Antibiooteista iso apu korvatulehduksissa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "aapee"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"aapee"

Vieras
Antibiooteista iso apu korvatulehduksissa
13.1.2011 10:17 | Kommentit 1
A A STT

Antibioottihoidosta on selkeästi hyötyä pienten lasten korvatulehduksen hoidossa. Tämä käy ilmi Turun yliopiston tutkimuksesta.

Kokeessa antibioottihoito oli tehoton vain joka viidennessä korvatulehduksessa. Verrokkiryhmänä olleet lapset saivat lumelääkettä. Heistä liki puolella tauti ei talttunut yhtä nopeasti.

Tutkimus julkaistiin tänään arvostetussa New England Journal of Medicine -lehdessä.

Antibiooteista iso apu korvatulehduksissa - HS.fi - Kotimaa

Loppuisikohan jo jankutus siitä, että korvatulehdukseen ei pitäisi "heti" hakea antibiootteja...

Ei vaan, nyt pitäisi vertailla näitä kahta viimeiaikasta tukimusta ja hakea sitä toista tekijää joka vaikutti paranemiseen antibiootin kanssa tai siitä huolimatta.

No onhan se hyvä ettei heti haeta kun terveyskeskuslääkärit eivät välttämättä edes näe että onko siellä tulehdusta vaan määräävät antibiootteja ns varmuuden vuoksi... meillä on molemmilla tytöillä ollut 6-10 korvatulehdusta vuoden sisällä ja kylä oon oppinut odottamaan rajumpia oireita ettei turhia antibiootteja tulis syötyä ja pari kertaa ollaan pärjättykin kokonaan ilman :)

Me ollaan menty lääkäriinkin vasta kun on selvästi jotain vinossa... 4:ttä päivää n.40 kuumetta ja kun alko viel aristaa korvaa reilusti niin tk:seen: "ei tarvi tulla menee ittekseen ohi"... ...en jääny odotteleen vaan yksityiseltä antibiootit ja seuraava päivä kuumeeton/oireeton.

Mä en jäis odotteleen, mutta tk:ssa on kaverin laps saanu lähemmäs kymmentä kuuria kun eivät oo osannu kattoo - ilmeisesti todellisuudessa ei oo ollu yhtää tulehdusta

Uskon, että ne korvatulehdukset, joissa antibiooteista ei ole hyötyä, menevät ohi itsestään ilman että vanhemmat edes huomaavat lapselle olevan korvatulehdusta. Korvakipu kun ei ole ensimmäinen oire.

Muutaman korvatulehduksen jälkeen olen oppinut tunnistamaan oireet jo ennen kuin lapsi mitään valittaa, mutta lääkärille vien vasta, jos rupeaa repimään korvia, kuume nousee, nukkuu levottomasti ja/tai valittaa korvakipua.