apua,tietääkö kukaan???

08.07.2005
243
0
16
Meidän poitsulla (1,2v.) on ihottumaa,on ollut pienestä asti kuiva ihoja lähinnä jaloissa on välillä punaisia kuivia läiskiä joita sitten rasvaillaan niin kuin koko ihoa muutenkin,mutta nyt on sitten käsiin ja käsivarsiinkin ilmaantunut punaista jälkeä ja näyttää siltä ett ne kutisevat kun poika koko ajan niitä hieroo ja hinkkaa,kutinaa olen helpottanut laittamalla käsiin Pantyson-voidetta ja se kyllä auttaa ja jalat eivät siis kutise!!!

Eli voisko olla allergiaa (on kyllä aina syöny kaikkea mitä on annettu)miten allergia yleensä ilmenee??? Vai onko vaan ihottumaa esim. kun kovasti pihalla touhuu ja on kädet aina likaset,hiekkaset jne. niitä pestään jatkuvasti???

Kertokaa onko muilla vastaavaa tai mitä tämä yleensä voisi olla!!!
Lääkäriin olisi kyllä tarkoitus poika viedä!!!

kuulostaa kuivalta atooppiselta iholta, allergiakin voi oireilla iholla. voisit kokeilla esim 1% hydrokortisoonia viikon ajan kaks kertaa päivässä. Meillä auttoi, vaikkei ihottuma ollutkaan kutiavaa sorttia.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.07.2005 klo 13:21 Tuulenviemää kirjoitti:
ollaan kokeiltu ja se myös auttaa,mutta sitä ihmettelin kun yks kaks ilmesty myös käsiin :(

Meil tuli tytölle tos kesän alussa ihme ihottumaa pitkin kroppaa. alko keskikehosta ja pikku hiljaa levis raajoihin ja kasvoihin. se sai sit kortisoonikuurin ja nestemäistä zyrteckiä viikon kuurit. meni ohi mut ei tänä päivänäkään tiedetä mistä johtui.

mä ajattelin eka jotain lisäaineallergiaa, mutta on sen jälkeen syöny samoja juttuja kuin silloin oireiden aikoihin eikä oo tullu mitään.

päädyin sit siihen et on varmaan jotain siitepölyherkkyyttä...

Mutta käyppä lekurissa niin ehkä selviää...

meidän tytöllä ollut just samallalailla koko ajan ja käyty kaikissa testeissä mitään ei ole ilmennyt ja nyt kun tyttö kohta 2 vuotta ihottuma on lähtenyt jo pois ....

\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.07.2005 klo 12:24 Tuulenviemää kirjoitti:
Meidän poitsulla (1,2v.) on ihottumaa,on ollut pienestä asti kuiva ihoja lähinnä jaloissa on välillä punaisia kuivia läiskiä joita sitten rasvaillaan niin kuin koko ihoa muutenkin,mutta nyt on sitten käsiin ja käsivarsiinkin ilmaantunut punaista jälkeä ja näyttää siltä ett ne kutisevat kun poika koko ajan niitä hieroo ja hinkkaa,kutinaa olen helpottanut laittamalla käsiin Pantyson-voidetta ja se kyllä auttaa ja jalat eivät siis kutise!!!

Eli voisko olla allergiaa (on kyllä aina syöny kaikkea mitä on annettu)miten allergia yleensä ilmenee??? Vai onko vaan ihottumaa esim. kun kovasti pihalla touhuu ja on kädet aina likaset,hiekkaset jne. niitä pestään jatkuvasti???

Kertokaa onko muilla vastaavaa tai mitä tämä yleensä voisi olla!!!
Lääkäriin olisi kyllä tarkoitus poika viedä!!!

Meidän tytöllä pienestä asti talvisin pahimmillaan atooppinen ihottuma. Paras voide, jota olen käyttänyt, on kortisoniton Lipolan. Monet on käyttäneet ja olleet tyytyväisiä. Atooppiselta ihottumalta kuulosti sinunki tarinasi! Meillä se on ainakin suvussa rasitteena, tosin itse olen säästynyt siltä. Kannattaa myös seurata reagoiko johonkin tiettyyn ruoka-aineeseen voimakkaammin. Itse huomasin, että mitkään tietyt asiat ei pahentaneet ihoa. Joskus se paheni ja joskus parani ilman, että mikään olisi muuttunut (eläinpöly, ruoka-aineet...).

Onneksi jos tässä iässä tulee ihottumia, niin ne yleensä häviävät iän myötä joskus jopa kokonaan! Joten hyvä niin!

Ai niin... neuvolassa kirjoittivat reseptin kyseiselle voiteelle, niin siitä sai kelan alennuksen! Ihan vinkkinä! Ja pesuun kannattaisi käyttä Aqalan L perusvoidetta! Ja Serto on parasta pyykinpesuun iholtaan herkille lapsille! Ihan vinkiksi vaan... :)

Meillä myös kuivia läiskiä iholla. Ne ilmestyivät jo talvella ja neuvolasta käskettiin vain rasvailla. Ei mennyt ohi, joten ajattelin sen olevan jotakin allergiaa. Jätin kalan pois ja laikut lähti.Testeihin menossa varmistamaan asia.

kiitos vastauksista!!! Kalaa poika söi kyllä lauantaina,mutta on syönyt sitä ennenkin eikä ole mitään tullut,kananmunaa söi sunnuntai aamuna ja sitäkin on syönyt ennen eikä ole mitään tullut,mutta tilannetta seurataan ja rasvailua jatketaan,ehkä se siitä sitten joskus helpottaa!!! Nyt siis iho on taas hyvässä kunnossa ja tarkkaan pistetään mieleen jos syö jotain "erikoista" että tietää sitten jos ihottuma pahenee ta ilmenee mistä se voisi johtua!!!

pojalla tuli kans samanlaista ihottumaa, lähti pois kun vaihdoin pyykinpesuaineen. kannattaa kokeilla allergia testattuja esim LV
meillä lähti nopeasti pois kun vaihdoin.

Meillä kohta 2-vuotias poitsu ja ollut atooppista ihottumaa pienestä asti, välillä enemmän välillä vähemmän. Meillä kesäaikana iho on yleensä poikkeuksellisest huonompi, koska poitsu on kova hikoilemaan ja hiki tunnetusti pahentaa ihottumaa.
Meillä mahdollisuuksien mukaan vältetään merivedessä uimista ja jos uidaan niin heti kotona suihkutellaan suolavesi pois. myös ylenmääräistä kylpemistä on rajoitettu, suihkutetaan nopeasti iltaisin eikä käytetä liian lämmintä vettä. Perusrasvaus Ceralanilla (tosi hyvä rasva meidän mielestä, kun imeytyy tosi hyvin) ja tarvittaessa kuuriluontoisesti 1% kortisonivoide. Pesuaineena on Omo Sensitive, eikä se aiheuta mitään oireita.

Eli ihottuma ei välttämättä aina johdu ruoka-aine allergiasta..??

Pojalla todettu kans atooppinen iho ja käynyt maito- ja vehnätesteissä, mut mitän ei oo todettu. Keväällä iho oli pitkään hyvä, kun oli ilman viljoja, mut nyt kesällä iho ollut huono riippumatta mitä on syönyt. Just rasvailtiin kortisonilla iho kuntoon, kun oli jaloissa kauheesti punasia kuivia läiskiä ja jalka- ja käsitaipeet ihan punaset, jalkapöydät ja pakarat myös kutiaa. Naamassa on aina leuassa ja suupielissä punaset läiskät.

Olis kiva päästä tästä epäilystä, et "jos sillä kuitenkin on joku ruoka-aine allergia" ja lapsen oloo vois helpottaa jättämällä sen pois... Poika nyt 1v 2kk.

Atooppiselta iholta (ja maitoruvelta) tosiaan kuulostaa, samasta minä olen "kärsinyt" koko ikäni. Neuvoisin käyttämään ihotautilääkärillä, sillä lähes 30 vuotta kortisonirasvoja käyttäneenä voin todeta, että niitä kannattaa käyttää mahdollisimman vähän, sillä ne ohentavat ihoa. Siis sitten kun iho paranee, sitten kannattaa käyttää vain perusvoidetta. Nykyään on muuten saatavilla kortisonin tapaan toimivia rasvoja, joissa ei ole kortisonia, mutta niiden ongelma on kallis hinta. Paras todella kuivan ihon perusrasva on Repair, sekin on melko kallista, mutta riittoisaa.

Yhteistyössä