APUA 2,5v. nukahtamisongelmat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kaura......
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kaura......

Vieras
meidän pari vuotias poikamme on pistänyt ihan ranttaliksi! ongelma on lähinnä se ettei häntä saa rauhottumaan nukkumisaikaan. iltarutiinit on samat kuin koko elämänsä olleet: iltapuuro, suihkuun, hampaanpesu, iltapissa ja sänkyyn, jolloin luetaan tai lauletaan. tämä kaikki menee hienosti, MUTTA sitten alkaa armoton meuhkaus. ei yksinkertaisesti pysy paikallaan, ihankuin hän väkisin pitäisi itseään hereillä. tätä voi jatkua 1-2h, jolloin äidiltä menee hermot ja menen pitämään häntä paikallaan, josta seuraan kaamea itku ja huuto. tämä huudon jälkeen hän rauhottuu ja nukahtaa. tämä toimii myös heti iltasadun jälkeekin... eli väsymyksestä se ei ole kiinni.

Antakaa vinkkejä millä saadaan elohiiri paikoilleen ilman itkua? liikkuu tauotta myös koko päivän. päikkärit sujuvat helpohkosti ja niitä rajoitetaan.

Ensimmäisenä tulee mieleen sellainen, että kannattaisko kokeilla päikkäreiden poisjättämistä? Vaihtaisin myös puuron ja suihkun paikkaa. Omalle vintiölleni juuri nukkumaan mennessä tehty suihku nimittäin piristää ja viivästyttää unen tuloa. Tuon ikäiset on ihan mestareita keksimään keinoja jolla saa äidin pidettyä vielä pidempään huoneessa joten tuo kapina voi hyvin olla sitäkin. Kokeile sellaista, että annat vaan meuhkata yksinään, etkä mene huoneeseen. Lapsi on tottunut siihen, että meuhkaamalla saa sinun huomion itselleen.

Meilä ollut vähän tuota samaa.... vaiheessa kun ei nukahtanut sänkyyn vaanmun syliin sohvalle, niin kauhee huuto ja itku ja sitten kun vaan väkisin pidin sylissä ja yritin hyssytellä ja hyräillä ni saatto nukahtaa nopeestikin, eli väsy oli. Nyt 2 v 2 kk ja nukahtaa meidän sänkyyn, kun ensin luen sadun ja makoilen siinä hänen kanssa, mutta muutaman kerran on saanut sellasen hirvittävän mellastuskohtauksen, että meinas verhot tulla alas.... Mä olen samaa mieltä tosta suihkusta....se piristää itteäkin. Ja jos sit puuron jälkeen tulee viel kakka tms, niin pesee vaan pepun.

kuuluu kuvioon, meillä kyseen alaistetaan nukkumaanmeno vielä kolmivuotiaanakin vaikka tuohon 2,5veeksi on ollut helppo nukkumaan laitettava ja rutiinit olleet samat. Nyt taistellaan päikkäreistä. Iltaisin oon vain vieny sen sata kertaa takasin sänkyyn ja lopulta sinne jää, tulee aikoja kun se on sit taas helpompaa.Päikkärit meillä nyt taistossa, tähän saakka toiminut passiivinen vastarinta vaikka joskus kyllä jää päikkärit välistä ja sillon kyllä iltanukkuminenkin menee nopsasti. Meillä ainakin paikalleen laittaminen/pitäminen sängyssä vain yllyttää riehumaan ja potkimaanjoten oon tulkinnu sen huomion hauksi ja jos riehumiseen jaksaa suhtautua rauhuallisesti kyllästyy.

Tutulta kuulostaa. Meilläkin tyttö oli unelmanukahtaja tuonne reilu kaksivuotiaaksi. Sitten alkoi iltahulinat. Ei jaksettu alkaa tappelemaan, vaan siirrettiin tytön sänky meidän vanhempien huoneeseen. Luen tytölle illalla iltasadun ja sitten vähän jutellaan päivän tapahtumista. Lopulta vähän silittelen tyttöä, ja siihen nukahtaa.

Mua jotenkin ahdisti se, että illat muuttui yhdeksi tappeluksi ja huudoksi. Päätin sitten valita tällaisen pehmeämmän suhtautumisen. Rasittavaahan tämä on, kun iltaisin ei jää juurikaan omaa aikaa tai aikaa miehen kanssa. Meillä tämä nyt kuitenkin toistaiseksi onnistuu, kun pienempiä sisaruksia ei ole.

kuulostaa tutulta. Meillä 2v4kk tyttö ja nyt viimeisen viikon on alkanut huuto, kun sänkyyn patistetaan ja hyvät yöt toivotetaan. Tämä on taas tällainen vähän kurjempi vaihe ;-) Yöunet olleet muutenkin vähän rikkonaisemmat ja olen ajatellut, että tuo mielikuvituksen kehittyminen olisi taas uudessa kehitysvaiheessaan. Eli taas tarvitaan extrakärsivällisyyttä...

tiedän että hän hakee huomiota, kun kotona on 6kk ikäinen pikkusisko. eilen annettiin olla soffalla tunti myöhempää, tehtiin palapeliä ja istuskeltiin sylissä, silti hirveä huuto alkoi nukkumaan menemisestä. toi suihku toimii meillä nukuttajana. jos tullaan jostain niin myöhään ettei keretä niin nukkuminen on vielä vaikeempaa. se on tottumiskysymys. itsekkin nukun paremmin peseytyneenä.

tää on vaan kestettävä!! kaikki muukin on lähes väkisin tekemistä; syöminen, pissalle, pukeminen. meillä asuu känkkis koko ajan. mutta oma asenne on taas muutettava, nautitaan niistä, kun hän JOSKUS tekee niinkuin pyydetään :)

Yhteistyössä