APUA! 1,5 v lapsi herää viimeistään 5.30 JOKA AAMU!!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hyvin hyvin väsynyt äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Hyvin hyvin väsynyt äiti

Vieras
Eli tyttö herää joka aamu viimeistään 5.30, miten ihmeessä saan lapsen nukkumaan pidempään??? Tyttö on itsekkin väsynyt ja kiukkuinen kun ei ole nukkunut tarpeeksi. Päivät menee kiukutellessa ja uhmatessa. Nukkuu päikkärit n 12-15 välillä 1-2 tuntia. Nyt valoisuuden lisäännyttyä menee nukkumaankin vasta n. klo 21. Talvella oli ihan valmis sänkyyn jo 19. Ja äitikin sai omaa aikaa edes illalla, mutta nykyään ei enää toivoakaan edes siitä.
Asiaan ei ole auttanut huoneen pimentäminen, eikä lapsen "väsyttäminen". Meillä on säännöllinen rytmi syömisisssä ja ulkoilussa ja ulkona käydään yleensä 1-2 kertaa päivässä.
Minä olen ollut aina aamu-uninen ja ennen lasta nukkunut n.klo.10-11. Nyt jos sais edes nukuttua seitsemään niin olisin ikionnellinen. Nyt olen vain jo niin väsynyt, että meinaan purskahtaa itkuun joka kommelluksesta. Äiti väsynyt, lapsi väsynyt ja uhmailee ei todellakaan ole hyvä yhdistelmä :-/ Kenelläkään apua? Ja jos jollain muulla on erittäin tempperamenttista ja näin aikaisin uhma-ikään puhjennutta lasta niin veraistukea otetaan ilolla vastaan!

Muistathan, että lapsen voisit laittaa hoitoon ja nukkua itse sen aikaa univelkoja pois. Muuta neuvoa en oikein osaa sanoa muutakuin että lapsi myöhemmin illalla nukkumaan.

Nukkumaan menon siirtäminen ei ole ratkaisu. Menee nytkin jo niin myöhään (klo.21) ja toiseksi, lapsi on ollut aina sellainen että kun nukkumaan meno aika tulee, niin se on sitten päästävä nukkumaan tai hän nukahtaa vaikka olkkarin lattialle. On ollut aina helppo ns. nukahtamaan. Kun lapsi on valmis nukkumaan, niin viedään vaan sänkyyn, suoritetaan iltahalit ja pusut ja laulut ja sinne hän nukahtaa itsekseen ja rauhassa.

Kuinka pitkät yöunet sinä tarvitset? Lapsi nukkuu kuitenkin 8,5 tuntia joten kyllä sen aikuiselle pitäisi riittää ja päivälläkin mahdollisuus nukkua tunti.

Kokeile antaa Panadolia yöllä, esim. 03 aikaan (jos nukahtaa helpolla uudelleen, illalla annettu Panadol ei kuitenkaan vaikuta aamuun asti)). Meillä aikainen heräily ja kiukkuisuus oli oire hampaiden puhkeamisesta, kipulääkkeen kanssa nukkui pidempään. Nimenomaan aamuyöllä 5 lähtien jostain syystä ne hampaat vaivasivat, eivät aiemmin.

Nukkumaan menon siirtäminen ei todellakaan ole mikään ratkaisu, koska lapset herää yleensä vielä aikaisemmin jos väkisin pidetään hereillä. Meidän 7v poika on ollut aina hyvin aamuvirkku. Pienenä se oli aika rasittavaa, kun oli 5 aikaan pystyssä. Nyt isompana 6.30 on ihan maksimi mihin nukkuu.

Joskus nuo voi liittyä uhmiin pienemmillä, mutta meidän poika vaan on aamuvirkku. Eikä se enää haittaa kun lueskelee/ leikkii itsekseen huoneessa hiljaa.

Mutta hei: moneltako SINÄ menet nukkumaan? Se taitaa olla tässä tilanteessa ainoa asia, johon voit todella vaikuttaa. Ratkaisin oman väsymykseni sillä, että aloin laittaa aiemmin nukkumaan, kun tiesin, että kuitenkin pitää nousta varhain ylös (ennen noin klo 23-24, nykyään klo 21.30-22 maissa). Helpotti kummasti.

Ja meillä taloudessa useampi lapsi ja mies, joten ei tarvinnut senkään takia itse olla väkisin hereillä pitkään.

Ap - taitaa hällä vain olla uusi "vaihe" menossa.:)

Opettele menemään itse aiemmin nukkumaan(unet ei jää liian lyhykäisiksi)ja ota pikku tirsat kun lapsi päikkäreillä.
..muuta konstia tuohon ei oikein ole..väsy painaa monen mamman silmää, tiedän hyvin.

Tuo ikäkin tekee sen - kovasti menään ja touhutaan ja kun aamulla simmu aukiaa, ei pieni osaa rauhoittua enää mammimaan.
..kirjoitithin lapsen "luonteesta"..vaikuttaahan se paljon sekin..ja hampaiden puhkiaminen aiheuttaa toisilla lapsilla noita yöllä tai aikaiseen aamulla heräilyjä.

Sain esikon ollessani 22v..ja muistan vieläkin elävästi - 25v jälkeenhin, miten uni olis amulla maistunut kun lapsi heräili - eikä edes kovin aikeiseen, klo. 8-9.00 jäljestä.
..olen aina itse ollut myöhään illasta "kupeksija"..ja se kostautui aina aamuisin..

Miun keino oli: pinnasänky oman sängyn viekkuun ja lapsen sieltä nostin aamulla viereeni..siinä hetken möyrittyään, tahtoi poijjes leikkimään ja lattialla odotti aina kivoja leluja(esim. turvallisia keittiön muoviesineitä)ja yöpöydän reunalla nokkamukissa mehua ja vaikka pikkuinen korppu..näillä sain sitä "lisäaikaa" hetken, että simmu aukesi ja koko mamma pääsi "käynnistymään".;)
Tarkistaa täytyy myös, ettei huoneessa ole mitään vaarallista, johon lapsi voisi satuttaa itsensä.(pistorasiat/johdot)

..ja Huom! makkarin ovi kiinni, ettei lapsi lähde "seikkailemaan..:D

Jaksuja sinne:heart:

Viimeksi muokattu:
Mä olen pahoillani, mutta ei tohon oikein mikään auta. Meille poika nousi 4.00-5.30 ton ikäsenä ja homma jatkui tonne kahteen vuoteen. Se on joku ikäkausi asia joillakin lapsilla.

Ainut todella taitaa olla mennä itse nukkumaan aikasemmin, vaikka ne kotityöt olis sitten tekemättä. Meillä poika heräili vielä 1-15 kertaa yössä ennen kuin annoin hiipiä mun sänkyyni yöllä. Joutui vaan tekemään kompromissin, koska silloin sai edes nukkua vähän aikaa..

Kuulostaa rasittavalta. Tosin itse normaalisti herään myös klo: 5.30 pakon takia: Töihin on lähdettävä siinä kohta... Tänään iltavuoro ja ah, sain nukkua pidempään :)

Mutta, mitä jos kokeilisit näitä: Iltapäivästä runsaasti ulkoilua, luulis väsyttävän. Pari-kolme tuntia kävelette, juoksette leikkipuistossa, haravoitte ehkä vähän, hypitte ja pompitte. Ulkoilulla on ihan selkeästi väsyttävä vaikutus ainakin meidän lapsiin. Mitä enemmän ulkoilua, sitä pidemmät unet.

Ei telkkaria illalla klo: 18 jälkeen.

Rajoita päiväunet 1 tuntiin, jonka jälkeen herätät lapsen.

Tsemppiä! Valitettavasti vaan joillain on jo lapsesta vähempi unentarve kuin toisilla. Meilläkin niin, että mulla on suuri unentarve, miehelläni pieni ja lapset on valitettavasti ;) tulleet enemmän isäänsä.

Menen itse nukkkumaan viimeistään klo.23, yleensä noin klo.22. Eli ei sitä siitä voi aikaistaakun lapsikin menee vasta klo.21 nukkumaan. Ja ikävä kyllä olen aina tarvinnut unta vähintään sen 10 h että olisin virkeä. Vaikka nukkuisin koko ajan kun lapsikin niin silti näillä aamuheräämisillä ei ole toivoakaan virkeästä äidistä :-/

Ns. ylimääräisiä lääkkeitä en millään halusi antaa. Tyttö on sairastanut NIIIIIIN paljon elämänsä aikana ja syönyt lääkkeitä jo monen edestä ja nytkin menee astmalääke :/

Tervetuloa kerhoon, nyt useampi kuukausi menny tähän malliin; 04:30-05:30 hereille, 20:00 menee nukkumaan ja harvoin nukkuu päikkäreitä. Päikkäreiden nukkuminen myöhentää nukkumaan menoa ja nukkumaan menon siirtäminen myöhemmälle ei muuta heräämistä. (laitetaan vielä lisäksi ruoka-allergiat niin ei tarvii sit nukkua ollenkaan)

Toivon että menee jossain vaiheessa ohi, siihen asti vuorotellaan miehen kanssa heräämisiä mahdollisuuksien mukaan...

Ja tuo "väsytystekniikka" ei meillä auta. Siis ulkoilun venyttäminen, hyppinen ja riehuminen.
Meillä ollaan kotona, ei töissä, joten tuo herääminen on aivan liian aikaista. Ja siis tuo 5.30 on viimeistään yleensä noin 4.45-5.15

Vielä..päikkäreitä ei kyllä ainakaan kannata noin pikkasella jättää väliin - se EI auta tuohon "vaivaan"..lapsi vaan menee väsyksi ja ärtyisäksi(käy ylikierroksilla)

Monen nuoren Äidin unirytmi muuttuu, varsinhin sen ensimmäisen lapsosen jälkeen, ei mahda mitään - Tsempit!:)

HyäkkäysVaunu: Meilläkin on maitoallergia ja kasa vielä selvittämättömia allergioota(epäilen joitain lisäaineita) ja korvakierrettä yms. Nyt vain sitten tuli uutena soppaan alllergia ainolle antibiootille joka meillä on auttanut noihin korvatulehduksiin :-/ Saa nähdä mitä seuraavalla kerralla annetaan kun korvat tulehtuu. Putket meillä on ollut jo puolivuotta ja rsitkin vietiin silloin ja silti vain sairastaa..

Alkuperäinen kirjoittaja Hyvin hyvin väsynyt äiti;26155486:
Menen itse nukkkumaan viimeistään klo.23, yleensä noin klo.22. Eli ei sitä siitä voi aikaistaakun lapsikin menee vasta klo.21 nukkumaan. Ja ikävä kyllä olen aina tarvinnut unta vähintään sen 10 h että olisin virkeä. Vaikka nukkuisin koko ajan kun lapsikin niin silti näillä aamuheräämisillä ei ole toivoakaan virkeästä äidistä :-/

Ns. ylimääräisiä lääkkeitä en millään halusi antaa. Tyttö on sairastanut NIIIIIIN paljon elämänsä aikana ja syönyt lääkkeitä jo monen edestä ja nytkin menee astmalääke :/
Ihan hyvin voit mennä nukkumaan klo 21 ja nukkua päiväunet. Taitaa olla näitä ensimmäisen lapsen kohdalla tulevia "pakko saada omaa aikaa"-ongelmia, jotka ratkeaa, kun mies hoitaa lasta välillä iltaisin.

Ap - nyt kun kirjoittelit noista allergioista ja sairauksista..uskon, että ne vaikuttavat PALJON.

Oletko yh?..itse olin silloin esikon aikaan ja siinä samalla vaikea eroprosessi sivussa..huh, niitä aikoja..
Onko siulla mahdollisuutta "ladata" akkuja sillä tapaa, että saisit lapsen hoitoon hetkeksi(vaikkapa 2h) 1xvko..sukulainen, hyvä ystävä tms.:)

Mikäli tuntuu, että väsy valtaa siut niin kovin, että se haittaa jo vahvasti arkeanne - siun jaksamista olla lapsen kanssa, kannattaa hakea a j o i s s a apuja.
..keskusteleppa asiasta esim. Neuvolassa.

Tiesitkö, että masentuneena unen tarve kasvaa?
..voisiko kyse olla vaikka tästä..
..itse olin aika rikki siloin eron aikoihin ja se vaikutti sillä tapaa, että olisin vain voinut nukkua ja nukkua..

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja Hyvin hyvin väsynyt äiti;26155486:
Menen itse nukkkumaan viimeistään klo.23, yleensä noin klo.22. Eli ei sitä siitä voi aikaistaakun lapsikin menee vasta klo.21 nukkumaan.

Kuule, jos sä oot oikeasti väsynyt, niin sä syöt iltapalan samaan aikaan kun muksu, harjaat hampaat samaan aikaan kun muksu ja pistät pään tyynyyn samaan aikaan kun muksu.

Case closed.

Ihan hyvin voit mennä nukkumaan klo 21 ja nukkua päiväunet. Taitaa olla näitä ensimmäisen lapsen kohdalla tulevia "pakko saada omaa aikaa"-ongelmia, jotka ratkeaa, kun mies hoitaa lasta välillä iltaisin.

Ensinnäkin, kun lapsi nukkuu päivällä noin tunnin, ihan korkeintaan 2 niin varsinkaan siinä tunnissa ei kerkeä edes nukahtamaan. Minä en ole koskaan pystynyt siihen että nukahdan käskystä. Minusta on ihan höpön pöppöä se että nuku kuinlapsikin nukkuu... Jos menen sänkyyn päiväuni ajaksi, en kerkeä nukkumaan mutta kerkeän menemään ns. kunnon ihan pihalla ja väsynyt tilaan ja olen ihan pökerryksissä ja enstistä vsyneenpi kun lapsi herää tunnin unien jälkeen.
Toiseksi, ei se "oma" aikakaan ole niin tärkeää vaan se, että saa pidettyä huushollia edes vähän järjestyksessä, pyykit pestyä, laskut maksettua yms. Sen tunnin aikana kun olen hereillä tytön nukkumaan menon jälkeen.
Kolmanneksi, meillä nyt sattuu olemaan se tilanne, että mies on töissä ja koulussa ja on poissa 6-22 joka päivä. Viikonloppuisin joskus sattuu olemaan niin ettei ole mitään. Eli kyllä mun vain on selvittävä itse tämän kanssa.

Kyllä ne kotityöt tehdään silloin, kun lapsi on hereillä, vaikka se hieman hitaampaa onkin. Sitten vain lapsen kanssa nukkumaan. Ja jos olet todella siis todella väsynyt, nukahdat kyllä päiväunillekin lapsen kanssa heti kun tilaisuus tulee.

Meillä on aina herätty 5:30. Mieskin herää silloin töihin. Täytyy vain hyväksyä se, että menee itse aiemmin nukkumaan. En näe tuossa mitään ongelmaa, turhaa valitusta vain. Laitat lapsen aiemmin nukkumaan. Jos herää 5:30,niin laita nukkumaan klo 19. Ja itse menet nukkumaan klo 21-22 välillä.

Luontaisesti aamuvirkkua ei voi muuttaa siirtämällä myöhäisemmäksi ajankohtaa, kuten itsekkin tiedät. Lapsestasi näkyy jo nyt se, että hän on aamuvirkku ja tulee olemaan sitä murrosikään saakka.

Eli kyllä minä opettelisin sinuna pakosta itse menemään aikaisemmin nukkumaan.

Mulla lapset ovat väsyttäneet siksi, että heräilivät tuon ikäisenä vieläkin öisin. Puhumattakaan vauva-ajasta (jopa tunnin välein heräiltiin). Ennen lapsia menin nukkumaan n. 23-24 ja viikonloppuisin heräilin 9-11. Lasten myötä kaaduin sänkyyn itsekin jo 21, jos olin oikeasti aivan poikki. Pakkohan se on itsekin nukkua, ja mun mielestä saat vielä ihan hyvät yhtenäiset yöunetkin! Monen lapsi herää aamulla kukonlaulun aikaan, kurjaahan se on mutta myös vanhempi voi koittaa sopeutua. Jos tuo ilta-aika on sun kotitöidentekoaikaa, jätä ne ainakin joskus vaan tekemättä ja NUKU. Jos oikeasti väsyy, siinä ei sitten auta vaikka koti kuinka kiiltelisi.

Alkuperäinen kirjoittaja Hyvin hyvin väsynyt äiti;26155654:
Ensinnäkin, kun lapsi nukkuu päivällä noin tunnin, ihan korkeintaan 2 niin varsinkaan siinä tunnissa ei kerkeä edes nukahtamaan. Minä en ole koskaan pystynyt siihen että nukahdan käskystä. Minusta on ihan höpön pöppöä se että nuku kuinlapsikin nukkuu... Jos menen sänkyyn päiväuni ajaksi, en kerkeä nukkumaan mutta kerkeän menemään ns. kunnon ihan pihalla ja väsynyt tilaan ja olen ihan pökerryksissä ja enstistä vsyneenpi kun lapsi herää tunnin unien jälkeen.

Näin oli miullahin alkuun..

..eikä sitä tarvitse nukkua, lepäilet - luet vaikka kirjaa/lehteä.

Toiseksi, ei se "oma" aikakaan ole niin tärkeää vaan se, että saa pidettyä huushollia edes vähän järjestyksessä, pyykit pestyä, laskut maksettua yms. Sen tunnin aikana kun olen hereillä tytön nukkumaan menon jälkeen.

Voihan niitä pyykkejä pestä lapsen ollessa valveillahin?
..ota lapsi mukaan hommiin.=)ja ei kait niitä laskuja joka ilta tarvitse naputella maksaa?(tai mistpä mie kenekään tilannetta tiedän..)

Kolmanneksi, meillä nyt sattuu olemaan se tilanne, että mies on töissä ja koulussa ja on poissa 6-22 joka päivä. Viikonloppuisin joskus sattuu olemaan niin ettei ole mitään. Eli kyllä mun vain on selvittävä itse tämän kanssa.

Kyllähähän isänkin täytyisi lasta hoitaa, että sie saat levätä välillä!
..ainahin viikonloppuisin - onko hän silloinkin koulussa/töissä?

Ok, et siis yh..olisihan se puolison tuki tärkeä jos hän vain siinä lähellä olisi auttamassa..
.

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä