Apua nukahtamiseen (aikuiset)?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Minna73
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Minna73

Vieras
Olen ollut koko ikäni huono nukahtamaan. Nukahdettuani nukun suht hyvin, mutta nukahtaminen on aika ajoin vaikeaa.

En ole ikinä nukahdellut esim. sohvalle ja autoon. Päiväunia en ole nukkunut juuri koskaan, sillä vaikka olisin kuinka väsynyt, kestää nukahtaminen minimissään tunnin. Lapsien kanssa olen joskus yrittänyt päikkäreitä nukkua, mutta en ehdi edes nukahtamaan ennen heidän heräämistä.

Nyt on ollut taas muutaman kuukauden jakso, jolloin unta on saanut odotella. Väsynytkin olen, mutten ymmärrä miksen nukahda :/

Makuuhuone on ihanan viileä, sänky hyvä, hiljaistakin on, väsyttää kovasti... mutta pyörin silti 1-2 tuntia hereillä. Tai oikeastaan en pyöri, vaan haen hyvän asennon ja hengittelen rauhallisesti ja tyhjennän pään. Siinä sitten makoilen jonkinlaisessa horroksessa, vaihdan asentoa ja viimeinkin nukahdan.

En mielestäni ole stressaantunut, kotiasiat ovat mallillaan, samoin työ. Arkielämä on tietysti kuuden lapsen kanssa hektistä, mutten tunne itseäni mitenkään "loppuun palaneeksi".

Vuosien varrella olen nukkunut yöllä sikeämmin kuin nuorempana. En esimerkiksi yleensä nykyään edes herää kun mies lähtee töihin aamuyöllä. Ennen heräsin aina ja olin hereillä niin kauan kunnes auto lähti pihasta.

Olen kokeillut ottaa ennen nukkumaanmenoa konjakkisnapsin (pahaa!), muttei mitään tehoa silläkään. Saunon myös usein myöhään illalla, jonka luulisi myös väsyttävän.

Itse en tunne ketään näin huonoa nukkujaa, kaikki tuttavani ovat sellaisia, että nukahtavat heti kun silmänsä sulkevat, ja ihan missä vain. Itse en 12 tunnin yölennollakaan nukkunut kuin satunnaisia vartin pätkiä.

Löytyisiköhän täältä ketään kohtalotoveria joka olisi löytänyt avun tähän? Onko kokemuksia luontaistuotteista? Olen kiitollinen avusta.

Mulla on hyvin kausittaista tuo nukahtamisen onnistuminen. Enimmäkseen olen juuri niin kuin sinä, mutta joskus nukahdan tosi helposti. Olen usein miettinyt, mikä tuohon vaikuttaa. Kotona hieman alle vuoden ikäinen lapsi, jonka kanssa on melko säännölliset rytmit, mutta silti oma rytmini heittelee.

onko ruokavaliossa liikaa piristäviä .. kahvia... teetä ja mulla on niin jos käyn liianmyöhään saunassa en saa unta... ps ja illalla kevyesti syöminen olis hyvästä..

Miehelläni on sama ongelma. Unentulo kestää 1,5-2h. Ja kaiken hänkin on kokeillut. Apu löytyi sitten imovane-nimisestä nukahtamislääkkeestä. Ei käytä jatkuvasti vaan ehkä 4krt vuodessa, ja toinen vaikkakin luontaistuote niin Sedonium.

Olen kohtalotoveri, mutta varsinaista apua ei multakaan ehkä löydy. Kuvailemasi tilanne on kuin täsmälleen omasta elämästäni, tosin lapsia on vain yksi. Itselläni on välillä ns. unettomuuskausia, jolloin on ollut pakko käyttää nukahtamislääkettä, koska kierre pahenee jos joutuu liikaa valvomaan. Nykyisin teenkin niin että otan lääkkeen jos huomaan että nukahtaminen alkaa vaikeutua liikaa, silloin unettomuus ei välttämättä iskekään päälle, vaan yhdellä lääkkeellä saattaa tilanne jo parantua. Mutta normaalistikin menee vähintään se tunti illalla ennen kun nukahdan. Harvoin tätä nopeampaa.
Mahdollisista luontaistuotteista olisin myös kiinnostunut!
Itse kyllä huomaan että heti jos on vähänkään stressiä, siis sellaista mitä ei itse välttämättä tiedostakaan niin nukkuminen vaikeutuu heti, joten veikkaan että sullakin kyse voi silti olla ns. tiedostamattomasta stressistä?

Tuttua. Olen kärsinyt tuosta lapsuuden, nuoruuden ja myös aikuisiällä. "Vaiva" parani kolmannen lapsen syntymän aikoihin eli reilu 4 vuotta sitten yksinkertaisesti vain huomasin, että olen alkanut nukahtaa välittömästi sänkyyn mentäessä. Ilmeisesti siis aika auttoi. Minun kohdallani uni tuli aina vasta n. kahden tunnin kuluttua nukkumaan menosta, mutta välilllä meni ihan aamuyöhön saakka. Mitään lääkitystä en ole koskaan käyttänyt. Kuitenkin aina olen nukkunut sikeästi, kun lopulta olen nukahtanut.

Yhteistyössä