Antaisitko lapsen olla kotona tässä tilanteessa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Mie"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Mie"

Vieras
Mulla on siis 11v tyttö, jolla on nyt menkat. Ja huomenna ois sitten sisäliiksaa ja kellään muulla tytöllä ei oo kuulemma vielä alkanu ja ei oo ees rinnat kehittyny. Ja lapsi ei halua mennä nyt kouluun. Antaisitko olla kotona?

No en, eihän tuo mikään syy ole poissa olla, lopun ikäänsäkö aikoo olla pois koulusta/töistä kun on menkat. Itselläni alkoi saman ikäisenä, suihkuun ei ole pakko mennä ja sinä voit ilmoittaa asiasta opettajalle niin ei ala pakottamaan suihkuun, jalka ja kainolo pesut riittää varmasti.

En. Miten ne menkat sisäliikunnan estää? Ne on luonnollinen asia, joka jokaiselle tytölle tulee aikanaan, eikä niiden tarvitse antaa estää normaalielämää. Jos on kovasti kipuja tai vuotaa paljon, veisin lääkäriin.

voit toki antaa olla kotona, mutta aikooko hän piiloutua joka kuukausi siltä tosiasialta että on menkat ja rinnat? mistä hän muuten tietää varmasti ettei kenelläkään muilla ole alkanut menkat?jotkut opettelevat kupin tai tamponien käytön heti alussa, joten asiasta ei edes tarvitse muille mainita. opeta hänelle huomaamattomampien kuukautissuojien käyttö niin ei tarvitse asiaa hävetä, jos asia siitä on kiinni.

ja mitä niihin rintoihin tulee, niin menkää ostoksille ja hommatkaa jotain nättiä, jota kelpaa esitellä ja josta muut voivat olla jopa vähän kateellisia :)

ei se ole mikään syy jäädä kotiin,toki sitten jos on kauheat kivut,ettei voi olla mitenkään päin (mun tytöllä on ekoina päivinä vatsa ja selkäsärkyjä ,mutta menee panadolin voimin kouluun).Mun tytöllä menkat alko jo 1,5 vuotta sitten ja nyt varmaan alkaa jo joillain muillakin menkat olemaan,mistäpä sitä tietää kenellä on kenellä ei,jos ei muille kerro?
Voit kertoa tytöllesi,että jokainen kehittyy omaan tahtiinsa ja varmasti viimeistään kuudennella suurimmalla osalla on menkat,joka on ihan normaali asia eikä mikään häpeän paikka.

Ilmoita liksaopelle asiasta, hän osaa sitten suhtautua asiaan, jos ei halua esim yleiseen suihkuun. Ei menkat ole syy olla poissa ellei ole älyttömän kipeä.

Itse olin 8. luokalla kerran niin kipeä että ope käski lähteä kesken päivän kotiin vaikka en ollut sanonut mitään, ilmeisesti näki kasvoista että olin tosi kipeä. Ja täytyy sanoa, että kova menkkakipu on minulla pahempaa kuin synnytyksen avautumisvaiheen kipu.

Ilmoita liksaopelle asiasta, hän osaa sitten suhtautua asiaan, jos ei halua esim yleiseen suihkuun. Ei menkat ole syy olla poissa ellei ole älyttömän kipeä.

Itse olin 8. luokalla kerran niin kipeä että ope käski lähteä kesken päivän kotiin vaikka en ollut sanonut mitään, ilmeisesti näki kasvoista että olin tosi kipeä. Ja täytyy sanoa, että kova menkkakipu on minulla pahempaa kuin synnytyksen avautumisvaiheen kipu.

jep,jos ei tosiaan ole niin kipeä ettei kykene kouluun niin sitten vaan on mentävä.. ja sitähän vielä sanotaan että liikunta auttaa menkkakipuihin..

Kurjaahan se on. Itse olin aikoinaan samssa tilanteessa. Onneksi muutaman kuukauden odotettuani parilla muulla kehittyneellä luokkakaverilla alkoi myös. Me kerrottiin aina itse opelle, et on se aika kuusta ja ala-asteella päästiin aina ennen muita suihkuun, uintiin ei noihin aikoihin osallistuttu (ei käytetty tamponeita).

Ylä-asteella sillä ei enää ollut mitään väliä kun muillakin oli.
Onhan se kurjaa kun alkaa paljon aiemmin kun suurimmalla osalla, herättää kateutta ja sitä kautta "kiusaamista", mutta jos jää nyt kotiin niin haluaa jäädä ehkä ensi kerrallakin. Rohkeasti särkylääkkeen kera kouluun, kunnon suojat (siteet, tamponit) ja kertoo liikkaopelle asiasta. Onhan se alkuun hävettävää (tai tuntuu nuoresta siltä), kun täytyy vessassa sidettä vaihtaa, pitäähän se ääntä. Koita kannustaa asiassa, hänestä on tullut nainen, merkki siitä, että voi saada lapsia ja käykää kaksin vaikka ulkona syömässä ja juhlistamassa asiaa. Se on ISO asia nuorelle tytölle!!! Etenkin kun on noin nuori vielä, muut luokalla lapsia, pojat etenkin... Ja neuvo siinä siteiden käytössä...se vasta on noloa jos tulee ohivuotoja. Hävettäis jopa aikuista ihmistiä.

Ja uskon, että se on ihan eri asia jos ne menkat alkaa esim. 13-14vuotiaana, kun monella jo on. Mutta tuossa iässä oikeasti osa luokkakavereista on vielä ihan lapsenkengissä. Ymmärrän nuortasi täysin, täällä ketkä ovat tyrmänneet asian tyystin, niin luultavasti kuuluvat siihen jengiin jolla on alkanut muutamaa vuotta myöhemmin.

Luonnollinen asiahan se on, mutta onkohan koulussa vielä puhuttukaan asiasta...

Tilanteen mukaan toimittava. Muistui ihan itselle mieleen alkuajat. Olin niin kipeä, että oksentelin. Oli sanottu, että liikunta auttaisi, niinpä yritin kävellä. Mutta ei siitä ollut apua. Aamulla silmissä musteni ja pyörrytti. Tätä muistellessa en pitäisi pahana, jos kerran, kaksi tai kolme olisi pois koulusta.

En antaisi. Menkat kuuluu elämämään ja niillä luokkakavereillakin jo kohta alkaa ja on voinut jo alkaakin. Nykyään ne siteetkin niin hyviä ja ohuita. Itselläni oli ekoina siteinä 8 mm paksuiset Mimosept -merkkiset. Vähän toista kuin nykyiset 2 mm Alwaysit. OIkeat menkkakivut on hirveät ja se voi estää kouluun menon, mutta pelkkä vuoto ei voi olla este.

Voisin antaakin. Mulla oli alussa ainakin tosi runsaat menkat ja en muutenkaan aina ihan osannut niitä hallita. Lisäksi liikuntatunnit oli mulle muutenkin todella kiusallisia tilanteita vaikka ei mussa varsinaisesti mitään ulkoista vikaa ollut. En haluaisi että lapsi joutuu sellaista kokemaan. Mutta eihän sitä tietenkään voi pitkään jatkaa, mutta kyllä se niiiden menkkojensa kanssa oppii elämään.

Omapas täällä taas sakki unohtanut miten hemmetin isoja ja nolo asia menkkojen alkaminen oli. Vallankin jos ap:n tytöllä on vielä ihan ensimmäisiä vuotoja niin antaa olla kotona ja totutella asiaan. Ei se siteiden vaihtelu niin hääpöstä ole aloittelevalle, vallankin jos yrität vielä kaiken lisäks sitä peitellä muilta. Antakaan nyt tytölle hieman aikaa oppia uuteen asiaan.

Ap, annan tytön olla tämä kierto kotona ja kerrot hänelle että asian kanssa on hiljalleen alettava oppia elämään. Aina ei voi olla poissa, mutta nyt kun opetellaan niin poiketaan hieman säännöstä.

Kyllä täällä jaksetaan jeesustella kuin alle 3v menee pilalle päiväkodissa. Ja sitten tälläisessä jutussa, joka saattaa olla tosi vaikea (ja kiusaamisenkin aihe) nuorelle mielelle ollaan linjalla: KOULUUN VAAN *kele. Kyllä se isompikin mieli voi ahdistua, miettikääpä sitä.

Vähän samoilla linjoilla tuutikin kanssa. Musta koulusta poissaolo poikkeustilanteena ei olis niin paha. Samaiset mammat jotka ei anna olla menkkojen takia pois, antaa olla lomamatkan takia.

[QUOTE="tuutikki";24973136]Omapas täällä taas sakki unohtanut miten hemmetin isoja ja nolo asia menkkojen alkaminen oli. Vallankin jos ap:n tytöllä on vielä ihan ensimmäisiä vuotoja niin antaa olla kotona ja totutella asiaan. Ei se siteiden vaihtelu niin hääpöstä ole aloittelevalle, vallankin jos yrität vielä kaiken lisäks sitä peitellä muilta. Antakaan nyt tytölle hieman aikaa oppia uuteen asiaan.

Ap, annan tytön olla tämä kierto kotona ja kerrot hänelle että asian kanssa on hiljalleen alettava oppia elämään. Aina ei voi olla poissa, mutta nyt kun opetellaan niin poiketaan hieman säännöstä.

Kyllä täällä jaksetaan jeesustella kuin alle 3v menee pilalle päiväkodissa. Ja sitten tälläisessä jutussa, joka saattaa olla tosi vaikea (ja kiusaamisenkin aihe) nuorelle mielelle ollaan linjalla: KOULUUN VAAN *kele. Kyllä se isompikin mieli voi ahdistua, miettikääpä sitä.[/QUOTE]

no kyllä mä valistin tyttöäni jo ennen menkkojen alkua,mitä silloin tapahtuu..asia ei ole koskaan ollut tabu meillä,asiassa ei ole mitään hävettävää..kun muistaa käydä vaihtamassa siteen tarvittavan usein,niin mikä estää olemasta koulussa?onhan se noloa,jos ei kehtaa vaikka välitunneilla sidettä vaihtaa ja tulee ylivuotoa..mutta tuo on yksi niistä asioista,joista itse kerroin jo heti alkuun että side on vaihdettava tarpeeksi usein.Menkoistakin saa tehtyä kauhean vaikean asian,jos vaan haluaa..vaikka se kuitenkin on luonnollinen asia.

no eihän menkat ole syy jäädä kotiin.. haloo !

Sä olet tainnut unohtaa ja paljon. Tai sitten olet vaan harvinaisen empatiakyvytön. Juu,aikuisella naisellla ei menkat ole syy kotiin jääntiin - onhan hän reenannut jo vuosia lajia.

Nyt puhutaan pienestä tytöstä, joka on vielä ikänsä puolesta ihan lapsi. Toivottavasti empatiakykysi kasvaa ennen kuin oma tyttäresi (jos sellainen on) kasvaa tuohon ikään.

no kyllä mä valistin tyttöäni jo ennen menkkojen alkua,mitä silloin tapahtuu..asia ei ole koskaan ollut tabu meillä,asiassa ei ole mitään hävettävää..kun muistaa käydä vaihtamassa siteen tarvittavan usein,niin mikä estää olemasta koulussa?onhan se noloa,jos ei kehtaa vaikka välitunneilla sidettä vaihtaa ja tulee ylivuotoa..mutta tuo on yksi niistä asioista,joista itse kerroin jo heti alkuun että side on vaihdettava tarpeeksi usein.Menkoistakin saa tehtyä kauhean vaikean asian,jos vaan haluaa..vaikka se kuitenkin on luonnollinen asia.

Niin että ei muuta kuin vaan pakolla kouluun vaikka lapsesta tuntuisi uusi tilanne vaikealta. Siinä olen samaa mieltä, menkoista saa tehtyä vaikean asian. Mutta musta edelleen lapselle voi suoda hetken sopeutumista asiaan sen sijaan että pakottaa. Lapset kokee nää varmasti muutenkin erilailla. JA nyt on kuitenkin kyseessä tosi pieni tyttö vielä. Hänen kavereista osa ei välttämättä pahemmin edes vielä tiedä menkoist. Hieman eriasia jos puhutaan 14-15 vuotiaasta tytöstä.

[QUOTE="tuutikki";24973228]Niin että ei muuta kuin vaan pakolla kouluun vaikka lapsesta tuntuisi uusi tilanne vaikealta. Siinä olen samaa mieltä, menkoista saa tehtyä vaikean asian. Mutta musta edelleen lapselle voi suoda hetken sopeutumista asiaan sen sijaan että pakottaa. Lapset kokee nää varmasti muutenkin erilailla. JA nyt on kuitenkin kyseessä tosi pieni tyttö vielä. Hänen kavereista osa ei välttämättä pahemmin edes vielä tiedä menkoist. Hieman eriasia jos puhutaan 14-15 vuotiaasta tytöstä.[/QUOTE]

kukin tehköön niinkuin parhaaksi näkee,outoa olisi,jos joku tekisi päätöksiä sen mukaan mitä jonkun palstan muut kirjottajat on mieltä asioista...ps.omalla tytöllä menkat alkoi jo 1.5 vuotta sitten ( kuten ylempänä kirjoitin ) ja siis nyt myös 11 v..siltikään menkat ei ole estänyt häntä menemästä kouluun eikä osallistumasta liikuntatunneille,ainoastaan uintiin ei ole tarvinnut osallistua menkkojen aikaan,koska en halua että tyttäreni käyttää tamponeja tai kuukuppeja vielä tuon ikäisenä..

kukin tehköön niinkuin parhaaksi näkee,outoa olisi,jos joku tekisi päätöksiä sen mukaan mitä jonkun palstan muut kirjottajat on mieltä asioista...ps.omalla tytöllä menkat alkoi jo 1.5 vuotta sitten ( kuten ylempänä kirjoitin ) ja siis nyt myös 11 v..siltikään menkat ei ole estänyt häntä menemästä kouluun eikä osallistumasta liikuntatunneille,ainoastaan uintiin ei ole tarvinnut osallistua menkkojen aikaan,koska en halua että tyttäreni käyttää tamponeja tai kuukuppeja vielä tuon ikäisenä..

Eipä siinä, kai ja toivottavasti vaan muistit lastasi kuunnella asian suhteen. Meinaan vaan että sä näet asian hyvin selvänä niin tytäresi on saattanut sen kokea ihan toisin. Kuten sanottu, lapset on erilaisia. Sivuuttaa ei kuitenkaan pidä tuota, koska ne ei ole "vaan menkat" vaan ne on aikamoinen harppaus kohti naiseutta ja aikuisuutta. Saattaa hämmentää pientä päätä ja paljon.

[QUOTE="vieras";24973263]No liikassa varmaan juuri se suihkuajatus nolottaa lasta.[/QUOTE]

varmaan koulu/opettaja kohtaista,mutta ainakin täällä riittää että käy kainalon ja jalkojen pesulla..

Yhteistyössä