Apua! Raskausdiabetes ja ruokamäärät

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Kävin sokerirasitustestissä ja sain siitä korkeat arvot, neuvolasta verensokerimittarin ja ohjeet liikkua päivittäin, jättää ruokavaliosta mahdollisimman vähälle sokeri, kovat rasvat ja suola. Muta nyt mietitttää nuo ruokamäärät, minkäverran saa syödä? Vai lödänkö sen oikean määrän vasta kokeilemalla ja sokereita mittaamalla?

Aamupalalla söin 1,5dl neljän viljan puuroa ja puolikkaan appelsiinin ja kupillisen kahvia. Mehut oon jättän kokonaan pois. Salaatteja ja kasviksia meillä syödään muutenkin reilusti. Lounaalla meinasin syödä tonnikalasalaatin ja ruisleipää kasvispäällysteillä. Tuntuu itsestä melko niukoilta nuo ruoamäärät...ens viikolla on neuvolassa taas oma terveydenhoitaja, jolta varmaan saan paremmat ohjeet, mut siihen saakka apuja täältä haen

Minä pidin itselleni sääntönä että kaksi oikeaa ateriaa päivässä, niilläkin söin kohtuudella, ja muuten parin tunnin välein jotain pientä. Minulla oli toisessa raskaudessa lievä raskausdiabetes, mutta jos erehdyin ahnehtimaan niin jopa sokeri pomppas ja rajusti. Eli vähän kerrallaan ja tiheästi. Kokeilemalla löytää itselleen sopivat määrät ja rytmit.

Alkuperäinen kirjoittaja tyttöjen äiti:
Minä pidin itselleni sääntönä että kaksi oikeaa ateriaa päivässä, niilläkin söin kohtuudella, ja muuten parin tunnin välein jotain pientä. Minulla oli toisessa raskaudessa lievä raskausdiabetes, mutta jos erehdyin ahnehtimaan niin jopa sokeri pomppas ja rajusti. Eli vähän kerrallaan ja tiheästi. Kokeilemalla löytää itselleen sopivat määrät ja rytmit.

Niin ja ruoat jotka nostaa sokereita. Mulla pahiten nousi perunasta ja porkkanasta. Muuten kesti syödä mitä vain melkein.

Mulla oli tuon pienimmän odotusaikana raskausdiabetes. Mut passitettiin heti sairaalaan seurantaan vuorokaudeksi ja siltä sain myös aika hyvät ruokailuohjeet. Meillä ravintoterapeutti piti "luennon".

En kyllä millään jaksa muistaa paljonko ne ruokamäärät oli, mutta mä söin siis aamulla palan ruisleipää, kuppi kahvia ja rasvaton jogurtti. Sitten parin tunnin päästä piti syödä välipala, useimmiten taisi olla jokin pieni hedelmä. Sitten normaali lounas, joka piti koota lautasmallin mukaan (½ lautasellista salaattia, vihanneksia yms. ja loput varsinaista ruokaa). Taas seuraavaksi välipala, päivällinen ja iltapala. Mä söin suhteellisen paljon vihanneksia välipaloiksi ja tummaa leipää. Hedelmiä ei ainakaan meille suositeltu kovin paljoa, koska niissäkin on sokeria.

Mehujakin kyllä join, koska oli ihan älyttömän kuuma kesä, mutta suosin Fun light -mehuja. Yritin ostaa kaiken mahdollisimman vähärasvaisena. Kerran viikossa pidin herkkupäivän, jolloin sitten saatoin syödä esim. mäkkärin aterian tai jonkusen karkin tai jädeä (myönnän oon aikamoinen herkkujen perään (= ).

Mulla oli kyllä ihan täysinäinen olo koko ajan. Sitä kun tulee syötyä usein vaikkakin sitten vähän kerrallaan, niin ei koskaan tuu ihan hirveetä nälkää.

Omaa oloa seuraamalla sä aika pitkälle tiedät tuliko syötyä "oikein", jos syönnin jälkeen tulee kauhea väsymys, niin se kielii siitä, että sokerit nousseet liian korkeiksi. Äkkiä sitä oppii syömään oikein, mutta toivottavasti ne sulle sieltä neuvolasta antaa kunnon ohjeet!

Tsemppiä!

kannataa välttää mehuja, maustettuja jugurtteja ja suuria määriä makeita hedelmiä. Kysy onko sun mahdollista päästä käymään ravitsemusterapeutilla, jos haluat tarkkoja neuvoja. Mä pääsin sairaalassa ollessa ja sieltä sain neuvot juuri esim siitä, että kevytjugurtit on huonoja siksi, että niissä on kyllä vähemmän rasvaa, mutta useissa on silti paljon sokeria, jne.

Alkuperäinen kirjoittaja SmellyCat:
Alkuperäinen kirjoittaja tyttöjen äiti:

Niin ja ruoat jotka nostaa sokereita. Mulla pahiten nousi perunasta ja porkkanasta. Muuten kesti syödä mitä vain melkein.

Minä sain neuvolasta sen sokerimittarin mukana kirjasen missä oli lueteltu ruoka-aineet mitkä saattavat nostaa sokeriarvoja. Myös niitä välttämällä tai kohtuudella syöden sokeriarvot pysyi kunnossa. Minullakin peruna nosti arvoja, samaten viinirypäleet.

Joo, noissa jogurteissa kannattaa olla tarkkana... mäkin huomasin, että osa vaikka kuinka oli rasvattomia jogurtteja niin olikin paljon pahempia kuin "normaalit jogurtit".

Noi jugurtitn tulee varmaan olee mun kompastuskivi, en hirveesti saata juoda maitoo/piimää ja jugurtti ja juusto on ollu mun kalsiuminlähteitä...voiko noita makeutusaineilla makeutettuja mehuja/limuja ym.sit juoda ihan huoletta?
Samoin rakastan perunaa ja makaronia....eli niittenki määriä varmaan pitää tarkkailla

No mulle sanottiin jogurteista ainakin, että voi huoletta syödä vähän (mikä sitten on vähän kenenkin mielestä), mä söin suunnilleen tuon yhden/päivä.

Ei noita mehuja/limujakaan voi tolkuttomasti juoda, koska niissäkin makeutusaineita. En kyllä osaa sanoa, paljonko mä niitä join. Itseasiassa limuja en juonu oikeestaan lainkaan, vain silloin jos kävin esim. mäkkärissä/hesessä syömässä.

Makaroni kuuluu munkin suosikeihin ja sitä söin ainakin ihan kiitettävästi, tosin sen lautasmallin mukaan... Mutta tarkkaile niitä sokereita niistä sä näet mikä sulla nostaa arvoja ja mikä ei. Toisille käy joku ja toisille ei sitten millään. Aika äkkiä tuon diabeteksen kanssa oppii elämään. Ja niinkuin meille tuo ravintoterapeutti sanoi, joskus on annettava itselleen lupa nauttia, kunhan sekään ei mene kohtuuttomuuksiin (suklaalevyä ei kuulema saanut syödä )= ).

Mä join tuoremehua mutta lantraussuhde 1 osa mehua, 3 vettä. :p Jos herkkua halus niin mielummin hedelmäkarkki joskus suklaan sijaan, tai pulla munkin sijaan ja nämäkin heti ruokailun jälkeen kun sokeri oli jo muutenkin koholla. Kyllä varmaan löydät sen rytmin ja annokset mitkä sulle sopii. Jogurttia kyllä söin jonku verran (sitä kun himoitsen), mutta vaihdoin osan silleen että söin rasvatonta viiliä mihin pistin mysliä.

Minä kävin päivän TYKSissä missä mitattiin sokerit ja seliteltiin vähän asioita. Sitten oli 10 pv sokerimittari kotona ja pidin kirjaa kaikesta mitä söin ja miten liikuin ja mittaustulokset 3krt pv. Sitten lääkäri arvioi sen perusteella, etten tarvitse enää mittaria vaan diabetes pysyy kurissa ruokavaliolla. Äippäpolilla sitten ravasin kuitenkin tarkistuksissa...

Dieetistä huolimatta tyttö 51cm 3490g (kolme päivää meni lasketun yli) joutui olemaan keskolassa sokereiden takia puoltoista vuorokautta.

Raskausdiabeetikolle sopivia ruokavalintoja:
- viljavalmisteita lähes jokaiselle aterialle, suositaan täysjyväviljavalmisteita
- pääaterialla annosmalliksi lautasmalli:
- ½ lautasellista salaattia, raastetta, keitettyjä tai höyrytettyjä kasviksia
- ¼ lautasellista perunaa, riisiä tai pastaa
- vajaa ¼ lautasellista vähärasvaista lihaa, kalaa tai kanaa
- suositaan kasvirasvoja
- leiville vain sipaisu kasvirasvaa
- salaattiin kasvirasvapohjaista salaatinkastiketta
- ruoanvalmistuksessa vähän rasvaa (keittäminen, hauduttaminen, uunissa paistaminen, mikrossa valmistaminen). Keitto- ja pataruoat ovat yleensä vähärasvaisia.
- kohtuullisesti vähärasvaisia leikkeleitä (1 viipale leikkelettä leipäviipaleelle)
- kevytjuustot sisältävät rasvaa noin 10-17%
- täyslihaleikkeleet kuten kinkut, kalkkunaleikkeleet sisältävät niukasti rasvaa
- kevytmakkarat sisältävät rasvaa yleensä alle 10%
- päivittäin 3-4 lasillista rasvattomia tai vähärasvaisia (alle 1% rasvaa) maitovalmisteita (mm. maito, piimä, viili, jogurtti) riittää turvaamaan kalsiuminsaannin
- välipaloina ja jälkiruokina suositaan hedelmiä ja marjoja
- kasviksia voi syödä jokaisella aterialla ja välipalalla esim. sellaisenaan, raasteina, salaatteina, juurespaloina sekä keitettyinä tai höyrytettyinä
- janojuomaksi sopivat vesi, light-mehut tai -virvoitusjuomat, kivennäisvedet tai hyvin laimea mehu.

Päivän ateriat voi koota esimerkiksi tähän tapaan:

Aamupala
- lautasellinen puuroa tai pari viipaletta leipää, joilla sipaisu margariinia ja vähärasvaista leikkelettä
- lasillinen rasvatonta tai vähärasvaista jogurttia, viiliä, maitoa tai piimää
- teetä tai kahvia
- hedelmä tai marjoja tai hilloa puuroon

Lounas
- reilusti kasviksia ja salaattia lautaselle
- 1-2 perunaa tai 1-2dl keitettyä makaronia tai riisiä tai 1-2 dl perunamuusia
- kohtuullinen annos lihaa, kalaa, kanaa esim. 3-4 lihapyörykkää
- lasillinen rasvatonta maitoa tai piimää
- 1-2 viipaletta leipää, jolla sipaisu kasvimargariinia

Välipala
- 1-2 viipaletta leipää, jolla sipaisu kasvimargariinia
- tai pullansiivu tai korppu
- hedelmä tai marjoja tai kiisseliä
- kahvia tai teetä

Päivällinen
kuten lounas tai
- lautasellinen keittoa tai 2-3dl laatikkoruokaa
- lasillinen rasvatonta maitoa tai piimää
- 1-2 viipaletta leipää, joilla kasvimargariinia
- jälkiruoaksi esimerkiksi hedelmä tai kupillinen marjoja

Iltapala
- lautasellinen puuroa maidon tai vähäsokerisen mehukeiton kanssa
- tai pari viipaletta leipää, joilla sipaisu kasvimargariinia ja vähärasvaista leikkelettä
- hedelmä tai marjoja
- teetä tai kahvia

Jokaisella aterialla voi olla reilusti kasviksia.

Esimerkin ruokamääristä tulee n. 1600-1800kcal päivässä. Jos et ole ylipainoinen ja liikut paljon, tarvitset todennäköisesti enemmän ruokaa. Toisen lämpimän aterian voit halutessasi korvata syömällä esimerkiksi 3-4 viipaletta leipää, joilla kevytlevitettä ja kohtuullisesti leikkelettä, runsaasti kasviksia, purkillisen vähärasvaista kevytjogurttia ja hedelmän.

http://www.espoo.fi/default.asp?path=1;28;11866;11404;10024;10156;10165;10170;10187

Yhteistyössä