Milloin paino alkanut nousemaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vauvamasu88
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Vauvamasu88

Jäsen
17.10.2011
65
0
6
Heeips.. ajattelin kysellä teiltä missä vaiheessa (rv) teillä on alkanut paino nousemaan...ja jos jo lapen saanut että paljon nousi yhteensä raskausaikana?

Alkoi kiinnostamaan koska mittani olivat ensimmäisessä neuvolassa 164cm/72 kg..eli indexin mukaan lievä ylipaino. Ensimmäisessä neuvolassa neuvolantäti oli huolissaan mun painosta ja lähetti saman tien mut sokerirasitukseen ja painotti että liiku niin paljon ku mahollista äläkä yhtään herkkuja syö..että paino ei koko raskauden aikana sais nousta näillä mitoilla kuin 8-10kg.

No muuton yhteydessä meillä vaihtui neuvolantäti. Kävin tämän uuden vastaanotolla rv 22..ja paino oli edelleen se sama 72kg. Ja tämä täti taas huolestui kun ei ollut yhtään painoa tullut..ja kyseli tarkasti paljon söin ja mitä. Kun hänen mielestään vaikka indeksi sanoo mitä niin näyttänyt ylipainoiselta yhtään. Ja hän painotti että kiloja voi hyvinkin tulla 15-20kg mikä ois ihan suotavaakin..

Vähä hämmästytti kun sama neuvola mut eri neuvolantädit ja niin eri mieltä asioista sielä..mut niin kai se on et sen verran mielipiteitä kuin ihmisiäkin. Mutta mites teillä. Oon nyt rv 27 ja paino vieläkin sen 72kg :D ja pian ois uus neuvola..saa nähdä mitä sanoo kun paino edelleen samoissa lukemissa :D syön siis terveellisesti, ennen raskautta oli huonot elintavat mutta muokkasin ne heti kun tiesin olevani raskaana. En mitään kaloreita jaksa tuijottaa et syön niin paljon kun maittaa mutta vaihtanu vaaleen leivän täysjyvään/ruisleipään, ja vaihtanu sipsit hedelmiin jne.. En itse ole huolissani painonnoususta..sitä tulee sit sen verran kun tulee..olen käynyt jo tähän mennessä 5 kertaa ultrassa koska kuulun riskiraskausryhmään, mutta siis ihan tähän kuulumattomista syistä. Vauva on sopivan painonen ja kaikki näyttänyt olevan hyvin, eikös se nyt oo pääasia :)

Uteliaisuudesta vaan kyselen miten teillä muilla painon nousu mennyt? :)

Toiset tädit tuijottavat käyriä ja indeksejä kun toiset katsovat totuuden omilla silmilläään.

Itsellä paino alkoi esikoisen kohdalla nousemaan heti. Jo ekasa neuvolassa rv 10+2 paino oli todellisuudessa nousut n. 3-4 kg, jota tosin hieman kaunistelin suurentamalla lähtöpainoa. =) Loppujen lopuksi kiloja tuli sellaiset 30 kg, joista 6 viikkoa synnytyksen jälkeen oli karissut jo 20 kiloa. Meillä sillonen terkka ei ollut kovin huolissaan tuosta noususta. Totesi vain, että toisille sitä tulee ja toisille ei.

Nyt tokaa odottaessa painoa ei vielä ole tullut lisää ja viikkoja kasassa 7+6. Kyllähän tuo kerkee vielä nousemaan...

Omituista, että sulle ap on heti sanottu painosta. Ethän ole painoindeksin mukaan kuin juuri ja juuri lievän ylipainon puolella. Mulla oli paino ekassa neuvolassa 97 kg ja pituutta 168 cm, eikä mulle oo sanottu painosta muuta kuin että toki sokerirasitukseen pitää mennä.
Mulla paino alkoi nousta vasta puolivälin jälkeen ja nyt viikkoon 26 mennessä on tullut 2,5 kg. Neuvolantäti on ainoastaan kommentoinut, että ei raskauden ole tarkoitus olla mikään dieetti. :) Mutta sanoi, että tietysti hyvä mitä vähemmän tulee. Mutta ei mulle mitään sopivaa kilomäärää ole sanottu.

Toiset tädit on tarkempia kuin toiset, niitä on niin erilaisia.. :)

Mutta siis esikoisesta mulla alko paino nousee heti, olin normaalipainoinen sillon ja koko raskausaikana tuli 23kg josta sitten ikävä kyllä viimeset 10kg jäi ja oli ihan puhtaasti läskiä..Tästä toisesta painonnousu alkoi puolessa välissä, sitä ennen nousu oli tyyliin joitakin kymmeniä grammoja kuukaudessa..Nyt rv27 ja painoa on tullut n. 7kg ja mulla oli myös lievä ylipaino odotuksen alkaessa.
Pienen moraalisaarnan sain minäkin th:lta ettei nyt passais kiloja tulla kamalasti, mutta toistaiseksi hällä ei ole mitään pahaa sanottavaa asian tiimoilta ollut. :)

mulla on tuota painoa tullu koko raskauden ajan todella vähän ja hitaasti.. Kauan aikaa oli ettei paino heilahdellutkaan ja vasta rv 28 jälkeen alko tulla aina pikkusen lisää.. Painoindeksi mulla oli ennen raskautta 22 eli normaali.. ja koko raskauden aikana tähän mennessä on tullu se 3-3.5kg :O Neuvolatädille olen ite ihmetelly asiaa mutta eivät ole kukaan sanoneet mitään painosta, muutako että normaalia.. Kai se sitten ei oo huolestuttanu sillä vauva on hyvin kasvanu kokoajan käyrien yläpuolella.. ihmettelen ite vaan tätä vähäistä painon nousua vaikka syön todella hyvin enkä liiku niinku ennen :S

Karoliina 37+0

heei kiitos vastauksista..on toi paino kyl yksilöllinen juttu..joillekkin tulee paljon joillekkin ei juuri ollenkaan :) mut pääasia tietysti se vauva on :heart: joo mä kans ihmettelin kun heti passitti mut sokerirasitukseen vaik paino oli ihan siinä normaalin ja lievän ylipainon rajoilla. Mun sisko on kätilö koulutukseltaan ja ihmetteli ettö miks mut täyty sinne laittaa..mut tulipahan sekin tehtyä.. :D

Moikka,

Mulle tuli "alku viikoilla" 3,7 kg ja heti neuvolassa huomauttivat, nyt viikkoja 18+1 ja kiloja tullut yhteensä 5,5kg, ihmettelen vaan mihin kun mahakin on suht pieni vielä. Älä huoli kiloista, joillekin tulee enemmän ja joillekin vähemmän. :)

Onnea odotukseen!

Epa ja Töpsykkä 18+1

heh..tänään neuvolassa rv 28+0 niin otettiin paino..ajattelin et kai se nyt ees kilon noussu..niin ei..oli vaan tippunu puol kiloo..paino siis 71.5 :D Oli siinä neuvolantäti taas ihmeissään.. noooo...eiköhän se siitä... :popcorn: :D

Mulla nyt rv30 ja painoa oli tullut viime neuvolassa 3,8kg, veikkaisin nyt jotain 4-5kg (ei ole vaakaa täällä kotona). Lähtömitat mulla oli 174cm/61,8kg. Itse olen välillä miettinyt onko paino noussut liian vähän, mutta tutut ja ystävät sanovat, että ole onnellinen. Eikä neuvolatäti tai lekurikaan ole ollut mitenkään huolestunu, joten ajattelin että tämä on ihan ok, kunhan vauveli kasvaa normaalisti :)

Yhteistyössä