Apua, mies ja alkoholi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja harmaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

harmaana

Vieras
Mistä voisin lähteä hakemaan apua miehen alkoholiongelmaan?
Olemme yrittäneet keskustella asiasta ja hän myöntää että alkoholi on hänelle jo ongelma. Viiniä ja kaljaa menee päivässä 3-5 annnosta ja satunnaisesti pöytälaatikosta viinaa.

Kerran viikossa haetaan alkosta kassillinen viiniä ja kaljaa eikä hän ole alkoholitonta päivää kokenut neljään vuoteen. Silloin työterveyslääkäri otti tarkastuksessa kiinni kohonneiden maksa-arvojen vuoksi ja käski kokeilla alkotonta aikaa, mutta kun arvot kuukauden kuluttua olivat laskeneet jatkui tilanne samana hitaasti pahentuen.

Iltaisin mies sammuu television ääreen tai kaatuu lattialle ennen kuin pääsee sänkyyn. Peittelen tilannetta lapsilta nukuttamalla heidät aikaisin illalla ja touhuamalla kaikenlaista heidän kanssaan kun mies on ulkona tupakalla viinilasinsa kanssa.

Lapset haluaisivat olla isän kanssa enemmän mutta en uskalla jättää heitä kolmistaan, en luota miehen kykyyn huolehtia lapsista.

Alkoholistin pitäisi itse tunnustaa ongelmansa. Ei riitä, että läheiset sen näkevät ja siitä kärsivät. Koska en ole onnistunut saamaan muutosta aikaan hänen asenteessaan, onko olemassa mitään tahoa mihin ottaa yhteyttä ja saada lisätukea? Työterveyslääkäriäkin on helppo vältellä kun määrävuositarkistuksia on vain 5 v välein. Ja viimeksi se lääkäri vielä vähätteli raja-arvojen ylitystä mikä antoi miehelle syyn olla välittämättä näistä arvoista.

En tiennyt tälläistä olevan olemassa kun naimisiin menimme, oma kotitaustani on alkoholiton ja omaa käyttöä ei ole.

Meillä ukko lopetti juomisen kun rupesin etsimään itselleni omaa asuntoa mihin muuttaisin lasten kans. Joskus erolla uhkaaminen tai valinta perhe tai alkoholi voi raitistuttaa miehen.
Myös tuo salaaminen on turhaa! Puoliso voi lopettaa kun puoliso avaa muille suunsa!
TSEMPPIÄ JA ONNEA MATKAAN!

Työskentelen itse päihdepuolella ja ensimmäiseen kysymykseesi mun on vastattava että et mistään. Sinä et voi miestäsi parantaa. Itsellesi päihdeongelmaisen omaisena voit toki hakea tukea ja apua esim A-klinikalta. Neuvola on myös hyvä paikka hakea apua, koska ne osaa siellä neuvoa sulle juuri teidän alueen auttavat tahot. Voimia sinulle ja perheellesi! :hug:

Asunto on mun. Yritän varmaan ensin muita keinoja, kuin ajaa miestä pois kotoa. Olen yrittänyt hänen kavereilleen puhua mutta ilmeisesti eivät asian laitaa ymmärrä. Sitä, että päivittäin menee se puoli pulloa viiniä ja 2-3 kaljaa vielä päälle. Kun mies on muuten niin mukava ja sosiaalinen.
Noloahan se on, kun käydään kylässä kahvilla lasten leikkikavereiden luona niin sielläkin mies alkaa pummia ryyppyä.

Itse laittaisin miehen muualle asumaan siksi aikaa kunnes saa lakoholisminsa kuriin. Tietysti jos suostuu hoitoon hakeutumaan niin saisi jäädä. Tuossa ei auta laittaa kuin kova kovaa vasten.

Kuulostaa todella jo ihan alkoholismilta tuo, eikä edes lievältä sellaiselta. Ensinnäkin herättelisin miestä etsimällä netistä tietoa alkoholismista. Laita tuo hakusanaksi, niin löydät esim. alkoholinkulutuksen rajat ja suositukset. Samoin löydät sellaisen portaikon, jossa kuvainnollistetaan miten alkoholismi pahenee hiljalleen. Väittäisin että miehesi on noussut jo jonkin matkaa portaita...

Netistä löydät myös keskustelupalstoja ja vertaistukea sekä itsellesi että miehellesi (mm. verkkoklinikka).

Vaadi miestäsi hakemaan itselleen apua. Laittakaa a-klinikan sivuille yhteydenottopyyntö. Sieltä saa miehesi sekä terapia-apua että tarvittaessa reseptit lääkitykseen (joka on oikeesti tosi hyvä apu alkoholismia vastaan kamppailessa).

Se viimeinen vaihtoehto on ihan oikeesti oven näyttäminen, niin julmalta kuin se kuulostaa. Jos sun miehesi ei ole valmis hakemaan apua, niin kuulemma parasta mitä puoliso voi alkkikselle tehdä on jättäminen. Silloin moni itsekin pelästyy omaa jamaansa ja hakee apua ja ryhdistäytyy. Sitten voitte taas palata yhteen.

Alkoholistivanhempi aiheuttaa lapselleen suunnattomat traumat ja lapset kyllä huomaavat paljon enemmän kuin välillä aikuinen edes tiedostaa. Tee kaikkesi jotta lapsesi ei traumaannu, voin omasta kokemuksesta kertoa että se on pitkä ja tuskaisa tie selviytyä.

Ja voimia sulle roppakaupalla :hug:

kookos puhuu asiaa.

Sinä et voi hakea miehellesi apua. Raitistuminen lähtee vain ja ainoastaan alkoholistin omasta aloitteesta ja motivaatiosta.

Joko miehesi haluaa raitistua tai sitten ei. Siitä riippuu onnistuuko vai ei. Jollekin sopii AA-touhut, meille sopi A-klinikka, jossa sattui onneksi osumaan juuri sopiva terapeutti.

Jos miehesi ei raitistu, suosittelen harkitsemaan elämän järjestämistä toisin, koska ainoana tolkullisena ihmisenä perheessä sinun on ajateltava lastesi elämän kulkua. Lisäksi sinä olet ainoa, joka elää sinun omaa ainutlaatuista elämääsi, ja sinun on mietittävä, mitä itse ikiomalta elämältäsi haluat. Miehesi valitsee, mitä hän elämältään haluaa. Viinakin on aikuisen ihmisen valinta.

Alkuperäinen kirjoittaja turkilmas:
Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä:
Ja jää toki mahdollisimman pitkäksi aikaa odottelemaan sitä muutosta, mitä ukkosi sinulle ryyppyputkiensa väleissä lupaa.

Hei aika epäreilu kommentti, oikeesti.

Eikä ole, vaan silmien avaukseksi tarkoitettu. Lähipiirissä muutama nainen, jotka vuosikausia, uskovat alkkisäijiensä darraselitykset, kuinka tämä oli viimeinen kerta, eikä koskaan enää. Pari viikkoa, kuukautta menee mukavsti, kun Raipe on ollut selvinpäin, mutta sitten taas mennään.

Mun ukko joi tosi paljon päivittäin vuosia sitten, ennen lapsia.Sammuili jne... Olin jo todella huolissani hänestä (hänellä suvussa alkoholismia), mutta tosiaan se raitistuminen lähtee ihan ihmisestä itsestään. Onneksi otti itseään niskasta kiinni, kun veti kerran sitten sellaset koomat että kävi mun päälle. Tuo tapaus oli hänelle herätys,koska pistin valitsemaan joko viinan tai minut. Nykyään juo kyllä mutta harvoin ja kohtuudella sekä pitää kunnostaan ja itsestään huolta. Asiasta kyllä puhutaan silloin tällöin ihan hyvässä hengessä, ettei totuus unohtuisi...

http://www.minnesota-hoito.fi/
Tuossa hyvä linkki, esim. kysy alkoholismista osa.
On totta, ettet varsinaisesti voi tehdä mitään, mutta ei se ihan niinkään ole, että omin jaloin sinne hoitoon on mentävä. Mä esim. vein miehen tuonne Lapualle sellasesa kunnossa, ettei sillä ollu hajuakaan herätessään missä on, mutta ku siellä jo oltii, kynnys jäädä sisään oli pienempi ja jäädessään se sanoi, että kattoo viikon ja lähtee sittn pois, myttä kun oli alkuun päässy, pysyi sisällä koko kuukauden.
Ja ei, KotonaKirves Kädesä; ei se ole ihan niin yksiselitteistä, on se ihminen kuitenkin muutakin kuin se juoppo, harva on humalassa 24/7 ja joukkoon voi mahtua oikein hyviä hetkiä.

Kiitos vastauksistanne!
Tänään on jo selvitty iltapäivään, eikä vielä ole kaljapulloa korkattu! Isä on leikkinyt lastensa kanssa ja jopa saanut kotihommia tehtyä.

Näyttää siltä, että paras tie on yrittää sanoa toiselle että rakastaa häntä ja välittää hänestä ja juominen vahingoittaa häntä ja siksi sen on vähennyttävä tai mieluusti loputtava.

Itse olen reilusti sitä mieltä, että niin hyvältä ja tärkeeltä kun se kuulostaaki sanoa kuinka rakastaa ja välittää toista ja kuinka juominen on vahingollista ja sen on loputtava, alkoholismista kärsivää se ei auta! Tarvitaan hoitoa, joka tukee raittiita aikoja. Alkoholisti helposti retkahtaa, ja aivan varmasti viina on mielessä. Tärkeää on kuitenki tietenki tukea ja sanoa että rakastaa.. Ite olen pettyny jo niin monesti ja todennu varmaan 1000 kertaa että se ei auta.

Mun mies juo viikonloppuisin, lomalla voi juoda joka päivää. Hän voi lähteä "moikkamaan" kavereita klo.18.00 illalla ja tulla takaisin kotiin vasta klo. 6.00 aamulla. Siis, hän jaksaa juoda jopa 12 h.! Olemme puhuneet asiasta, mutta tulos on "0". Hengisesti olen jo aika heikko. Hän on hyvä mies, mutta se alkoholin käyttö tuhoaa kaikken.

Mielestäni miehesi on jo ottanut ensimmäisen askeleen, kun myöntää, että alkoholi on ongelma. Olen omassa parisuhteessani yli 10 vuotta keskustellut alkoholin käytöstä, mies on alusta saakka myöntänyt ongelmansa, joten sille on voitu etsiä ratkaisuja. Apua on löytynyt mm. siitä, että hän on oppinut tunnistamaan tilanteet, joissa tekee mieli tarttua pulloon (esim. työpaineet, aurinko, loma... syitähän aina riittää;) Sitten on ryhdytty miettimään muuta tekemistä näihin tilanteisiin. Harrastukset sellaisia, joissa ei voi ottaa. Myös työn vaihtaminen sellaiseen, joka ei krapulassa onnistu on vähentänyt käyttöä. Myös omat lapsuudenkokemukset, joita ei halua siirtää eteenpäin kannustavat raittiuteen. Nyt kun käyttö on vähentynyt on mies itsekin huomannut positiiviset vaikutukset elämään ja se kuulemma kannustaa vähentämään entisestään.

Mutta kaikki lähtee siitä, että alkoholisti kokee alkoholin olevan ongelma itselleen ja HALUAA muuttaa asioita. Sitä ei voi tehdä toisen puolesta. Olen tässä prosessissa kannustanut miestä, että kaikki on korviesi välissä, sinä pystyt muutokseen, jos haluat. Miehet tykkää kilpailla, ja olen yrittänyt sanoa, että katsotaanko kumpi määrää, sinä vai pullo... Tähän asti on vielä mies määrännyt, vaikka pullo kuulemma aina välillä huutelee vastaan:)

Alkuperäinen kirjoittaja Katja:
Mun mies juo viikonloppuisin, lomalla voi juoda joka päivää. Hän voi lähteä "moikkamaan" kavereita klo.18.00 illalla ja tulla takaisin kotiin vasta klo. 6.00 aamulla. Siis, hän jaksaa juoda jopa 12 h.! Olemme puhuneet asiasta, mutta tulos on "0". Hengisesti olen jo aika heikko. Hän on hyvä mies, mutta se alkoholin käyttö tuhoaa kaikken.

Olen itse niin samankaltaisessa tilanteessa, että huh huh!

Meillä saatetaan juoda monesti ihan kotosalla ja loppuyöstä mies haahuilee edestakaisin olohuoneen ja makuhuoneen väliä. Itse hyväunisena kärsin silloin unettomuudesta. Unettomuuden aiheuttaa ahdistuneisuus tilanteesta. Harmittaa, jos sattuu olemaan työpäivä seuraavana päivänä. Se harmittaa tietysti myös, jos seuraavana päivänä sattuu olemaan kauan odotettu yhteinen vapaapäivä. Mies nukkuu helposti neljään tai viiteen iltapäivällä. Siinähän sitten keksit kaikkea kivaa yhteistä tekemistä!

Sitä en tosiaan ymmärrä, että miksi minun mies ei voi vaan yksinkertaisesti sammua ihmisten aikoihin. Se juomisen toleranssi on niin suuri, että hän pystyy juomaan tosiaan ainakin tuon 12h putkeen. Laskin kerran, että alkoholiannoksia oli juotu saman yön aikana ainakin 22!!!!!!

Olen tosi väsynyt tähän tilanteeseen! Eikä auta sanoa mitään, kun toinen närkästyy heti. Olen yrittänyt hyvällä ja pahalla. Riiteleminen on sitten aiheuttanut sen, että viinaa ostetaan salaa. (Niinkuin en huomaisi, milloin sitä on juotu enemmän kuin pari pulloa, varsinkin kun löytyy myöhemmin tyhjiä viinapulloja)

Onhan niitä hyviäkin hetkiä ollut eikä se juominen ole 24/7. Lähes kymmenen vuoden suhteeseen mahtuu paljon hyviä kokemuksia. Haluaisin pitää kiinni siitä hyvästä, mutta aina ei jaksa.

Olen huomannut itsessäni sen, että arvostus miestäni kohtaan laskee jokaisen juomakerran jälkeen. Harmittaa myös se, että itsestä on tullut ns. niuhottaja enkä siedä enää niin paljon muiden juomista. Juon kyllä itsekin silloin tällöin joten en voi aivan pyhimykseksi heittäytyä.

Lapsia haluaisin jo tosi paljon, mutta nyt on tullut kuppi sen verran täyteen, että en haluaisi tulevien lasteni näkevän yhtään samanlaista yötä kuin olen itse joutunut todistamaan useamman kerran kuukaudessa!

Toista ei voi kuitenkaan muuttaa väkisin, jollei hän itse sitä halua eikä tiedosta ongelmaa (valitettavasti). Meidän tapauksessa mies kokee perusoikeudekseen juoda alkoholia! Täytyy vain katsoa, että kauanko vielä itse jaksan tällaista "perusoikeuden" harjoittamista katsella..

Tässä hieman tilitystä! Olkaa hyvä ja voimia!

Olethan ottanut huomioon, että lapsilta et voi kaikkea salata. Vaistoavat kyllä, että kaikki ei ole kunnossa. Ja isäsuhde kärsii joka tapauksessa, kun eivät voi viettää aikaa isänsä kanssa. Eikä alkoholinvaikutuksen alaisen kanssa saakkaan lapsia jättää.

Et voi tehdä muuta, kuin pyytää miehesi muuttamaan pois siksi aikaa, että joko hoitaa itsensä kuntoon tai sitten ryypätköön. Muistathan, että miehestäsi tuskin kohtuukäyttäjää tulee koskaan, vaan vaihtoehtoina on olla joko kokonaan juomatta tai sitten kännätä.

• Tykkää
Reactions: Katy Johanna
Ja voi teitä naisia... Miten alennatte itsenne tuollaiseen suhteeseen? Ettekö arvosta itseänne ollenkaan? Ei nimittäin se alkoholia lipittävä mies ainakaan arvosta. Jos lentäisitte omille siivillenne ja saisitte joskus normaalin suhteen, tajuaisitte jälkikäteen, miten ahdistavaa teidän elämänne on ollut.

Hukkaatte vain aikaa. Ei tuollaiset tapa- ja piilojuopot tapojaan muuta. Se on niin pinttynyttä. Aina on paikka ja syy ottaa parit... Ottakaa nyt hemmetti itseänne niskasta kiinni ja huolehtikaa oma elämänne kuntoon. Toisen elämää ette voi kuntoon huolehtia, vaikka kuinka haluaisitte. Jokainen on kuitenkin oman onnensa seppä, vaikka vanha sanonta onkin...

Ei se varmaan noin yksiselitteisen helppoakaan ole, kun sarppuli sanoit. Valtaosa alkoholisteista on ns. normaaleja ihmisiä ja hemmetin hyviä tyyppejä. Heillä on vaan iso ongelma. Silloin, jos sen ongelman tunnistaa ja tunnustaa on helpompi lähteä korjaamaan sitä - muuten se lienee lähes mahdotonta. Minulla on itselläni ollut pitkiä hyviä pätkiä, mutta sitten joskus tulee se lipsahtaminen. Sille en halua kuitenkaan antaa periksi, sillä jokainen selvä päivä/viikko/kuukausi/vuosi on voitto ja mahdollisuus täysraittiuteen, jota itse nyt vain ja ainoastaan tavoittelen. Eli olen lopettanut ajattelun siitä,että pystyisin hallitsemaan juomiseni jatkossa kun en siihen pysty jatkuvasti nytkään. Olisi selkeämpi tavoite. Vaimon kanssa olen pyytänyt, että otetaan antabus yhdessä aamukahvin kanssa. Ihan vaan siksi, että asia on avoin ja saan näin tukea vaimolta.

Ei kenenkään tarvitse kestää tietysti toisen juomista, mutta ei se parisuhteen rikki repiminenkään ihan pikku juttu ole.

Itse olen saanut apua itselleni paikkakuntani Al-Anonista, joka on tarkoitettu alkoholiongelmaisten läheisille.Asun Porissa.Al-Anonissa olen saanut myös oppia, että alkoholismi on todella paha sairaus, eikä sitä voi parantaa kukaan muu kuin alkoholisti itse.Siihen hänellä on oltava vahva oma tahto ja haettava hoitoa .Sitten voin olla hänen tukenaan.

Tiedoksi, että terveys voi pettää yllättäen! Miehelläni oli alkoholiongelma, joka ei ollut yhtä paha kuin ap:n kuvaama. Lomalla sitten veti tavallista enemmän noin viikon, ja joutui 2 viikoksi teholle ja meinasi kuolla. Hänelle tuli haimatuelhdus, ja nyt on raivoraitis. Näin jälkeenpäin mietin, että miksi IHMEESSÄ kestin sitä. Työnsä hän hoiti ja joi vasta lasten mentyä nukkumaan, mutta minulle se oli todella ahdistavaa, eikä hänestä ollut seuraa tai juttukaveria. Olen vieläkin tuosta katkera, että "hylkäsi" minut alkoholin takia.

Yhteistyössä