Apua! Kamala tilanne!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huolestunut täti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huolestunut täti

Vieras
Veljelläni on 10v lapsi naisen kanssa, joka on myös kahden muun lapsen yh.

Naisen äiti kertoi tänään, että äidillä on alkoholi- ja huumeongelma, lisäksi mielenterveysongelmaakin.

Ei pysty hoitamaan lapsia (pienet ovat 2 ja 4-vuotiaat) eikä ota vastaan sosiaalitoimen tukipalveluita, koska pelkää huostaanottoa.

Isoveli on hoitanut pieniä aina kun ei ole koulussa, kun äiti "nukkuu". Poika oli meillä ja hänellä oli pari isoa mustelmaa, heti tuli mieleen, että äiti lyö, mutta kuulemma koira kaatoi. Mummin mukaan poika salailee asioita eikä kerro kotioloista paljonkaan.

En ole saanut veljeäni vielä kiinni, mutta hän ei mitä ilmeisemmin tiedä asiasta. Mitä hän voi tehdä asiassa, kun saa tiedon?

Pelottaa kertoa hänelle.

Alkuperäinen kirjoittaja Tarmoerkale:
Juu juu. *huoooooooooks*

Tää on ihan tosi tilanne.
Perhe asuu Helsingissä, me kaukana maalla, isä siinä välissä.

Kamala voimattomuuden tunne valtasi minut, kun mummi näistä asioista kertoi. Ihmettelen, että miksi juuri minulle eikä pojan isälle, veljelleni. Ovat kuitenkin hyvissä väleissä, vaikkakaan eivät ole vuosiin tavanneet.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
ei se sun veli voi tehdä muuta kuin vaatia oman lapsensa huoltajuutta ja tehdä ilmoituksen niistä kahdesta muusta

Ilmoituksia on sossuun ilmeiseti joku tehnytkin, kun kerran ovat ainakin kahdesti kotona käyneet.

Onkohan yksinhuoltajuuden takia veljelleni jätetty kertomatta lapsensa äidin isoista ongelmista?

Nostan , jos jollain olis jotain neuvoa esim. minulle, tädin osassa olevalle.

Sain veljeni kiinni ja oli järkyttynyt, heillä n yhteishuoltajuus eikä sossusta ole otettu yhteyttä häneen! Luulisi, että molemmat huoltajat olisi tämmösissä tapauksissa asianosasia.

Alkuperäinen kirjoittaja huolestunut täti:

Sain veljeni kiinni ja oli järkyttynyt, heillä n yhteishuoltajuus eikä sossusta ole otettu yhteyttä häneen! Luulisi, että molemmat huoltajat olisi tämmösissä tapauksissa asianosasia.
Anteeksi että vaivaan mutta olen todella huolissani ja neuvoja vailla.

huomasin sun tekstin tuolla uni jutussa..
taitaa olla täällä niin paljon draamaa ettei mihkään näihin enää vastailla.
enpä tiedä osaanko neuvoa..mutta ehkä sosiaalitoimistoon ottaisin itse ihan ekana yhteyttä.
oletko siis itse puhunut tämän naisen kanssa?

Alkuperäinen kirjoittaja Scarred:
huomasin sun tekstin tuolla uni jutussa..
taitaa olla täällä niin paljon draamaa ettei mihkään näihin enää vastailla.
enpä tiedä osaanko neuvoa..mutta ehkä sosiaalitoimistoon ottaisin itse ihan ekana yhteyttä.
oletko siis itse puhunut tämän naisen kanssa?

En ole puhunut tästä kuin äidin äidin ja veljeni kanssa tästä.
Mullehan ne ei siellä sossussa saa kertoa mitään, ei edes että onko asiakkaana, mutta luulis, että veljelleni, kun on kerran yhteishuolto.

Veli varmaankin ottaa pojan nyt luokseen, jos vaan onnistuu (miksei onnistuisi?)

Onneksi meidän äiti, joka asuu veljeni lähellä auttaa veljeäni hoitamaan asiaa.

no sanot tottakai veljellesi että alkaa heti aamulla asiaa selvittämään tietenkin.
mitenkään automaattisesti ei lapsi veljellesi siirry mutta ajan kanssa varmaan jos jotain edellä mainuttua häikkää on perheessä.tai voihan ne ensisijaisesti sijoittaa hetikin jos paha tilanne.
sanot siis että heti aamulla soittaa sinne sossuun!

Alkuperäinen kirjoittaja Scarred:
no sanot tottakai veljellesi että alkaa heti aamulla asiaa selvittämään tietenkin.
mitenkään automaattisesti ei lapsi veljellesi siirry mutta ajan kanssa varmaan jos jotain edellä mainuttua häikkää on perheessä.tai voihan ne ensisijaisesti sijoittaa hetikin jos paha tilanne.
sanot siis että heti aamulla soittaa sinne sossuun!

Juu, näin tietty tein.

Alkuperäinen kirjoittaja huolestunut täti:

Joo, ei ne ilmoittele vaikka olis yhteishuoltajuus. Yhdelle tutulle soitti äiti sinä päivänä, kun pojan piti lomalta kotiutua, ettei toisi poikaa tai se huostaanotetaan...
Tarkkaa syytä isä ei saanut tietää, kun asiat koski äitiä ja myös muita lapsia jotka eri miehelle...
Ongelmia oli ollut ja jotain oli tiedossakin, mutta tiedot tuli aina pojalta suoraan tai pojan äidiltä. Tilanteen syvyys on selvinnyt vähin erin sitten jälkikäteen.

Minusta tuo on kyllä tosi ihmeellistä ettei yhteishuoltajuudessakaan tiedoteta toiselle vanhemmalle mitään. Jotenkin tuntuu, että lapsi/lapset jätetään omanonnensa nojaan...

Näin vaikeeseen tilanteeseen ei oikeen uskalla oikein sanoa mitään! Itse soittaisin sosiaaliviranomaisille ja kysyisin noin yleensä onkö mitään mitä voisin tehdä! Ja tukisin veljeäni...

eiköhän ne asiat siitä ala selkiintymään kun veljesi vaan heti aloittaa niitä selvittämään.
jos sulla asiasta paha olo voisitko soittaa sille lapselle tai voisitko ottaa sen luoksesi tai veli sen sieltä hakea?

ap mitä.Saat myös itsekkin sossuus soittaa ja puhua.Sitä ei kiellä kukaan.Kun lapsesta kysymys asiasta voi kertoa vaikka tuntematon.Lapsen hyvinvointi tärkeintä.Ja toiseksi ottavat asian todellisemmin kun valituksia tulee muualtakin.olethan sentään sukulainen,kerrot huolesi ja mitä asiasta tiedät.Joten aamulla luuri käteen,ennenkuin myöhäistä

Kauhea tilanne. Soittele sinne paikkakunnan lastensuojeluun heti huomenissa. Sinnehän voi (ja pitääkin) soittaa kuka vaan. Ja kieltämättä tulee mieleen (vaikka ei olekaan 10 vuotiaan tehtävä), mutta jos isoveli ei ole pitämässä pienistä huolta, niin ovat sitten pikkuraukat ISOISSA VAIKEUKSISSA. Eikä se ole varmaankaan ihan sama sille isoveljellekään, eli haluaako jättä pienemmät äitinsä armoille, jos tietää mitä kotona tapahtuu.

Alkuperäinen kirjoittaja lisko:
Kauhea tilanne. Soittele sinne paikkakunnan lastensuojeluun heti huomenissa. Sinnehän voi (ja pitääkin) soittaa kuka vaan. Ja kieltämättä tulee mieleen (vaikka ei olekaan 10 vuotiaan tehtävä), mutta jos isoveli ei ole pitämässä pienistä huolta, niin ovat sitten pikkuraukat ISOISSA VAIKEUKSISSA. Eikä se ole varmaankaan ihan sama sille isoveljellekään, eli haluaako jättä pienemmät äitinsä armoille, jos tietää mitä kotona tapahtuu.

Perhe on siis jo lastensuojeluasiakas.

Luulen, että tässä tapauksessa lasten isoäiti voisi ottaa pienet ainakin joksikin aikaa. (On jäämässä juuri eläkkeelle)

Mulla on yksi kokenut sossu-tuttava, kyselen häneltä aamulla neuvoa kun tapaan. Veli varmaan itse soittaa Helsingin sossuun.

Yhteistyössä