Apua, suppareita vai löystymistä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Unna 75
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

Unna 75

Vieras
Odotan kaksosia rv 21+3.

Olin sairaalassa 10 vrk kohdunkaulan (2,7 cm hyvää ja 1,1 cm pehmeää) lyhenemisen ja runsaiden kivuttomien kovettumissupistusten takia. Olin kärsinyt jo pari viikkoa paineen tunteesta liikkeessä. Supistuksia lääkittiin hormonein ja tilanne rauhoittui. Sairaalassa ollessa kohdunkaulaan ei tullut muutoksia supistuksista huolimatta.

Jo saikulla aloin kärsiä eteenkin öisin selkäkivuista, jotka tuntuvat ristiselässä selkärangan tuntumassa. Samalla minulla oli jomotusta alamahassa varsinkin nivusissa. Veikkailivat, että on lantion löystymisestä ja kohdun kasvamisesta johtuvaa. Nyt makailen kyljelläni kotona (myös syön ja kirjoitan tätä) sairaslomalla loppuun asti.

Selkäkipu ja alamaha/nivuskivut/polte ovat vaan lisääntyneet. Yöllä särky oli miltei jatkuvaa ja nyt päivällä kipu tulee ja menee. Kovettumsia on ollut eilen kaksi ja tänään yksi. Ne eivät liity muihin kipuihin. Lääkärin mukaan supistelut säteilevät kipua myös reisiin. Sitä minulla ei ole ollut?

Mistä siis erotan löystymis- ja liitos kivut niistä kivuliaista supistuksista? Liittyykö kipeisiin suppareihn myös kovetus?

Vastatkaa, olkaa kilttejä. On pääsiäinen ja en haluaisi sairaalaalaan takaisin turhan takia, mutta rauhaa en saa.

Supistukset, siis vaarattomat harjoitussupistukset ovat kivuttomia. Silloin vatsa menee kovaksi ja tietysti voi tuntua vähän jännitystä tms mutta ei kipua. Minulla harjoitussupistuksia oli paljonkin raskausaikana. Varsinaiset synnytyssupistukset alkoivat minulla selkäkivulla, joka oli kuukautiskivun tyyppistä. Kipu oli kyllä selvästi kovempaa ja koveni koko ajan. Samalla tuntui ehkä pientä painetta. Reisiin supistuskivut eivät minulle koskaan säteilleet, se on kyllä ihan yksilöllistä, meneekö se niin, eli lääkärisi oli kyllä siinä mielessä väärässä että ei kaikilla reisissä tunnu mitään.

Liitoskivut olivat minulla välillä koviakin, lähinnä niitä tuntui lonkissa ja nivusissa. Monesti yöllä lonkkaa särki niiin että huusin kivusta. Ja kävellessä nivusia vihloi. Supistuksia alkoi tulla kävellessä viimeisenä raskauskuukautena, mutta ei kovin kivuliaita, vatsa kovettui ja tuntui lievää kuukautiskiputyyppistä kipua, jomottelua.

Niin ja minulla vauva syntyi rv 39+3.

Mulla takana myös kaksosraskaus ja käsittääkseni se eroaa aika paljon yksösraskaudsta juuri noiden aikaisten supistusten ja liitoskipujen voimakkuuden vuoksi. Tai siis niin mulle sanottiin aina sairaalassa ja neuvolassa.

Mulla alkoi ennen puoltaväliä tosi kovat liitoskivut, jotka ihan todella lamaannuttivat paikoilleen. En ole mitenkään kipuherkkä, mutta noiden kipujen kanssa oli vaikea elää. Mulla kuvasi niitä liitoskipuja juuri valtava kipu nivusissa, joka oli kuin olisi sukkapuikko työnnetty nivuseen. Se tuntui alavatsan ja nivusten/yläreiden alueella.

Harjoitussupparit alkoi mulla hyvissä ajoin, joskus rv12 tienoilla ja kivuliaita supistuksia tuli sitten aika loppuvaiheessa vasta. Mä kuvaisin kivuliaita supistuksia aaltomaisina, jotka alkavat, kovenevat,saavuttavat lakipisteensä ja heikkenevät.

Mäkin mietin kovasti, että onko mulla kivuliaita suppareita ja joku lääkäri sanoi, että kyllä sen sitten tietää, kun on kivulias supistus. Ja voin vannoa, että kyllä sen todellakin sitten tiesi. Kipu oli kummassakin tosi kuva, mutta aivan erilainen keskenään.

Mutta tosiaan mulla noi liitoskivut helpotti joskus rv 25 (jäin saikulle 24, kun paikat pehmeni liikaa, maha oli niin iso ettei selkä kestänyt enää ja supisteli liikaa harjotussuppareita). Kun liitoskivuista päästiin, alkoikin sitten muut mukavat vaivat.

Voimia ja jaksamista!

Miuku ja pojat tasan 1vee

Yhteistyössä