Apua kaivataan (lapsen yösyömiset)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mitä tehdä..
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mitä tehdä..

Vieras
Meillä on yli 2v lapsi, joka nukkui hyvin aina siihen asti, kunnes n.2kk sitten otimme tuttipullon pois käytöstä. Lapsi joi siis illalla puuron jälkeen vellin tuttipullosta ja nukkui sen jälkeen yön (n.12h) kertaakaan heräämättä.
Muuten ei pulloa käyttänyt.

Sen jälkeen kun otimme pullon pois, on lapsi heränyt joka ikinen yö nälkäänsä, ei auta vaikka miten söisi ruokaa illalla. Olen öisin silittänyt ja saanut nukahtamaan takaisin noin 30 minuutissa, maitoa ei ole saanut.

Olen sitä mieltä, että yli 2v ei öisin ruokaa tarvitse.. mutta tänä yönä lapsi huusi ja huusi, 2 tuntia putkeen vähän väliä. Pyysi päästä syömään puuroa ja ruokaa. Olen raskaana, pahoinvoiva ja väsynyt, niinpä sorruin ja annoin nokkamukista vellin sänkyyn.
Iltaisin ei velliä ole huolinut.

Mulla on tosi ristiriitaiset tunteet tästä. Mietin koko ajan, että saisimme koko perhe unemme takaisin jos lapsi joisi joka ilta 2min vellinsä/maitonsa ennen nukkumaanmenoa tuttipullosta, toisaalta en millään millään halua mitään pulloa takaisin "isolle" lapselle kun siitä eroon pääsimme.

Huoh.

Onko kenelläkään vinkkejä?

On varmaan kaikkia kasvatuksen kultaisia sääntöjä vastaan, mutta minä antaisin pullon takaisin. Toisaalta pulloton väli on jo noin pitkä, joten voi olla, että lapsi on jo tottunut heräämään yöllä.

Tiedän aikusiakin, jotka nousevat yöllä syömään. Ihan hyvin pienelle voi tulla yöllä nälkä. Toinen vaihtoehto pullon sijaan on, että nousette sitte yöllä syömään jotain ja sen jälkeen pikainen hampaanpesu tai ksylitolia suuhun.
Nälkä on kauhea tunne kärsiä.

Mulla 2 (2v3kk ja 1v1kk)lasta, odotan viimeisilläni kolmatta. Mä oon kanssa ottanut nyt unipullon pois 2vuotiaalta. Hampaiden pesun jälkeen ei tee hyvää juoda/syödä mitään. Ennen nukahti kun antoi tuttipullon, kun otettiin pois käytöstä niin heräili öisin ja raivosi iltaisin, että tuttipullo pitää saada..
Sä voisit sanoa, että aamulla syödään sitten ym. Tapahan siitä sitten kehittyy jos yöllä ruvetaan syömään. Meillä meni pari viikkoa, että jäi tuttipullokyselyt. Jos illalla syödään hyvin niin mun on hyvin vaikea uskoa sitä, että keskellä yötä herätään nälkään. Jos se syöminen/juominen vaan helpottaa sitä nukkumista. Meillä myös neiti keksii kaikkea, ettei tarvitsisis nukkua, pissittää,kakattaa,heittää tyynyt sängystä ja huutaa: anna tyyny ym

Voisitko kokeilla antaa iltaisin tuttipullossa pelkkää vettä? Siitä ainakin saisi selville onko oikeasti nälkä vai kaipaako vaan pulloa, eikä hampaillekaan olisi haittaa..

Lapsi ei siis kysele pulloa ollenkaan, siitä ei ole kyse. Pyytää ihan ruokaa yöllä.
Ehkä tuo velli sitten täytti vatsaa sen verran että hän nukkui sen takia paremmin.
Nukkumaanmenosta tuohon heräämiseen ja ruoan perään kyselyyn on yleensä kulunut 6-7 tuntia.

Viime yönä annoin vellin nokkamukista ja sen jälkeen lapsi nukkui tyytyväisenä heräämättä kahdeksaan asti (meni eilen illalla seiskalta nukkumaan). Nukkuu pitkät yöunet koska on jättänyt päiväunet pois.

Mietin sellaista, että voisikohan lapsen kasvupyrähdykset lisätä tarvetta syömiseen? Nimittäin lapsi on varsin pitkä ikäisekseen, ei kylläkään paksu.
Päivällä syö mielestäni riittävästi.

Yhteistyössä