Anteeksi antaminen? Osaatko sinä sitä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Aloittaja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Osaan antaa ja pyytää anteeksi. Kuten tuolla jotkut mainitsikin, itselleni anteeksi antaminen on myös mun mielestä kaikkein vaikeinta.

Mulle olis tosi raskasta olla antamatta anteeksi, koska sillon ko. asia jotenkin painais mua. Siksi pyrin käsittelemään kaikki asiat asap niin että pääsen niistä yli. Kaikkihan meistä tekee virheitä, en näe mitään syytä miks toisten virheitä ei anteeksi vois antaa. Samaa kai kaikki toivoo omallekin kohdalleen.

Jonkun murhan tai muun todella vakavan asian kohdalla varmasti olis työstämistä, jotkut on niin vahvoja että osaa sellaisenkin antaa anteeksi. Itsestäni en kyllä menis takuuseen.

anteeksiantaminen ei tarkoita välttämättä sitä, että asiat palaisivat koskaan enää ennalleen (isoista asioista puhun). Olen antanut anteeksi ihmisille, jotka ovat kohdelleet minua aivan äärimmäisen väärin. En silti pysty heidän kanssaan palaamaan entiseen, koska sitä ei vaan enää ole olemassa heidän tekonsa jälkeen.
Minulle anteeksianto tarkoittaa ehkä enemmän sitä, että en ole katkera. Se on joskus hyvin vaikeaa, on vaatinut jopa vuosien työn. Katkeruus on kuitenkin itselle paha jäytävä voima, joten itsenikin takia en sitä halua kantaa.
Pikkuasiat on sitten erikseen, mutta en edes yhtäkään keksi? Ilmeisesti loukkaannun vain hyvin suurista asioista. Tai sitten minulla on poikkeuksellisen hyvin käyttäytyvä lähipiiri :D

Osaan antaa anteeksi, myös itselleni. Mielestäni osaan myös myöntää virheeni ja pyytää anteeksi, vaikkakin sen tajuaminen että olen tehnyt virheen ei ole helppoa.

Mitä on anteeksiantaminen? Voiko asia olla anteeksiannettu, vaikka se kuitenkin vielä
mieltä häiritsisi. Edellyttääkö anteeksiantaminen myös asian unohtamista?

Tuossa ääneen pohdiskelin, niin mies totesi anteeksiantamisen olevan kahden tai useamman ihmisen välinen sopimus, tiesi toinen osapuoli siitä tai ei. Hmm. Se kiteyttää asioita aina pieniin paketteihin. Minä ratsastin jo mielessäni sellaisiin kysymyksiin, mihin kaikkeen anteeksiantamista tarvitaan (koska me olemme kuitenkin sosiaalisia eläimiä), miten se auttaa selviytymään ja miten olemme siihen oppineet. No joo...

Eikä anteeksiantaminen aina edellytä unohtamista. Ehkä enemmänkin asian käsittelyä sellaiselle tasolle, ettei sitä tarvitse enää käsitellä uudestaan ja uudestaan. Sen sijaan ehkä se, ettei aina täysin unohda ajaa sitä etua, että niistäkin oppii. Oppii varovaisuutta, oppii jotain itsestään, oppii jotain muista?

• Tykkää
Reactions: Ultramariini

Yhteistyössä