Apua?!? Maito lopussa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja maidoton
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

maidoton

Vieras
Onko muille käynyt niin, että maito ihan oikeasti vaan loppuu yön aikana? Tänään aamulla heräsin ja huomasin että rinnat olivat ihan pehmeät, ei yhtään semmoiset mitä ennen. Ei siis tullut kunnolla maitoa kun imetin tyttöä, ihan pisaroita vaan ja siitäkös tyttö suuttui eikä sitten jaksanut imeä kauempaa. Eilen tuli vielä maitoa ja tämä kummastuttaa minua nyt suuresti. Yritin lypsääkin, että jos olisi alkanut maitoa herumaan. Voiko se tosiaan loppua noin yhtäkkiä? Siis kyllä sitä tulee aina lypsämällä hiukan, mutta ei todellakaan niinku ennen. Mitäs nyt? Mistä ruokaa 4kk tytölle, ku ei pulloa suostu ottamaan. Oikeesti iski hätä. :/:/

Olen ollut aina huono syömään. Ja korostan sanaa AINA. Eli koko raskauden sekä imetysajan minulla on ollut samanlainen ruokavalio ja ruokarytmi, mutta ei kovin monipuolinen, myönnetäköön. Mutta, jos se on ollut läpi ikäni sama, niin miten se voi vaikuttaa yhtäkkiseen loppumiseen, eikö olisi sitten loppunut jo aijemmin?

Mutta mainitsinkin että yritin pumpata, mutta maitoa ei alkanut "virrata" enään niinku ennen. Huomaan kyllä ihan varmasti jos maidontuotanto on vähentynyt. Masentaa. En halua ruveta pulloruokinnalle.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Olen ollut aina huono syömään. Ja korostan sanaa AINA. Eli koko raskauden sekä imetysajan minulla on ollut samanlainen ruokavalio ja ruokarytmi, mutta ei kovin monipuolinen, myönnetäköön. Mutta, jos se on ollut läpi ikäni sama, niin miten se voi vaikuttaa yhtäkkiseen loppumiseen, eikö olisi sitten loppunut jo aijemmin?

kun imettää, pitää juoda vaikkei janottaisikaan.. Joten juo! Kyllä sen maidon voi vielä saada nouseen, muttei kauaa, jos et koita kaikkia kikkoja heti.

Perinteiset ohjeet: tihennä imetystä, juo, juo, syö, syö, relaa, nautiskele, älä siivoa, älä tiskaa tai kokkaa, löhöä, juo, juo, syö, syö, imetä, imetä.... syö kermavaahtoa, juo kotikaljaa tai siideriä hetki ennen pumppaamista, nuku. Vauvalle voit antaa maitoa mukista, kiedo kädet pyyhkeellä vartalon ympärille. Maitoa tulee, jos uskot siihen. Mulle on käynyt samoin, mutta ohi se meni kuitenkin. Vauvojen puurojauheissa on paljon kalsiumia, jos maitoruokinta tavalla tai toisella ei lähde onnistumaan, eli siinä tapauksessa vettä ja puuroja/vellejä.

Onko tapahtunut mitään erikoista? Syökö tyttö yöllä? Söikö viime yönä? Oletko juonut (vettä ;) ) eilisiltana vähemmän kuin normaalisti - edes hieman? Jokin lääke / yrtti, joka on saattanut vaikuttaa maidontuotantoon? Stressiä? Tiheän imun kausi? jne.

Voi myös olla, että maidontuotanto on nyt tasaantunut, eli tarjonta vastaa kysyntää ja rinnat ei ns. vuoda yli äyräiden. Se määrä mitä rinnoista tulee vauvan imiessä on aivan eri kuin esim. pumpulla saa joten siihen ei kannata missään nimessä verrata.

Fysiologinen fakta on, ettei maito lopu yhdessä yössä ihan ilman syytä joten sen puolesta voit olla rauhassa. Rentoudu, juo lasi vettä ja tarjoa paljon rintaa. Ja tarkkaile pissan määrää.

Pissaa ei tule enään paljoa josta jo neuvolassa mainitsinkin, mutteivät olleet huolissaan. Join juuri Jyväskylän vesivarastot tyhjiksi. Tyttö nukkuu, joten heti ku se herää heitän tissin sen suuhun ja pidän sitä siinä niin kauan että suo. No vitsi vitsi. Kiitos neuvoista. Yritän kaikkeni, mutta tuo älä siivoa älä tiskaa juo siideriä litannia kuulosti oudolta. :D

Alkuperäinen kirjoittaja Ei ole.:
Onko tapahtunut mitään erikoista? Syökö tyttö yöllä? Söikö viime yönä? Oletko juonut (vettä ;) ) eilisiltana vähemmän kuin normaalisti - edes hieman? Jokin lääke / yrtti, joka on saattanut vaikuttaa maidontuotantoon? Stressiä? Tiheän imun kausi? jne.

Voi myös olla, että maidontuotanto on nyt tasaantunut, eli tarjonta vastaa kysyntää ja rinnat ei ns. vuoda yli äyräiden. Se määrä mitä rinnoista tulee vauvan imiessä on aivan eri kuin esim. pumpulla saa joten siihen ei kannata missään nimessä verrata.

Fysiologinen fakta on, ettei maito lopu yhdessä yössä ihan ilman syytä joten sen puolesta voit olla rauhassa. Rentoudu, juo lasi vettä ja tarjoa paljon rintaa. Ja tarkkaile pissan määrää.

Peesi.

Jos sä sieltä saat yhdenkään tipan lypsämällä ulos, niin lapsi saa kyllä jo paaaljon enemmän. Elä hättäile on mun neuvo =) Kanna lasta paljon ja pidä lähellä, juo muutama ylimääräinen lasillinen vettä ja rentoudu. Sun ei just nyt tarvitse miettiä mitään pulloruokintaa tms. Maito ei yhdessä yössä ehdy.