APUA! Jännittää niin paljon että halkeen kohta! Tsemppiä ja kokemuksia olis kiva kuulla synnytyksen käynnistämisestä tipalla.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hepsuppa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Hepsuppa

Jäsen
20.01.2010
305
0
16
Eli huomenna klo 9.00 on aika tippa käynnistykseen ja jännittää niin pirusti! Sydän hakkaa tuhatta ja sataa eikä tiiä miten päin olis. Tarkotus olis nukkua ens yö hyvin et jaksais vähän paremmin sit synnytyksen, mutta taitaa käydä niin että jännitän ja mietin vaan koko hommaa ja unet jää aika vähälle.

Olis kiva kuulla muiden kokemuksia käynnistyksestä ja varsinki sellasista missä on käytetty tippaa. Ja kaiken mahdollisen saa kertoo.

Itsellä tilanne on sellanen että kaulaa ei oo enää jäljellä juur ollenkaa ja yli 4cm auki, viikkoja huomenna 38+2.

Alkuperäinen kirjoittaja tiiru:
Huiii varmasti jännittävää. En osaa vastata mitään tuohon kun olen vasta raskaana mutta jännään myös sun puolesta! :D
Miksi muuten "jo" nyt käynnistävät?

Lääkäri totes et alan oleen henkisesti ja fyysisesti liian väsyny joten vauvan olis hyvä syntyä jo. On ollu aika ongelma rikas raskaus joten ei kuulemma nää muuta vaihtoehtoo kun käynnistys. Toisaalta harmittaa kun olisin halunnu et vauva sais tulla ittellään ulos mut toisaalta helpottavaa kun tietää että huomenna helpottaa =)

Tipalla käynnistettiin synnytys ensimmäisessä raskaudessa. Oli todella nopeaa toimintaa. Tippa laitettiin aamulla n. klo 9.30, 10.30 alkoi kivuliaat supistukset, klo 12.00 olin jo 8cm auki. Täysin auki olin klo 12.40 (noin..) Ja vauva syntyi klo 13.10 :) Voimia matkaan, tiedän että jännittää pirusti!

Alkuperäinen kirjoittaja ena-:
Huiii varmasti jännittävää. En osaa vastata mitään tuohon kun olen vasta raskaana mutta jännään myös sun puolesta! :D

Lääkäri totes et alan oleen henkisesti ja fyysisesti liian väsyny joten vauvan olis hyvä syntyä jo. On ollu aika ongelma rikas raskaus joten ei kuulemma nää muuta vaihtoehtoo kun käynnistys. Toisaalta harmittaa kun olisin halunnu et vauva sais tulla ittellään ulos mut toisaalta helpottavaa kun tietää että huomenna helpottaa =)

No kohta se on ohi :)
Onnea matkaan!

No kohta se on ohi :)
Onnea matkaan!

kiitos =)

Alkuperäinen kirjoittaja emmis:
Tipalla käynnistettiin synnytys ensimmäisessä raskaudessa. Oli todella nopeaa toimintaa. Tippa laitettiin aamulla n. klo 9.30, 10.30 alkoi kivuliaat supistukset, klo 12.00 olin jo 8cm auki. Täysin auki olin klo 12.40 (noin..) Ja vauva syntyi klo 13.10 :) Voimia matkaan, tiedän että jännittää pirusti!

Kiitos :D
Sattuuko tipalla käynnistetty synnytys oikeesti enemmän mitä luonnollisesti käynnistyny?

mulla käynnisty ihan luonnollisesti mut jossain vaihees laitto tipan et supistukset tulis tiuhempaan olin 5cm auki.. ihan hirvee kokemus sain kohdunkaulanpuudutteen autto kipu katos mut tilalle tuli ihan järkky painontunne takapuoles...se oli ihan hirveetä. kipua ei ollu mut se painon tunne :x siitä ku tippa laitettiin nii meni n.2½h niin vauva oli ulkona :heart: :)

Sattuuko tipalla käynnistetty synnytys oikeesti enemmän mitä luonnollisesti käynnistyny?

No toinen vaaveli syntyi nyt helmikuussa ihan "itsestään". Vedet meni kotona ja synnytyksen kesto oli 7,5h. Pidempi synnytys ja vähemmän kivulias... Molemmilla kerroilla sain epiduraalin ja se auttoi. Mutta kaikenkaikkiaan kyllä tuolla tipalla synnytys oli kivuliaampi... Mutta nopeasti ohi :) Aika kultaa muistot!
Muista kysyä enne tipan laittoa suolenhuuhtelu, auttaa kovasti eikä tarvitse miettiä "mitä sieltä tulee...!". Laitetaan vettä siis peräaukosta sisään vähän ja sitten pääsee itsekseen vessaan odottelemaan. Minä otin molemmilla kerroilla :) :)

Miksi päätyivät pelkkään tippaan kun olet jo noin hyvin auki?

Itsellä puhkaistiin kalvot yliajalla, kun olin mukavasti 2cm auki, mutta supistukset ei alkanut itsekseen, joten tippa laitettiin ja sitten alkoi kyllä rytinällä ja voin suoraan sanoa, että kun ne supistukset sitten alkoivat tipalla, niissä ei oikein ollut hengähdystaukoa, tulivat minuutin välein ja kestivät pahana 20s ja alkoivat laantua ja sitten olikin jo tulossa uusi.
Kestin kyllä urheasti tuota ryöpytystä 3h ja sitten rukoilin jo sitä epiduralia, joka muuten oli taivaallinen. Ei kipuja, mutta 1h päästä tuli jo ponnistamisen tarvetta ja kohtapa sitten alettiin tosi toimiin.

Synnytys kesti säännöllisistä supistuksista lähtien 6,5h, josta jälkeisvaihe 30min, ponnistus 14min ja loput avautumista.

Kakkosen synnytys alkoi sponttaanisti ja eteni nopeasti, kesto 4h, ponnistus 5min ja oli aivan super helppo tuon ensimmäisen rinnalla ja meni ihan luomuna, kun kivut ei yltäneet laisinkaan samoihin mittoihin.

no tuota en haluaisi pelotella,mutta itselläni kolmesta synnytyksestä keskimmäinen käynnistettiin kun vedet meni mutta supistuksia ei tullut.
kyllä supistukset oli huomattavasti kivuliaampia,kuin kahdessa luonnollisesti edenneessä synnytyksessä.
synnytys käynnistettin aamulla 9:ltä ja tyttö syntyi 14:37

No toinen vaaveli syntyi nyt helmikuussa ihan "itsestään". Vedet meni kotona ja synnytyksen kesto oli 7,5h. Pidempi synnytys ja vähemmän kivulias... Molemmilla kerroilla sain epiduraalin ja se auttoi. Mutta kaikenkaikkiaan kyllä tuolla tipalla synnytys oli kivuliaampi... Mutta nopeasti ohi :) Aika kultaa muistot!
Muista kysyä enne tipan laittoa suolenhuuhtelu, auttaa kovasti eikä tarvitse miettiä "mitä sieltä tulee...!". Laitetaan vettä siis peräaukosta sisään vähän ja sitten pääsee itsekseen vessaan odottelemaan. Minä otin molemmilla kerroilla :) :)

Okei. Pitää muistaa pyytää, ihan itteni ja muidenkin kannalta :D

Mulla ainakin kaks käynnistettyä synnytystä on olleet kivuliaampia kuin kaksi itekseen alkanutta. Mutta eiköhän sekin ole ihan yksilöllistä.

Lähes vuosi sitten :) 18.5 menin RV 39 suunniteltuun käynnistykseen.

Neljäs synnytys :) Kalvojen puhkaisulla lähdettiin liikkeelle, mutta tytön pää oli niin kiinni, ettei sieltä oikein tullut mitään... joten tipalla sitten käynnisteltiin myöhemmin.

LYhyesti sanottuna, ihan ok synnytys, ei sen kovempia kipuja kuin muissakaan synnytyksissä. Saman päivän aikana tyttö syntyi.

Tsemppiä sulle, hyvin se menee :)

Alkuperäinen kirjoittaja jelli:
Miksi päätyivät pelkkään tippaan kun olet jo noin hyvin auki?

Itsellä puhkaistiin kalvot yliajalla, kun olin mukavasti 2cm auki, mutta supistukset ei alkanut itsekseen, joten tippa laitettiin ja sitten alkoi kyllä rytinällä ja voin suoraan sanoa, että kun ne supistukset sitten alkoivat tipalla, niissä ei oikein ollut hengähdystaukoa, tulivat minuutin välein ja kestivät pahana 20s ja alkoivat laantua ja sitten olikin jo tulossa uusi.
Kestin kyllä urheasti tuota ryöpytystä 3h ja sitten rukoilin jo sitä epiduralia, joka muuten oli taivaallinen. Ei kipuja, mutta 1h päästä tuli jo ponnistamisen tarvetta ja kohtapa sitten alettiin tosi toimiin.

Synnytys kesti säännöllisistä supistuksista lähtien 6,5h, josta jälkeisvaihe 30min, ponnistus 14min ja loput avautumista.

Kakkosen synnytys alkoi sponttaanisti ja eteni nopeasti, kesto 4h, ponnistus 5min ja oli aivan super helppo tuon ensimmäisen rinnalla ja meni ihan luomuna, kun kivut ei yltäneet laisinkaan samoihin mittoihin.

Samaa meidän äitikin ihmetteli ja sanoi että varmaan puhkasevat kalvot ja sitten vasta tippa jos tarvii.

Itsellä kokemuksia molemmista. Samanlaisia ne loppuvaiheet olivat molemmista. Itsestään käynnistyneen synnytyksen alkuvaiheen pystyi olemaan kotona.
Itselläni vähennettiin sitä tipanmäärää, kun alkoi olemaan kivuliaita supistuksia ja sain epiduraali-puudutteen. Sitten taas tippaa suuremmalle ja alkoi tapahtumaan. Mutta puudute vei kivun.
Älä suostu makamaan sängyssä, kun aina välillä seuraavat vauvasta käyrää ja supistuksia vaan esim keinutuolissa.
Jos vaan mahdollista , niin ole liikkeellä. Itse en niin kamalana toiseen synnytykseen verrattuna tuota käynnistystä pidä.

Voi olla, että puhkaisevat kalvot ja yrittävät sillä saada synnytyksen käynnistymään, kun kerta on jo noinkin paljon auki olet.
Tai sitten pillereillä aloittelevat.

Okei eli kannattaa varmaan henkisesti varautua siihen että kipua tuun tuntemaan ihan tarpeeks. No mutta pitää tpoivoo ettei kauheen kauvaa kestä synnytys, kun kumminkin jo sen verran hyvä tilanne ettei paljoo enää puutu. =)

Mulla on kaks viimeisintä raskautta käynnistetty, viimeinen tuossa puolen päivän aikoihin, ehkä kuitenkin lähempänä yhtä ja viiden aikaan syntyi tyttö. En tiiä oikeestaan oliko se synnytys juurikaan sen rajumpi kuin itestään käynnistyneet. Mutta tuohon miten rajuna synnytyksen kokee on varmaan jokaisella oma mielipide.
Mulla kun ollut ylipäätään helppoja synnytyksiä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
ystäväni oli 3 päivää käynnistyksessä, tipalla yrittivät, helv*tin moista kipua ja lopulta sektio

Sektio on se mitä pelkään varmaan eniten. Miehellekkin sanoin että viimeseen asti aijon yrittää alakautta kun sektiolla. Mut luulempa etten ite joudu montaa päivää käynnisteleen kun tillanne on jo suht hyvä.

Pyydä epiduraali niin pärjäät hienosti.
Itelläni käynnistettiin kolmas ja kuvittelin sen olevan samanlaista kuin normistikin..
eipä ollut. Supistukset tulevat tosi kovina ja tiuhaan, jolloin homma eteneekin nopeasti.
Jos olisin epiduraalin saanut, olis ollut tosi helppo synnytys.

Olen samaa mieltä, että itsestään käyntiin lähtenyt on kipujen kantilta armollisempi. Tai ainakin siis minun tapauksessani, sillä ei tullut oikeasti sellaista hetkeä, että olisin ajatellut kaipaavani kuumavesipulloa kummempaa rohtoa.

Meillä siis kakkosen synnytyksessä kävi niin, että vedet meni 3 yöllä, kättärille mentiin kätilön kehoituksesta jo 5, vaikkei supistukset vielä olleet säännöllisiä, 7 asti pitivät käyrällä ja katsoivat sen jälkeen, että 4cm auki. Vuoro vaihtui ja 7.30 tuli toinen kätilö kyselemään kuulumisia ja tarkasti tilanteen, oli liki 8cm auki ja kiiruusti lähdettiin synnytyssaliin.
Kätilö kysyi, miksen ollut sanonut että sattuu, mutta vastasin, että kun ei oikeasti satu paljoakaan, kun vertasin esikoisen käynnistettyyn synnytykseen.
Sitten oltiin vähän ennen 8 salissa ja vaihdoin vaatteet ja kävin kiikkumaan ja 9.05 syntyi lapsi. :)

Yhteistyössä