apua! pumpata vai ei?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja bambi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
B

bambi

Vieras
Voihan maidontulo!

Nyt kaivataan hyvää vinkkiä uusavuttomalle, siis pumpatako vai ei?

Rinnanpäät meni taas niin rikki, että neuvolan ohjeistuksesta pumppaan maidon vauvalle (3 viikon ikäinen) päivän tai kaksi että nännit paranee. Eilen aloitin ja olen pumpannut 30-50 ml molemmista kerralla (yht. n. 60-80 ml). No, pumppaus kiihdytti maidontulon niin, että tissit on nyt varsinaiset tykit.

Nyt sitten mietin pitäiskö mun pumpata pakkaseen (jolloin tuotto kai lisääntyy) vai vauvan tahtiin (jotta tää tasaantuisi)? Jos yritän kestää syötöstä syöttöön, niin voiko tuo pakkautunut maito tukkia tiehyet tai johtaa rintatulehdukseen?

Yöllä vaippa vaihtaessa kastui koko t-paita, ja aamuyöllä heräsin maitolätäköstä. Niin että se siitä parantavien ilmakylpyjen antamisesta rinnoille, ei voi olla ilman liivejä ja suojia kun koko ajan valuu.

Mielipiteitä on monia, mutta mun mielestä tuo pumppaaminen on loputon suo. Itse en siihen alkanut. Mullakin oli rinnapäät alusta asti rikki ja imettäminen tuskallista. Sinnikkäästi imetin. Kesti liki 2 kk. Rintakumilla imetin ja imetän edelleen. (Ei ole vaikuttanut vauvan imuotteeseen.) Välillä terkkarin kehoituksesta annoin korviketta, jotta rinnapäät sai taukoa imemisestä. Pumppaushan rasittaa rinnapäitä, joten aika outo neuvo sulle on annettu. Rasvaa rintoja lampaanvilla voiteella, jota saa apteekista. Liivejä piti munkin pitää yöllä. Mulla maidon eritys tasaantui vauvan tarpeen mukaiseksi ja niinhän sen pitää ollakin. Tsemppiä.

Rasittaako pumppaus oikeasti ihan noita nänninpäitä, jotka mulla on rikki? Koska pumppuhan imee siitä ""ympäriltä"", eikä koske ollenkaan varsinaiseen rikkinäiseen alueeseen? Terkkari sanoi kyllä että vuorokaudessa saattaa nännit jopa parantua kun pumppaa. No, pitää vielä kokeilla päivä tai kaksi. Jos ei parane, niin kokeilen varmaan pelkkää korviketta välillä. Olen rasvannut rintoja nyt sillä vahvistavalla Lansinohilla, jota varmaan tarkoitit, sekä Bepanthenilla, joka parantaa nännihaavoja.

Itsekin olen käyttänyt välillä rintakumia, mutta nyt ei kärsi imettää edes niiden kanssa kun sattuu. Ja vauva jotenkin lutkuttaa niitä niin, (kun oppi välillä pelkälle rinnalle) että maito valuu suupielestä hukkaan.

Olen nyt pumpannut tänään pari annosta jopa pakkaseen (maitoa tuntuu riittävän...). Onpahan sitten varalla jos tarvii! Katsotaan nyt kauanko jaksan tällä ""suolla"" talsia...:)

Riippuu tietenkin pumpusta. Mulle kokeneemmat sanoivat, että kipeää tekee varmasti pumppaus kunnon pumpulla, jossa on imua, esim. sähköpumpulla, jos nännit on verellä.

Sulla ei varmasti ole edes kokemusta aroista rinnapäistä, kun olet heti toisten jutut haukkumassa.

Hei!

Minulla taas maidontulo on niin runsasta, että on ihan pakko pumpata aina ennene syöttöä. (Vauva 4vk). Itse mietin kans, että aloitanko ""loputtoman suon"", mutta kun syömisestä ei tahdo tulla mitään, kun vauva meinaa aivan hermostua hiiteen suihkuavien tissien kanssa. Toiseksi vauva sai jo niin paljon ilmaa, että syötöt ja syöttöjen jälkeen oli vatsa kipeänä (Cuplaton muuten auttoi taas pierut ja röyhtäykset liikenteeseen.) Eli aikamoista opettelua on. Itse en aio antaa pullosta kuin hätätapauksissa, sillä pelkään, että vauva oppii pullolle liian varhain ja haluan uskoa, että rintamaito on sitä parasta ruokaa pienelle.

Pulloon opettaminen on usein myöhemmin vaikeaa. Joten hätätapauksissa vauva tuskin pulloa enää edes huolii, ellei ole tottunut siihen ihan alusta, sama tutin kanssa.

Rintamaito on parasta ruokaa, mutta korvikkeellakin elää ja se on ihan hyvää ruokaa tarvittaessa ja koska pumppaat voithan antaa pullosta omaa maitoasi.

Annoin pojalleni tuttipullosta ensimmäisen kerran 8 kk:den ikäisenä ja hyvin on siitä asti pullo kelvannut rinnan ohella! Ja tuttia rupesi syömään 6 kk:den ikäisenä.

Yhteistyössä