Apua! 2v yöheräilijä ja vauva

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ..
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

..

Vieras
Aiheesta oon jo useammankin ketjun lukenut, mutta kuulisin mielelläni vielä kokemuksia ja vinkkejä.. Äiti alkaa olla nyt vähän väsynyt.

Meidän 2v 2kk on ollut tähän asti hyvä nukkuja, tietenkin vauvana yöt oli huonoja ja huonompia, mutta vauva-ajan jälkeen nukkunut pääosin hyvin omassa sängyssä omassa huoneessa.

Sitten syntyi uusi vauva, joka nyt 2kk. Lapsi lopetti hoidon. Rytmit meni "pilalle" kun lapsi ei enää suostunut nukkumaan päiväunia ja ruokailurytmitkin meni vähän miten sattuu nyt joulun aikaan, vaikka aiemmin on pidetty selvät ajat. Ulkoilukin on tosi vähäistä nyt kun sillon kun jaksan/mies jaksaa mennä esikoisen kans pihalle, lapsi haluaakin sieltä heti pois. Ei jostain syystä viihdy yhtään ulkona, varmaan toppavaatteet ahdistaa. Liikaa muutoksia siis varmasti.

Nyt päätin, että rytmit korjataan ja tästä lähtien tässä talossa herätään joka jumalan päivä samaan aikaan (viimestään) ja ajattelin yrittää, josko tuo vielä suostuisi niitä päiväuniakin nukkumaan. Lapsi meni myös takas hoitoon, on siellä max.11pv/kk. Lapsi saa aktiviteetteja enemmän mitä mä jaksan nyt tarjota ja mä saan levätä niinä päivinä niin paljon, mitä vauva antaa.

Jos noi keinot ei nyt toimi niin sitten en tiedä mitä teen. Vauva heräilee n.2 tunnin välein ja esikoinen herää huutamaan, jolloin olen nyt hakenut tytön mun ja vauvan viereen, jossa valvoo ja pyörii n. 2 tuntia. Omat unet jää 2-6:n tuntiin ja nekin tunnin-parin pätkissä.. Vauvan heräilyt kestäisin hyvin, mutta toi esikoisen heräily on paljon rasittavampaa kun ei välttämättä nukahda ollenkaan enää herättyään ja muutenkin on päivisin todella kiukkunen ja kitiseväinen. Uhmaa varmasti myös. Yritin ensin saada nukahtamaan uudestaan omaan sänkyyn sekä hyvällä että pahalla (=jonkin aikaa huudattamalla), mutta tuloksetta, huutaa vaan että "pois, pois". Huudattaa en enää raaski yhtään, mutta ei tuo viereen ottaminenkaan ole hyvä ratkaisu. Mietin jo, että siirtäisin esikoisen sängyn (nukkuu vielä pinniksessä) meidän huoneeseen, mutta sitten siellä ois 1-2 aikuista ja kaks vuoronperään heräilevää lasta.. Ei sekään kuulosta kovin hyvältä ratkaisulta. Ja mitenhän sen mahtaa sit saada takas enää omaan huoneeseen nukkumaan, kun kerran pääsee meidän huoneeseen??

Mies on olemassa, mutta käy töissä, joten pakko kai se on vähän antaa nukkua öisin.. Muutenkaan siitä ei oikeen vauvan hoidossa oo apua kun imetän ja mies siis nukkuu olkkarissa sohvalla, johon esikoista ei oikeen voi viedä nukkumaan.

Meillä heräilee tuo 2, 5v paljon öisin ja ei siinä muu auta kuin se että myös mies nousee koska myös meillä on vauva, on 6kk.

Onhan siinä hirmuinen määrä muutoksia pienelle ihmiselle, hakee turvaa myös öisin tuo meidän poika ainakin. Säännöllinen arkirytmi auttaa ainakin vähän, ulkoilen arkena aamupäivisin ja väsytän että nukkuu päiväunet, kun nukkuu ne ovat yötkin vähän helpompia. Ollaan myös tehty niin että tuo uhmis nukkuu isän kanssa ja minä vauvan kanssa.

Kyllä sen miehen nyt vaan on myös heräiltävä. Mies hoitaa 2 vuotiaan heräilyt ja sinä vauvan. Näin meillä tehtiin aikoinaan. Lapsilla on tasan 2 v ikäeroa.

Nyt olen töissä ja lapset heräilevät varsinkin sairaana ollessaan öisin. Eipä siinä muu auta kuin herätä. Ei isä voi käyttää työntekoa voi tekosyynä sille, ettei voi herätä yöllä lapsensa takia. Pakkohan niin on tehdä silloinkin, kun molemmat vanhemmat ovat töissä. Ja kaiken lisäksi sinä joudut heräilemään vauvan takia enemmän ja päiväsi ovat varmasti yhtä raskaita kuin miehesikin, todennäköisesti vielä paljon raskaampia. On kohtuutonta odottaa, että sinä hoidat molempien lasten yöheräilyt.

Hyvä idea on tosiaan pakottaa 2 v säännölliseen päivärytmiin. Päiväunet on ehdottomasti nukuttava. Se helpottaa kaikkien elämää. Ole vain sinnikäs, kyllä se onnistuu.

[QUOTE="mites";27811653]Nukkuisko mies esikoisen huoneessa? Meillä 2v yritti yöllä ylös, mutta nähdessään, että isi nukkuu vieressä, jatkoi uniaan.[/QUOTE]

Tätä minäkin suosittelen.

Täytyy varmaan tuon miehen kans vielä puhua. Muistan kun oli tosi raskasta mennä töihin kun oli nukkunut satunnaisesti huonosti, mutta ei tämä nyt näinkään voi jatkua. Pari kertaa itseasiassa kokeiltiinkin tuota et mies nukkui patjalla esikoisen sängyn vieressä, toisella kerralla onnistui, toisella ei. Meillä on niin surkea patja et ei siinä oikeen pysty nukkumaan ja lapsi heräsi kun mies yritti poistua huoneesta, se ongelma onneksi hoituu käymällä Jyskin alennusmyynneissä..:D

Tuo yövalo laitettiin viikko sitten siskon neuvosta, tuntuu rauhoittavan nukahtamista illalla, mutta heräilyt valitettavasti ei loppuneet.:/

Nyt sain pienet päikkärit nukuttua kun esikoinen on hoidossa ja vauva nukkui. Näyttää maailma taas vähän valosammalta. Jos kävis tänään hakemassa kunnon patjan ja puhuis miehen kanssa. Nyt kun on viikonloppukin niin on hyvä testata, miten se sujuis. Ja esikoisen rytmeistä yritetään pitää tästä lähtien kiinni.

Yhteistyössä