Apua tampoonien käyttöön?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja laura90
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja en vaihtaisi pois:
On kai luonne kysymys - olen huomannut että kaveripiirissä sellaiset hiljaiset hissukka naiset käyttävät siteitä. On kuulemma niin hirveän inhottava tunne koskettaa itseään tamponia laittaessa. En tiedä, minulle on vaan tullut tälläinen empiirinen tuntuma. Itsevarmat ja vahvat naiset käyttävät tampooneja.....mitä mieltä olette??

Nojaa. Olin hiljainen hissukka ja samana päivänä kun kuukautiset alkoivat, menin ja ostin tamponeita, joita käytin siihen asti kunnes siirryin kuukuppiin.

Toisaalta taas olen aina ollut itsevarma ja vahva, nuorenakin, enkä ymmärrä miten itsevarmuus ja hiljainen hissukkuus sulkisivat toisensa pois?

No niin ketttiöpsykologit, tässä teille haastetta. En ole käyttänyt koskaan tamponeita (kokeillut ehkä kerran, ja yhden uintireissun ajan ollut), mutta ehkäisyrengasta olen käyttänyt jo useamman vuoden hyvällä menestyksellä. Lisäksi olen korkeasti koulutettu, hyvätuloinen, ajan urheiluautolla, mutta perusluonteeltani olen hiljainen ja rauhallinen.

No tästähän on mielenkiintoinen keskustelu kehkeytynyt..

Annan nyt kuitenkin omat vinkkini, joiden avulla asetin ensimmäisen tamponini. Kokeilin Tampax Compac-merkkistä tamponia, joka on sileäpintaisempi, koska se on muovia. Kävin lattialle makuulleni, polvet koukussa (ihan kuin lähetyssaarnaaja seksi-asennossa:) sitten varovasti laitoin tamponin sisälleni. Kun laittaa alkupään kunnolla sisään, ennen asettimen sisäputkilon työntämistä, menee tamponi varmasti tarpeeksi syvälle eikä tunnu. Kun ensimmäinen tamponi on laitettu, iin yleensä seuraavat menevät helpommin.

Esim. Ob on mielestäni paksumpi poisotettaessa ja luulen, että Ob repäisikin kerran immenkalvoni lähtiessään. Olipa sekin sitten poissa tieltä.

Kuukuppia kannattaa todellakin kokeilla sitten kun tamponien käyttö sujuu.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäiselle:
Kuukuppia kannattaa todellakin kokeilla sitten kun tamponien käyttö sujuu.

Kuukuppia voi käyttää vaikka heti. Ei sen hankalampi kun tamponitkaan. Olisin aikoinaan siirtynyt siihen heti, jos niitä olisi ollut saatavilla.

Alkuperäinen kirjoittaja yökk:
No ei nykyajan ohuet siteen vuoda yhtään yöllä. Miellyttävämpiä käyttää kuin tamponit. Aina mielessä, että se on siellä alapäässä. Nolotti töissä kun miehiäkin oli. ihan kuin muna ois siellä.

Aivan varmasti nykyajan ohuet siivellisetkin siteet vuotavat läpi öisin jos on runsaat kuukautiset. Joudun öisin vaihtamaan yösiteen 2-3 kertaa. Olen käyttänyt myös tamponia ja se on siistimpi käytettävä kuin side. En vain pysty käyttämäään sitä pelkästään koska vuoto on niin runsasta. Ei oikein asennettu tamponi vaivaa sen enempää kuin sidekään. Kerrotko miestyökavereillesi, että sinulla on kuukautiset ja tamponi vai käyvätkö he kurkkimassa sinun housuihin? En ymmärrä miten joku ulkopuolinen voi tietää, että sinulla on kuukautiset jos et niistä heille itse kerro. Ei taponia nää päälle päin, eikä ohuita siteitäkään huomaa. Minun mielestä tamponi ja muna kyllä tuntuu täysin erilaisilta,ei niitä kyllä voi verrata:)),

Hassua, että joku voi ajatella, etteivät "hiljaiset hissukat" käyttäisi tamponeja siksi, että tuntevat jonkinasteista häpeää työntäessään tamponia sisäänsä tai joutuessaan koskettelemaan sukupuolielimiään?!

Itse olen rauhallinen, "kotihiireksikin" tituleerattu nuori (21v.) nainen, mutta olen käyttänyt tamponeja lähes siitä saakka, kun kuukautiseni alkoivat, eli 13 vuotiaasta asti. En myöskään pelkää kosketella itseäni, sillä masturboinkin lähes päivittäin, joskus kun oikein tekee mieli, niin jopa useammankin kerran päivässä, enkä tunne siitä minkäänlaista häpeää - miksi pitäisikään?

mulla ei ole mitään tietoa minne se pitää työntää. ja ostinko liian isoja? ostin ob:n supereita, neljä pisaraa. olen yrittänyt mutta en osaa laittaa sitä. onko se vain liian iso?

Ku en yksinkertasesti löydä mitään reikää mihi tamppooni laitetaan ja lomallekkin ollaan menossa ni ois se sääli olla siellä uimatta o:

Jestas sentään. Oletko tyttö, nainen vai mies? Olen ymmärtänyt että kaikilla naispuolisilla on kaksi reikää. Ei kannata yrittää sinne mistä uloste tulee. Hyvänä vinkkinä on että se reikä mistä veri tulee pihalle niin sinne kuin törkkää. Kokeile sormin.

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja näin on!;8077430:
Minäkin siirryin tamponien käyttäjäksi jo teinityttönä, heti seksitouhujen alettua, enkä enää siteisiin vaihtaisi. Kun tamponin vaihtaa riittävän usein, ei tulehduksia yms. tule, jos vielä muistaa käsihygienian vaihdon yhteydessä. Sen sijaan jotkut työkavereistani, jotka sanovat käyttävänsä siteitä, valittavat vähän väliä siteidensä hiostavan ja aiheuttavan kutinaa ja iho-ongelmia alapäässä.

Itsekin käytän huippukireitä farkkuja tai legginsejä, eikä niin huomaamattomia siteitä vielä ole keksitty, jotka eivät TUNTUISI tällaisten housujen kanssa. Ja kesäisin haluan oleskella aurinkorannoilla "postimerkin" kokoisissa narubikineissä kaikkina niinä päivinä, kun aurinkokin paistaa, riippumatta siitä, oliko menkat vai ei. Kiitos tamponin keksijälle!

Minä taas vannon siteiden nimeen, kokeilin näet tamponia ja kuukuppia enkä oikein tykännyt niistä. Siksi käytän vain siteitä. Minäkin käytän tosi kireitä farkkuja eli kuten sanoit, huippukireitä farkkuja, mutta en ota stressiä siitä näkyykö tai tuntuuko siteet kireissä farkuissani. Menkat on nääs luonnollinen asia ja se vaan täytyy kestää. Eikä nykyiset siteet edes näy farkkujen läpi. Ovat nääs todella huomaamattomia, mitä tulee tuntumaan niin ei haittaa minua ainakaan. Jokainen valitsee kuukautissuojansa omien mieltymyksiensä mukaan, minulle ne on siteet. Jollekin toiselle voi sopia tamponi paremmin.

Kirjoitin, että minulle on tullut tälläinen empirinen kokemus. Kun ei ole asiasta tutkimusta, voi kukin kirjoittaa oman kokemuksensa perusteella mitä haluaa, eikä se ole sen kummempaa lokerointia.

Tutkimuksissa sanotaan usein, että keski-ikäiset, hyvä tuloiset naiset ottavat enemmän riskejä tms...Onko mielestäsi tutkimuksetkin lokeroivia.

Naisten kesken tulee keskustelua monia asioita, saunailloissa ym.ym. tilanteissa. Ja olen vaan huomannut, että on niitä hissukka naisia, ja rohkeita naisia. Itse kuulun niihin rohkeisiin, joita hissukat kadehtii.....

Ohoh, ja taas tuli tuollainen lokerointi: että hissukat kadehtis niitä rempseitä ja rohkeita. et siis ole sattunut kuulemaan sanontaa: "tyynessä vedessä ne kalatkin kutevat" On aivan eri asia mitä saunailloissa esittää, kuin se mitä oikeasti on. Minunkaan todellisesta luonteesta varsinkaan seksuaalisella alueella ei tiedä edes lähipiiri. Minulla kun ei ole tapana reivtellä saunailloissa tekemisilläni.

Viimeksi muokattu:
Luulis että hissukat tunkis niitä tamponeita sisäänsä, koska ei halua kuukautisia nähdä konkreettisesti. Onhan se siteiden vaihtokin aika inhorealistista. Itse käytän siteitä, koska tamponit lisää kuukautiskipuja.

Yhteistyössä