apua äidille joka on ihan lopussa.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja eijaksaenään
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

eijaksaenään

Vieras
Olen tullut siihen pisteeseen että mietin ihan tosissani kävelenkö tosta ovesta just nyt ulos, enkä koskaan palaa..vai vedänkö kohta ranteet auki.

Viimeisen kahden vuoden aikana olen pikkuhiljaa, välillä kuin huomaamatta, ja välillä isommin harppauksin palanut niin loppuun että nyt alkaa jonkinsortin psykoosi tai sekoamispiste olla lähellä. (psykoosi ollut joskus, muistan ne ennakoivat tunteet)

Olen kahden pienen lapsen äiti, naimisissa kyllä mutta olo on kuin yksinhuoltajalla. Toinen lapsista on ylivilkas ja tämän kanssa kaikki ainakin tässä vaiheessa on todella vaikeaa, päivät ovat aamusta iltaan enemmän ja vähemmän pelkkää ulisemista ja levotonta häsläämistä, rauhoittuminen ei onnistu mitenkään-ja vielä vähemmän kun itse ei jaksa.

Toisella on hirveä ripustautumiskausi menossa ja tuntuu välillä että minuuttiakaan en saa olla rauhassa. Kokoajan syliin-pois sylistä, huutoa, raivoa..aaargh.

Oma olo on päässyt siihen pisteeseen että en kestä yhtään itkua, roikkumista, haluamista, en edes lähelle tuloa kuin hetkittäin. Jos en suoraan räjähdä ja karju kuin sekopää, väistän, menen muualle..rupean voimaan pahoin, tärisen, mitä milloinkin.
Pahinta on se että ihan viime aikoina olen ruvennut olemaan ihan liian kovakourainen, pelkään ihan todella että vielä joku päivä käyn oikeasti käsiksi jompaan kumpaan pahasti.
Miehelle kun puhuu tästä niin vastaukset ovat luokkaa: et sä voi noin ajatella/tehdä, koita nyt vähän tsempata jne.Auttaapa paljon, kyllä kai mä tiedän että mä en voi näin tehdä..mutta en pysty enkä tiedä miten edes pystyä mihinkään muuhunkaan enää.

Takana on vuosien ahdistus ja traumat, mutta luulin niiden olevan jo taakse jäännytä elämää. Ehkä viimeisen vuoden sairastelut ja stressi ym. paska on saanneet yliotteen. en tiedä.

Lääkärille jo puhuin etenkin näistä agressiivisuuden tunteista ja väsymyksestä, enpä saannut apua, sanoi että katsotaan myöhemmin jos kirjoittaa jotain.

Perheneuvolaan on jo aika, mutta siihen on vielä matkaa.

Kertokaa muut äidit mitä ihmettä mä teen tässä välissä? mihin mä otan yhteyttä kun en ihan oikeasti enään jaksa?

tarviiko tähän edes kirjoittaa että ei tarvitse vaivautua tänne moralisoimaan jos joku siihen kokee tarvetta, se ei ensinäkään hetkauta mitenkään enään ja toisekseen voitte olla tyytyväisiä jos teillä on asiat hyvin, täällä ei ole.

Voi ei...käykö lapset edes kerhossa tai onko mahdollisuus laittaa heitä vaikkapa osa-aikahoitoon? Muutama tunti päivässä vähän rauhallisempaa menoa voisi onnistua sitä kautta.

Saatko yhtään omaa aikaa? Voisitteko miehen kanssa jakaa viikon illat niin, että kumpikin saa vuoropäivinä edes vaikka tunnin omaa aikaa?

Ota aamulla yhteys neuvolaan, perhetyöntekijä apuun arkeen ja itselle keskusteluapua? Jokaisessa kunnassa tietenkin on erilailla järjestetty mutta kannattaa kysyä.Voimia sinulle!

Miehelle sanot nyt ensimmäiseksi. Teet selväksi, ettet yksinkertaisesti jaksa. Jos mies ei edelleenkään ymmärrä. Niin seuraavaksi onko lähipiirissä ensi hätään ketään joka voisi edes päivittäin auttaa tunnin pari? Pääsisitkö sillä eteenpäin?

Jos oikeasti mikään muu ei auta, niin soitat terveyskeskukseen tai johonkin vastaavaan. Sanot suoraan. Ettet enää jaksa. Kerrot tilanteen, ja sanot suoraan, ettei ole voimavaroja enää odottaa. Kai nyt jonkin tahon on oikeasti pakko auttaa... Miekään en itseasiassa tiedä minne pitäisi soittaa jos todella tarvitsee apua. Ilman että joutuu viikkokausia odottamaan...

Nyt äkkiä neuvolaan sieltä kautta saat varmasti nopeemman avun.lisäksi onko sulla vanhempia kavereita jotka ottas lapset vähäksi aikaa? Mitens lasten kaverit jos oisivat keskenään? Onko paikkakunnalla vapaaehtoistyö sieltä vois kysyä lastenhoitoapua. Muista että asiat helpottuu kun ikää tulee lisää

Osittain tunnistan itseni tekstistäsi. Voimia arkeen.

Sano miehellesi ettet jaksa jos et saa hengähdystaukoa. Edes yksi ilta omaa aikaa välillä? Onko sukulaisia, jotka voisivat ottaa lapsia hetkeksi?
Sano miehelle jotain konkreettista: Ole lasten kanssa tänään, mun on pakko levähtää. Jos mies on lasten kanssa kotona, lähde itse kävelylle tms. Jos mies lähtee lasten kanssa kotoa illaksi niin saat siellä olla rauhassa.

Joskus se helpottaa jo kummasti kun saa hetken taukoa arjesta. Ilman että täytyy olla joka hetki saatavilla, valmiudessa. Ilman että joku koko ajan tarvii, roikkuu ja vaatii.

Saatko nukkua tarpeeksi? Minkä ikäisiä lapsia?

Huomenna heti homma hoitumaan. Ota yhteys päivähoitotoimistoon ja lapsille hoitopaikat.

Miten miehen työajat. Missä mies luuraa, jos olet lähes yksin lasten kanssa. Mies kotiin 8 h työpäivän jälkeen ja auttamaan sinua tai sanot, että lähdet muuten just nyt hotelliin lepäämään viikoksi tai sitten lähdet terveyskeskukseen ja pyydät, että pääset osastohoitoon.

[QUOTE="vieras";26999879]Huomenna heti homma hoitumaan. Ota yhteys päivähoitotoimistoon ja lapsille hoitopaikat.

Miten miehen työajat. Missä mies luuraa, jos olet lähes yksin lasten kanssa. Mies kotiin 8 h työpäivän jälkeen ja auttamaan sinua tai sanot, että lähdet muuten just nyt hotelliin lepäämään viikoksi tai sitten lähdet terveyskeskukseen ja pyydät, että pääset osastohoitoon.[/QUOTE]

Sehän tässä maailmassa tuntuukin ikävältä. Kun tuntuu, ettei apua saa kun sitä oikeasti tarvitsee...

Täällähän oli paljon vastauksia ja neuvoja, kiitos :) soitan tänään tonne neuvolaan, ja yritän saada lääkärille edes soittoaikaa että saisin jonkun lääkityksen. Lapset ovat reilu 1 ja kohta 5, mitä tulee noihin miehen töihin..niin se häippäsee aamulla ennen seitsemää ja tulee illalla viiden kuuden maissa kotio. Illalla kyllä käytännössä ton vanhemman kanssa onkin, mutta mulla on tää nuorempi ja kodinhoito ym. koko ajan.

Tuntuu tosi turhalle kun yrität puhua ja selittää toiselle eikä se tunnu tajuavan, sanoo vaan että et sä voi tolla tavalla hermostua/sanoa/tehdä.

juu en voisi enkä saisi, ei vaan tässä vaiheessa enään kykene hillitsemään itseään niin paljoa etteikö tulisi mentyä kirkkaasti hermoraunion puolelle.

Olen pari kertaa sanonut että jos tämä ei muutu niin mä lähden, en jaksa yhtään enään. Siihen vastaus on kutakuiinkin että " no niinpä niin..."

Entä töihin meno? Monet sanoo että työ on parasta lääkettä ja mun kohdalla se pitää ainakin paikkansa. Saisit muuta ajateltavaa, lapset olis hoidossa ja sitten sitä suorastaan odottaa että saa olla vapaapäivinä lasten kanssa kotona. Kotitöitäkään just sun ei olis pakko tehdä vaan ne puolitettas koska olisitte kumpikin työssäkäyviä. Vilkkaallekin lapselle vois tehdä hyvää olla muiden kanssa.

Entä töihin meno? Monet sanoo että työ on parasta lääkettä ja mun kohdalla se pitää ainakin paikkansa. Saisit muuta ajateltavaa, lapset olis hoidossa ja sitten sitä suorastaan odottaa että saa olla vapaapäivinä lasten kanssa kotona. Kotitöitäkään just sun ei olis pakko tehdä vaan ne puolitettas koska olisitte kumpikin työssäkäyviä. Vilkkaallekin lapselle vois tehdä hyvää olla muiden kanssa.

Peesi tähän. Meillä alkoi koko perhe voida paremmin, kun lapset aloittivat hoidossa ja äitikin töissä. Jos olet tosi väsynyt jo valmiiksi, voisit aloittaa ns. pehmeämmin, esim. osa- aikatyö tai työharjoittelu.

Laittakaa ainakin se melkein 5 v hoitoon, ei tartte olla koko päivää mutta jo se 5 tuntiakin vaikkapa 3 päivänä viikossa tekee ihmeitä sekä sulle että lapsille. Se ripustautumisikäinen saa olla paremmin sun huomiossa, ja jaksat sitä paremmin. Ja se melkein 5 v on iloinen kun saa leikkiä ikäistensä kanssa. Tiedän tämän, koska meillä on juuri 5 v täyttänyt tosi iloinen pk-kävijä (odottaa oikein hoitopäiviä kun pääsee kavereiden kanssa leikkimään, ja osaa olla kotona kanssa koko ajan ihan sählä eikä ole hiljaa hetkeäkään). Ja kakkonen on puoltoista v. eli tiedän mitä noi iät tarkoittaa...

Sitten jos vielä saat lääkäriltä jonkun lääkityksen niin luulen että alkaa helpottaa.

Mä tunnen täyttä sympatiaa sua kohtaan, sillä itsellä olis taatusti ihan samat fiilikset tuossa tilassa. Oma valintani oli lähteä osa-aikaisesti töihin kun pää alkoi hajota, kun sain pienemmän hoidonki järjestymään kotihoitona kuitenkin.

Jaa. No mies siis on sen isomman kanssa illat ja silti et jaksa.
Siinä tapaukseessa laittaisin kakarat hoitoon. Taitavat olla hemmoteltuja ja kurittomia. Kuri penikoille.

Jos tämä lohduttaa... Meidän perheessä oli herm romahdus ja avioero tosi lähellä TOISEN lapsen syntymän jälkeen. Jotenkin se perhedynamiikka muuttuu niin paljon enemmän kuin ensimmäisen ( tai kolmannen, neljännen..) lapsen syntymän jälkeen. Molempien vanhempien osallistumista tarvitaan ihan eritavalla. Jos pienempi valvottaa tai vaatii paljon ja sitten isommallakin on erityistarpeita, ollaankin helposti voimien äärirajoilla.

Antaisin sinulle ohjeen olla tomerana! Kerro ääneen, että pelkäät käyväsi käsiksi lapseen, mikäli et saa apua. Mene päivystykseen, jos muu ei auta. Ota apu vastaan. Ja muista, et ole ainut vanhempi, joka on väsynyt ja joutunut pyytämään apua. Voimia sinulle ja perheellesi!

mulla on ollut samantapaisia tuntemuksia nyt puolen vuoden ajan, ei ehkä ihan noin voimakkaasti kuin sinulla mutta kummiskin. varasin ajan mielenterveystoimistoon psykologille. olen joskus aiemminkin käynyt psykologin luona puhumassa tuntemuksistani. varaa sinäkin aika!

ymmärrän täysin tuntemuksesi ja ajatuksesi. voimia sinulle!

kannattaa myös yrittää saada mahdollisimman paljon apua lastenhoitoon. voisiko esim. perhetyöntekijästä tai lasten päivähoitoon laittamisesta olla apua?

Oman kokemuksen nojalla neuvoisin menemään neuvolaan, ihan mitään ilmottamatta tai varaamatta aiaa ja käyt vaan ensimmäisen löytämäsi terkan hihaan kiinni ja uhkaat ihan suoraan päättäväsi päiväsi, ellei hän auta. Sillä lähtee homma liikkeelle.

Isomman laittaisin kerhoon tai puolpäivähoitoon muutamaks päiväks viikossa, kuten joku/moni jo ehdottiki. Itse tarvitset aikaa nollata päätäsi ja mies saa luvan töistä tullessaan hoitaa molemmat lapset siihen asti, että alat jaksamaan paremmin. Älä kysy häneltä sopiiko, kerrot vain miten asia nyt on.

Nyt on ryhdistäydyttävä sen verran, että saat karjuttua itsellesi apua. Sen hetken tsemppaat, että ne (mies, terkka jne) uskoo, kun sanot. Huuda vaikka, ellei muuten mene perille.

Missä päin asut? Onko siellä mahdollisuutta hoitoapuun NYT HETI...? Oon itse ollu samansuuntasessa tilanteessa ja mulle voi laittaa yksäriä (jos sulla on tunnukset tänne), jos haluat jutella. :hug:

kyllä mä tossa tilanteessa sanoisin miehelle todella kovaan sävyyn että voimat on aivan lopussa. ne on myös sun miehes lapsia joita myös hänen kuuluu hoitaa. lähdet vaikka reissuun yksin että saat levätä, et kysele mieheltäs sopiiko hänelle, lähdet vaan.

Oman kokemuksen nojalla neuvoisin menemään neuvolaan, ihan mitään ilmottamatta tai varaamatta aiaa ja käyt vaan ensimmäisen löytämäsi terkan hihaan kiinni ja uhkaat ihan suoraan päättäväsi päiväsi, ellei hän auta. Sillä lähtee homma liikkeelle.

Kokemuksesta voin sanoa että kun noin tekee niin tulee lähtöpassit mielisairaalaan. En sitten tiedä onko se ap:n tapauksessa hyvä vai huono.

Yhteistyössä