille mennä joskus jo klo 12 ja uni tuli. Muuten nukkumaanmenot ja heräämiset samat.

Jos te tuohon aikaan heräätte,niin aikasintaan kokeilisin nukkumaan laittaa klo14 aikaan,ja antaisin nukkua n.11/2h. Meillä neiti nyt 2.5v ja jos herää likemmäs klo9 niin ei nukuta enää päikkäreitä,korkeintaan pikku tirsat iltapäivällä.mutta se sitten kostautuu tuossa viiden kuuden aikaan kun tulee ärripurri koko loppuillaksi.

Meillä muksu jätti unet pois 1 v 9 kk iässä suurinpiirtein. Ei vain yksinkertaisesti onnistunut enää. Jos sainkin nukahtamaan joskus loppuiltapäivästä, niin valvoi sitten illalla reippaasti yli yhteentoista. Ei järjen hiventä.

Siitä asti on siis ollut päikkäreittä, nukkuu yöunia noin 12 tuntia. Edes päiväkodin aloitus kaksivuotiaana ei auttanut päikkäreihin, ei nukahtanut eikä nukahda, vaikka herätettäisiin kuinka aikaisin. Ainoastaan kovassa kuumeessa nukkuu päivällä.

Eli siis jätä pois, jos ei onnistu. Voithan kokeilla nyt vielä viikon-kaksi, mutta jos käy hankalaksi, niin ei väkisin. Meillä lapsi oli jonkun aikaa illasta aika kuitti, mutta meni ohi sekin.

Älä nyt kuitenkaan yhden päivän perusteella mitään johtopäätöksiä tee, et kai? Eihän aikuisillakaan kaikki päivät ole samanlaisia.

Oliko normaalista poikkeava päivä, rytmeiltään? se sotkee helposti unta, kuten vaikkapa vaan tulossa oleva flussa tms.

Miettien vaan että tuo valveilla olo aika tulee päivässä pitkäksi ja ei tuo hereillä pitäminen illasta kovin "järjelliseltä" kuulosta pitkässä juoksussa,

miten muutaman unitaiston jälkeen voi yleensä olla valmis heittään kirveen kaivoon?

Tosi varhaiselta iältä mun mielestä kuulostaa kyllä jättää päikkärit pois.. Mutta en mä tiiä yrittäisinkö väkisin nukuttaa jos vuorokauden unentarve kuitenkin täyttyy. Tuon ikäinen tarvitsee unta 12-13 tuntia vielä. Jos se yöunilla tulee täyteen niin ei kait ne päikkärit tarpeelliset ole.

Omista ykkönen lopetti päikkärit n. 2,5-vuotiaana ja keskimmäinen selvästi vielä ne tarvitsee vaikk ikää on "jo" 2v9kk. Ykkösen, nyt 5-v, "pakotan" edelleen levähtämään saman ajan ku sisko nukkuu, sit taas yhdessä jatketaan riehumista iltaan asti.

Meillä on lapsilla ollut kausia, kun ei päikkärit oikein nukuta. Mutta olen pitänyt rytmistä kiinni ja päikkärit on nukuttu. Joskus 3v jälkeen on viikonloppuisin jätetty päikkäreitä pois ja 5v ei enää nuku, paitsi päiväkodissa ollessaan.
Lapset ovat toki erilaisia, ja lapsilla on erilaisia kausia. Jospa nyt on vähäisen nukkumisen kausi. Aivotutkijat ovat kuitenkin sitä mieltä, että päivälepo on hyväksi aivojen kehitykselle, joten itse koittaisin useamman viikon päiväunille nukuttaa ja jos vaan jatkuvasti ei nukuta, tekisin vasta pidemmän ajan päästä johtopäätökset. Yhdeksältä heräävälle lapselle 12 on todennäköisesti liian aikaisin päiväuniajaksi.

Yhteistyössä