Antakaa lapsillenne mahdollisuus pottailuun

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja HoitoonVaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

HoitoonVaan

Aktiivinen jäsen
01.12.2006
8 566
0
36
Kymenlaakso
Lapsi tekee mielellään ihan vauvasta saakka tarpeensa pottaan kun siihen annetaan mahdollisuus. Ei vaippaan pissaaminen tai kakkaaminen varsinkaan ole mukavaa. Luulin esikoisen olleen jotenkin poikkeus, kun pottailu sujui pienestä saakka, mutta sama homma näkyy menevän mielellään tällä toisellakin. Pissat tulee aina unien jälkee pottaan ja kakka on melkein poikkeuksetta potassa, kun vaan päästää hänet siihen istumaan. Niin kauan kun on "asiaa" 7 kk ikäinen istuu mielellään potalla, ja kun homma on hoidettu, haluaa nousta pois.

Tällä ei ole tarkoitus opettaa puolivuotiasta kuivaksi, vaan tarjota mahdollisuus tehdä tarpeensa muuallekin kuin vaippaan, ja sitä mahdollisuutta ainakin meidän lapset käyttävät mielellään. Eikä ole potta uusi leikkiväline tai ihmeellinen ja pelottava vempain, kuten olen kuullut joillekin lapsille olevan sitten kun pitäisi alkaa siihen tutustumaan parin vuoden iässä.

Äitini kertoi, että itseänikin on potateltu muutaman kk ikäisestä saakka, on vissiin tällainen höpöily geeneissä :)

Viimeksi muokattu:
No meidän esikoinen ei suostunut istumaan pottalle kuin vasta reilu 2-vuotiaana, sitä ennen vain satunnaisesti se saattoi siinä hetken istua, mutta ei todellakaan tehnyt sinne mitään, yleensä kamalan huutokohtauksen sain, kun yritti potalle laittaa, joten en viitsinyt pakottaa.

Nuo on saaneet ihan vapaasti käydä potalla niin kauan kuin ovat halunneet, mutta ei meillä erikseen ole potalle opetettu tai "potatettu". Oppivat jossain vaiheessa ihan itsekseen..

jestas, jos edes yrittäisin pojua potalle, ikää 7kk, ei pysy MISSÄÄN nanosekuntia kauempaa, ehkä sitten ajan kanssa myöhemmin, löröt tulee pökään ryömikonttailun lomassa ;)

Me ollaan alettu se pottaan pissiminen unien jälkeen heti parin kuukauden iässä, sylissä pitäen vaipanvaihdon yhteydessä. Siis kun yleensä vauvoilla on tapana silloin pissata kun vaipan ottaa pois, ja sylissä kyykkyasennossa myös kakka luistaa paremmin :) Ehkä siksi kun on niin pienenä aloitettu niin malttaa sen hetken istua ja pissat lirauttaa, sitten mennäänkin taas ja kovaa pitkin lattioita ;)

[QUOTE="vieras";24405221]En anna! En halua pottia putsailla enkä usko, että lapsi pottaan asioisikaan.[/QUOTE]

Taidat olla ihan saapas ja tyhmä!! Meillä poika istui aina potalle, silloin kun minäkin istuin pöntöllä. Ruuan jälkeen ja sillain. Oppi kuivaksi alle 1,5 vuotiaana! Ja mielelläni siivosin potan, kun on puhtaampaa hommaa, kun vaipan putsaus.

toimi samalla lailla kuin ap:lla, n.7kk ikäisena tyttö aloitti pottailun ja sitä ennenkin useinmiten teki tarpeensa vaipanvaihdon yhteydessä alustalle. MUTTA ei se kyllä vaan ihan kaikilla lapsilla näin mene,vaikka kuinka antaisi mahdollisuuden,lapset on erillaisia.

teillä super-pottailijoilla noin niin kuin muuten jotenkin erikoinen suhtautuminen ruumiineritteisiin? Ihan uteliaisuudesta kysyn, kun en ole koskaan ymmärtänyt tuota vaipan "kauhistuttavuutta". Ymmärrän, jos haluaa ekologisista syistä välttää vaippaa, mutta kun joillain näillä pissahätäsignaalien tarkkailijoilla näyttää oikeasti olevan ihan neuroottinen suhtautuminen ruumiin eritteisiin... tyyliin on "alentavaa kakkata vaippaan" jne. Mitä alentavaa siinä 0n? :O Ei luonnonkansoilla ole mitään pottia tai vessoja, tarpeet tehdään nurkan taakse eikä sitä kukaan kauhistele...

Lapsi tekee mielellään ihan vauvasta saakka tarpeensa pottaan kun siihen annetaan mahdollisuus. Ei vaippaan pissaaminen tai kakkaaminen varsinkaan ole mukavaa. Luulin esikoisen olleen jotenkin poikkeus, kun pottailu sujui pienestä saakka, mutta sama homma näkyy menevän mielellään tällä toisellakin. Pissat tulee aina unien jälkee pottaan ja kakka on melkein poikkeuksetta potassa, kun vaan päästää hänet siihen istumaan. Niin kauan kun on "asiaa" 7 kk ikäinen istuu mielellään potalla, ja kun homma on hoidettu, haluaa nousta pois.

Tällä ei ole tarkoitus opettaa puolivuotiasta kuivaksi, vaan tarjota mahdollisuus tehdä tarpeensa muuallekin kuin vaippaan, ja sitä mahdollisuutta ainakin meidän lapset käyttävät mielellään. Eikä ole potta uusi leikkiväline tai ihmeellinen ja pelottava vempain, kuten olen kuullut joillekin lapsille olevan sitten kun pitäisi alkaa siihen tutustumaan parin vuoden iässä.

Äitini kertoi, että itseänikin on potateltu muutaman kk ikäisestä saakka, on vissiin tällainen höpöily geeneissä :)

Meillä pottailu aloitettiin sitten ku lapsi siihen halusi itse. Pottaa esiteltiin, mutta lapsi ei halunnut siihen istua ennen 1,5v. Nyt tasan 2v on päiväkuiva. Kakat ovakin tulleet pottaan täysin 1v10kk alkaen. Uskon, että vanhemmalla on suuri vaikutus tähän, mutta ei täydellinen. Esikoinen oli erilainen, ei suostunut millään tavalla istumaan potalla ennen 2v8kk. Tosin pottaan ei tehnyt silloin varmaankaan mitään, mutta pönttöön kyllä. Lapset ovat erilaisia. Itse en näe järkeä 7kk potattamisessa. Jos joku jaksaa, niin ok.

teillä super-pottailijoilla noin niin kuin muuten jotenkin erikoinen suhtautuminen ruumiineritteisiin? Ihan uteliaisuudesta kysyn, kun en ole koskaan ymmärtänyt tuota vaipan "kauhistuttavuutta". Ymmärrän, jos haluaa ekologisista syistä välttää vaippaa, mutta kun joillain näillä pissahätäsignaalien tarkkailijoilla näyttää oikeasti olevan ihan neuroottinen suhtautuminen ruumiin eritteisiin... tyyliin on "alentavaa kakkata vaippaan" jne. Mitä alentavaa siinä 0n? :O Ei luonnonkansoilla ole mitään pottia tai vessoja, tarpeet tehdään nurkan taakse eikä sitä kukaan kauhistele...

Ei mulla käsittääkseni mitään erikoista suhtautumista ruumiineritteisiin oo. Mutta ekohörhö mä oon, ja kestoilija, ja mieluummin suihkutan kakan potan pohjalta pönttöön kuin rapsutan vaipasta ;)

Ymmärrän ettei kaikki vauvat ole samanlaisia, mutta ehdottaisin useampaa kokeilemaan vauvan potatusta.

Tulee mieleen että onko teillä 3-vuotiaana potalle tarjoavilla (muistaakseni Pampersin sivuilta luin, että 3 v. kannattaa alkaa vasta pottaa esitellä lapselle ;) ) joku erikoinen suhde vaippoihin, siis tykkäätte itsekin käyttää kuukautissuojina edelleen kertakäyttösiteitä jne? ;) Kuukuppi vei multa kuukautiskivut ja olen ihmetellyt nyt muutaman vuoden sitä käytettyäni että kuinka suostuin joskus kulkemaan sellanen ikävä side jalkovälissäni :)

Yhteistyössä