APUA! Murrosikäisestä tytöstä...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vakkari harvinaisen harmaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Vakkari harvinaisen harmaana

Vieras
Nyt tarvitsen apuja ja neuvoja siitä, mihin ottaa yhteyttä.

Asia tällänen; Tytär 12, menossa yläasteelle. Inhoaa jokaista asiaa itsessään. On liian lihava, liian leveä lantio, rumat hampaat, huono iho, raskaausarpia joka paikassa...

Oikeasti ei ole lihava, leveä lantio on, mutta sille ei voi tehdä mitään. Käy oikojalla, raskausarvetkin vaalenee ajan myötä. Lisäksi on nätti ja fiksu.

Se pysäytti mut eilen, kun kävi kysymässä että onko kaikki hyvin, se vastasi, että olenhan mä vielä tässä, että mitä se suo kiinnostaa...

Juttelin hänen kanssa, ja lopuksi sanoin, että jumalavita, mitään ei saa itselleen tehdä. Vaikka olis niin huono olo, jollekkin pitää pystyä puhua.

Eli: Perheneuvolassa ollaan perheen kanssa käyty kerran, sinne ei tytär halua mennä juttelemaan (en ihmettele että miksi ei halua. En halunut mäkään enää käydä)
Me tunnutaan vanhempina ehkä olevan liian läheisiä, tyttöä hävettää puhua intiimeistä asioista. Siis omista asioista. Ajattelin Mannerheimin lasten ja nuorten puhelinta. Onko huono idea? Tyttö ei halua jutella kenenkään kanssa kasvotusten. Onko jotain muuta paikkaa?

Pitää lähteä töihin, mutta jos osaatte vastata, vastatkaa.

Mulla tyttö purki itseään kirjoittamalla runoja ja piirtämällä, kävi psykologilla muutaman kerran mut ei suostunut puhuun mistään.
Netissä on paikkoja joissa voi käydä purkamassa itseään (en nyt muista linkkejä) ne voi kans olla ihan ok keino, jos ääneen puhuminen on vaikeaa

Elämääni kuuluu nuori nainen, jonka olen tuntenut siitä asti kun hän oli 8-vuotias. Hänen kanssaan kävin kuvatunlaista keskustelua kaikki ne vuodet kun hän oli 12-16-vuotias. Häntä piti pinnalla päiväkirja, jota hän kaikki nuo vuodet piti, ja pitää edelleen.

En ollut hänen sukulaisensa, vaan tyttö oli oman helmaystävättäreni tytär, ja tiedän olleeni hänelle nuo vuodet äärimmäisen tärkeä, sillä oli niin paljon puhuttavaa, mitä ei äidin, vaikka läheinen ja rakas oli ja on, voinut jakaa. Tyttö oli ja on poikkeuksellisen taiteellinen, omapäinen ja hankala, ja minulle hän on tullut tuttavuuden aikana ystäväksi. Nyt hän on 21 ja voi elämässään hyvin ja olemme edelleen läheisiä.

Onko sinulla omassa tuttavapiirissä joku, jonka kanssa tyttäresi silminnähden viihtyy? Voisiko hänelle vihjaista, että hän lähtisi likan kanssa vaatekauppaan, kahvilaan, kävelylle, elokuviin? Missä on kummitäti, kun häntä ehkä taas kerran ja ehkä kipeimmin tarvittaisiin? Miten omat sisaresi, riittääkö heillä äidinrakkautta kannatella halki tuulisten vuosien tytärtäsi?

Piika-äiti

koulukuraattori on yks, jolle ton ikäset yllättävän helposti puhuvat asioistaan (riippuu tietenkin, miten henkilökemiat sopii yhteen)

ja jos tuttavapiirissänne ei ole ketään, jolle tyttösi voisi puhella, niin sossun kautta ne hankkii tukihenkilön, jonka tehtävä on ihan puhua ja samalla tehdä jotain kivaa tyttösi kanssa.. tukihenkilön saanti riippuu kyllä valitettavasti aika paljon asuinpaikasta, niistä kun taitaa olla aika pula etenkin pienillä paikkakunnilla

Meidän neiti (13v) puhuu kyllä minulle melkolailla kaikista asioistaan. Niistä, joista ei pysty/osaa minulle jutella, juttelee ystäväni kanssa (hänellä ja tytölläni myös yhteinen harrastus). Tyttö juttelee paljon myös 17 vuotiaalle isoveljelleen, sekä tämän tyttö ystävälle, joka on myös tytölle erittäin läheinen. Eli Piika-äidin kanssa olen samoilla linjoilla:)

Joissain kaupungeissa on myös sellaista isosisko toimintaa, jossa vapaaehtoiset isommat tytöt/nuoret naiset tulevat kaveriksi nuoremmille. Yhdessä tekevät mitä sattuu tai sit vaan juttelevat, sellainen voisi olla ihan positiivinen juttu tytölle ja tulis ehkä juteltua sellaisia mitä ei muille tuu puhuttua. onkohan teidän kaupungissa tuollaista?

Alkuperäinen kirjoittaja porkkana:
Joissain kaupungeissa on myös sellaista isosisko toimintaa, jossa vapaaehtoiset isommat tytöt/nuoret naiset tulevat kaveriksi nuoremmille. Yhdessä tekevät mitä sattuu tai sit vaan juttelevat, sellainen voisi olla ihan positiivinen juttu tytölle ja tulis ehkä juteltua sellaisia mitä ei muille tuu puhuttua. onkohan teidän kaupungissa tuollaista?

Missä kaupungissa? Onko sinulla laittaa linkkiä tai jotain lisätietoa asiasta? Toimintamalli tuntuu jo tuon 6 rivin jälkeen kiinnostavalta.

Piika-äiti

Yhteistyössä