Apua kasvatukseen!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Meillä on pian 8-vuotias, siis tokaluokkalainen tyttö. Loppukesän ja syksyn aikana hänestä on tullut ihan mahdoton...on aina ollut vilkas ja omaehtoinen, mutta nyt käytös on ihan ala-arvoista. Koulusta on tullut noottia, ettei meinaa millään saada aloitettua hommia, vitkuilee ja pitkittää töiden aloitusta. Ramppaa vessassa, lähes joka tunti. Käy juomassa, niistämässä jne. Hidastelee ruokailuun mennessä, liikuntatunnille siirryttäessä. Ei halua osallistua liikuntatunnilla, vetoaa päänsärkyyn. Myöntää kotona, että ei huvita, ettei tykkää koulusta. Valittaa myös väsymystä, vaikka nukkuu arkiöisinkin 10-11 tuntia. Herää aamuisin usein ennen kellonsoittoakin. Syö monipuolisesti, paljon hedelmiä ja vihanneksia, täysjyvää jne. Sairastelee harvoin.

Ekaluokankin alussa oli samantyyppistä hankaluutta, helpotti sitten syysloman jälkeen. Käytiin myös lastenlääkärin juttusilla, mutta hänen mielestään ei kyseessä ole mikään neurologinen häiriö, vaan omaehtoinen ja ehkä vähän hemmoteltukin (ainoa) lapsi. On totta, että lapsella on aika paljon leluja ja vaatteita ja eletään vähän kepeämmin, kun saatiin asuntolainasta isompi osa pois ja jää enemmän rahaa käteen, käydään pari kertaa kuussa ulkona syömässä, elokuvissa jne. Tyttö harrastaa ratsastusta ja hänellä on paljon kavereita. Mutta ei meillä saa kaikkea tahtoaan läpi kuitenkaan. Joutuu siivoamaan oman huoneensa, kun se on sekainen. Karkkipäivä kerran viikossa, jälkkäriä myös kerran viikossa. Kotona illalla klo 19.30 viimeistään, nukkumaan klo 20.30 viimeistään. Lelut ja sellaiset ostetaan yleensä palkkiona hyvästä käytöksestä tai jonkin uuden taidon oppimisesta ja tähän saakka tämä pallkiosysteemi on toiminut. Mutta ei enää. On siis kerrattu, mitä hän ei saa tehdä ja kerrattu myös, miten hänen tulisi tehdä. Ja on sovittu, että kun viikko menee ok, tehdään jotain kivaa tai saa esim uuden dvd-leffan. Nyt se ei tunnu houkuttavan.

Nyt perjantaina tuli taas Wilmaviestiä, että tyttö oli kiukutellut eikä ollut suostunut siivoamaan omia jälkiään luokassa. Oli lukinnut itsensä vessaan ja saanut kunnon itkuraivarin. Olen ymmälläni, mitä ihmettä, tämmöinen on ihan uutta...on kyllä alkanut korottaa ääntään kotona ja uhkaa esim että leikkaa kaikki vaattensa palasiksi, jos ei saa tahtoaan läpi. Totesin että siitä vain, mutta uusia ei tule. Ja
kaikkeen on vastaus:EI. "Menepä pesemään hampaat ja sänkyyn" -"EN". "Laitapa aamuksi vaatteet valmiiksi" -"EN". "Voisitko hakea postin" -"EN"....nyt sitten tuli rangaistus, karkkipäivä jäi väliin ja ensi viikolla tulee suoraan kotiin koulusta ja yksin, ei saa mennä kavereille eikä kaverit tule meille. Eli aresti.

Miten teillä toimitaan, että lapsi alkaa tottelemaan tai käyttäytyy koulussa kunnolla? Mitä rangaistuksia käytätte vai onko palkkioon perustuvia sopimuksia? Pienempänä kerättiin tarroja, laitettiin rasteja kalenteriin jne. Tarviiko tämän ikäinenkin vielä jonkin tuollaisen systeemin...antakaahan neuvoja, kokeneemmat kasvattajat. En halua tuollaista käytöstä omalle lapselleni :(

Kyllä tuon ikäisenkin kanssa voi käyttää tarrataulukkoa tai vastaavaa, jos se toimii lapsella. Siitä on helpompi konkreettisesti seurata, missä mennään ja mitä on tulossa, jos käytössä on joku palkkio systeemi.

Miksi se koulu ei kiinnosta? Ei pysy kärryillä/on taidoissa edellä muita/toisten lasten kanssa jotain ongelmaa? Vai onko kyse "vain" itse määräämisen halusta?

Opettajan mukaan tyttö on parempaa keskitasoa opinnoissa, matematiikka hiukan heikompi, mutta ei vaikeaa. Kavereita on, tyttö on suurimman osan ajasta hyväntuulinen ja menevä, kohtelias, empaattinen ja herkkä lapsi. Nyt on selvästi joku itsenäistymisjuttu tai jotain...joutuu tietysti nyt opettelemaan päivittäin yksinoloa koulun jälkeen ja parina aamuna viikosta lähtemään yksin. Hän sanoo usein, ettei halua minun menevän töihin, mutta aina mä olen töissä kulkenut sen jälkeen kun hän täytti 2,5 v.

Opettajan mukaan tyttö on parempaa keskitasoa opinnoissa, matematiikka hiukan heikompi, mutta ei vaikeaa. Kavereita on, tyttö on suurimman osan ajasta hyväntuulinen ja menevä, kohtelias, empaattinen ja herkkä lapsi. Nyt on selvästi joku itsenäistymisjuttu tai jotain...joutuu tietysti nyt opettelemaan päivittäin yksinoloa koulun jälkeen ja parina aamuna viikosta lähtemään yksin. Hän sanoo usein, ettei halua minun menevän töihin, mutta aina mä olen töissä kulkenut sen jälkeen kun hän täytti 2,5 v.
Ehkä tyttö vaan protestoi isoksi kasvamista ja itsenäistymistä vastaan tuolla tavoin. Hakee huomiota. 8-vuoiaalla on yleensä halu olla jo iso, mutta toisaalta on kiva olla pieni ja huolehdittava. Olisin herkällä korvalla kuulolla. Meillä oli vähän samaa, mutta kiukuttelua esiintyi vain kotona. Meillä taustalla on aistiyliherkkyyksiä ja jotain neurologista ongelmaakin. Juttelua ja yhteistä puuhailua, tarrataulukko palkkiosysteemi helpotti tilannetta. Teillä tietysti haastavampaa kun oireilee koulussa.

Nollatoleranssi vaan käyttöön tottelemattomuuden suhteen niin kauan, kunnes lapsen asenne on korjaantunut.

Esim. yhdestä uhmakkaaseen sävyyn sanostusta "EN"-sanasta (=lapsella ei aikomustakaan totella) joka kerta rangaistuksena vartiksi nurkkaan seisomaan.

Sitten kun aktiivinen uhmaaminen loppuu niin voi miettiä kevyempiä käytäntöjä.

Onko tutkittu mistä käytös johtuu? Esim adhd, tähän AUTTAA lääkitys. Lääkitys auttaa myös koulussa. Perheneuvolaan tutkimuksiin, jotta lapsi saa apua.

Äärettömän pieni osa lasten käytösongelmista johtuu viime kädessä mistään diagnoosista.

Vaikka se on toki helppo tapa vetää hatusta joku maallikkodiagnoosi, jotta on tekosyy olla pitämättä lapselle kuria (koska se kurinpito on kaikessa arkipäiväisyydessään rankkaa, ikävää ja epämuodikasta).

Sun täytyy laittaa lapsi totteleen, vaikka kädestä taluttaen. Jokaisen asian jonka päätät, ja myös toteuttaa se. Lapsi on nyt pomon paikalla, ja on toimittava määrätietoisesti. Otat paikkasi takaisin. Voit sanoa esim viiden min. päästä on hampaiden harjaus. Kun 5 min. mennyt eikä lapsi pese, pesette yhdessä.

Äärettömän pieni osa lasten käytösongelmista johtuu viime kädessä mistään diagnoosista.

Vaikka se on toki helppo tapa vetää hatusta joku maallikkodiagnoosi, jotta on tekosyy olla pitämättä lapselle kuria (koska se kurinpito on kaikessa arkipäiväisyydessään rankkaa, ikävää ja epämuodikasta).
Niinpä, nykysin on muotia omistaa diagnoosi adhd. Osalla se varmasti oikeesti on. Mutta osalla ei.

Jos lapsi on ennen ollut suht tavis niin en mäkään usko että mitään diagnoosia on.
Mun muksut on eskarivuonna pistäneet kunnon 6-v.eskariuhman päälle mut sit rauhoittuneet.

Olisiko jotain kasvamiseen liittyvää "olen iso, mun ei tartte totella" -juttua?
Oletko kysynyt tytöltä miksi tekee tuota? Vaikka tytöllä on kavereita niin joskus tytöillä joku piilokiusaaminen on hyvin vaikea huomata. Tai ei välttämättä tartte olla kiusaamista, vaan riittää että bestis leikkiikin pari viikkoa tiiviimmin jonkun toisen tytön kanssa ja tyttö kokee kilpailutilanteen uhkaavana. No, spekulaatiota...:)

Onko tyttö iltapäiväkerhossa, jos ei ole niin olisiko se kuitenkin hyvä hänelle?

Muutoin tekisin niin että laittaisin rajat ja rakkautta: viettäisin tiiviisti tytön kanssa aikaa (lenkkeily, leipominen, leffailta jne) ja sit sanoisin jo viikon alussa sanktiot mitä tulee siitä jos tyttö törttöilee koulussa ja että sä vedät yhtä köyttä open kanssa. Ja sanktion tulee osua kaikista rakkaimpaan ylellisyyteen mitä lapsella on, ne ei tehoa muuten.

No jos lapsi on tottunut siihen, että tavaralla lahjotaan, se helposti menettää merkityksensä jossain vaiheessa, jos liikaa saa. Takavarikoikaa kaikki mahdollinen kiva puhelimesta pelikoneisiin. Parin viikon hyvin käyttäytymisen palkaksi saa sitten yhden jutun aina takaisin.

Yhteistyössä