apua imetyksen lopettamiseen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "1v äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
1

"1v äiti"

Vieras
Oisko jollain antaa vinkkiä imetyksen lopettamiseen. Kyseessä juuri vuoden täyttänyt tosikko. Esikon kanssa ei aikoinaan ollut ongelmia asian suhteen mutta tämä nuorempi lapsi on tissitakertuja eikä millään suostuisi edes vähentämään tissiä. Olen päässyt kovalla työllä noin 3krt päivässä ja tuolloinkin lapsi itkee tissiä pitkin päivää... Töissä pitäisi aloittaa noin kk päästä ja olis varmaan parempi lopettaa ennen sitä rintaruokinta...

Haluatko lopettaa ennen töiden alkua? Jos et, niin eiköhän tuo kolme imetystä mahdu työpäivän ympärille (esim. aamu, töiden jälkeen, ilta) ja yleensä lapsille ilman tissiä pärjääminen silloin kun äiti ei ole paikalla ei ole mikään ongelma.

Mut jos haluat lopettaa, niin ei siinä auta kuin intensiivinen halailu, muun juomisen tarjoaminen, selittäminen, selittäminen ja selittäminen (vaikka onkin pieni). Joku voi kokea helpommaksi lopettaa kokonaan nyt (ja käyttää pienikaula-aukkoisia paitoja ja välttää yhdessä saunomista pari viikkoa), joku taas haluaa pudottaa yksi imetys kerrallaan pois, sinä tiedät kumpiko teillä toimisi ehkä paremmin?

Itse äidintahdistin tarjoamalla imetyksen tilalle välillä sylin, halin ja _vettä pillillä_.

Olen koittanut tarjota syliä ja paljon onkin sylissä, sekä minun että miehen ja isovanhempien. Se ei kuitenkaan korvaa rintakaipuuta... Lähinnä pelkään että lapsi ikävöi vielä enemmän päivällä hoidossa jos on vielä rinnalla. Toisaalta en voi myöskään kuvitella itseäni taapero imettäjänä... Uskon ettei yli vuoden ikäinen paljoa kostu parista imetyksestä päivässä.

[QUOTE="aloittaja";26812940]Olen koittanut tarjota syliä ja paljon onkin sylissä, sekä minun että miehen ja isovanhempien. Se ei kuitenkaan korvaa rintakaipuuta... Lähinnä pelkään että lapsi ikävöi vielä enemmän päivällä hoidossa jos on vielä rinnalla. Toisaalta en voi myöskään kuvitella itseäni taapero imettäjänä... Uskon ettei yli vuoden ikäinen paljoa kostu parista imetyksestä päivässä.[/QUOTE]

Tutkitusti imetetyt hoidonalottajat sairastaa vähemmän, mut eipä siitä kyllä kukaan kostu, ei.

Lapsi toisti sanomani. Ja siihen sitten lopetettiin. Lähinnä otti silloin tissiä enää iltaisin. Olin itse vaan niin fyysisesti ja henkisestikin loppu että, oli paras lopettaa. Lapsi osasi jo juoda nokkamukista ja sillä jatkettiin...

[QUOTE="aloittaja";26812940]Olen koittanut tarjota syliä ja paljon onkin sylissä, sekä minun että miehen ja isovanhempien. Se ei kuitenkaan korvaa rintakaipuuta... Lähinnä pelkään että lapsi ikävöi vielä enemmän päivällä hoidossa jos on vielä rinnalla. Toisaalta en voi myöskään kuvitella itseäni taapero imettäjänä... Uskon ettei yli vuoden ikäinen paljoa kostu parista imetyksestä päivässä.[/QUOTE]

Ok. Yleensä tissinkaipuisetkin pärjää _äidistä erossa ollessaan_ mainiosti ilman sitä tissiä. Oikeasti, niin uskomattomalta kuin se tuntuukin. (Esimerkiksi oma 1-vuotiaani olisi tunnin välein huikkaa kysymässä, mutta jos olen poissa, niin isänsä kanssa pärjää loistavasti ilman, 6-8h on useampaan kertaan kokeiltu.) Joten sen nimissä en kannusta vieroittamaan varsinkaan jos se on kovin vaikeaa :D Mut toki jos imetys muuten tuntuu tulleen teillä tiensä päähän, niin nostat itsellesi hattua pitkästä imetystaipaleesta ja... niin, tähän pitäis heittää se aukoton vieroitusvinkki, jota ei ole olemassa. Palaan jos keksin jotain ehdottamisen arvoista!

Vuoden ikäinen on vielä niin pieni ettei ymmärrä tuota sanallista puolta sen vertaa et voisi asiaa selittää... Varmasti vähän vanhempana ymmärtäisi... Alan jo miettiä että jahka jatkan vielä muutaman kk imetystä ja koitan sanallista selitystä ottaa mukaan kuvioon tuolloin.

[QUOTE="aloittaja";26812985]Siis ihan 2krt imetettynäkin suojaa?! Hmm. Mistä moisen tutkimuksen saa käsiinsä?[/QUOTE]

Taapero voi huitaista useamman desi ihan surutta parilla imetyksellä, joten kahdellakin imetyksellä saa vasta-aineita ihan mukavasti. Mut eihän nämä ole mitään tällaisia x kertaa y määrän imetetty lapsi on terve ja muut sitten sairaita, että voitaisiin sanoa tasan mihin asti, kuinka usein ja montako milliä pitäisi imettää. Turhaa tavaraa äidinmaito ei ole koskaan, mutta hyvään vastustuskykyyn vaikuttaa monta asiaa (muu ruokavalio, stressi, uni, ulkoilu, sopiva hygieniataso jne.) ja tuskin kukaan tekee kaikkea täydellisesti (ja mikähän se "täydellisesti" kussakin olisi).

Mielelläni vielä imettäisin mutta töiden aloituksen takia ajattelin että joudun homman lopettamaan. Maitoa ainakin vielä tulee mutta sitähän nyt ei tiedä loppuisko se kahdella imetyksellä.

Kiitos neuvoista ja tsempeistä!!

Meillä kaikki 3 lasta olen vieroittanut siinä 11-12kk iässä suht kivuttomasti. Meillä se on tapahtunut pikku hiljaa niin, että olen pidentänyt imetysvälejä ja sitten vähentänyt kertoja. Sitä ennen olen siirtynyt imettämään päiväsaikaan vain aterioiden yhteydessä ja niin että muu ruoka ensin, imetys vasta "jälkkärinä". Lopulta viimeiset viikot olenn imettänyt ainoastaan kerran aamulla ja kerran illalla, myös yöllä jos on ollut tarvis. Sitten jättänyt aamuimetyksen pois ja viimeisenä iltaimetyksen.

Suosittelisin lopettelemaan imetyksen nyt jos kerran olet sen aikeissa lopettaa lähiaikoina. Hyvä ikä mielestäni tuo 1v, ainakin meillä ollut. Ravintonsa saa jo muusta ruoasta, mutta ei vielä osaa varsinaisesti "huudella" tissin perään. Kauhulla katselen paria sukulaislasta, joita imetetty 3-4-vuotiaaksi ja oikeasti joka välissä olisivat tississä kiinni, huutavat yleisillä paikoilla kovaan ääneen "anna imeä!!!" Joo, ei kiitos...

Tsemppiä, mitä ikinä meinaatkin asian suhteen tehdä!