Apua 6veen kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tumpeloäiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tumpeloäiti

Vieras
Kotona pääsääntöisesti oikeinkin kiltti ja reipas esikoinen on nyt muutaman kerran käyttäytynyt jumpassa todella kehnosti.Ryhmä on iso 4-6-vuotiaista koostuva ja mukana on myös pikkuveli,joka yleensä on paras kaveri. Jumpassa pojalla on ollut nyrkit pystyssä ja on uhitellut niin,että jäähyttääkin on pitänyt, eikä meinaa millään totella ohjaajaa. Kotona ei ole tällainen ja eskarissakin tottelee. Yksi hieman selittävä tekijä voisi olla aika. Jumppa on illalla aikaan,jolloin normaalisti pojat ovat jo menneet nukkumaan eli lienee vähän väsynyt jumpassa.Poika kuitenkin haluaa siellä käydä ja sanoo jaksavansa.

Nyt ovat lempilelut jäähyllä ja asiasta on puhuttu kovasti. Poika vain ei osaa ollenkaan sanoa, miksei tottele siellä, vaan riehuu ja uhittelee. Mikä neuvoksi?

Lopettakaa jumppa...pojan haluamisesta viis, mutta jos ei osaa käyttäytyä niin ei saa siellä käydä. Häiritsee muidenkin harrastusta.

Pienen tauon jälkeen voisitte kokeilla taas, josko jumppaaminen onnistuisi.

Molemmat tykkäävät jumpasta ja pikkuveli on innokas ja käyttäytyy siellä hyvin. Hän kyselee usein, milloin on jumppapäivä. Esikoiselle olen ehdottanut, että jätettäisiin jumppa häneltä, mutta ei haluaisi sitäkään.

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Molemmat tykkäävät jumpasta ja pikkuveli on innokas ja käyttäytyy siellä hyvin. Hän kyselee usein, milloin on jumppapäivä. Esikoiselle olen ehdottanut, että jätettäisiin jumppa häneltä, mutta ei haluaisi sitäkään.

Anteeksi, mutta en minä tuossa tilanteessa kuuntelisi mitä lapsi haluaa.

Kuusivuotias ei ole mikään pikkuvauva enää: jos hänelle selittää, että et ole osannut olla jumpassa nätisti, ja siksi et mene sinne vähään aikaan (tai ollenkaan, jos muu ei auta) niin tottakai hän ymmärtää. Pienemmän veisin silti: eihän häntä pidä siitä rankaista, että isompi ei osaa olla.

Mun tyttöni jumpparyhmässä oli lapsi, joka ei totellut, riehui, töni muita...ja se vei jumppaamisen ilon monelta lapselta. Vasta kun ohjaaja sanoi ihan suoraan että "emme enää huoli häntä tänne" niin tilanne rauhoittui: äidille annettiin mahdollisuus ottaa lapsi pois, mutta hän ei tehnyt sitä.

Täytynee sitten pitää taukoa esikoisella. Olen vain ajatellut sitäkin, että temppuilemalla saa sitten muutoksia aikaan, siis että ei ajattelisikaan sitä rangaistuksena, vaan käyttäisi samaa sitten muuloinkin hakiessaan huomiota tjsp.

on vähän ajattelematonta että lasten jumppa on laitettu noin myöhään että se olisi jo nukkumaanmenoaika. luulen että iso osa kiukuttelusta johtuu yksinkertaisesti lapsesi väsymyksestä. lapsesi sattuu varmaan vaan olemaan sellainen että tarvii tarkat samanlaiset rutiinit joka ilta ja on vaikea joustaa aikataulumuutoksiin.

toisaalta ohjaajan auktoriteetti ja suhde poikaasi voi olla syy riehumiseen. se voi kyllä korjaantua ihan vaan sillä että ohjaaja ja poika tulevat ajan myötä tutuiksi toisilleen ja siten lapsenkin luottamuus ja arvostus ohjaajaan kasvaa.

Yhteistyössä