APUA: onko sikiö jo liian iso?!?!?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Sweet_Poison"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

"Sweet_Poison"

Vieras
Yhä enemmän paniikkia ilmassa. Tämän päivän neuvola, rv 38+4, kätilö arvioi käsituntumalla painoksi 3700g, pituutta 53 cm luokkaa ja sf mitta oli 35,5cm kasvanut viime käynniltä eli 6 päivässä 1,5 cm. Vauva on laskeutunut ja kiinnittynyt ja sf mitta vain kasvaa. Itse olen 164 cm pitkä, esikoinen painoi 3280 ja toinen 3560.

Ei mahdollisuutta saada lääkäriaikaa, päästä painoarvioon ultraan tai äitipolille ennen kuin lasketun ajan jälkeen. Mitä he*ttiä minä teen!?!?! Milloinkaan ei ole mitattu tai tutkittu sopiiko minkäkokoinen lapsi tulemaan, lääkäri ollut äitipolilla viimeksi rv 34 jolloin sikiön painoarvio ollut 2015g.

Eipä paljoa ensi yönä nukuta. Itkeä tillittänyt koko ajan, minä en USKALLA mennä synnyttämään ja samalla mietin epätoivoisesti keinoa saada tämä synnytys käyntiin.

Anna mun kaikki kestää:

Itse olen 168 ja ennen raskautta painoin 50 kiloa ja synnytin lapsetn 5kiloa ja 56 cm ja hyvin meni kaikki. Kätilö sanoin lantiostani ettet sinä yli 4 kilosta synnytä mutta lapsen kokoa ei huomattu seurannoissa, lapsen piti olla alle 4 kiloa. Sain hyvät puudutukset ja vauvalla oli kaikki hyvin eikä mikään paikka sen pahemmin mennyt rikki. Lapset on erilaisia, jopa vastasyntyneet.

Käsikopelolla ei todellakaan painoarviot pidä paikkaansa. Älä siis turhaan huolehdi. Itsellä kolme poikaa, ensimmäinen 3640 ja kaksi seuraavaa olivat nelikiloisia.Itse olen 160cm ja liukkaasti ovat nelikiloisetkin maailmaan tulleet. Toisen pojan synnytys kesti 2h10min ja kolmannen 1h20min..

Kokoarviot ovat vain suuntaa-antavia, varsinkin ilman ultralaitteita tehdyt. Eikä tuo ole edes mikään erityisen iso vauva, ihan normaalikokoinen viikkoihin nähden.

Sinulla on ilmeisesti kaksi hyvin mennyttä synnytystä takana? Kyllä se kolmaskin mahtuu siellä tulemaan. Vaikka olisi vähän isompikin kuin edelliset.

• Tykkää
Reactions: Empuuu
edelliset synnytykset on tosiaan menneet jopa niin nopeasti että ei ole kipulääkettä saanut. Siksi pelottaa tuo kasvu että jos tulee ongelmia eikä ole ehtinyt saada mitään lääkettä. Eikä tätä osaa nyt järjellä vaan hiljaiseksi saada. Mukava kuulla että myös isommat on tulleet hyvin maailmaan.

Heh, meillä neuvolan terkkari (kätilö koulutukseltaan ) sano kuopuksesta, et iso on, rrreilusti isompi kuin esikoinen (syntymämitat hällä 3360g 49cm). Kuopus osoittautuikin pienemmäksi, 3060 g ja 48 cm. Että minä en ainakaan usko yhteenkään käsikopelolla tehtyyn paino-, ja kokoarvioiin.

mulla on painoarviot meneet näin
1. käsikopelolla 2,5 kg (synnytyspäivä) ---> 3,1 kg syntyessään
2. ultra rv 34 2,9 kg arvio, käsikopelolla synnytyspäivänä 3,2 kg ---> syntyi 4,2 kg helpon 7h synnytyksen jälkeen.
3. Ultra synnytyspäivänä 3,4 kg, käsikopelo 3,870 syntyi 3,945 kg, todella helpon 1h30 min kestäneen synnytyksen jälkeen

Hankalin näistä synnytyksistä oli ekan ja pienimmän vauvan synnytys, eikä sekään hankala. Itse 168 cm pitkä ja minulle sanottiin, että yli 3,5 kg lasta et alakautta synnytä, ei mahdu. No niitä tulikin oikein kaksin kappalein (tosin eri vuosina) pään asento ja lantion sisämitta ne määräävät miten synnytys sujuu. Nyt vaan ap luottavaisin mielin synnytykseen, hyvin se menee. Ja tosiaan itsellä tämä kolmas syntyi ilman kipulääkkeitä ja synnytys oli suoperihana kokemus, ei repeämiä/nirhaumia, vaan 1h synnytyksen jälkeen olin jo pystyssä ja suihkussa, eikä alapää ollut ollenkaan kipeä (kuten ei muissakaan synnytyksissä) Siinä vaiheessa kun tuntui, että nyt haluan kipulääkettä, hymyili kätilö ja sano, että nyt me ponnistetaan, ponnistusvaihe oli se helpoin vaihe.

PAINOARVIO on ARVIO!!!! Se EI todellakaan kerro minkäkokoinen vauva on, Mä voin arvioida että sulla on liian vähän oikeita huolenaiheita!!
Tästä oli tehty ihan tutkimuskin jossa selvitettiin kätilöiden ja lääkäreiden arvioiden paikkansapitävyyttä ja todettiin ETTÄ EI, sitä vauvan kokoa ei voi TIETÄÄ millään sf-mittojen ym perusteella!!!

Yhteistyössä