Appivanhemmat ja miehen sukulaiset eivät kai syö kuin lihaa ruskealla kastikkeella ja perunaa. Muita?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja enää en laita mitään
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

enää en laita mitään

Vieras
Olipa tuossa taannoin meillä pienimuotoinen illanvietto, jonne olin vaivalla laittanut monenlaista tarjottavaa. Oli alkupalat, pääruoat, jälkkärit, juustolautaset, viinit jne. Olen siis ammatiltani kokki ja osaan loihtia monenlaista tarjottavaa. Ajattelin laittaa hieman arkiruoasta poikkeavaa tällä kertaa.

Miehen sukulaisten luona vieraillessani olen pistänyt merkille, että he syövät miltei aina perinteistä lihaa ja perunaa ruskealla kastikkeella, joten ajattelin nyt sitten laittaa vähän toisenlaista, kun saavat istua valmiiseen pöytään.

Noh, koko illallinenhan oli aivan fiasko alkupaloista lähtien. Kukaan ei suostunut syömään juuri mitään kunnolla, paitsi minä, mies ja miehen sisko ja hänen miehensä. Alkupalan jättikatkaravut olivat "ihan outoa ruokaa", mausteille nyrpisteltiin nenää, "mitäs ihmettä se tämä sitten on, eihän tämä oo mitään ruokaa". Oli ihmeellisen väristä ja makuista ja pitääkö sitä niin montaa sorttia ja eikö me syödä oikeaa lihaa ollenkaan, kun oli tarjolla niitä rapuja, kanaa ja kalaa. Niin, ja eikö nyt leipää edes ole ruoan kanssa. Ja viini on niin omituisen makuista, että ei sitä voi ihminen juoda. Huoh.
Saahan sitä kysellä, mutta kun se sävy oli tuollainen töykeä. Anoppi ja appi naureskelivat annoksille ja jossain vaiheessa mä olin jo ihan valmis hakemaan pizzat koko porukalle.

Sitten viikko tuon illan jälkeen oltiin anoppilassa lounaalla, niin anoppi tuo lihapataa pöytään ja toteaa mulle ja miehelle rehvakkaasti, että nyt saatte tekin kunnon tuokaa. Että näin. Olin tietty hiljaa, mutta kyllä vitutti.

Onko muilla ollut tällaista, että esim. appivanhempien ruokailutottumukset on ihan erilaiset ja olisi tullut vastaavia tilanteita? Kun edes yrittäisivät käyttäytyä.

Siis järkyttäviä juntteja appivanhempasi. Sinulle hatunnosto, että maltoit olla hiljaa.

Meillä onneksi kaikki sukulaiset, niin omani kuin miehen, syövät lähes kaikkea ja uskaltavat myös kokeilla uutta.

[QUOTE="pöppö";27691010]Lisään vielä, että miehesi olisi kyllä voinut puolustaa sinua ja muistuttaa vanhempiaan käytöstavoista.

Minkä ikäistä porukkaa ovat?[/QUOTE]

No juu, tilanne oli ja meni. Mieskin on innokas ruoan laittaja ja teki pääruoan tuolloin ja kyllä häntäkin hävetti ja ärsytti. Vieraat olivat 63-80v.

Etkö sinä sitten yhtään ennakkoon tiennyt heidän ennakkoluuloistaan uusia makuja kohtaan? Itsellani on hyvin vanhanaikaiset appivanhemmat, jotka ajattelee ruuasta just tuolleen, mutta itse kyllä huomioin sen kutsuessani heidät syömään, ja valikoin menuun sen mukaan. Helpompaa itselle ja jotenkin kohteliasta vieraita kohtaan...

On näihin törmätty jotka ovat kokeneet pula-ajan. Ei silloin hienosteltu mausteilla, katkaravuilla ja monen sortin juustoilla.

Hymyilyttää eräskin kommentti, haikeana muisteli jotain lihakeittoa jossa oli suolaa niin että silmät meni valkeiksi. Oudot ruoat saattavat olla jopa pelottavia ja pahojakin jos ei ole tottunut niiden makuihin.

• Tykkää
Reactions: päätön
Alkuperäinen kirjoittaja päätön;27691049:
vanhukset tuskin ymmärtävät kivoja kokkauksia kun ovat omaan tyyliisä kangistuneet. olematta yhtään juntteja.

Samaa mieltä, mutta kuusikymppisen nyt luulisi muutakin syöneen kuin lihakastiketta.

Voisin kuvitella, että omat appivanhemmat olis juuri tuollaisia. Eivät ole varmaan ikinä käyneet yhtään abc:tä hienommassa ravintolassa syömässä. En ole koskaan nähnyt heillä syötävän kalaa. Kanakin on yleensä aina sitä perus-kanankoipea. Makkara on peruselintarvike, sitä syödään joka päivä, sen perunan ja ruskean kastikkeen kanssa.

[QUOTE="aikuinen";27691039]Etkö sinä sitten yhtään ennakkoon tiennyt heidän ennakkoluuloistaan uusia makuja kohtaan? Itsellani on hyvin vanhanaikaiset appivanhemmat, jotka ajattelee ruuasta just tuolleen, mutta itse kyllä huomioin sen kutsuessani heidät syömään, ja valikoin menuun sen mukaan. Helpompaa itselle ja jotenkin kohteliasta vieraita kohtaan...[/QUOTE]

Enpä tiennyt ennakkoluuloista. Tiesin kyllä, että syövät ja laittavat itse aika perusruokaa, joten ajattelin sitten vähän jotain muuta laittaa. Ja mietin sitäkin, että kun ovat jossain etelässäkin matkustelleet, että miten lie siellä ovat pärjänneet ja ehkä minäkin sitten uskallan tarjota vähän muuta. Oletin, että maku kestäisi vähän muutakin kuin lihan ja perunan ja lihakeiton.

Ja en ihan oikeasti osannut ajatella, että katkarapu tms. on jotenkin kamalan outo ruoka. Ei meillä nyt mitään järjettömän eksoottista kuitenkaan ollut pöydässä, mutta toki erilaista kuin liha ja peruna kastikkeella. Ja meillä kun harvemmin esim. ruskeita kastikkeita tms. syödään ja töissäkään niihin ei kovin usein törmää, niin en edes sellaista osaisi kovin hyvin laittaa.

On näihin törmätty jotka ovat kokeneet pula-ajan. Ei silloin hienosteltu mausteilla, katkaravuilla ja monen sortin juustoilla.

Hymyilyttää eräskin kommentti, haikeana muisteli jotain lihakeittoa jossa oli suolaa niin että silmät meni valkeiksi. Oudot ruoat saattavat olla jopa pelottavia ja pahojakin jos ei ole tottunut niiden makuihin.

Kyllä minä ymmärrän kans tietyllä tavalla näitä pula-ajan kokeneita, ei silloin tosiaan ollut mitään kummoista raaka-ainetta tarjolla, kyllähän se vaikuttaa. Mutta ovat kuitenkin aikuisia ihmisiä ja minusta aikuisella ihmisellä olisi hyvä olla käytöstavat.

Vähän kuin minun appivanhemmat. Monesti olen pissat melkein housussa nauranut kun mieheni oli ensimmäistä kertaa nuorena poikana syönyt valkosipulia, vanhempansa olivat hirveän metakan nostaneet valkosipulin hajusta. Luulleet reppanat että se haju johtuu siitä paljon puhutusta kannabiksesta :D

Onhan appivanhemmatkin voineet tulkita sinun "hienostelusi" niin, että haluat jotenkin näpäyttää heitä, että teilläpä syödäänkin näin hienoja ruokia eikä mitään perunaa ja lihaa. Ja että taitoa riittää muuhunkin kuin pelkkään perunankeittoon. Siis näin et varmaan tarkoittanut, mutta niinkin saattaa toinen asian tulkita.

Alkuperäinen kirjoittaja enää en laita;27691083:
Enpä tiennyt ennakkoluuloista. Tiesin kyllä, että syövät ja laittavat itse aika perusruokaa, joten ajattelin sitten vähän jotain muuta laittaa. Ja mietin sitäkin, että kun ovat jossain etelässäkin matkustelleet, että miten lie siellä ovat pärjänneet ja ehkä minäkin sitten uskallan tarjota vähän muuta. Oletin, että maku kestäisi vähän muutakin kuin lihan ja perunan ja lihakeiton.

Ja en ihan oikeasti osannut ajatella, että katkarapu tms. on jotenkin kamalan outo ruoka. Ei meillä nyt mitään järjettömän eksoottista kuitenkaan ollut pöydässä, mutta toki erilaista kuin liha ja peruna kastikkeella. Ja meillä kun harvemmin esim. ruskeita kastikkeita tms. syödään ja töissäkään niihin ei kovin usein törmää, niin en edes sellaista osaisi kovin hyvin laittaa.

Ei nuo olekaan meille outoja. Senkus haetaan säilykettä tai pakastealtaasta kengurunlihasta lähtien mitä vaan. Villi arvaus että appivanhempasi hurraisivat karjalanpaistista ja uunituoreesta leivästä tankkimaidon ja kotikaljan kera :rolleyes:

täältä maaseudulta löytyy alle kolmikymppisiäkin jotka eivät syö juuri mitään muuta kuin aapeen kuvailemaa perusruokaa

Joo, niin täältäkin ja itse aina jaksan ihmetellä, että missä on mennyt vikaan. Ja kun se ruskeasoossi ynnä muut ei tosiaan ole edes sieltä terveellisimmästä päästä..

Hirvittää katsoa, kun jengi vetää suuria määriä perunaa, rasva-jauhokastiketta ja punaista lihaa ja siihen vielä päälle rasvaista maitoa ja leipää tuhdilla levite/voikerroksella. Huh. Siis päivittäin ruokavalion pohja on tuo. Salaattia ei ole, korkeintaan pari viipaletta kurkkua lautasen sivussa. Terveellisemmät ruuat on turhaa. Kylläpä sen sitten näkeekin ulkomuodosta;)

Alkuperäinen kirjoittaja päätön;27691049:
vanhukset tuskin ymmärtävät kivoja kokkauksia kun ovat omaan tyyliisä kangistuneet. olematta yhtään juntteja.

Käytös on silti junttia, jos valittaa ruoasta kun toiset on selvästi nähnyt paljon vaivaa sen eteen.

[QUOTE="vieras";27691104]Onhan appivanhemmatkin voineet tulkita sinun "hienostelusi" niin, että haluat jotenkin näpäyttää heitä, että teilläpä syödäänkin näin hienoja ruokia eikä mitään perunaa ja lihaa. Ja että taitoa riittää muuhunkin kuin pelkkään perunankeittoon. Siis näin et varmaan tarkoittanut, mutta niinkin saattaa toinen asian tulkita.[/QUOTE]

Olisi kyllä aika höpöä jos näin olisi:D Varsinkin, kun tietävät, että olen kokki. Mut ihan tosissaan, ei kai kukaan voi tulkita noin, että jos ei tarjoa samaa ruokaa kuin muilla kotona, niin se on vittuilua?

Onneksi ei ole! Meillä minun mummotkin syövät/söivät kaikkea ja maistoivat ainakin, vaikka toinen olikin oikein vanhan kansan savolaislotta :D Ne on ne käytöstavat.

Anoppi ja appiukko syövät kaikkea ja minun äitini nyt on sellainen maailman kansalainen, että tekee kotonakin aina vaan kreikkalaisia ruokia yms.

[QUOTE="...";27691155]60v ei kyllä ole mikään vanhus :laugh: että pitää valitettavasti etsiä sitä syytä tuohon käytökseen käytöstapojen puutteesta...[/QUOTE]

oli tai ei, mutta jos on ikänsä syönyt tiettyjä ruokia niin ei taida uutuudet maistua. muuta kun äärimmäisessä hätätilanteessa.

Tulee mieleen yksi joulu, kun anoppi oli tulossa jouluaterialle. Olin ilmoittanut, että meillä on pieni kalkkuna, niin tämä toi mukanaan harmaan kumipallo lihamurekkeensa, että jos ruoka ei riitä. Ja meitä oli silloin vain 3 syömässä :laugh: En ole koskaan kuullut kenenkään kehuvan tai edes ottavan lisää hänen lihamurekettaan :x

Alkuperäinen kirjoittaja päätön;27691216:
oli tai ei, mutta jos on ikänsä syönyt tiettyjä ruokia niin ei taida uutuudet maistua. muuta kun äärimmäisessä hätätilanteessa.

Mut eikös näillä sodan jälkeisillä ja sodan kokeneilla sukupolvilla pitäisi just olla tapakasvatus kunnossa (vanhat hyvät ajat ja silloin kun lapsetkin osasi vielä käyttäytyä ja neidit niiata jne), että pitäisi osata kuitenkin pitää suu supussa ja ainakin vähän esittää, vaikka ei maistuisikaan? Ja kohteliaasti maistaa.

Isäni kertoi, että ei paljon kannattanut nyrpistellä ruoalle silloin hänen lapsuudessaan, tai sanoa pahaa sanaa emännän tarjoiluista.

Yhteistyössä