Apua! Miten saan maidon herumaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lili
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

lili

Vieras
Nyt olisivat hyvät neuvot tarpeen. Olen vatsataudissa ja oksensin koko viime yön. Yritin yöllä juoda, mutta vasta aamusta lähtien neste on pysynyt sisällä. Nyt pitäisi antaa vauvalle 8 kk maitoa, mutta ei tule. Rinnoissa kyllä on maitoa, mutta se ei lähde herumaan.

Imetin viimeksi klo 8, jolloin maitoa tuli. Viimeisen tunnin aikana olen juonut 7-8 dl nestettä, yrittänyt vaihtaa imetysasentoa ja hieroja rintoja käsin, mutta mikään ei auta. Vauva imee ja imee, mutta mitään ei tule.

Vauva oli viikonloppuna samaisessa oksennustaudissa, eivätkä kiinteät vieläkään maistu. Siksi olisi kiva saada sitä maitoa tulemaan...

Osaisiko joku vinkata, mitä vielä kannattaisi kokeilla?

Oisko sulla kaurapussia? Lämmität sen ja laitat rintojen päälle hetkeksi tai sitten suihkutat lämpimällä suihkulla.
Ja muistat rentoutua, kun mieli on oikea alkaa maitokin herua.(mitä nyt ite muistan suihkutisseistä..)
En ole ehkä paras neuvoja, mutta kuitenkin.

Ponnistaminen imetyksen aikana (samalla tavalla kuin synnyttäessä tai ulostaessa) laukaisee joskus imetysrefleksin. Samoin mielikuvaharjoittelu (voi ajatella vauvaa söpöimmillään, mielenkiintoista kyllä myös esim. vesiputouksen tai seksin kuvittelu voi toimia). Kuumapullomenetelmän neuvoi minulle eräs imetystukihenkilö:

"Rintojen tyhjentämisessä voi auttaa ns. kuumapullomenetelmä: Lämmitä suurisuinen lasipullo kaatamalla sinne lähes kiehuvaa vettä. Anna lämmetä hetken. Sitten kaada kuuma vesi pois (muista patakintaat!) ja jäähdytä pullon suu (ettei se polta ihoa) kylmän vesihanan alla. Sen jälkeen aseta pullo rinnalle niin, että nänni ja mahdollisimman paljon nännipihaa ja rintaa on pullon sisällä. Kun pullo jäähtyy, sinne syntyy alipainetta, joka imee rinnasta maidot pois. Jäähtymistä voi nopeuttaa valuttamalla pullon päälle (varo, ettei mene pullon suun ja rinnan ihon väliin!) kylmää vettä."

Jos kovin stressaa, tuleeko maito vai ei, niin ei sitä silloin tule.

Minä sain maidon herumaan vähän paremmin, kun join lämmintä yrttiteetä (varmaan mehukin auttaa) tai kävin kuumassa suihkussa.

Kaikkein tärkeimpänä oli mielikuvaharjoittelu: ajattelin, että maitoa ensin oikein tulvii rintoihin ja sitten se lähtee suihkuamaan vauvan ollessa lähelläni. Tärkeää oli myös ajatella, kuinka äärettömän ihana lapsi minulla on, kuinka paljon häntä rakastan, kuinka ihanan tuoksuinen hän on, silittelin häntä hellästi jne.

Kuinka sinä pystyisit rentoutumaan sairaana ollessasi?

Yhteistyössä