Apua alkoholiongelmaan!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hower
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Hower

Vieras
Poikaystävälläni on hyvää tahtia alkoholiongelmasta kehittymässä alkoholismi.
Hän on itse myöntänyt, että ongelma on olemassa ja haluaisi tehdä asian eteen jotain.
Kuitenkaan koskaan hän ei mitään tee. Kaljan juonti on hänelle se ykkös asia.
Kaljaa hänellä menee lähes päivittäin muutaman tölkillisen verran. Joskus enemmän, joskus vähemmän ja harvoin on näitä päiviä jolloin olisi juomatta yhtäkään. Kaikki lupauksensa on voinut vielä tähän asti pitää, mutta kurjaa se on omille vanhemmillenikin mennä kun toinen haisee vanhalle viinalle ja on selvästi krapuloissaan...
Tilanne on sinänsä parantunut jo, että usein hän juo vain ykkös ja kakkoskaljaa, mutta aina kun en ole kotona niin hän vetää kunnon lärvit ja eksyy baariin, vaikka huomiselle olisi sovittua menoa.

Hän on kyllä erittäin mukava ja olemme olleet yhdessä jo hyvän tovin. Hän on rakastava ja huomaavainen ja hauskaa seuraa, kunnes hän juo olutta. Tietyn pisteen jälkeen hänen asenteensa muuttuu täysin, hän suuttuu pienistä asioista ja alentaa puheillaan. Koskaan ei ole käynyt väkivaltaiseksi muuten kuin sanoillaan.
Harvoin aamuisin muistaa (tai ainakin väittää ettei muista) mitä edellisenä iltana on tehnyt ja sanonut, mutta pyytää kyllä anteeksi.
Haluaisin jotenkin auttaa, koska kamalaa tämä on molemmin puolin enkä tosiaan ole mitenkään valmis lähtemään tästä suhteesta.
Olisiko kellään mitään neuvoja yms. millä voisin tukea ja auttaa häntä selvittämään asiat ja ehkä jonain päivänä pääsemään eroon alkoholista.

Meillä on myös suunnitteilla perheen lisäys, joten ongelman kuriin saaminen olisi mitä ihanteellisin homma!!

Niin kauan, kun hän itse halua tehdä muutosta, niin muutosta ei tule.
Lupaus ei riitä, jos sitä ei noudata.
Varmaan ensimmäinen mitä voisi tehdä on kaveripiirin muuttaminen toisenlaiseksi.
Kavereiksi vain sellaisia jotka ei käytä alkoholia.
Jos ei oma tyttökaveri riitä.

Voisit itse mennä Al-Anon istuntoon. Se on alkoholistien läheisille. Kuulisit, millaista helvettiä on luvassa.
Poikaystäväsi päättää ihan itse juomisistaan. Kuten olet huomannut, sinä et voi vahtia aikuista ihmistä.
Sinä päätät, haluatko elää alkoholistin kanssa vai et. Mikä siinä poikaystävässä hävettää, kun menet hänen kanssaan vanhempiesi luo? Etkö ole valinnut itsellesi parhaan mahdollisen poikaystävän?

"Meillä on myös suunnitteilla perheen lisäys, joten ongelman kuriin saaminen olisi mitä ihanteellisin homma!!"

Tuollaisen kanssa älä hanki lapsia ennen kuin on ollut täysin raittiina vuosia ja näyttänyt että on todella muuttunut.
Jos hän haluaa olla sinun kanssasi niin laita ehdoksi raitistuminen ja AA-han meno. Ellei niihin suostu niin häivy! Oman elämäsi vaan tuossa sotket, jokainen on vastuussa omasta elämästään ei kukaan raitistu toisen käskystäkään ellei ole omaa tahtoa. On niitä raittiita ja kunnollisiakin miehiä.

Alkoholismi on sairaus, josta jokseenkin harva parantuu. Kehittyy hitaasti mutta varmasti ja lopulta ihminen on täysin riippuvainen alkoholista. Se on nimittäin riippuvuussairaus, sitä ihminen ei pysty omilla keinoilla hallitsemaan. Vaan alkoholi on ruvennut isännäksi ja hallitsee miestä ( ja myös naista yhä enemmän nykyään). Itse olen ollut menneessä elämässäni alkoholistin kanssa yhdessä 7 vuotta, yritin kanssa parantaa häntä kaikin mahdollisin keinoin, tuloksetta.. Piilotin pulloja, huusin ja raivosinkin välillä, kuskasin katkaisuhoitoon, A-klinikkaan, terapiaan, uskoin rakkauden parantavaan voimaan, hoidin krapulaista miestä ja tein kaikkea mitä toisesta välittävä ihminen nyt yleensä tekee. Ei auttanut ja olen oppinut, että toisten hyvää tarkoittavat yritykset eivät auta, ellei ihminen itse todella halua lopettaa. Muutoksen tulee lähteä sisältä käsin. Kannettu vesi ei kaivossa pysy, sanotaan. Se pätee tähänkin ongelmaan. Miehen pitäisi ensinnäkin ryhtyä fntsimaan, "mksi jeppe juo?". Miksi hän itse haluaa juoda itsensä tolkuttomaan humalaan. Siihen tarvitaan ehkä jopa terapeuttia. Siinä auttaisi sinua kyllä A-Anon, etsi vaan rohkeasti sellainen ryhmä ja mene mukaan kuulemaan ja saamaan vertaistukea. Mies voisi keskustella (omasta aloittesstaan) vaikka työterveyslääkärin kanssa tai edes jonkun kanssa . Puhuminen sinänsä jo auttaa. Lapsen hankkimista kyllä miettisin tarkkaan.

"Meillä on myös suunnitteilla perheen lisäys, joten ongelman kuriin saaminen olisi mitä ihanteellisin homma!!"

Tuollaisen kanssa älä hanki lapsia ennen kuin on ollut täysin raittiina vuosia ja näyttänyt että on todella muuttunut.
Jos hän haluaa olla sinun kanssasi niin laita ehdoksi raitistuminen ja AA-han meno. Ellei niihin suostu niin häivy! Oman elämäsi vaan tuossa sotket, jokainen on vastuussa omasta elämästään ei kukaan raitistu toisen käskystäkään ellei ole omaa tahtoa. On niitä raittiita ja kunnollisiakin miehiä.

Miten niin hänellä on kehittymässä alkoholismi? Hän on jo alkoholisti.
Tuo ykköskaljan juonti on yksi oire, jonka melko moni alkoholisti käy läpi. Mutta ei se siitä miksikään muutu tuollaisilla tempuilla.

Yhteistyössä