Kurjaahan se on. Itse olin aikoinaan samssa tilanteessa. Onneksi muutaman kuukauden odotettuani parilla muulla kehittyneellä luokkakaverilla alkoi myös. Me kerrottiin aina itse opelle, et on se aika kuusta ja ala-asteella päästiin aina ennen muita suihkuun, uintiin ei noihin aikoihin osallistuttu (ei käytetty tamponeita).
Ylä-asteella sillä ei enää ollut mitään väliä kun muillakin oli.
Onhan se kurjaa kun alkaa paljon aiemmin kun suurimmalla osalla, herättää kateutta ja sitä kautta "kiusaamista", mutta jos jää nyt kotiin niin haluaa jäädä ehkä ensi kerrallakin. Rohkeasti särkylääkkeen kera kouluun, kunnon suojat (siteet, tamponit) ja kertoo liikkaopelle asiasta. Onhan se alkuun hävettävää (tai tuntuu nuoresta siltä), kun täytyy vessassa sidettä vaihtaa, pitäähän se ääntä. Koita kannustaa asiassa, hänestä on tullut nainen, merkki siitä, että voi saada lapsia ja käykää kaksin vaikka ulkona syömässä ja juhlistamassa asiaa. Se on ISO asia nuorelle tytölle!!! Etenkin kun on noin nuori vielä, muut luokalla lapsia, pojat etenkin... Ja neuvo siinä siteiden käytössä...se vasta on noloa jos tulee ohivuotoja. Hävettäis jopa aikuista ihmistiä.
Ja uskon, että se on ihan eri asia jos ne menkat alkaa esim. 13-14vuotiaana, kun monella jo on. Mutta tuossa iässä oikeasti osa luokkakavereista on vielä ihan lapsenkengissä. Ymmärrän nuortasi täysin, täällä ketkä ovat tyrmänneet asian tyystin, niin luultavasti kuuluvat siihen jengiin jolla on alkanut muutamaa vuotta myöhemmin.
Luonnollinen asiahan se on, mutta onkohan koulussa vielä puhuttukaan asiasta...