APUA! 18-vuotiaan lapseni UNIONGELMIIN?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Gabriella.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
G

Gabriella.

Vieras
Hei.

Hätä. Lapseni ei ole nukkunut nyt kuukauteen. Kaikkensa on yrittänyt, otetaan nyt esimerkiksi eilinen. Meni samaan aikaan nukkumaan kun isänsä eli 23:45, luki kirjaa vähän ennen nukkumaan menoa jotta uni tulisi paremmin. Huone oli aikasemmin tuuletettu. Peti vaatteet puhtaat. Kävimme pitkällä reissulla autossa matkustaen kylässäkin ja 2 kertaa ulkoilimme päivässä, päivällä jo kunnolla ja illalla kävimme sitten hieman pienemmällä kävelyllä vielä. Söimme ihan hyvin. Aamupalaksi lapsi joi vettä ja söi jogurtin. Päivälliseksi lettuja. Iltapalaksi ruisleipää jonka päälle laittoi voita ja jouluna valmistettua kinkkua. Lettujen kanssa joi kaakaota ja illalla leipien kanssa mehua. Eli kahvia ei esim juo ollenkaan, mikä saattaisi valvottaa.

Häntä nukutti alkuillasta kuuden jälkeen kun ruokailu oli ohi ja ulkona käyty, niin alko ramasemaan, mutta ei siihen aikaan viitsi mennä nukkumaan koska herää sitten jo varmaan jossakin 2-3aikoihin yöllä...

Tai sitten. Hän saa unta joskus aamuyöllä n. 4-6maita ja nukkuisi iltapäivällä klo 13-14 saakka niin ei sekään minusta ole kovin hyvä vaihtoehto, eikä hänestä itsestäänkään...

Mut ei saa sit mentyä esim 23:45 nukkumaan ja valoja sammutettua joskus 00:30 kun on lukenut vähän kirjaa, niin oli edelleen klo 2:11 hereillä ja yritti ottaa unen päästä kiinni... mutta aivot ovat aivan virkeät! ilmoittavat ettei laturissa tarvihe käydä, paitsi fyysinen kroppa kärsii. Lihaksiin särkee, hermosto kramppailee, ilmoittaa siis fyysinen keho kyllä että tarvitsisi unta...

Lapseni ei ole mitään kummallisempaa tehnyt unirytminsä sotkemiseksi. Elänyt niin kuin muutkin ikäisensä. Ennen pystyi esim ihan helposti menemään yhden aikaan viikonloppusin nukkumaan kun oli maikkarilta kahtonu jonkun leffan. Päiväunia ei nuku. Huolia on ollut jonkun verran mutta lapsi on pyrkinyt sivuttamaan ne ja katsoo ettei hänen unettomuutensa enää siitä johdu. Uniongelmia on ollut jo jonkun aikaa, ainakin viime kesästä lähtien, sillon niitä huolia oli myös enemmän ja lapsi oli tosi ahdistunut. Ne ovat nyt kuitenkin mennyttä elämää. Sen jälkeen on saanut nukuttua ihan kiitettävästi. Viimeajat kuitenkin ennen tätä pitkä jatkoista täydellistä unettomuutta oli sitä että hän nukkui ihmeellisissä pätkissä... saattoi 3h välein yössä herätä ja sit jatkaa uniaan väsyneenä... nyt ei oo enää sitäkään, vaan ei nukuta enää ollenkaan!!! tietokoneella lapsi käy päivittäin, mutta kone oli esim eilen kiinni 19:30 jo ja siitä hän lähti vielä ulos, vähän jälkeen yhdeksän tuli kotiin, 21:30 söi sitä iltapalaa ja 23:45 alkoi rauhottumaan nukkumaan niin miten tietokonekkaan voisi enää häiritä nukahtamista...? ennen oli uniongelmat siitä kiinni, tajusi itsekin sitten mitä piti sen asian suhteen tehdä ja sai taas nukuttua ja unenlaatu parani, mut kun enää ei näytä olevan siitäkään kiinni...

Isänsä ja minä saadaan kyllä nukuttua. Lapsella muutenkin paljon pieniä terveysongelmia mutta ei sellasia jotka minun mielestä nukkumista häiritsisi. Joten ne eivät voi olla syy!

Jos nuori ei olisi nukkunut kuukauteen se olis jo kuollu tai mielisairaalassa psykoosissa.
Nuoren unirytmi on sekaisin, ei nukuta yöllä, mut päivällä nukuttaa. Siinä on kysymys tahdosta :) että ei halua nukkua yöllä, mut päivällä haluaa.
Eikö hän ole koulussa tai töissä?

Lapseni saa muutenkin outoja ja pelottavia visioita kuulemma siitä että hän tulee kuolemaan nuorena...

Mitä minun äitinä pitäisi tälle asialle tehdä????

Onhan se paha juttu jos yksi elämän perustoiminnoista viedään syömisen ja juomisen, liikunnan lisäksi, kun ihminen tarvitsee myös unta ehdottomasti elääkseen... pelkään että hälle puhkeaa aivoverenvuoto tai joku vastaava kuin isänsä siskolle, koska isän sisko kuoli aivoverenvuotoon alle 40-vuotiaana 90-luvulla mutta hänellä oli synnynnäinen sydänvikakin ja onneksi sitä meidän lapsella ei ole...

Lapsi haukottelee ja kaipaisi unta, mutta kun ei saa ja näen että hän ja hänen elimistönsä kärsii.

Hän tietää itsekin että terveyteensä ja elämän pituuteen voi vaikuttaa omilla valinnoilla ja koittaa koko ajan tehdä niitä hyviä terveellisiä valintoja että saisi esim. nukuttua hyvin ja pidempään mutta hälle joka kerta tulee olo ettei se ole enää hänestä itsestään kiinni, että hän on yrittänyt oikeistaan kaikkensa..... vaikka rytmeistä kiinni pitäminen onkin hänelle hirmu vaikeaa, onhan hän nuori ja haluaisi mennä, tulla, tehdä milloin mitäkin tahtoo ja mennä esim nukkumaan sillon kun häntä itseään huvittaa eikä viikonloppuisinkin aikaisin. Kaverinsa pystyy menemään 2 aikaan yöllä nukkumaan viikonloppuisin ja nukkuu silti sikeästi 10 asti aamulla, mutta oma lapseni ei enää pysty, ylä-asteella sekin vielä häneltä onnistui kivuitta... ei sillä että siihen tarvitsisi pyrkiä tai se olisi terveellistä, mutta tiedättehän te nuoret. Nuoruuteen kuuluu välillä valvoa kun sitä vielä jaksaa ja mennä nukkumaan sitten kun itse haluaa! kaiken pitäisi nykyään olla tuon nukkumaan menon kanssa NIIN tarkkaa ja ei välttämättä tosiaankaan onnistu se nukkuminen silti...

Mitä nyt käy? menetänkö siis lapseni, kun hän ei saa tuntiakaan nukutuksi kunnolla siihen aikaan kun normaalisti pitäisi? vai sairastuuko hän vielä pahemmin? jnejnejne. miljoona kysymystä pyörii päässäni. Ei haittaisi jos tätä unettomuutta olisi jatkunut vain pari päivää mutta kun on mennyt jo kuukausi!!! ja kuukausia uniongelmien kanssa joista vielä jotenkin on selvinnyt omin avuin!

[QUOTE="pirre";29379744]Vielä lapsesi lääkäriin.[/QUOTE]

Sen me teemmekin, mutta vasta uudenvuoden jälkeen. Asuu omillaan ja tuli tänne joulun ja uudenvuoden viettoon. Omassa kämpässä nukkui lattialla kun ei ollut vielä sänkyä ja patjoja. Täällä hyvä sänky ja patja joten luulisi nukuttavan hyvin, samoin rauhallista ja äänetöntä kun meillä on omakotitalo, se kerrostaloasunto jossa hän nyt asuu on kuulemma vähän rauhaton ja haluaa vaihtaa siitä vielä pois... yrittänyt täällä nyt saada tuota rytmiään kondikseen. Ei nukkunut silti ekana yönä kunnolla kun tuli vaikka matkusti monta tuntia junassa niin luulisi että olisi ollut tosi väsynyt. Seuraavana päivänä nukkui tosi hyvin ja hirveän sikeää unta, monta tuntia! ja meni taas tuohon 23:45 aikaan nukkumaan. Sit siitä eteenpäin ollu taas näitä unettomia öitä...

Eikä viitsisi kuulemma sitäkään rumbaa tehdä että nukkuu yön, seuraavan valvoo, sit taas nukkuu ja sit taas valvoo. koska se ei ole hirveän terveellistä... mutta tuo kuulemma olisi yksi hänellä EHKÄ toimiva vaihtoehto sikeään uneen, että valvottaa itseään liikaa ja menee sitten nukkumaan, niin on niin naatti ja väsynyt että tuntuu että taju lähtee päästä..

Melatoonia on joskus popsinut. 1mg vahvuista. Ei auta enää ja on joskus myös ylittänyt yhdellä tabletilla vuorokausiannoksen koska tuntuu et uni ei tule millään ja tossa toi määrä niin vähänen...

Kuulostat ap aika psyykkisesti sairaalta. Toivottavasti olet jonkun hoidon piirissä ja otat nyt ne neuroleptit kiltisti ennenkuin sun psykoosi kehittyy enää pidemmälle.

Minäkin nukkunut taas kolmena yönä vasta neljän maissa ja kuudelta heräty 1½-2 tuntia unta. Ensi yönä saattaa jo uni tulla tai ei. Yksi aikuisista lapsistani perinyt uniongelmani/vähäuninen. Hän käyttänyt unilääkkeitäkin. Minä en, kun muutenkin tulen vähällä toimeen, neljä tuntia hyvää unta on ok.

Jos nuori ei olisi nukkunut kuukauteen se olis jo kuollu tai mielisairaalassa psykoosissa.
Nuoren unirytmi on sekaisin, ei nukuta yöllä, mut päivällä nukuttaa. Siinä on kysymys tahdosta :) että ei halua nukkua yöllä, mut päivällä haluaa.
Eikö hän ole koulussa tai töissä?

Kyllä hän yöllä tahtoisi TODELLAKIN nukkua! ja varmaa kun ei ole sekään et nukkuuko ees päivällä... päivälläkin olo on suht virkeä. Mitä kroppaan särkee unettomuuden takia, hermosto kramppaa ja silmistä saa hieroa väsymystä mutta aivot on virkeät...

Mitä kovemmin hän yrittää nukkua tai normaalisti, silti uni ei tule ja olen kuullut että väkistenkään sitä ei saisi yrittää saada tai sillon ei varmasti nukuta..

Illalla hän kyllä vähän tekstailee. Mutta ei kai se voi olla syy unettomuuteen tai että katsoo telkkaria kauempaa! herranjumala ihanko mustaan, äänettömään huoneeseen tuo tyttö pitäisi sulkea...

Alkoi tämä pitkäjaksonen unettomuus kun salama kirkkaalta taivaalta. Oikeasti. Vaikka ennen niitä jonkinlaisia uniongelmia oli myös, mut ei oo tällästä ollu et yhdestä päivästä lähtien (joulukuun alusta kun muutettiin omaan kämppään) ei nukuta enää tuntiakaan ja ollaan sit elimistö seuraavana päivänä aivan sekaisin...

Mun lapsi kuolee tähän ellei tää lopu!

Yksityiselle psykiatrille ja lähete osastolle hoitoon. Ei unilääkkeitä kotiin.
Miksi asuu yksin kalustamottomassa kämpässä??
Tunteeko itsensä hyljätyksi?
Alkoholi?
Onko ystäviä?
Rahaa?

Alkuperäinen kirjoittaja vähäuninen yökyöpeli;29379799:
Minäkin nukkunut taas kolmena yönä vasta neljän maissa ja kuudelta heräty 1½-2 tuntia unta. Ensi yönä saattaa jo uni tulla tai ei. Yksi aikuisista lapsistani perinyt uniongelmani/vähäuninen. Hän käyttänyt unilääkkeitäkin. Minä en, kun muutenkin tulen vähällä toimeen, neljä tuntia hyvää unta on ok.

No tässä just mietin et onko nuo lääkkeet seuraava vaihtoehto... mut nehän on tosi vaarallisia. Niihin voi kuolla helposti jos ottaa esim yliannostuksen. Kyllähän ihmisen normaaleihin perus elintoimintoihin kuuluu se että hän saa nukutuksi, syödyksi, liikutuksi ja juoduksi... ei siihen pitäisi mitään lääkkeitä ottaa.. :/

Hän jopa pelkää itse että hänellä on syöpä! hän on kärsinyt henkisistä ahdistusoireista niin pitkään. On päänahka oireita, kutinaa, kirvelyä, hiustenlähtöä, kiristystä päänahassa, tunnottomuutta tai sellasta pistelyä pitkin kasvoja, näkee värejä, sit päänahassa on pari oudon tuntuista kohtaa, yhdessä ehkä vähän kun tuntuisi patti, muistihäiriöitä... mutta on ajatellut että nää oireet saattaa johtua tuosta ihan unettomuudestakin ja sit päänahassa hänellä on ihottumaa, jonka ei kyllä pitäisi liittyä syöpään. Lapsellani on paljon myös luomia ja päässä on yksi oudomman näköinen luomi.. sellainen vähän levinnyt, epätarkka rajaisesti, vaalean ruskea, mutta ei mikään musta luomi tai verenpunainen...

Suvussamme ei ole paljon, ei oikeastaan yhtään syöpää kummaltakaan puolelta. Äidilläni tosin todettiin 40-vuotiaana kasvain kohdussa, joka ei kyllä ollut sitten vaarallista laatua, mutta äitini halusi poistattaa koko kohdun sitten sen seurauksena... tästä on kyllä jo kolmekymmentä vuotta aikaa n. suurin piirtein.

[QUOTE="pirre";29379817]Kyllä lääkärille pääsee jo nyt. Varaa varmuuden vuoksi aika myös itsellesi. Kuulostat hysteeriseltä.[/QUOTE]

No tottakai mä olen hysteerinen jos nään että mun lapsi ei saa tarpeeksi levätyksi!

MIETIPPÄ NYT ITSEKIN.

[QUOTE="Vieras.";29379852]Yksityiselle psykiatrille ja lähete osastolle hoitoon. Ei unilääkkeitä kotiin.
Miksi asuu yksin kalustamottomassa kämpässä??
Tunteeko itsensä hyljätyksi?
Alkoholi?
Onko ystäviä?
Rahaa?[/QUOTE]

Psykiatriselle osastolle hoitoon unettomuuden takia???? haista sinäkin nyt...

- Asuu sen takia, koska muutti juuri. Ei ole kerinnyt hankkia vielä kalusteita, patjoja yms.

- Tuntee.

- Ei käytä.

- Ei ole.

- Kyllä me avustamme tarvittaessa.

Vie lääkäriin. Saa tarvittaessa unilääkkeet illaksi. Tosin onko kokeillut jo reseptivapaata melatoniinia esim. Unital? Lääkärin kautta tosin saisi lähetteen psykiatrille tai vahvempia unilääkkeitä jos kyse onkin jonkin sortin masennuksesta tai stressitilasta joka on lukkiutunut päälle.

Vie lääkäriin. Saa tarvittaessa unilääkkeet illaksi. Tosin onko kokeillut jo reseptivapaata melatoniinia esim. Unital? Lääkärin kautta tosin saisi lähetteen psykiatrille tai vahvempia unilääkkeitä jos kyse onkin jonkin sortin masennuksesta tai stressitilasta joka on lukkiutunut päälle.

No masentuneisuutta hänellä on ollut kanssa jonkin aikaa mutta ei ole kokenut nyt oloaan masentuneeksi vaan ihan ookooksi ja ei myöskään mikään muu silleen painaisi... tosin vatsan ja rakon toiminta hänellä on ihan sekaisin, kun ei saa nukutuksi...

Tuota melatoonia on popsinut ennen ja se ei enää tehoa. Se oli ihan nimellä melatooni ja just sitä reseptivapaata jota sai apteekista.

Sydämestäni toivon että pääsette lääkäriin ja jos kovin nytkin heikossa kunnossa neuvosin yrittäämään jo tänään.
Tsemppiä koko perheelle pitkä tie edessä mutta elämänlaadun kannalta kannattava.

No tänään me yritetään ehtiä netistä tietoa tuosta unettomuudesta ja kaikkia vinkkejä mitä sen eteen voisi tehdä. Toivotaan että niillä selviäisi.

En ymmärrä itsekään mikä hänelle on tullu, kun hän ei ymmärrä sitä itekkään... alko vaan niin yhtäkkiä tuo noin vaikea unettomuus

Tulipa kurja olo nuoren puolesta :( Kuulostaa niin tutulta mitä mulle kävi kun muutin omaan kämppääni nuorempana. Oli paljon asioita ja muutoksia elämässä, hyviäkin. Mutta se kaikki kai laukaisi minussa ahdistuksen, masennuksen ja paniikkihäiriön ja juuri nuo unettomuusongelmat! Se oli ihan kauheaa aikaa. Väsytti ja olisin halunnut nukkua mutta aina kun olin vajoamassa uneen, säpsähdin hereille, en vaan yksinkertaisesti pystynyt nukkumaan. Sitten sain nukahtamislääkkeet jotka auttoi pääsemään uneen.
Mut masennus ja muut oireet ei helpottaneet ja mun unirytmi meni ihan sekaisin. Niistä kärsin edelleen vuosien jälkeen.

Muuttiko lapsi omaan kämppään vastikään? Onko siis tuore juttu toi että lähti pois kotoa? Se on jo iso stressitekijä ja jos on vielä muuta painolastia niin mä veikkaan että on sairastunut masennukseen. Vaikka saisikin siihen apua ja lääkkeet niin ne yksistään ei välttämättä tuohon rytmiin vaikuta.

Ja koska se uni on kuitenkin tärkeää ettei olo mene pahemmaksi niin mun mielestä sen lapsen kannattaisi mennä silloin nukkumaan kun nukuttaa eli vaikka todella aikaisin illalla! Mitä oikeesti väliä sillä lopulta on mihin aikaan nukkuu, kunhan nyt saisi ensin nukuttua vaikka ne rytmit olis kuinka pielessä?! Ensin sitä unta ja sitten miettimään rytmin siirtämistä.

Mulla muuten on ollut tuota rytmin kanssa kamppailua vuositolkulla. Mua alkaa väsyttämään tosi aikain illasta ja jos en pääse just silloin nukkumaan (kuten en päässyt kun lapset oli pieniä) niin mun "uniaika" siirtyi ja valvoinkin pitkälle yöhön ja nukuin pitkälle päivään. Ei kiva.

Nyt on mennyt kuukausia niin että oon valvonut koko yön, nukkunut neljään tai kuuteen illalla ja taas valvonut yön tai sitten jopa seuraavan päivän putkeen. Eli mulla on ollut sellainen rytmi että olen nukkunut joka toisena päivänä. Lopulta joku napsahti, en tiedä johtuiko antibioottikuurista joka väsytti ja pääsin ennen kymmentä nukkumaan ja aamulla ylös 8-9 aikaan. Mut tosiaan, jos en pääse illalla nukkumaan pian siihen aikaan kun väsymys iskee, piristyn, mun unensaanti ja halu nukkumaanmenoon siirtyy ja sitten mä taas valvon.

Että tässä tilanteessa kehottaisin nyt kuuntelemaan kropan vaatimuksia. Jos nukuttaa niin nukkuu, viis mitä kello näyttää. Voipi olla kyse masennuksesta josta on aiheutunut viivästynyt unirytmi.

Onko lapsesi opiskelemassa tai töissä? Oletan että opiskelemassa ja nyt olis joululoma eikö? Antakaa lapsen nukkua ilman herättelyä tai voivottelua että voi voi kun nukut myöhään ja blaa blaa, sellainen syyllistäminen vain pahentaa. Elkää herättäkö vaikka kello näyttäis mitä! Ihminen sekoaa helpoiten unenpuutteesta joten se uni on nyt mielenterveyden kannalta se A ja O.

Psykiatrisella osastolla hoidetaan myös tuollaista unettomuutta.
Sen taustalla on aina jotain.
Kerroit ahdistuneisuudesta ym tuntemuksista.
Ei kukaan viihdy tyhjässä kodissa, mieti vähän.
Ei muuteta jos ei mitään ole.
Miksi ei voinut asua kotona?
Käykö töissä , koulussa?

Kuullostaa siltä, että lapsesi on kyllä tosi ahdistunut (esim nuo fyysiset oireet) ja se tietysti vaikuttaa nukahtamiseen. Toteat itse, että kesällä oli paljon huolia ja murheita, mutta asiat eivät aikuttaisi enää. Tottakai vaikuttavat, ei ihminen (ja varsinkaan nuori) noin vain napsahtamalla saa vanhoja asioita pois mielestään ja usei ikäviä asioita käsiteläänkin vasta jälkijunassa kun akuutti tilanne on ohi, ja silloin nimenomaan unettomuus on tosi tavallista. Mutta nuori toki ajattelee, että nämä asiat eivät enää vaikuta koska nuoren aikajänne on tosi lyhyt. Jos nuori sanoo, että joku asia tapahtui tosi kauan sitten, on se usein 2 vkoa sitten :). Ja toki omaan asuntoonkin muutto vaikuttaa, lapsuuden kodn jättäminen (ja hyvin nuorena lisäksi) on suuri elämänmuutos. Melatoniinia kannattaa kokeille vähintään 3 mg:n annosella, eli 3 tbl reseptivapaata 1 mg tablettia. Tai lääkäriltä voi pyytää reseptin tästä vahvemmasta annoksesta. Jopa 6 mg annosta voidaan käyttää nuoren univaikeuden hoitoon.

[QUOTE="pirre";29379964]Olet hysteerinen ja toistan, lääkärille pääsee jo tänään. Täällä mesoaminen ei auta nuorta aikuistasi mitenkään.[/QUOTE]

No näinhän mä totesin että olen kun sanoin että huoli on omasta lapsesta???? :D eikö se ole aivan normaalia. Sen sijaan että sä pirre pershiukkanen keskityt mun hulluuden analysointiin tai haukkumiseen niin voisit poistua vaikka sitten tästä keskustelusta koska täällä keskitytään mun lapsen unettomuuteen ja pyritään löytämään paras mahdollinen apu siihen...

No näinhän mä totesin että olen kun sanoin että huoli on omasta lapsesta???? :D eikö se ole aivan normaalia. Sen sijaan että sä pirre pershiukkanen keskityt mun hulluuden analysointiin tai haukkumiseen niin voisit poistua vaikka sitten tästä keskustelusta koska täällä keskitytään mun lapsen unettomuuteen ja pyritään löytämään paras mahdollinen apu siihen...

Näin sivusta tilannetta seuratessani ei valitettavasti vaikuta siltä, että pystyt tuossa mielentilassa nuortasi auttamaan.. Itse äitinä veisin lapseni/nuoreni kyllä välittömästi lääkäriin.

Yhteistyössä