apc-resistenssi...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ellivellikaramelli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

ellivellikaramelli

Vieras
Mahtaako linjoilta löytyä ketään apc-resistenssiä kantavaa, joka olisi aloittanut heti alkuraskaudesta klexanen pistämisen?
Itsellä arvetenin löytyy siis työ apc ja yksi raskaus ja yksi keskenmeno takana. Ekassa raskaudessa klexanea pistettiin VASTA viikoilta 30 ja jotakin ja keskenmenon jälkeen sairaalassa sanoivat jälkitarkastuksen yhteydessä, että mitään estettä ei ole pistää seuraavan kerran vaikka heti plussauksen jälkeen....

Nyt viikkoja kasassa vasta 7 ja takana parisen epäilyä keuhkoemboliasta korkean fidd arvon vuoksi. Mitään ei kuitenkaan ole ollut ja mieli alkaa tehdä tepposia...eli joka toinen päivä olen varma että minulla on täysin oireeton kohdunulkoinen raskaus ja joka toinen teen kuolemaan veritulppaan ;) no hieman liiotellen, mutta arvatenkin hieman mieltä painaa....

Eli onko jollain kokemusta klexanen pistoista heti alkuraskaudesta? Millä perusteella pistäminen aloitettiin ja oliko mitään ongelmian sen suhteen matkanvarrella?

... yksi jolla pistot aloitettu heti plussasta. Syy se,että takana keskenemeno rv20 ja syy ei selvinnyt. Apc -resistenssiä pidettiin yhtenä mahdollisuutena. Itsellä ei ole ollut tulppia, joten siksi ei silloin aloitettu siinä raskaudessa. Nyt yksi onnistunut raskaus klexanen avulla ja toinen menee rv36. :) Eli hyvin on mennyt. Ainut mikä on ollut ongelmana, on sikiöiden pieni koko, jonka vuoksi olen ollut seurannassa. En tiedä johtuuko klexanesta vai ihan muista syistä. Neiti oli kuitenkin yli 3kg joten ei nyt ihan keskosena syntynyt vaikka pientä veikkasivat.

Olen kuullut, että lexane voisi aiheuttaa istukan surkastumista tms. ja siksi kai sitä käyttäviä kontrolloidaan vähän tarkemmin. Mutta siis itsellä ei ole ollut toistaisteksi kun hyviä kokemuksia! :)

Itseltäni tuota apc-resistenssiä ei löydy mutta massiivisen keuhkoembolian parikymppisenä sairastaneena mulla on ollut pistokset käytössä molemmissa raskauksissa. Mulla pistokset on aloitettu 10 viikon paikkeilla. Hyvin on mennyt eikä mitään ihmeitä ole ilmaantunut. Ensimmäisessä raskaudessa seurattiin enemmän, tämä toinen menee 2 ylimääräisellä labralla ja lääkärikäynnillä. Siis jos mitään ei ilmene. Nyt meneillään 30 viikko.

Kiitosta! Itse otin nyt varhain ajan neuvolaan jotta saisin lähetteen pikimmiten. Jotenkin korvissani tosiaan soi keskenmenon jälkitarkastuksen lääkärin sanat, että heti plussauksesta voi pistää...eli reseptiä olen menossa kovasti hakemaan. Viime kerralla klexanen ainut aiheuttama ongelma oli se, että juoksin välillä miestäni karkuun koska hän toimi meillä virallisena piikittäjänä ;)
Pidelkää peukkuja, että hermoilu on turhaa ja saan sielulleni rauhan, eli klexanen tällä kertaa aikaisemmin.

Onnea molemmille!

Täällä ei ole apc-resistenssiä, mutta toinen hyytymistä aiheuttava tekijä proteiini c:n vajaatoiminta. Vaikka se on riskinä "laimeampi" kuin apc, mulla alotettiin heti plussauksesta klexane. Pistelin viikolle 14 ja sitte aloitin uudestaan viimeisen kolmanneksen koittaessa. Mitään ongelmia ei ollut. Meilläkin mies pisti :) Ei neuvolassa pitäisi olla mitään vastaan sanottavaa tuon reseptin suhteen. Meilläpäin noilla tekijöillä ollaan äitipolin erityisseurannassa.

Synnytyksen lähestyessä pitää vain huomioida, että viimeisen klexanen pistäminen (onko siitä 12/24h annoskoosta riippuen) vaikuttaa siihen voiko epiduraalin saada. Eli jos pistämisestä on liian lyhyt aika, sitä ei saa. Itsellä tuo ei ollut ongelma, kun synnytys käynnistettiin.

... on apc-resistenssi. Klexanea pistin n. vkosta 12 alkaen ja kaikki meni hyvin. Pistin itse piikin aamuisin, ensin itkin ja pistin, kunnes totuin siihen. "Piikitystä" jatkettiin vielä 6 vkoa synnytyksen jälkeen. Seuranta naistenklinikalla oli tosi hyvä, kävin seurannassa normaalia useammin. Nyt terve tyttö on jo 2,5 vuotias päivänsäde :).

Mulla kans apc- resistenssi. Lääkärillä käydessäni hän sanoi ettei Klexanea aleta vielä pistämään, vaan vasta viikkojen 26-36 välillä. Itsellä takana yksi keskenmeno, jonka uskon johtuneen juurikin apc- resistenssistä.

Saa nyt sitten nähdä, joudunko alkaa pistämään itseäni vai en. La 20.8. ja vasta toukokuun lopulla kontrolli, jolloin katsotaan, mikä on tilanne. Joka kerta neuvolaan mennessä stressaan sitä, kuuluuko sydänäänet vai ei. :(

Alkuperäinen kirjoittaja Fragminin pistäjä:
Itseltäni tuota apc-resistenssiä ei löydy mutta massiivisen keuhkoembolian parikymppisenä sairastaneena mulla on ollut pistokset käytössä molemmissa raskauksissa. Mulla pistokset on aloitettu 10 viikon paikkeilla. Hyvin on mennyt eikä mitään ihmeitä ole ilmaantunut. Ensimmäisessä raskaudessa seurattiin enemmän, tämä toinen menee 2 ylimääräisellä labralla ja lääkärikäynnillä. Siis jos mitään ei ilmene. Nyt meneillään 30 viikko.

Tää teksti vois olla mun kirjoittama, aivan samoin on mulla mennyt. Nyt vaan meneillään 34 viikko :) , toinen raskaus ja nyt siis selviän kanssa 2 ylimääräisellä labralla ja lekurilla. Ethän ole tarkkailussa TAYS:n kirjoilla?

Täällä kans yksi jolla klexanet käytössä. Alusta asti olen niitä käyttänyt ja onneksi mitään ongelmia ei ole ollut. Yksi km takana mutta sillä ei liene yhteyttä tähän, ainakaan lääkärin mielestä.
Mulla kans mutaatio joka todettu 10-15 vuotta sitten. Meilläkin raskautta seurataan erityissseurannassa joten lääkärissä saa kulkea. On se hyvä että meistä huolehditaan. :)

Minulla todettiin myös apc-resistenssi.Viime marraskuussa vauvamme oli kuollut kohtuun rv 23+3.Tarkkaa syytä ei tiedetä mutta tod.näk.
ollut istukassa tukos..Nyt alkoi klexane piikitys rv 12 alkaen.
Tällä hetkellä viikkoja 16+2.Toivottavasti tuo auttaa eikä nyt kävisi samaa : ( minulle kun sanottiin että nyt kuulun tuohon erityisseurantaan niin mitäs käytännössä tarkoittaa?!?...vielä en ole sen useammin joutunnu käymään lääkärissä tms..verikokeissa kävin ja kaikki oli ok..lääke oli vaikuttanut niin kuin pitääkin..masuukin muutama pistoksen jälki tullut : )

Minä sain ensimmäisen lapsen 18-vuotiaana ja sillon ei ollut mitään ongelmia, eikä tietoa edes apc-resistenssistä. Tulin uudelleen raskaaksi ollessani 24-vuotias ja alkuraskaus sujui ihan ok, kunnes viikoilla 12-13 sairastuin infektioon jota kesti n.3 viikkoa samoihin aikoihin alkoi myös vähäinen verinen vuoto. Juoksin harva se päivä tutkimuksissa ja aina lääkärillä oli eri diagnoosi, ultrassakin oli aina kaikki kunnossa. Viikoilla 18+ ultrassa sitten todettiin että lapsivettä ei enään ollut ja sikiö ei liikkunut (sydän kyllä sykki)...raskaus meni kesken viikoilla 18+6 ja patologin lausunnosta selvisi, että istukassa oli ollut laaja veritulppa, joka oli toden näköisesti tullut infektion seurauksena. Sitten minulta tutkittiin tukostaipumus ja selvisi, että minulla on apc-resistenssi. Tulin melko pian uudelleen raskaaksi ja sitten aloitin klexanen pistämisen raskaus viikoilla 12 ja pistin päivittäin koko raskaus ajan + 6 viikkoa synnytyksen jälkeen. Klomannen lapsen kanssa toinen lääkäri oli sitä mieltä, että riittä että aloitan pistämisen vasta raskausviikoilla 30, mutta siihen en suostunut ja aloitin siinäkin pistämisen rv.12.

Käsittääkseni riittää että pistämisen aloittaa viikoilla 30 jos ei ole ennestään ollut veritulppaa tai useita keskenmenoja takana. Siskollanikin todettiin apc-resistenssi ja hän aloitti pistämisen vasta rv.30, sillä hänellä ei ole ollut tukosa.

Toisessa raskaudessa missä käytin ensimmäisen kerran klexanea jouduin käydä labroissa ja ultrassa useamman kerran ku normaalisti, mutta kolmannessa en käynyt kun pari kertaa labrassa.

Itse en ole kuullut että klexane aihettaisi istukan surkastumista...olin juuri tutkimuksessa missä tutkitaan onko klexanen käyttö aiheuttanut luuston haurastumista, mutta itsellä sitäkään ei ollut tapahtunut.

Hei,

kuulostaa aika pahalla, ja itsekin kun odotan niin mielessä pyörii kauhujutut, niin missä tälläinen resistenssi voidaan todeta ja kuka sen toteaa? en ole aiemmin edes kuullut koko asiasta, nyt menossa rv 19, ja huolestuin oitis kun luin tämän viestiketjun.

Lääkäri voi todeta, verestähän tutkimus tehdään. En tiedä voiko tutkimuksiin päästä vain sillä perusteella että on huolestunut. Yleensä kai nämä selviävät sen jälkeen kun jotain on sattunut. Näin ainakin itsellä. Jos teillä on suvussa paljon tukostaipumusta niin luulisi neuvolasta laittavan sinut eteenpäin.
Ei kannata kuitenkaan huolestua liikaa.

Että pelottaa, kun lukee näistä APC-resistenssin aiheuttamista keskenmenoista. Itse odottelen tietoa, onko mulla hetero- vaiko homozygoottinen muoto ja sen mukaan kuulemma hoito. Ekassa raskaudessa jokunen vuosi sitten ei ollut mitään ongelmia, enkä edes tiennyt suvussamme olevan tätä taipumusta, mutta nyt on tieto lisännyt aika lailla tuskaa ja pelkoja. Vaikka onkin vanha keskustelu niin kertokaa lisää kokemuksia.

Yhteistyössä