Apua, ötököitä ruokakaapissa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja minttu1975
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

minttu1975

Vieras
Piti keittää aamulla puuroa, kun huomasin että pahvipaketin sivussa kulkee (keltainen) ihan pieni ja aika huomaamaton ötökkä. parin millin mittainen.
Päätin tutkia jauhot ym. mitkä oli myös auki ja joka paikasta löytyi näitä ihan pieniä nopeasti liikkuvia keltaisia/jauhonvärisiä ötököitä. Aika nopeasti menevät piiloon ruuan sekaan kun avaa esim. jauhopussin.
Niitä oli jopa kuivahiiva paketin sisällä, vaikka eivät pusseihin pääsekään sisään.

Mitä nuo ovat? ja mitä tehtävissä?
Olen heittänyt kaikki pois mitkä oli avattu ja jopa tuotteita jotka oli kiinni, koska näköjään pääsevät pahvien välistä sisään. Näitä oli jopa palasokeripaketeissa, teepaketeissa... ihan joka paikassa.

keittiön suursiivouksesta ei ole kuin kuukausi, joten ihmettelen mistä mooiset ovat tulleet? Miten pääsen niistä eroon? ja mitä ne on?

Purkkeihin joihin ötökät ei pääse? :) Sama kai se on minkälaisia, kunhan on käyttöön sopivia ja tiiviitä. Minulla on makaronit isossa jäätelörasiassa, jauhot vanhassa isossa karkkilaatikossa, lasagnelevyjä, riisiä mannahiutaleita isoissa floramuovipurkeissa. Teet pakasterasiassa.

Mä hävitin vastaavia vuosi sitten. Heitin kaikki ötököitä sisältäneet elintarvikkeet pois. Huuhtelin säilykepurkit, pyyhin tarkkaan umpinaiset makaronipussit, avonaiset heitin veks. Avaamattomat jauhopussit, ryynit yms. pakkasin pusseihin ja teippasin tiiviisti pussit kiinni.

Kaappi tyhjäksi, pesin pinnat vahvalla pesuaineliuoksella. Myös hyllyt pois kaapista, ettei taakses rakoihin jäänyt elukoita, jauhohitusia tai ötökänmunia. Imurilla imaisin hyllynkannattimien reiät puhtaaksi yksitellen. Tutki myös muut kaapit, mulla kipitti kaksi ötökkää myös kulhokaapissa. Imuroin nekin.

Myrkky olisi ehkä ollut poikaa, mutta lasren ja eläinten takia en halunnut käyttää semmoisia. Pidin noin kuukauden verran kaikki ryynit ja jauhot tiiviissä pusseissa ja siivosin pienimmätkin murut pois, myös mikron alta, hellan takaa, leikkuulautojen rakosista. Joka kerta, kun avasin jonkun pussiin pakkaamani viljatuotteen, tsekkasin, ettei siellä vipeltänyt elukoita. Pianhan ne olisivat siellä pussissa lisääntyneet, jos niitä olisi pakkauksissa ollut. Yhden ryynipaketin jouduin heittämään putsausoperaation jälkeen pois, muita esiintymiä ei tullut. Vaikeimmat löydettävät olivat kaakaopaketin asukkaat, olivat tietty yltä päältä kaakaossa itsekin.

Vittumainen urakka, etenkin kesken joululeivonnan, mutta onneksi kerta riitti.

Mulle kuttiaiset saapuivat vieraaksi ihan kaupan kautta, eniten niitä oli vehnäjauhopussissa ja kassalla työskennellyt kaveri kertoi, että niitä oli päätynyt monen muunkin kotiin. Google kertoi, että niitä voi päätyä pakettiin jopa jo myllyssä.

Yhteistyössä