Apua koira-ongelmaan?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mimsi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mimsi

Vieras
Elikkäs lyhyesti tilanne, meidän koiramme luokiteltiin erittäin agressiiviseksi, arvaamattomaksi ja vaaralliseksi, etenkin pienten lasten seurassa joita meillä on kaksi (4v ja 6kk), koirakouluttajan toimesta jonka kutsuimme apuun kun koira on lyhyen ajan sisällä alkanut käyttäytyä erittäin aggressiivisesti minua ja vieraita kohtaan, välillä myös isompaa lasta, ihan ilman syytä, ts. kun koiraa vain lähestyy se yrittää hyökätä kimppuun, muutamaa varomatonta vierasta kerennyt purrakkin! Miestä koira jotenkuten kunnioittaa, pomottaa kyllä mutta ei ärise.

No tuomio tuli ja ensineuvot miten nyt edetä, mutta mies joka ilmeisen ratkaiseva tekijä, tässä ei laita tikkua ristiin asian eteen, sanoo vaan että eihän tässä nyt mitään vaikka näki itsekin kun koira kävi kouluttajaan kiinni ja antaa koiran makoilla sohvalla ja liikkua vapaana talossa.
Mulla meni viimeinenkin luotto koiraan jota ennestäänkin oli todella vähän ja en uskalla lasten antaa olla samassa tilassa sen kanssa.
joten me nyt istutaan illat lasten kanssa lastemhuoneessa suljetun oven takana kun asialle ei tehdä mitään.

Olen miehelle puhunut ja itse olen motivoitunut kouluttamaan koiran mutta yksin se on vaikeaa kun miestä ei asia kiinnosta, eihän se hälle ole vihainen..

onko tässä nyt enää muuta mahdollisuutta kuin ottaa lapset ja lähteä, tulla takasin jos tilanne muuttuu, mitä kyllä epäilen koska koiran koulutus vaatisi motivaatiota, johdonmukaisuutta, kärsivällisyyttä ja tiukkuuttaa joita miehellä en usko tarpeeksi olevan..

Anteeksi sekavuus, olen vain ihan sekaisin kun taas koira vaan sohvalta ärisi vanhemmalle lapselle kun hän meni käymään olohuoneessa, miehen reaktio oli löysä ei....

ikävä tilanne... ootko yrittänyt puhua miehelles?
tee selväksi se,että koira on oikeasti vaaraksi lapsille ja että et jaksa elää pelossa joka pv jossette jotain yhdessä tilanteelle tee!
joko koulutatte yhteistuumin tai etsitte motivoituneen uuden kodin... :/
koulutus jokatapauksessa vie varmaan paljon aikaa ja kärsivällisyyttä, ja voi olla vaikeaa myös senkin takia että luottosi koiraan on mennyt.
mutta nyt se mies hereille tilanteen vakavuudesta!
millainen koira?

Suojele lapsiasi. Jos ei koira lähde niin sinä lähdet lasten kanssa. Oikeasti, et KOSKAAN voi luottaa tuohon koiraan. Uusi koti tai sitten se viimeinen palvelus jos on noinkin agressiivinen.
T. kahden koiran omistaja

Viimeksi just äsken kerroin miehelle, taas kerran, mitä tunnen ja miten pelkään ja nyt hän jopa sulki koiran pois yhteisistä tiloista mutta varmaan huomenna sama tilanne taas jatkuu..

Koira on terrieri ja miehellä siis metsästyskoirana, metsällä toimii hyvin mutta kotona ei yhtään.
Mies ei kuitenkaan halua luopua ellei ole pakko, en tiedä mikä se pakko on, sekö että toinen lapsista on kohta hengetön??

Nyt mies sanoi että hän voisi tehdä siitä häkkikoiran, mutta ilmeisesti siten että koira päivät siellä kun mies töissä ja illat sisällä meidän kanssa.. en vaan usko sen muutakuin pahentavan ennestään jo tätä tilannetta.. oon niin voimaton ja en jaksa edes muuta ajatella kuin tätä jatkuvaa stressiä ja pelkoa..

Minulla on kokemusta aggressiivisesta/dominoivasta terrieristä, jolla oli voimakas metsästysvietti. Minä suosittelen todella sydämestäni ottamaan koiran koulutuksen erittäin vakavasti. Minkä ikäinen koira on?

Minun mieheni (jonka koira oli) heräsi tilanteeseen vasta kun se oli liian myöhäistä eikä koiraa voinut enää kouluttaa kunnolla. Minä sain koiraa koulutettua jonkin verran, mutta en tarpeeksi, koska aikaa oli mennyt jo paljon, ja koira oli älykäs ja vahvatahtoinen. Se piti siis aina pitää erossa vieraista ja lapsista. Meillä ei ole lapsia ja asumme maalla, joten se oli helpohkoa, mutta silti tuntui todella pahalle. Olin myös miehelleni siitä todella vihainen pitkään, ja se vaikutti suhteeseemme. Se vaikutti luottamukseeni miestä kohtaan eikä luottamus ole vieläkään palautunut, vaikka koira on jo menehtynyt.

En halua, että teille tai miehellesi käy samoin. Kaikkein pahimmalta tuntui loppujen lopuksi koiran puolesta, koska hän/me teimmme väärin sitä kohtaan, koska se olisi voinut olla niin paljon enemmän. Minä olen ainakin oppinut tästä paljon, ja toivon niin hartaasti, että miehesikin voisi oppia tämän joutumatta itse sitä kokemaan.

Jos miehesi ei ymmärrä ja muuta käytöstään heti, ota yhteyttä eläinsuojeluun tai eläinkotiin ja ala etsiä koiralle uutta kotia. Koiran muuttaminen "häkkikoiraksi" ei muuten ole ratkaisu, vaan ongelman syrjääntyöntämistä.

Olen kyllä ehdottomasti sitä mieltä, että koira ei voi enää samassa tilassa lasten kanssa olla, varsinkin jos se on luokiteltu arvaamattomaksi ja aggressiiviseksi.

Ette sitten selkeää provoa tunnista?

Tässä taas joku ottanut itseensä, kun koirakeskusteluissa ensimmäinen neuvo ei olekaan ollut "luovu koirastasi välittömästi".

[QUOTE="Vieras";28988516]Ette sitten selkeää provoa tunnista?

Tässä taas joku ottanut itseensä, kun koirakeskusteluissa ensimmäinen neuvo ei olekaan ollut "luovu koirastasi välittömästi".[/QUOTE]

Miksi päättelet, että tämä on provo? Jos sulla olis mitään kokemusta metsästysterriereistä, niin tietäisit hyvin, että jos niitä ei kouluta tai kouluttaa huonosti, ne voivat olla hyvinkin arvaamattomia ja aggressiivisia. Ne ovat sellaisia rotuja, joita ei pitäisi ottaa ensimmäiseksi koiraksi eikä laiskalle ollenkaan.

Mun mielestä tuossa vaiheessa on jo myöhäistä, jos koira on luokiteltu aggressiiviseksi ja arvaamattomaksi. Ja käyttäytyy noin lapsia kohtaan.
On vain ajan kysymys, kun jotakuta purraan.
Minulla on itselläni terrieri ja se meni kyllä koulutukseen HETI kun alkoi olla murrosiässä dominanssiongelmia.

Ap, koira pois. Ja heti.

Tuli vaan mieleen, että jos koiran käytös on muuttunut ihan totaalisesti pienen ajan sisällä, eli on muuttunut aggresiiviseksi, niin mikä koiralle on tullut? Voiko syy olla esim. aivokasvain? Onko tutkittu? Tai jokin muu kiputila, joka sai koiran käytöksen muuttumaan?

Muuhun en ota kantaa, mutta jos koiran käytös on muuttunut yllättäen, niin syynä voi olla jokin sairaus.

[QUOTE="kkk";28989264]Tuli vaan mieleen, että jos koiran käytös on muuttunut ihan totaalisesti pienen ajan sisällä, eli on muuttunut aggresiiviseksi, niin mikä koiralle on tullut? Voiko syy olla esim. aivokasvain? Onko tutkittu? Tai jokin muu kiputila, joka sai koiran käytöksen muuttumaan?

Muuhun en ota kantaa, mutta jos koiran käytös on muuttunut yllättäen, niin syynä voi olla jokin sairaus.[/QUOTE]

Aivan! Se on kumma kun ei koskaan haluta tietää asian taustoja, täällä palstalla siis. Suoria johtopäätöksiä vaan, että koira piikille vaikka se olisi ollut vielä viikko sitten ihan kultainen luonteeltaan...! Noin niinkuin hypoteettisesti.

Jos käytös tosiaan muuttuu lyhyen ajan sisällä, on koiralla luultavasti jokin vaiva. Se pitää selvittää.

Jos taas koira on ollut aiemminkin arvaamaton ja aggressiivinen, mutta nyt vielä pahentunut, on siinä tasan 3vaihtoehtoa lääkärissä käynnin jälkeen:

1. Ongelmaa aletaan selvittää ammattilaisen kanssa, ja mies erityisesti "käsittelyyn" asenneongelmansa vuoksi

2. Koira uuteen lapsettomaan kotiin, ongelmista avoimesti kertoen (jotkut nimenomaan haluavat ongelmakoiria, ottavat haasteena)

3. Jos tilanne on lääkärin ja koira-ammattilaisen mukaan toivoton, niin sitten vasta piikille. Tämä on kuitenkin se viimeinen asia, jota harkitaan, koska paljon voi olla tehtävissä ilman että koiraa täytyy tappaa. Ilman asia selvittelyä omistaja ei voi tietää, mikä on vialla!

Ottakaa huomioon, että koira on eläin joka ei osaa valittaa koviakaan kipuja, eikä pyytää särkylääkettä. Se voi purkaa pahaa oloaan aggressiolla. Jotkut koirat taas riehuvat ja leikkivät kovasti silloin, kun on kipuja. Riehuminen tuottaa endorfiinejä ja adrenaliinia, jotka peittävät kipusignaaleja ja parantavat hetkellisesti oloa. Toiset taas vetäytyvät ja masentuvat, ovat vain hiljaa.

Eläin toimii eri tavalla kuin ihminen. Se on hyvä muistaa.

Vaarallista eläintä en lapsiperheessä puolla, eli siitä ei tarvitse tulla huutelemaan. En kuitenkaan hyväksy sitä, että asian kaikkia puolia ei ymmärretä eikä esimerkiksi olla valmiita selvittämään asiaa kunnolla.

[QUOTE="vieras";28989237]Miksi päättelet, että tämä on provo? Jos sulla olis mitään kokemusta metsästysterriereistä, niin tietäisit hyvin, että jos niitä ei kouluta tai kouluttaa huonosti, ne voivat olla hyvinkin arvaamattomia ja aggressiivisia. Ne ovat sellaisia rotuja, joita ei pitäisi ottaa ensimmäiseksi koiraksi eikä laiskalle ollenkaan.[/QUOTE]

Koira on todettu aggressiiviseksi, arvaamattomaksi ja vaaralliseksi, etenkin lasten seurassa ja se yrittää jatkuvalla syötöllä purra pieniä lapsia? Mies vaan hyssyttelee eikä tee asialle mitään?

Siksi. En usko.

Ja jos ei olisi provo, niin minulle lapset merkitsevät ainakin niin paljon, että koira lähtisi talosta välittömästi, tai sitten lähtisin minä ja lapset.

Ja ei, en ole mikään suoralta kädeltä tuomitsija, minulla on itselläni suuria koiria ja lapsia, mutta rajansa kaikella. Siinä vaiheessa kun koira alkaa hyökkäillä lapsia kohtaan, en enää IKINÄ luottaisi siihen, vaikka kouluttaisi kuinka.

• Tykkää
Reactions: Pinki
Tulimme viimein pitkän keskustelun jälkeen siihen tulokseen että koira lähtee uuteen kotiin jossa sille on enemmän aikaa ja kokemusta kouluttaa.

Koira on siis ollut jo pidemmän aikaa dominoiva, nyt muutamaan viikkoon tilanne vain pahentunut siihen että käy jopa kiinni.
Kesän olemme olleet siten että koira ei ole minun ja lasten kanssa samassa tilassa ilman miestä joten lapsia ei ole uhrattu, illat toki olemme viettäneet yhdessä, nyt ei vain uskalla enää sitäkään.

Kiitos kaikille vastauksista, olisin toisaalta toivonut että olisimme yrittäneet kouluttaa koiran itse mutta ehkä parempi näin, nyt kun on käynyt vielä ilmi että koiralla saattaa oikeasti olla päässä vikaa tms.

Joo koira pois, ja älkää nyt vaan ottako uutta koiraa. On selvää, ettei miehestäsi ole koirankouluttajaksi tuolla asenteella. Se kun on ihan helpoimpia peruskoulutusjuttuja että koira ei tuu sohvalle, etenkään ominpäin.

Koiralle kuula päähän. Välittömästi.

Tai ehkäpä toi perheenvaihto auttaa, tai sit ei.

Ihan kaikilla koirilla on yksi yhteinen asia. Niiden duuni on tehdä vain ja ainoastaan mitä isäntä käskee. Eivät edes syö ilman lupaa. Luvaksi toki voi mieltää sen jos laittaa sapuskaa kuppiin.

Mettästyskoirat sit välttämättä eivät ole perhekoiria.

Perhekoirilta taas on ehdottomasti vaadittava sitä, että ne kunnioittaa perhettä. Suojelevat omaa laumaansa, jopa oman henkensä uhalla. Perhekoira ei koskaanikinämilloinkaan haasta ketään perheenjäsentä valtataisteluun. Ja jos niin tekee, niin sit käskyvaltasuhteissa on jotain todella pahasti päin persettä.

Tää ei o mitään julmaa diktatuuria, vaan koirat tykkää siitä kun niitä käsketään. Silloin tekevät jotain, jonka vuoksi ansaitsevat paikkansa laumassa.

Koiralle kuula päähän. Välittömästi.

Tai ehkäpä toi perheenvaihto auttaa, tai sit ei.

Ihan kaikilla koirilla on yksi yhteinen asia. Niiden duuni on tehdä vain ja ainoastaan mitä isäntä käskee. Eivät edes syö ilman lupaa. Luvaksi toki voi mieltää sen jos laittaa sapuskaa kuppiin.

Mettästyskoirat sit välttämättä eivät ole perhekoiria.

Perhekoirilta taas on ehdottomasti vaadittava sitä, että ne kunnioittaa perhettä. Suojelevat omaa laumaansa, jopa oman henkensä uhalla. Perhekoira ei koskaanikinämilloinkaan haasta ketään perheenjäsentä valtataisteluun. Ja jos niin tekee, niin sit käskyvaltasuhteissa on jotain todella pahasti päin persettä.

Tää ei o mitään julmaa diktatuuria, vaan koirat tykkää siitä kun niitä käsketään. Silloin tekevät jotain, jonka vuoksi ansaitsevat paikkansa laumassa.

Ei haluta lopettaa ellei ole aivan pakko, uus koti perheessä jossa on vain mies, ilman lapsia. Koira kun tuntuu olevan 'yhden miehen' koira.

Mutta muuten komppaan tätä aivan täysin, kumpa saisin miehellekkin saman asian taottua järkeen! tai ehkä hän sen tiedostaa mutta on liian saamaton tekemään asialle mitään..

Mutta onneksi koira saa nyt osaavan kodin ja aikaa jota koira tarvitsee reilusti!

Ja uutta koiraa ei tosiaan tule ennenkuin mies muuttaa käytöstään.. eli tuskin koskaan! :)

Yhteistyössä