Antakee vinkkejä kuinka saada paino pysymään vähissä raskaana

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mietintääääääää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mietintääääääää

Vieras
Kuinka ootte saanu painon pysymään kurissa raskaana? Viimeksi tuli 20kg ja niistäki 7 on edelleen kropassa kun uus raskaus alkoi.. Harmittaa ku en saanu pois kaikkia mitä tuli..

No jos pidät ruokavalion terveellisenä ja koitat liikkua entiseen tyyliin, niin eihän sen painon sillä pahemmin pitäisi ylimääräisiä nousta?
Tietysti nestettä voi kroppaan kertyä paljonkin, ja sillä et oikein voi tehdä mitään. Paitsi vältellä suolaa ja juot riittävästi vettä.

Syöt normaalisti, et tuplaa annoksia ja liikut voinnin mukaan, ei vaikeaa :) Jostain varmasti löytyy tieto, että paljonko enemmän tarvitset energiaa vauvan vuoksi, paljon se ei kuitenkaan ollut.

Tuo 20 kiloa ei ole kyllä paljoa, mutta ymmärrän että harmittaa jos 7 kiloa jää raskauden jälkeen. Mulla tuli esikoisesta lähemmäs 30 kiloa, joista 8 oli vielä jäljellä kun aloin toista odottamaan. Edelliset kilot tuli kun en voinut kivuiltani liikkua, siksipä teinkin päätöksen, että nyt liikutaan ja liikuinkin päivittäin kävin kävelemässä 5 km ja esikoisen kanssa pyöräiltiin (hän rakasti pyöräilyä tuolloin ja halus aina pyöräileen kun oltiin pihalla) varmaan sen 10-20 km päivässä äitienpäivästä syyskuun puolille. Söin säännöllisesti ja terveellisesti, kiloja tuli n. 13, jotka oli poissa jälkitarkastukseen mennessä, kuten myäs ne edellisen raskauden 8 kiloa.
Vauvan terveys on aina tärkeintä, mutta hyötyliikuntaa ja terveellistä ruokaa säännöllisesti, niin ei kai siihen muuta tarvita.

Kaikki sokeri ja höttöhiilarit täysin pois. Ja et syö leipää tms. ruuan kanssa, syöt ne iltapalaksi. Ruokapäiväkirjakin voi auttaa. Neuvolasta saa ainakin raskaudiabeetikot oppaita, missä kalorimäärä n. 1800 päivässä. Laihduttaa ei saa, mutta painon saa pitää samassa tai antaa nousta vain vauvan, lapsiveden, lisääntyneen verimäärän jne. verran.

Kyllä se painonhallinta raskaana on tärkeää, pulskana ei jaksa loppuraskaudesta mitään ja raskauden jälkeen masentaa. Sitäpaitsi pulskalla rinnat venyy tuplasti maidon noustessa.

Älä syö kahden edestä ;) Mä oon syöny aika normaalisti, sokeria oon yrittäny vähentää vaikka pahoinvoinnin aikana makeaa tuli syötyä kun en saanut muuta alas.... Painoa tuli ekassa raskaudessa 6 ja tokassa 11 kg. Olen normaalipainoinen (bmi n. 22 raskauden alkaessa). Ihan sopiva painonnousu ja parissa viikossa synnytyksestä olen ollut taas lähtöpainossa :) Turvotusta ei ollut yhtään.

Yhteistyössä