apua! munaton, maidoton, gluteiiniton ja soijaton herkku?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "marja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";22365076]Ok tota en tienny. Mun lapsen ystävillä on maidoton, soijaton, gluteiiniton dietti ja noi käy kyllä niille :)[/QUOTE]

No sitten se ei ole täysin maidoton tai he eivät ole turhan tarkkoja. Tai sitten syövät jotain muuta merkkiä.

[QUOTE="marja";22364697]kyseessä on perhe, jossa on useampi allergikko, ja äidillä imetysdietti nuorimmaisen takia. Voin tietysti pyytää tuomaan omat ruuat, mutta olisi kivampi tarjota jotain itse.

Margariinit ei käy, koska niissä on maitoa ja/tai soijaa/ tai auringonkukkaöljyä. Tiedän etteivät itse käytä margariineja ollenkaan, niin en usko että sopivaa löytyy. Kookosrasvaa pitääkin kysyä, ei tullut ittelle mieleen ollenkaan.

Riisi ja kaura ja tattari ja muut gluteiinittomat jauhot on ok.

Kauralastuja voisi tosiaan kokeilla värkätä.[/QUOTE]

Kysyisin mikä kaupan tuotteista sopii, ja ostaisin sitä. Ikävä sanoa mutta näissä allergiakokkauksissa pitää olla tosi tarkkana ja pieni virhe kostautuu vatsakipuna, joten huomattavasti helpompaa jos ostat jotain valmista mitä he voivat syödä.

[QUOTE="suski";22365089]No sitten se ei ole täysin maidoton tai he eivät ole turhan tarkkoja. Tai sitten syövät jotain muuta merkkiä.[/QUOTE]

Tai sitte sinä oot valopää :xmas:

[QUOTE="suski";22365002]Kaura ei itsestään sisällä gluteiinia vaan se käsitellään yleensä yhdessä muiden viljojen kanssa ja siihen tarttuu gluteiinia.

Piirakat on helppoja: pohjaan rasvaa, vettä ja jotakin jauhoa (esim. tattari- ja kaura) ja päälle marjoja/hedelmiä.[/QUOTE]

Gluteenittomat tuotteet - Ruoka-allergiat

"Kaura ei ole gluteeniton vilja, joten sitä sisältäviä tuotteita ei saa kutsua gluteenittomiksi." Kauran sisältämä gluteeni on erilaista kuin vehnän, rukiin tai ohran gluteeni. =)

[QUOTE="vieras";22365100]Tai sitte sinä oot valopää :xmas:[/QUOTE]

Ai kun tutkin pakkausselosteet enkä luota kaverien sanomisiin? Tai kun korjaan, jos joku levittää väärää tietoa?

Se, että alat luokittelemaan mua ei muuta sitä faktaa, että mä olen tässä asiassa oikeassa ja sä väärässä.

kiitokset taas hyvistä vinkeistä!

Leipoa haluan (tai muuta tarjottavaa löytää), koska se on mielestäni kohteliasta. Ei se niin katastrofi ole jos jääkin syömättä, mutta luulen että jos teen perusaineista niin ei pitäisi olla sitä riskiä.

Kaakaojauhe kyllä käy, tosin en ole koskaan katsonut onko siinä jotain "jäämiä" jotka ei sovi. Mutta suklaajuttuja ovat itse tehneet, tästä päättelisin kaakaon käyvän.

[QUOTE="marja";22365162]kiitokset taas hyvistä vinkeistä!

Leipoa haluan (tai muuta tarjottavaa löytää), koska se on mielestäni kohteliasta. Ei se niin katastrofi ole jos jääkin syömättä, mutta luulen että jos teen perusaineista niin ei pitäisi olla sitä riskiä.

Kaakaojauhe kyllä käy, tosin en ole koskaan katsonut onko siinä jotain "jäämiä" jotka ei sovi. Mutta suklaajuttuja ovat itse tehneet, tästä päättelisin kaakaon käyvän.[/QUOTE]

Jos kookosrasva käy, niin tiedän hyvän kaakaoherkkuohjeen:

3 dl kaurahiutaleita
1 dl sokeria
50 g margariinia/voita/kookosrasvaa
2-3 rkl kaakaojauhetta
2 rkl vettä/kahvia
kookoshiutaleita

Sekoita kuiva-aineet (paitsi kookoshiutaleet), lisää sulatettu rasva ja vesi. Tee pieniä palloja ja kierittele ne kookoshiutaleissa.

Sun kannattaa leipomista varten ostaa kaikki ainesosat sokerista lähtien uusina. Omassa kaapissa esim. sokeriin saattaa sekoittua jauhoja. Äläkä leivo samalla kertaa mitään sellaista, joka sisältää kiellettyjä aineita. Ja ennen kuin aloitat, niin tiskaa vielä kerran astiat.

"Kaura ei ole gluteeniton vilja, joten sitä sisältäviä tuotteita ei saa kutsua gluteenittomiksi." Kauran sisältämä gluteeni on erilaista kuin vehnän, rukiin tai ohran gluteeni. =)

Onkohan toi ruotsalainen asetus?

"Huom! Tämän suosituksen jälkeen on annettu uusi Gluteeni-asetus, jonka mukaan ns. puhdaskauraa tulee sanoa gluteenittomaksi kauraksi."

http://www .keliakialiitto. fi/liitto/keliakia/asiantuntijaneuvoston_suositukset/suositus_kauran_kaytosta/

Ja myös riisisuklaa vois olla ainaki lasten mieleen, jos kookosrasva käy..

http://www.lintulaakso.net/reseptipankki/resepti.php?resnumero=18&lkoodi=vahan&pikkukate=vahan

päälle sit esim. nomparellejä (tietty niistäki pitää tuoteseloste tarkistaa).

[QUOTE="Kaisa";22365372]Ja myös riisisuklaa vois olla ainaki lasten mieleen, jos kookosrasva käy..

Reseptipankki

päälle sit esim. nomparellejä (tietty niistäki pitää tuoteseloste tarkistaa).[/QUOTE]

niin mut onko glutenittomia jne riisimuroja olemassa, ei taida olla.. en tullu ajatelleeksi tarpeeks pitkälle..

[QUOTE="suski";22365239]
Sun kannattaa leipomista varten ostaa kaikki ainesosat sokerista lähtien uusina. Omassa kaapissa esim. sokeriin saattaa sekoittua jauhoja. Äläkä leivo samalla kertaa mitään sellaista, joka sisältää kiellettyjä aineita. Ja ennen kuin aloitat, niin tiskaa vielä kerran astiat.[/QUOTE]

Iso kiitos tästä vinkistä! Ei olisi itselle tullut mieleen. Mutta tosiaan, voihan ne aineet kaapissa sekoittua.

2,5 dl vettä
2 dl öljyä
4 rkl kaakaojauhetta (esim. Van Houten)
1 tl suolaa

Kiehauta kattilassa

5 dl luontaisesti gluteenittomia jauhoja
4,5 dl sokeria
2 tl vaniljasokeria
1,5 tl ruokasoodaa
1 dl vettä tai tuoremehua

Sekoita kuivat aineet ja lisää kattilassa kiehautetut aineet sekä mehu. Levitä pellille ja paista 200 C n 20 min.
Normaali suklaapiirakan päällinen. Kaakaonkin voi jättää pois.

Popcornit on kans hyviä. Ainakin jos tekee itse kattilassa niin ei ole mitään ylimääräistä niissä.

Oatly kaurajäätelöä ja marjoja:

Oatly–tuotteet valmistetaan tarkoin valikoidusta kaurasta, joka ei sisällä jäämiä muista viljalajeista. Tämä varmistaa tuotteiden turvallisen käytön myös keliaakikoille.

Kaikki Oatly–tuotteet ovat kolesterolittomia, laktoosittomia, maitoproteiinittomia ja soijattomia.

Muistaakseni olisi myös vaniljakastike tuolla merkillä.

[QUOTE="Kaisa";22365649]jos sul on vohvelirauta, ni vohvelit on yleensä lasten kestosuosikit.. kaveriksi sit jotain hilloa tai marjoja[/QUOTE]

niin ja nesteeksi voi käyttää myös vichyä

[QUOTE="suski";22365089]No sitten se ei ole täysin maidoton tai he eivät ole turhan tarkkoja. Tai sitten syövät jotain muuta merkkiä.[/QUOTE]

Saattaa sisä'ltää maitoa ei tarkoita että siinä olisi. Meille nuo käy maidottomille,koska jos sattuis kohdalla mehujää jossa olisikin maitoa hieman,niin ei tulisi hengenvaarallisia oireita.

Omenahyve. Siis sellainen että ompunpaloja vuokaan ja päälle kaura-sokeri-rasvaseos. Ja sitä voi syödä Oatlyn kauravaniljakastikkeen kanssa.

(Itselläni on maito-vehnä-muna-allergikkolapsi.)

mä olen tehnyt tuon margariiniin mutta rasva kuin rasva varmaan käy. Ehkä voisit käyttää vaikka kookosrasvaa tai kookosrasvan ja ruokaöljyn seosta jos margariini ei käy. En kyllä ihan tajua miksi se ei kävisi jos ei ole soijaa tai maitoa siinä.

Eikö tää nyt vähän riipu siitäkin onko tässä kyse keliakiasta vai vilja-allergiasta?

Ja sitten tosiaan on pahempia ja vähemmän pahoja allergioita. Meillä lapsi kyllä syö kaikkea missä "saattaa olla" jäämiä maidosta, pähkinästä, vehnästä jne. kun ei ole niin hurjan allerginen kuitenkaan.

Ex-allergisen lapsen äitinä suosin mahdollisimman yksinkertaisia juttuja, ettei tarvitse tentata reseptejä ja epäillä syödessään, miten käy. Letut on ollut helppo tehdä jostain sallituista jauhoista. Laita jauhoja enemmän, jos kananmunaa ei saa laittaa. Yleensä maistuvat kaikille, joten ei tarvitse eri ruokia. Marjoja lisäksi. Muffinsseja pystyy myös tekemään melkein mistä jauhoista vaan. Samoin vohvelit on hyviä tai pannukakku. Ihanaa, kun jaksat leipoa vieraille ;) Vaikka ketjussa annetaan ymmrätää, että oma moka ja tuokoon eväät, on aika juhlaa istua pöytään, jos joku muu on jaksanut nähdä vaivaa ruuan kanssa ;)

Edelleen huomauttaisin, et jos on tosi allergisista ihmisistä kyse niin saattaa jäädä sun kokkaukset syömättä jo ihan siks että itse en ainakaan uskaltaisi laittaa suuhun jotaki jota joku puolituttu ei allergioiden kanssa tekemisissä koskaan ollut kokkailee.
Kannattaa kysyä tarkkaan ja ostaa kaupasta ne ruuat/leivonnaiset.
Jos on vaan joku "ei pienellä määrällä väliä" allergia niin eri juttu sitte :)

Yhteistyössä