Apua pian!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tuutlll
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tuutlll

Vieras
Hei!

Valittevasti maito loppui kuin seinään janyt edessä tutteli, vauva on 3 kk, voiko Tuttelin antaa kylmänä vai pitääkö se lämmittää? Ei ole kokemusta kun edellisten kanssa imetyksen ovat sujuneet muitta mutkitta, olo on aika järkyttävä ja tunnen itseni erittäin epäonnistuneeksi.

Neuvolaan olemme kyllä pian menossa,mutta asia on akuutti niin ajattelin josko täältä saisi apua asiaan! Vauva on niin tottunut rintamaitoon että vaikealta tuntuu tämän Tuttelin kanssa kun ei meinaa sitä syödä, miten teillä muilla, kauanko on mennyt että on tottunut Tutteliin ja pitääkö se lämmittää ja syökö vauva varmasti jos tissiä ei ole tarjolla ettei ihan huonoksi mene ?

Kiitos!

Ei tarvi lämmittää, jos kelpaa muutenkin. Meillä on kelpaamiseen vaikuttanut aina eniten tuttipullo, ei sen sisältö... Eli ainoat tuttiosat jotka ovat kelvanneet ovat olleet Aventin 1- ja 2-reikäiset, muista maito on tullut liian nopsaan. 2-reikäiseenkin siirryttiin muistaakseni vasta 7 kuukauden iässä.

Minä en lämmitä huoneenlämmössä avaamattomana ollutta Tuttelia, mutta avattua, jääkaapissa odottanutta maitoa olen kyllä lämmittänyt. Meillä on korviketta (NAN1) tarjottu molemmille lapsille silloin, kun olen ollut itse jossain muualla. Vähän ovat nirsoilleet, mutta kyllä ovat sitten juoneet, kun on tullut oikeasti nälkä. Jännää että maito voi loppua ihan yhtäkkiä, jos sitä on tähän asti tullut hyvin. Tsemppiä, ei mitään epäonnistumisajatuksia. Tärkeintä että lapsi saa maitoa, olipa se sitten pullosta tai rinnasta.

Voi lämmittää kuumassa vedessä pulloa "huljuutellen" Varsinkin kun lopun laittaa jääkaappiin niin se jääkaappikylmä maito ei varmaan tunnu mukavalta.
Kannattaa antaa imeä tissiä ennen pulloruokintaa vaikka sieltä ei tuntuisikaan mitään tulevan.. vaikka sitten nousisi. Entä pumppailla oikeen tiuhaan tahtiin josko se sieltä taas alkaisi herumaan. Sitten olen kuullut että alkoholittomat oluet (esim. Nikolai) auttaisivat. Itsekin niitä juon kun tuntuu tyhjiltä tai pitää pumpata pakkaseen.

Lääkäri tuttuni sanoi, että kyllä sieltä tuttipullostakin juodaan kun tarpeeksi nälkä on. Eli huoli pois ja tsemppiä.

Ei tarvitse lämmitellä mitenkään, varsinkaan jos se viivästyttää maidon antamista lapselle esimerkiksi yöllä. Meillä parhaiten on lapselle maistunut huoneenlämpöinen/jääkaappikylmä tutteli varsinkin näin lämpimillä ilmoilla.

Käsittääkseni pullomaidon pitäisi jäljitellä mahdollisimman paljon rintamaitoa. Koska rintamaitokin on hieman lämmintä, niin pullomaidonkin pitäisi olla. Jääkaappikylmää maitoa en ainakaan antaisi ilman lämmitystä (kuuman veden alla lämmitetty tetra tai vesihauteessa kattilassa).

En usko, että se maito loppuu kuin seinään, ellet sitten ole saanut jotakin lääkitystä tms, joka aiheuttaisi maidon loppumisen. Oletko siis kokeillut ihan siten, että puristat nännipihan molemmilta puolilta rintaasi, että tuleeko sieltä edes tippaa rinnan päähän? Toisaalta kun käyt neuvolassa, niin näet, että onko lapsesi kasvanut rintamaidolla.

Hauska miten täällä tuntemattomat ihmiset väittää tietävänsä ap:n rintojen toiminnan paremmin kuin hän itse! :D Mitäpä, jos luottettaisiin ap:n sanoihin ja harkintakykyyn sen verran, ettei aleta kyseenalaistamaan hänen tilaansa?

Maidontuotantosi on varmaankin tasaantunut, eikä loppunut. Tapahtuu tavallisesti 3kk kohdalla.

Itse lämmittäisin edes huoneenlämpöiseksi korvikemaidon. Viilennykseksi kesäkuumalla auttaa vauvan pään ja niskan kasteleminen, se viilentää meidänkin kuumakallen..:)

Pullomaidon lämmittäminen on ihan mielipidekysymys. Maidon lämpötilalla ei ole väliä, jos se vaan kelpaa vauvalle, eikä ole aivan jääkylmää. Omalleni lämmitin maidon kolme ekaa kuukautta, mutta hän pitää sekä maidosta että ruuasta enemmän viileänä. Kylmä maito viilentää mukavasti myös kutiavia ikeniä ja virkistää vauvaa. Jos ei ihan kylmää halua antaa, niin esim. öiksi voi varata kahden desin tetran huoneenlämpöön, niin ei tarvi vitkutella ja kolistella vesihauteiden tai mikron kanssa ja turhaan pitkittää vauvan itkua.
Jos maidon määrää on vaikea ennakoida, on lämmittämätön maito turvallisempi pistää takaisin kylmään ja tarjoilla uudelleen hetken päästä - lämmittettyä en koskaan antanut uudelleen, ja sitä meni hukkaan todella paljon.

Ja sen verran vielä lohduttaisin, että älä syyllistä itseäsi äläkä ota tätä liian raskaasti. Kun menet kauppaan huomaat että siellä hyllyt notkuu korviketta, monta eri merkkiä. Et ole siellä ainoa äiti tuttelia ostamassa, ei monilla muillakaan maito riitä. Eikä lapsesta näe, onko häntä imetetty kolme kuukautta vai kuusi kuukautta vaiko ollenkaan.
Ajattele asian hyviä puolia; nythän voit antaa muidenkin syöttää lasta ja käyttää sen ajan johonkin mukavaan!

Mielestäni ihan pikkuvauvalle pitää lämmittää maito. Eihän ole mitään järkeä, että vauvalta kuluu energiaa kun maito ensin lämmitetään mahassa ruumiinlämpöiseksi, ennen kuin se alkaa sulaa ruuansulatuselimistössä. 3 kk voisi jo antaa ainakin huoneenlämpöisenä, jos vaan kelpaa. Helpottaa öitä todella paljon jos ei tarvitse juosta mikrolla. Ja toisaalta jos maidon joutuu hakemaan jääkaapista asti, voi sen kai samalla lämmittääkin.

Yhteistyössä